Forslag om fælles ladestik kan sabotere elbil-udrulning
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forslag om fælles ladestik kan sabotere elbil-udrulning

EU-Kommissionen risikerer med sit forslag om, at alle europæiske elbiler skal benytte det samme tyske ladestik, at spænde ben for udbredelsen af elbiler.

Det mener formanden for Dansk Elbilkomité, Per Jørgensen Møller.

»Der er ikke skyggen af teknisk begrundelse for, at man vælger et tysk stik, som slet ikke bruges i dag, og som langtfra er en de facto-standard. I dag arbejder alle bilproducenter med et japansk stik kaldet CHAdeMO, som alle ladestanderne også er indrettet til at anvende,« siger han.

Per Jørgensen Møller tøver ikke med at kalde det sabotage af ideen om et fælles paneuropæisk ladestik. Han kan kun forklare forslaget med en national interesse, der får lov at skinne igennem, og en tysk producent, der gerne vil have sine produkter frem:

»Efter min vurdering er det en helt unødvendig udfordring for elbilteknologien, som i forvejen har rigtig mange udfordringer at slås med,« siger han.

Det foreslåede stik hedder Combo og er en videreudvikling af det tyske Menneke-stik. Både Combo og CHAdeMO er beregnet til hurtigopladning af elbiler.

Forskellene på de to typer stik ligger for eksempel i, hvordan laderen kommunikerer med bilen, og Per Jørgensen erkender, at Combo-løsningen måske er mere avanceret:

»Men spørgsmålet er så, om den er robust nok, eller om forskellige former for støj vil forstyrre signalet,« siger han.

Hos elbiloperatøren Clever, som er i fuld gang med at sætte CHAdeMO-standere til hurtigladning op i det offentlige rum, er man ligeledes kritisk over for valget af en stik-standard, som slet ikke bliver fabrikeret endnu:

»Vi frygter, at det kan gå ligesom med slagsmålet mellem VHS og Betamax. Alle fik dengang at vide, at Betamax var fremtidens teknologi - men alligevel var det VHS, der løb med hele markedet i praksis,« siger informationschef Lise Kirkegaard.

Hun tilføjer, at man i det mindste ønsker en hurtig afklaring af, hvad der så skal gælde, så man ikke risikerer at komme til at operere med to systemer i fremtiden.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

En anden forskel er at CHAdeMO maksimalt kan lade med 62 kW. Det er bare ikke nok til seriøs lynladning. Vi har allerede en elbil som kan lynlade med 90 kW: Tesla Model S.

Combined Charging System kan lade med op til 100 kW (500V, 200A, DC).

Det er ikke smart at udrulle en standard der allerede på nuværende tidspunkt er 50% langsommere end det bilerne kan klare.

  • 0
  • 0

Bestemme hvad der der bedst for os. Nede i Bruxelles sidder de aller klogeste mennesker på hele jorden. De ved alt om børnepasning, solceller, teoretiske strømstik osv. De har også rigtig mange penge, og der er rigtig mange mennesker at pege fingre af, når det går galt... inden 2014 har de sikkert også dikteret hvordan man skal sidde på toilettet - tumper!

/Martin

  • 0
  • 0

Da elbiler blev lanceret var det i tæt forening med vindmøller. Dette fordi lynladning ikke måtte forekomme, idet man skulle lade om natten og andre lavforbrugsperioder eller vindkraftige perioder.

Denne forbindelse er åbenbart brudt, hvilket vil betyde, at elbilerne bliver lynladet i peakperioder.

Dermed har man skabt sig et endnu større problem, og mange gange større end udformningen af et elstik.

Og i det ovenstående lys er jeg uforstående overfor Better Place batteriskifteprojekt, der netop kan forskyde noget opladning.

  • 0
  • 0

Da elbiler blev lanceret var det i tæt forening med vindmøller. Dette fordi lynladning ikke måtte forekomme, idet man skulle lade om natten og andre lavforbrugsperioder eller vindkraftige perioder.

Vrøvl, man lader til dagligt om natten. De få gange man skal på langtur bruger man lynladning undervejs.

  • 0
  • 0

Da elbiler blev lanceret var det i tæt forening med vindmøller.

Lanceret hvornår? Den første periode hvor elbiler blev serieproduceret og solgt, var mange årtier før vindkraft blev udbredt.[1] Hvor er biler blevet lanceret i en tæt forening med vindmøller? Det kan da vist ikke gælde for alle el-biler (dem, der bruger blybatterier kan ikke lynlades), så tænker du i stedet på en konkret model? De fleste moderne biler kan lynlade.

Hentyder du til mere end bare tesen om det mulige samspil mellem meget vindkraft og off-peak opladning?

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car#...

  • 0
  • 0

Så nu er der rundt regnet fire kendte stiktyper til lynladning.

Tesla har lavet deres eget proprietære stik, der kun bruges på deres biler og deres "Supercharger"-stationer, og køber man en dyr bil, kan man gratis benytte lynladere. Det tyndeste og kønneste stik, men så længe den ikke er til fri afbenyttelse bliver det nok ikke en udbredt standard.

ChaDeMo ser størst ud og kræver vist en separat stikdåse i bilen til langsom AC-ladning. Stor udbredelse hidtil.

USA vil have "Type 1" SAE J1772 Rev. B Combo-stik (uegnet til trefaset vekselstrøm?)

EU vil have "Type 2" Combostikket, velegnet til trefaset vekselstrøm.

De to nye kan ses på http://en.wikipedia.org/wiki/Combo_Coupler... men uden "udvidelsen" med de to ekstra ben til DC-ladning placeret nedenunder.


Hvad er vigtigst nu? Én anvendt standard ligegyldigt hvilken det bliver, bare alle bakker op? Eller at finde den standard, der tjener brugeren bedst?

  • 0
  • 0

[quote]Da elbiler blev lanceret var det i tæt forening med vindmøller. Dette fordi lynladning ikke måtte forekomme, idet man skulle lade om natten og andre lavforbrugsperioder eller vindkraftige perioder.

Vrøvl, man lader til dagligt om natten. De få gange man skal på langtur bruger man lynladning undervejs.[/quote]
95-98% af opladningen vil helt naturligt være natladning ved bopælen, og de sidste procenter kan ramme peak, men de kan lige så godt ramme mellemlast, og hvorfor er det et problem at el-bilen en sjælden gang rammer spidslast, men ikke et problem at hele regioner på samme tidspunkt koger kartofler?

Er noget forbrug finere end andet, eller skal el-bilen ligge nederst i hakkeordenen fordi den er den sidst ankomne?

Hvad med kunder med nye solcelle anlæg, de skal bruge strøm om dagen og gemme overskuddet på batterier så de kan undgå afgiften om natten, hvorfor skal vaskemaskiner og tørretumblere absolut køre ved middagstid, men el-biler må helst kun lades i ly af mørket om natten?

Med hensyn til stikkene lyder EU forslaget ikke så tosset, 3x400V trukket mellem faserne må give lavere tab end 1x380V efter CHADEMO, det synes fornuftigt med 2 stik et til CHADEMO, og et til on-board laderen.

Det kan naturligvis kun udnyttes optimalt i Europa hvor vi har 3 faser med 400V mellem 2 faser, i Japan og USA giver det ikke mening, men hvor mange tager deres el-bil med over på den anden side af atlanten, hvis det er et problem så er der et eller andet jeg ikke har forstået endnu.

  • 0
  • 0

lade med 62 kW ...kan lade med op til 100 kW

Om køretøjet kan lade med det ene eller andet, er ikke problemet. Hvad kan elnettet med 3 * 400 V levere? Hvis du skal op på 50 - 100 kW så skal vi op på ca. 100A / fase. Det giver nogle helt andre kabler end det der ligger i jorden i dag. Hvis du skal ha' det (og din egen 10 kV transformator?) så bliver installationsomkostningerne astronomiske.

  • 0
  • 0

Hvad kan elnettet med 3 * 400 V levere?

Lynladere er ikke beregnet til at blive installeret ved boligen. De skal installeres ved tankstationer, rastepladser og motorvejsresturanter.

Man skal ikke se lynladere som en benzintankstation. I det daglige lader en elbilsejer kun derhjemme. Behovet for lynladning er der kun til længere ture og det vil derfor sige ved motorvejsnettet.

Hvor meget er 100 kW? Ja det er mere end en enkelt husstand har lagt ind i huset. Og det er mindre end hvad en boligblok har og bruger i peak. Meget mindre. Bare 10 komfurer/ovne der kører samtidig trækker mere end 100 kW. I industriel sammenhæng er det også ingen ting. Så selvfølgelig kan vores elnet levere.

Det danske elnet er generelt velforberedt til denne opgave. De har større problemer i USA med deres 110V enkeltfase-system.

  • 0
  • 0

Det danske elnet er generelt velforberedt til denne opgave. De har større problemer i USA med deres 110V enkeltfase-system.

Så er der større chancer med tilslutning til lynaflederen. :)
Derfor er mulighederne med hybridbiler bedre.

  • 0
  • 0

Det danske elnet er generelt velforberedt til denne opgave. De har større problemer i USA med deres 110V enkeltfase-system.

USA kan relativt let levere stort set hvad som helst man skulle ønske sig. De kører faktisk ikke 110V i selve nettet, men 4kV og op, og der er så transformatorer på masterne. Selv de 110V er lidt snyd fordi transformatoren faktisk leverer 220V, men der er lige et ekstra udtag på midten så man får 2 x 110V i modfase.

Dvs. man kan umiddelbart trække 3-faset 220V ud af de eksisterende transformatorer, og skulle det ikke være nok så er 4kV lige i nærheden.

  • 0
  • 0

Det lader til der glemmes de knap 1 mio lejligheder:

Lynladere er ikke en løsning for dem der bor i lejligheder. De skal have adgang til almindelige billige ladere ved parkeringsarealer, så at de kan lade over natten.

Lad være med at antage at bare fordi man bor i lejlighed, at så har man ikke egen parkeringsplads eller mulighed for at få en. De steder jeg har boet har det alle steder været en mulighed.

  • 0
  • 0

[quote]Det lader til der glemmes de knap 1 mio lejligheder:

Lynladere er ikke en løsning for dem der bor i lejligheder. De skal have adgang til almindelige billige ladere ved parkeringsarealer, så at de kan lade over natten.

Lad være med at antage at bare fordi man bor i lejlighed, at så har man ikke egen parkeringsplads eller mulighed for at få en. De steder jeg har boet har det alle steder været en mulighed.[/quote]

Enig. Lynladere er ikke for folk i lejligheder (som jeg selv).
Her hvor jeg bor (Frederiksberg Øst - bebyggelses-% over 100) er der ikke mange private parkeringspladser.

  • 0
  • 0

[quote]Det danske elnet er generelt velforberedt til denne opgave. De har større problemer i USA med deres 110V enkeltfase-system.

USA kan relativt let levere stort set hvad som helst man skulle ønske sig. De kører faktisk ikke 110V i selve nettet, men 4kV og op, og der er så transformatorer på masterne. Selv de 110V er lidt snyd fordi transformatoren faktisk leverer 220V, men der er lige et ekstra udtag på midten så man får 2 x 110V i modfase.

Dvs. man kan umiddelbart trække 3-faset 220V ud af de eksisterende transformatorer, og skulle det ikke være nok så er 4kV lige i nærheden.[/quote]

Hvor kommer så 3-faset 220 V fra?[/quote]

  • 0
  • 0

...og skulle det ikke være nok så er 4kV lige i nærheden.

Lyder simpelt, først skifter de lige alle deres transformatorer og lægger den tredje fase ind til husene, så opretters en sikringsgruppe til el-bil udtaget, reviderer deres stærkstrømsrelement så det bliver som Europa´s(kopier bare det Danske), så mangler vi bare at skifte alle stikkontakterne og udskifte de forbrugsgoder der ikke har en omskifterkontakt 110/230V.

Det vil over en bred kam styrke den private efterspørgsel, og sætte gang i økonomien.

  • 0
  • 0

Decentral opladning er sgu da umuligt?

Jamen, Tesla gør det jo lige nu med deres supercharger stationer og det er 90 kW, soldrevet og aldeles decentralt.

Det er for mig stadig lidt sært, at Tesla kan finde de bedste modeller for at bygge og lade elbiler, mens alle andre fumler rundt i 10, 20 og 50 kW ladesystemer, batteriskiftestationer og bekymrer sig om, om disse ting er til stede i nærheden af boliger og generelt bygger el-biler, som det var ICE biler, og nu vil EU gerne tisse lidt i suppen.

Stikket på Model S er nok proprietært, men jeg vil da tro de gerne ville licensere designet til andre fabrikanter og dermed tjene på det, samt tjene lidt mønt også, når folk parkerer deres ikke-Tesla i en Supercharger.

Det ville være vanvittigt for Tesla at tro, at alle vil have en Tesla, så i længden er de nok nødt til at tilbyde stikket som en standard.

  • 0
  • 0

Batterier og ladestationer er bare ikke godt nok.. !

Det må bliver brint og brændselsceller der vinder.. !

Selvmodsigende udsagn, brændselscellen er bare en anden form for on-bord lader til det batteri du ikke mener er godt nok.

Der er endnu ingen der har præsenteret en vision om brintbil uden at den har inkluderet minimum 20kWh batteri, man kan nemlig ikke skrue op og ned for brændselscellen så hurtigt at man kan matche øjebliks forbruget, og man kan ikke gemme overskuds energien fra en nedbremsning som brint.

Vi kommer ikke uden om et let tilgængeligt energilager, f.eks et trykluftlager, men indtil videre har man fundet at batteri er den bedste løsning.

  • 0
  • 0

Lanceret hvornår

Stort set alle annoncer og indslag om elbiler har været præsenteret i fællesskab med vindmøller, dvs. opladning offpeak og i vindkraftige perioder.

Vedrørende debatten virker det ikke overbevisende, nogen påstår at man kun vil oplade om natten og meget sjældent lynlade. Det kunne antyde, at der ikke var et problem, men med de kendte rækkevidder for elbiler går den ikke.

Jeg hælder stadig til Better Place med batteriudskiftning, men som også nu retter deres strategi til, således man kan servicere alle elbiler. Så mon ikke lynladerne snart ses på deres batteriskiftestationer.

  • 0
  • 0

Kunne stikket lavet som et USB stik. Standarden er allerede på plads for udveksling af hvor meget power man må overføre. Hvorfor ikke lavet stikket som et POWER USB stik.
Forstå i øvrigt ikke problemet med de stik. CEE stik koster ingen ting. Problemet er måske Fru Jensen ikke har overarme nok til at tilsluttet et 3X32A CEE stik eller et 3X63A. Stikket kan måske heller ikke holde hele bilens levetid. Hvis der skal data imellem bil, og lader så kan det jo ske via BT, WLAN, NFC. BT er jo næsten i forvejen i de fleste biler. Vi lever i 2013 så kom nu videre.

  • 0
  • 0

Hvad er problemet med den mest udbredte stik på E-parkeringspladserne. Man parkerer jo ikke fordi man skal "tanke op", men fordi man skal parkere.
Hvis man har behov for lydladning skal man besøge en lade station (f.eks en tankstation som også tilbyder lynladning. Og her er det vel ikke det store problem at have de forskellige stik til forskellige ladetyper. Vi har også forskellige pistoler med brændstof.
Når man bare oplader over natten er der ikke behov for 100kW.

  • 0
  • 0

Forstå i øvrigt ikke problemet med de stik. CEE stik koster ingen ting.

Hvad er det for et CEE stik der klarer 500 volt 200 ampere DC ligesom Combo? Eller på anden vis klarer at overføre 100 kW.

Man ønsker desuden større sikkerhed ved at der ikke er spænding på stikket undtagen når der lades. Den mest logiske måde at klare dette på er en databus i selve stikket.

Hvordan vil du med dine trådløse løsninger sikre at bilen kommunikerer med den rigtige lader?

  • 0
  • 0

Vi har også forskellige pistoler med brændstof.

Med strøm er det også en mulighed at lave adaptere. Tesla har lavet en adapter til CHAdeMO til det japanske marked.

Hvis der begynder at komme Combo-ladestationer så laver de jo nok også en adapter til det.

Modsat CHAdeMO vil Combo kunne lade med samme hastighed som Teslas eget supercharger-netværk.

