Forspilder Elon Musk sit talent?
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forspilder Elon Musk sit talent?

Elons Musk ved sit skrivebord for nogle år siden hos SpaceX. I forbindelse med Teslas nyeste model udtalte Musk sidste år, at han havde flyttet sit skrivebord ned for enden af samlebåndet for Model 3. Illustration: OnInnovation

Nu er her den her omsider.

Præcis som Elon Musk lovede.

Model 3 – den smarte og markant billigere elbil med potentialet til for alvor at forvandle biler med forbrændingsmotorer til rullende anakronismer.

Læs også: GRAFIK: Tesla Model 3 - elbilen vi har ventet på?

Den chancevillige sydafrikanske ingeniør har trodset megen modgang og kritik, men nu kan han fortjent nyde klapsalverne og frugten af sine anstrengelser. Derfor bør han trække sig tilbage fra bilproduktionen i Tesla.

Elon Musk besidder simpelthen for meget talent, ildhu og ambition til at beskæftige sig med køretøjer med fire hjul.

For Musk er nemlig præcis den type visionære, overbevisende, eksekverende type man har brug for, hvis man vil etablere sig og ændre bilindustrien. Men i næste fase har man ikke brug for en Elon Musk. Måske snarere tværtimod.

Sådan lyder vurderingerne og rådet fra en række topfigurer indenfor bilindustrien i teknologimagasinet Wired.

Drop rutiner og profitmaksimering

»Elon Musk kunne med fordel ophøje sig selv til en rolle som ophøjet leder og den visionære sjæl i Tesla og hyre en eller to bundsolide professionelle bilfolk, som ved, hvordan man kan drive forretningen,« siger Bob Lutz, en veteran inden for bilindustrien, hvis seneste job var produktchef for General Motors.

Næste fase for Tesla handler nemlig om alt det kedelige, som andre producenter har forsøgt at forfine i årtier: højne effektiviteten, honorere tidsfrister, sikre forsyningsled, skændes og enes med arbejdskraft samt undgå konkurser og presse profit ud af minimale margener.

Musk bør fokusere på andre mere storslåede, udfordrende projekter. Ja, ligesom dem, han allerede er involveret i, såsom koloniseringen af Mars, omlægningen af biltrafikken til under jorden i sindrige tunnelsystemer, forbindelsen af menneske og maskine i ét netværk, forhindringen af en potentiel AI-apokalypse og transportering af os alle sammen rundt i hyperloops, lyder det i Wired.

Læs også: MarsOne er vigtig – men Elon Musk kommer (måske) først

Læg dertil, at Tesla rent faktisk ikke har været overskudsgivende i de fem år, siden selskabet begyndte salget af Model S. Firmaet har desuden haft vanskeligt ved at leve op til sine tidsfrister.

Alligevel er Tesla stadig værdsat af aktionærerne. Model 3 kan imidlertid være lakmusprøven for markedets fortsatte tiltro. Og at forvandle den model til klingende mønt er en tidskrævende, enorm opgave – uanset hvor god den model så end måtte vise sig at være.

»Det er et altopslugende dagjob, der kræver et tocifret antal timer seks eller syv dage om ugen,« lyder en udtalelse i Wired fra Tony Posawatz, tidligere ingeniør hos General Motors med ansvaret for flere led i produktionen, herunder udviklingen af hybridbilen Chevrolet Volt.

Brian Vad Mathiesen, professor i energiplanlægning ved Aalborg Universitet, om den sydafrikanske ingeniør: »Uanset hvad man mener om Elon Musk og hans fantastiske ideer, så har han ændret folks tankegang omkring, hvad teknologierne kan, og hvordan de spiller sammen.« Illustration: kqedquest

Til Musks ære skal det fremhæves, at han har ansat Audi-veteranen Peter Hochholdinger til at stå for produktionen. Han snuppede Charles Kuehmann fra Apple til at stå for materialeudvikling, og senere fulgte også Jeff Dahn, ekspert i batteriudvikling. Men der er omvendt indikationer på, at Musk har svært ved at overlade styringen og lysten til at gå i detaljer.

