Forsømte broer har en kæmpe renoveringspukkel

Flere af landets statsejede broer, mellem dem motorvejsbroer, er efterhånden i så dårlig stand, at de kræver omgående reparation.

Det drejer sig for eksempel om den bro, der fører Hillerødmotorvejen over Skovdiget ved Skovbrynet Station i Bagsværd på Sjælland. Det vestgående spor smuldrer bogstaveligt talt væk på grund af elendig beton, og hele den øvre bro skal skiftes ud.

Søndag kunne DR berette, at også Langelandsbroen er i dårlig forfatning.

Vejdirektoratet, der står for de nødtørftige reparationer, melder, at der er for få penge til at renovere broerne tilfredsstillende.

»Vi skubber en pukkel foran os og tager renoveringerne, hvor de er mest påkrævede,« fortæller driftschef Niels Christian Skov Nielsen.

I weekenden sagde transport- og energiminister Jakob Axel Nielsen (K) ellers, at der var sat nok penge af på finansloven 2008 - nemlig 1.1 milliarder kroner. Men de skal dække alle alle udgifter i forbindelse med vedligeholdelse og drift af samtlige 3.788 kilometer statsvej i Danmark. Og så rækker 1.1 milliard ifølge Niels Christian Skov Nielsen ikke langt.

»Det er utilstrækkeligt til, at vi kan foretage renoveringen på så tidligt et tidspunkt som muligt. Det er ærgerligt, for når vi udskyder reparationsarbejdet, så koster det bare endnu flere penge i sidste ende,« siger han.

Forskel på store bygværk og mindre bygværker

Den mørnede Skovdigebro ved Bagsværd er et såkaldt stort bygværk. Dem er der 41 af i landet. Langelandsbroen er også et stort bygværk.

Men ud over det findes der et væld af mindre bygværker, der alle sammen er placeret i kategori fra 0 til fem alt efter, hvor medtagede de er.

I klasse nul er broen helt i orden, og i klasse fem er broen ved at styrte sammen.

For tre år siden var 24 mindre broer i kategori tre, en kategori, hvor broen hurtigst muligt skal repareres, og ifølge Vejdirektoratet er der i dag 34 broer i klasse tre - altså en stigning på 40 procent.

Fagkonsulent i Vejdirektoratet John Bjerrum siger til Danmarks Radio, at mange broer er på vej i kategori 4.

Hver bro er derudover delt op i flere del-elementer, der hvert for sig bliver vurderet om det trænger til en reparation. Antallet af broelementer, der skulle repareres har i flere år ligget på stabile 1.750, men i år rammer behovet 1.900 broelementer.

»Problemet bliver større og større, fordi der er flere og flere broer, som bliver ældre. Og nogle af broerne er udført på en måde, som har vist sig at være utilstrækkelig,« siger ingeniør og tidligere professor på Danmarks Tekniske Universitet, Niels Jørgen Gimsing til Danmark RAdio.

Kun Bagsværd-bro rives ned

Mens broer er blevet ældre og dårligere, så er budgettet til vedligehold af broerne blevet skåret ned med en tredjedel, skriver DR. Godt 93 millioner kroner blev der brugt i 2004, sidste år var tallet sidste år kun 63 millioner kroner.

»Hvis der ikke kommer nogle penge, tør jeg slet ikke tænke på, hvad der så sker. Vi må måske lukke nogle broer, eller begrænse kørslen på dem,« siger John Bjerrum til DR.

Skovdigebroen ved Skovbrynet Station er ikke placeret i kategorierne nul til fem. Men den er et af de mest medtagede store bygværker i Danmark.

»Lad mig sige det på den måde. Broen er den eneste bro, der har fået lov til at stå til den ikke kan længere,« siger Niels Christian Skov Nielsen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg imprægnierede for ca. 30 år siden "rustent" træ (rust fra spir (søm) som spaltede træet) samt råd-angrebet træ med polyurethanlim (tyndet op med acetone for indtrængning) og dette "træ" er stadig søm og skruefast, samt holder på malingen uden problemer. ;o)

Med de moderne nano-behandlinger skulle der forhåbentlig snart være nogle firmaer, der har udviklet noget, der kan smøres på beton (eller injiceres) så overfladen lukker vand ude (fugt skal jo helst kunne komme ud stille og roligt) og limer bestanddelene sammen inde i betonen, så vand ikke er der og kan fryse, eller armeringen får fugt og ilt så den ruster og derved sprænger betonen.

Samfundet har et BEHOV her. Er der nogle tiltag i denne retning ?

  • 0
  • 0

Mange siger, at cement er et fremragende nanoprodukt, der i en stor udstrækning kan gøre det du efterspørger. Men det var næppe det du tænkte på.

Som gammel betonmand er man lidt træt af alle de sælgere, der har forsøgt at sælge produkter, der erstatter godt håndværk og rettidig omhu med noget kemi i en pose.

Så som Overingeniøren siger (se anden Blog) Grrrr

  • 0
  • 0

Ja selv de gamle Romere brugte noget lignende ;-) og jeg er helt ening med dig, men når nu "skaden" har været ude og flyve og i øvrigt smager forfærdeligt, måske fordi "kokken" har rørt den forkerte vej i gryden, hvad kan man så gøre for ikke at skulle skrotte "retten". Man skal jo ikke være helt blind for, at de der "nye tiltag" måske kunne bruges til noget. Alle opfindelser er jo baseret på fejltagelser (en del har andre begået) Et lag cement med kaustisk soda (NaOH så vidt jeg husker) bliver MEGET vandtæt meget hurtigt, men det er nok ikke lige sagen at "stryge" et lag på konstruktionerne, hvor kokken brugte en forkert recept. Så i kor jeg Grrrr-er med dig. ;-)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten