Forsøg er i gang og transportministeren ikke i tvivl: 'Der kommer roadpricing i Danmark'
Ifølge transportminister Thomas Danielsen (V) er det ikke et spørgsmål om, men hvornår, vi får roadpricing i Danmark, skriver Jyllands-Posten.
»Vi begynder med at indføre en kilometerbetaling for lastbiler fra 2025, og jeg er ikke i tvivl om, at vi også kommer til at indføre roadpricing for persontransporten på sigt. Det vil være hensigtsmæssigt og klogt, og det er min klare ambition,« siger ministeren.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Kan bedre lide en løsning som flytter arb. pladser ud af byen og som sikre at folk i byerne har færre bilen. Derfor er det bedre at:
- 200.000 kr i årsafgift til firmaer for hver arbejdsplads i en trængselszone (trafikeret by). Måske firmaerne har mere lyst til at etablere sig udenfor byerne.
- Gør parkering for beboere i byerne meget dyrere. F.eks. fjern "gratis" årskort til parkering til beboere, højere parkeringsafgifter m.v. Det bør mindske trængslen.
CO2/NOx/partikler... er andre problemer som bør løses med en direkte afgift på emissionen.
Der er steder i Danmark, hvor der ikke er reelle alternativer til at køre egen bil - det der på nydansk hedder udkantsdanmark. Og netop der er BEV'er også mindre interessante - både af økonomiske men også rækkevidde årsager. Så en ren brændstofafgift til at løse fossilforbruget til transport vil bot skubbe endnu mere til urbaniseringen - og er det ni også det, vi vil?
Du laeste ikke de to sidste linier i mit indlaeg? Tror vi er enige - et langt stykke hen ad vejen.
Min frygt er et "teknologi-fix" der kommer til at betyde yderligere teknik og bureaukrati.
Og konsulenter? Dem jeg har vaeret i kloerne paa har for 90%s vedkommende vaeret pengemaskiner for et eller andet "hus" - det er ikke dem jeg vil bruge skattekroner paa, hvis jeg kan bestemme.
De kunne ALDRIG finde på at udnytte data til andet end hvad man på forhånd har sagt.
Med mindre du lever i stenalderen, er du bange for et fedtefad du allerede sidder i. En almindelig dansker bliver sporet på fitnessur, på mobiltelefon, på computeren, på bil, på kreditkort, faecesbook, google - you name it.
Det er ikke den "onde stat" du skal være bange for; det er alle dem der har dine data som du ikke ved noget om.
"Chippen" kan så installeres så man slet ikke kan køre uden af have "afregnet" - og måske digitalt bukket tilstrækkeligt dybt for herrefolket med aktiveret smartphone og MIT id swipes. Jo det skal nok blive en populær ordning på Borgen.
En loesning med en tracker i alle biler - NEJ TAK....
Altså tænk nu på de gode HENSIGTER.
Tænk på at politikere og embedsmænd er ufejlbarlige og etisk uangribelige.
De kunne ALDRIG finde på at udnytte data til andet end hvad man på forhånd har sagt.
Det er ALDRIG sket. De har jo altid holdt deres løfter.
Dette er vejen til Nirvana. Se bare hvor glade indbyggerne er i Kina.
/Sarkasme off
Sådan ser det ud - indtil man kigger lidt dybere ind i krystalkuglen.Netop, det maa vaere den simpleste loesning,
Der er steder i Danmark, hvor der ikke er reelle alternativer til at køre egen bil - det der på nydansk hedder udkantsdanmark. Og netop der er BEV'er også mindre interessante - både af økonomiske men også rækkevidde årsager. Så en ren brændstofafgift til at løse fossilforbruget til transport vil bot skubbe endnu mere til urbaniseringen - og er det ni også det, vi vil?
Hvis vi laver en ren øget brændstofafgift, vil man ramme tungt i de ydre områder - og samtidigt intet gøre for at løse trængselsproblemerne i de store byer.
Som med så meget andet: Det er ikke bare lige - (og konsulenterne skal jo også leve😉)
Det vil da være langt lettere og simplere bare at hæve brænstof prisen. Så bliver det direkte forureneren som betaler. Men det er der jo ingen konsulent penge i.
Netop, det maa vaere den simpleste loesning, og saa er det ikke noedvendigt med dyre tekniske loesninger der skal driftes og vedligeholdes, kontrolleres - og ender i et bureaukratisk helvede. Jeg taenker IC4 multiplicceret med rejsekortet.
En loesning med en tracker i alle biler - NEJ TAK....
At fjerne koerselsfradraget - ja, maaske, den er svaer, skal alle folk bo i byen? Principielt er jeg imod koerselsfradraget, selv om jeg har godt kraftigt brug af det i mange aar.
Det vil da være langt lettere og simplere bare at hæve brænstof prisen. Så bliver det direkte forureneren som betaler. Men det er der jo ingen konsulent penge i.
Hvis det hele kører automatisk, vil folk hurtigt vænne sig til den nye udgift, og fortsætte deres kørsel som hidtil.
Hvis det skal virke, skal der fysiske bomme til, hvor folk skal rulle vinduet ned for at komme til at betale.
Bliver det interessant, om jeg kan finde noget arbejde tættere på...
Kommer ikke til at bruge 3-4 timer på transport dagligt i modsætning til 1 time i dag...
Lugter som en pengemaskine. Folk tager bilen enten grundet manglende offentlig transport, for at kunne transportere ting med sig eller for at spare tid.
Det skal dække slidtage, service, brændstof, forsikring, værditab osv.
Enig i at kørselsfradrag ikke kan dække udgift til bilen. Problemet med nuværende prisstruktur er imidlertid, at udgiften til ekstra kørte kilometer er meget lav, da hovedparten af udgifterne er faste. Med de elpriser der er, feks i nat, er merudgifter pr ekstra kørt kilometer nærmest nul.
Det er et lidt skidt incitament til at reducere antallet af kørte kilometer.
For ICE'er er den nem: flyt x% af registreringsafgiften over på roadpricing. For EV'er er den lidt mere ticky, I hvert tilfælde så længe EV'er er fritaget for afgift.
Hvordan vi end vender og drejer det, så vil det være et incitament til at reducere privatbilisme hvis man kun give kørselsfradrag til dem der ikke kører alene i en bil.
Så udenlandske lastvogne skal synes og have monteret chip i Danmark?
Enig, men vi er vel også enige i at ingen kører i bil for at tjene penge, da det alt andet lige er en underskudsforretning.Ja, ja, nu kommer shitstormen, men vi er sq nødt til at se realiteterne i øjnene: antallet af kørte kilometer på vejene skal ned
Fradraget er 2.19kr/km, dvs. netto-provenuet er ca. 26% jf. SKAT, dvs. 57 øre/km.
Det skal dække slidtage, service, brændstof, forsikring, værditab osv. Det er for en am. familienbil ca. 3.15 kr/km
Ingen kører for at tjene penge! Ikke engang i en lille pendlerbil, ellers kan de ikke regne.
Vi kunne evt lade privat bilister fra udlandet slippe og kræve en chip instaleret ved næste syn a alle biler. Den kunne evt være batteri drevet og skiftet ved syn
Alternativt(lidt det samme) forbyd parking på veje og fortov. Det er offentlig ejendom og jeg kan faktisk ikke forstå, hvorfor staten skal parkere for din parkingsplads
Der findes stadig biler uden GPS og bilister uden smartphone (nej, jeg er ikke en af dem). Der kører også mange udenlandske biler i Danmark, f.eks. lastvogne og turister.
GPS og smartphone kan være udmærkede i en forsøgsordning, men de kan næppe være den endelige løsning.
Roadpricing kan fint bygges sammen med automatisk fartafgift, således politiet ikke mere behøver at bruge tid til at fange fartglade bilister. Som eksempel, kan lovgivningen ændres, så der betales en kilometertakst,og tidstakst, hvis der køres hurtigere end man må, og hvis det samlede beløb over en rullende periode over 3 år kommer over et fast niveau, så vil det svare til et eller flere klip i kørekortet. Måske vil en automatisk opkrævning af fartbøder, være mere lukrativ end roadpricingen - politikerne kan måske ligefrem spekulere i, at optimere fartgrænse og pris efter største indtægter.
Vi ingeniører kan godt lide tekniske løsninger. Men vi må erkende, at de kan blive dyre og utilstrækkelige.
En billigere løsning end roadpricing til at få mindre bilkørsel i byer kunne være forhøjede parkeringsafgifter. Det koster ikke mange håndører at øge prisen i de store byer.
Beboerne kunne også tilskyndes til ikke at eje biler. Vi betaler på Frederiksberg 170 kr/år, så vidt jeg husker - den licens kunne ganges med 50 eller mere. Så ville flere måske overveje at undvære bil eller bruge delebil.
Men det er formentlig politisk umuligt at sige til vælgerne, at de skal betale mere. Måske lettere at sælge en teknisk drømmeløsning - som vi naturligvis også skal betale for.
@2: Der er gået lidt hønen & Ægget i den. For alle (næsten) der bor uden for de store byer, så kræver det en gedigen opgradering af den offentlige transport, hvis vi skal kunne undvære bilen. Ofte er der reelt ikke et alternativ.
@4: Det er ikke en tilskyndelse til trængsel, men øger incitamentet til at bo uden for byen, hvad tror du der sker med boligpriserne i de store byer, hvis det bliver vigtigere for folk at bo tæt på deres arbejdsplads?
Det har altid undret mig, at befordringsfradraget udgør en økonomisk tilskyndelse til at fremme øget trangslen, selv når alle transportformer bliver CO2-neutrale og forurening dermed ikke længere er en bekymring. Dette skyldes, at sådanne incitamenter stadig har negativ indvirkning på trafikbelastningen.
Efterfølgende kan der tages yderligere skridt til at opnå et trangsles niveau, der er mere acceptabelt for samfundet, om disse efterfølgende skridt skal indholde roadpricing, kan meget vel være, men lad os starte med at fjerne tilsyndelsen, før vi tilføjer belastninger.
Næh, det lyder da meget fornuftigt, det du skriverJa, ja, nu kommer shitstormen,
Hvad med at sløjfe befordringsfradraget, det er statsunderstøttet privatmonobillisme. Erstat det med et fradrag der kun gives hvis man transporterer sig CO2 neutralt, altså ved egen kraft, i offentlig transport, eller som passager i en andens bil.
Ja, ja, nu kommer shitstormen, men vi er sq nødt til at se realiteterne i øjnene: antallet af kørte kilometer på vejene skal ned, der er ingen vej udenom. Vi kommer alle til at gi en skærv til den grønne omstilling, hvis det skal ende i tom snak og varm luft.
Spændende. Den rigtige vej at gå