Han beskriver sig selv som en nano-manager, og i 2016 erklærede han, at han havde flyttet sit skrivebord hen for enden af samlebåndet for Model 3 i Teslas fabrik i Fremont, og at han havde udrullet sin sovepose ved et tilstødende konferencelokale (Wired angiver, at Musks ekstra nidkærhed skyldes Model 3. Ifølge Business Insider var der dog vitterligt tale om Model X)

Læs også: Elon Musk er energiens og transportens Steve Jobs

Men så igen, det kan også være, det hele starter for alvor med Model 3 – og slutter der. Den model, som også har været kendetegnet ved, at Musk rent faktisk hidtil har indfriet sine løfter omkring den.

Og tilbage i 2013 sagde Elon Musk, at han overvejede at forlade Tesla, når Model 3 var i handlen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Prøv at lave 1 søgning efter "bob lutz tesla". Den anden primærkilde er også fra GM.
I øvrigt ignorerer artiklen fuldstændigt at Tesla i høj grad er blevet en Energi virksomhed. De er netop gået gang med at producere et inovativt solcelle tag. De er ved at opføre en batterifabrik der skal producere 150GHW batteripakker om året som er ved at revolutionere energilagring og udnyttelsesgraden af Sol/Vind energi.
Så glemmer man selvfølgelig at han faktisk kun benytter halvdelen af hans tid i Tesla.

Jeg elsker ing.dk, men jeg synes at de sidste uger har været mange artikler af meget lav kvalitet.
Nogle hvor at man kan se at der bare er blevet oversat uden at tage stilling til om artiklen er rigtig.

  • 21
  • 1

Jeg tænker ikke, at Musk vil forlade Tesla lige nu, men at han mere trænger til folk der virkelig evner at gøre de hands-on ting, som han ellers ville gøre, nemlig at sørge for at masseproduktionen kommer til at køre som smurt og lave biler i høj kvalitet.

Det er disse ildsjæle, der skal sove nede i fabrikshallen i stedet for ham selv.

Derudover har han også talt om at eksperimentere med massefabrikation for at øge fabrikationskapaciteten voldsomt uden at skulle udbygge fabrikkens areal, og Tesla er et spændende, omend lidt farligt sted at eksperimentere med den slags.

Edit: Teksten til billedet er misvisende. Det er hans skrivebord hos SpaceX for nogle år siden, og det står formodentligt det samme sted endnu.

  • 4
  • 0

Det her er nemlig eksemplet på at når man forsøger at disrupte en branche, så bliver man modarbejdet på alle fronter. Alle der har noget i klemme. brancheråd, foreninger, regeringer....hvis da alle har noget i klemme, så kan man være helt sikker på at de ikke går ind for disruption. - se bare hvordan den danske regering modarbejder uber som et andet eksempel på disruption der bliver modarbejdet.

  • 7
  • 7

´Tak for både roserne og risene, Pascal d'Hermilly. Det er taget til efterretning.

Mht. solcelle-taget har du - hvis jeg husker korrekt - en pointe, idet vi vist ikke har ofret særligt mange linjer på det projekt af mange fra Hr. Musks hjerne. Personligt har været fascineret af det mere projekt af mere æstetiske grunde fremfor de mere tekniske. Og derfor ikke prioriteret det projekt særligt højt ud fra hvilke vi vil beskrive nærmere. Måske har jeg overset noget, men så vidt jeg kan se er solcelle-teglene ikke den store tekniske landvinding. Ja, Gaia Solar i Hvidovre har jo i forvejen i årevis tilbudt nærmest samme løsning.

Mht. de 150GHW batteripakker i forbindelse med energilagring og udnyttelsesgraden af Sol/Vind energi. Den er på idéblokken.

Mvh Mads Nyvold

  • 2
  • 2

Bob er et fossil. Han lever i en linear økonomisk virkelighed, hvor Musk har forstået at med udviklingen i batterier er økonomien ekspontiel.
Dinosaurer forstår ikke at Tesla har haft vækst som mål, ikke overskud. Alt omsætning er investeret, og det har investorer også vidst når de købte aktien.

  • 12
  • 2

Dinosaurer forstår ikke at Tesla har haft vækst som mål, ikke overskud. Alt omsætning er investeret, og det har investorer også vidst når de købte aktien.

Det er alvorligt ment også essentielt at indse at bilen fra nu af er en selvkørende laptop, med alt hvad det betyder, for eksempel at den eksisterende software jævnligt (og gratis) opdateres ikke kun med retning af fejl, men også ny funktionalitet - særligt hvad angår dens ikke-trivielle software til at finde rundt i trafikken.

I USA har det forfærdelige bilforhandler-segment faktisk gjort det formelt umuligt for traditionelle bilproducenter at distribuere ny software direkte ud til bilerne (fordi det jo vil spare ejeren for en tur på forhandlerens værksted).

Den mentalitet ved Musk godt at han skal holde sig langt fra, mens en person som Bob Lutz næppe vil komme til at forstå det.

Så jeg tror Musk vil holde sine ansatte fra den traditionelle bilindustri i kort snor.

  • 12
  • 0

Enig med de øvrige, der mener han er et fossil.

Og så er alt hvad den man siger for at mele sin egen/GMs kage.

Musk kan vel godt tillade sig, at sprede sin entusiasme ud over Tesla lidt endnu, inden han dedikerer sig yderligere til andre projekter.

Hvilken indflydelse vil det få på de ansattes, kundernes, og aktionærernes holdning til Telsa Model 3, hvis EM pludselig sagde, at nu gider han ikke det mere, men vil hellere lege med The Boring Company..?

Hvor motiverende må det ikke være for de ansatte, at lave root cause analysis med selveste Musk, snarere end en lejesoldat kapret fra Audi eller Apple? Det viser et helt andet engagement, at han selv er hands on.

Model 3 skal dribles helt over stregen, og så kan han muligvis begynde at lege med andre ting.

Visionerne bag The Boring Company er ret interessante, og viser, at Musk endnu engang er i stand til at se bag de umiddelbare problemer - som han ved kan kan løse ved at sætte sig selv i spidsen for et dygtigt team - og benytte sin dybe forståelse for fundamentale begrænsninger - eller manglen på samme - til at skabe noget andre troede var umuligt.

https://www.boringcompany.com/faq/

  • 2
  • 1

Man skal ikke have brugt mange minutter på Youtube før man er klar over hvilken agenda Bob Lutz har. Allerede før Tesla S blev lavet var han imod Tesla S.
Bob Lutz er vel bare en lobbyist som gerne ser Elon Musk få et job på "Mars" så traditionelle biler kan vedblive med at ose.

Jeg vil gerne opfordre Engenøren til at hvis artikler er copi / paste så skal det fremgå helt klar først i artiklen .

Ja for Mads Nyvold har vel forhåbentlig ikke selv forfattet denne artikel ?

  • 7
  • 2

To gode eksempler fra USA hvor virkelig innovative mennesker sad i spidsen for deres virksomheder med overvældende succes er naturligvis Steve Jobs fra Apple og Bill Gates fra Microsoft. Så Elon Musk må meget gerne blive ved rattet og få rigtigt mange suveræne elbiler ud på markedet.

  • 8
  • 0

Jeg spilder også mit talent!

Jeg kan ikke se hvorfor andre skal blande sit i Elon Musk's prioriteringer. Så vidt jeg kan se, har han hidtil gjort det bedre end de fleste. Jeg er kun meget misundelig!

  • 6
  • 0

Under "Musks mange meritter" står der "Batterier: I 2016 startede produktionen af batterier på Gigafactory 1 i Nevada."

Det er Panasonic der producerer batterierne (batteri-cellerne) i den fabrik, ikke Tesla.


Hvis du vil pindehugge om det, så gør det ordentligt.

En battericelle (et element) er ikke et batteri. Først når du samler flere elementer i en samlet enhed, er det et batteri.

Jeg ved godt, at det er en særdeles udbredt sprogfejl at kalde et enkelt element for et batteri - den har måske endda fundet vej ind i nogle ordbøger som så mange andre sprogfejl før den - men man bør dog ikke begynde at korrekse andre ved at gøre brug af sprogfejlen.

  • 6
  • 3

Først blev Musk krediseret for at have for mange venner siddene i bestyrelsen , nu prøver man så at smigre ham til at slippe styringen med Tesla.
Som der rigtigt er skrevet i ovenstående kommentarer er Musks virksomheder næsten at betragte som en samlet enhed .
Der mere eller mindre bekæmper gamle kartel befængte magter. (Olie, og energi ).
Lobbyister af enhver art at fra disse grupper prøver at sætte en kæp i hjulet, for det.
Der er dog heldigvis folk som gennemskuer dette.
Lad os hilse den ELEKTRISKE revulotion velkommen, til gavn for en ren teknologi,
og en teknologi som ikke medføre flere OLIE KRIGE.

  • 5
  • 1

de nye semi, Y og truck-modellerne på vejene. Det tror jeg gøres bedst med Elon ved roret.

Tesla er andet og meget mere end biler, så selvom Elon en dag ikke beskæftiger sig med dem længere, så er der alle de andre aspkter af elektronisk automatiseret fremtid at arbejde videre med.

  • 1
  • 0

Elon Musk og Tesla har succes med at gøre alting på alle mulige andre måder end resten af den stokkonservative bilindustri.

Så derfør bør Musk træde tilbage, og ansætte nogle gamle vanemennesker fra den stokkonservative bilindustri til at føre Tesla videre.

Det er vist kun en bange konkurrent der kan få dén idé.

  • 6
  • 0

@ Mads Nyvold

Måske I også skulle have solcelletag på ideblokken. Selvom ing.dk ikke synes at teknologispringet er tilstrækkeligt til at beskæftige sig med, vil det efter al sandsynlighed få konsekvenser på rigtig mange planer. Jeg prøver lige med et par af de danske vinkler.

Udgangspunkt: Musk' mål er at lave et solcelletag lige så billiget som et ”almindeligt” tag. Hvad udgangspunktet og målet er er lidt diffust men ser man på de danske priser på div. tagtyper i dag og de prisfald der typisk er i solcelleafdelingen vil det ske inden for 10 år.

Dvs. senest 2027 vil husejere have valget mellem et ”almindeligt” tag og et solcelletag der laver strøm til samme pris. Hvad vælger de? (Her er jeg kommet med et par postulater som jeg vil finde det interessant at ing.dk borede i. Stiesdal har nogle overvejelser her: https://ing.dk/blog/bliver-sol-billigere-e..., men disse kan både fornys og yderligere perspektiveres. (Prisen på invertere er jo ikke uinteressant))
Set fra et rent elproduktionssynspunkt vil nybyggede huse vil dermed med fordel have høj rejsning med tagfladerne vendt mod øst og vest. Her bliver både byplanlægning, arkitektur og produktion af huse involveret. Dertil kommer så renoveringen af bestående huse. Både almindelig udskiftning af tage men også spørgsmål om effekterne af at lave lav rejsning om til høj rejsning og få mere strøm og mere husrum.

På nationalt niveau skal vi have afgjort hvilket energisenarie vi skal ende i. Som jeg ser det ender vi i vindsenariet. I det senarie indgår op til 20% solcelleenergi. Det vil vi i temmelig stor udstrækning kunne producere fra tage og facader. Skal det så være lovligt at stille solcelleparker op på (landbrugs)jorden? Skal vi de næste 10 år udelukkende give tilskud til solcelletag? Vi kan jo se at politikkerne og embedsmændene i div. ministerier har alvorlige problemer med at styre udviklingen. Så derfor kunne jeg godt tænke mig at ing.dk hjælper dem.

Hvis mit postulat om at om 10 år vil mange vælge tage med solcelletag holder, skal vi til at overveje både hvad der skal ske med mange af de danske tagproducenter? og om vi vil importere tagene fra udlandet? eller vi vil løbe en produktion her i landet i gang?Vi taler om mange arbejdspladser og store værdier for både den enkelte husejer og for samfundsøkonomien som sådan.

Så jeg mener bestemt at Musk engagement i solcelletag kommer til at påvirke rigtig mange steder også selvom han mere billiggør end laver teknologispring. Og at det er et emne ing.dk skal skrive om.

  • 0
  • 0