  • 0
  • 0

Seriøs hvor mange steder tror du man kan hive 100kW ud af el nettet ? Da man lavede VM i cykling måtte man sætte generatorer op. Det samme er når de forskellige, cirkus tager ladet rundt. Det kommer aldrig til at ske måske 10 biler samtidig kan lade med 10X100kw. Så skal der står en 10kV transformer ved siden af. Det er ikke billigt. Dong tager ca 1,6 mio kr en trafo for 3X400A altså kun ca 276kW. Det er kun til max 2 biler der lader med 100kW !
CEE 3X16A giver11kW, CEE 3X32 giver 22kW CEE 63A giver 44kW og det største 125A giver 86kW

  • 0
  • 0

man kan i dag få udstyr der kan lave en alm LAN forbindelse via 230V ...det er ikke raket videnskab ..så vel ikke noget problem at der er slukket for de 230v inde stikket er sat til. I dag kan du jo hælde benzin ud uden nogen sikkerhed for at pistolen er sat i bilen. Hvor tit sker det lige?

  • 0
  • 0

Uanset de faglige argumenter burde Dansk Elbilkomité undlade at tale om national protektionisme. Vi lever i et land hvor man i flere generationer har givet LK monopol på en vifte af produkter under dække af en national standard.

  • 0
  • 0

Uanset de faglige argumenter burde Dansk Elbilkomité undlade at tale om national protektionisme. Vi lever i et land hvor man i flere generationer har givet LK monopol på en vifte af produkter under dække af en national standard.

Hvorfor mener du at Dansk Elbilkomite er ansvarlige for LK monopolet?

  • 0
  • 0

Denne forbindelse [...] vil betyde, at elbilerne bliver lynladet i peakperioder.

Dermed har man skabt sig et endnu større problem, og mange gange større end udformningen af et elstik.

Det tror jeg ikke er sandt. 1) jeg lader naar jeg kommer hjem fra arbejde, dvs efter klokken syv. 2) Jeg kan programmere bilen (Ampere) til at starte naar det skal vaere. Hvis jeg bare havde en web side eller anden kilde til at fortaelle mig hvornaar det bedste tidspkt var, saa ville jeg programmere

  • 0
  • 0

Korrekt,,,! Man kommer endnu ikke uden batterierne i brint-bilen.. Men man tanker ikke el... man tanker brint...!

Tror ikke på en fremtid hvor man kommer til at over føre så stor en mængde el-energi som det er nødvendig ved en "tankning"..!

.. Og betterplace-batteriskiftet har jeg heller ikke meget tiltro til.. der er for mange der skal blive enige, før man vil opnå en egentlig standart. !

  • 0
  • 0

...skide elbil ... Er i hjernedøde?... Hahaha

Jan Hartwig, du er respektloes og vulgaer. Hvad der er vaerre er at du forurender et offentligt forum hvor mennesker diskuterer vigtige problemer. Kan du ikke finde et forum der passer bedre til din stil?

  • 0
  • 0

[quote]Det danske elnet er generelt velforberedt til denne opgave. De har større problemer i USA med deres 110V enkeltfase-system.

USA kan relativt let levere stort set hvad som helst man skulle ønske sig. De kører faktisk ikke 110V i selve nettet, men 4kV og op, og der er så transformatorer på masterne. Selv de 110V er lidt snyd fordi transformatoren faktisk leverer 220V, men der er lige et ekstra udtag på midten så man får 2 x 110V i modfase..[/quote]

Efter at have skaelt ud paa en deltager saa lad mig lige foelge op og sige at jeg er tit imponeret over hvor megen man kan laere i dette forum. Jeg har een af de kasser paa en mast lige uden for mit vindue og har tit taenkt paa hvad den mon er til

  • 0
  • 0

[quote]...og skulle det ikke være nok så er 4kV lige i nærheden.

Lyder simpelt, først skifter de lige alle deres transformatorer og lægger den tredje fase ind til husene, så opretters en sikringsgruppe til el-bil udtaget, ....[/quote]

Jeg har lige faaet et 6.6kW lader opsat paa min hus i Massachusetts. GE laderen kostede $700 og elektrikeren trak 30A kabler til 240V stikdaase for $300. I mange stater er opsaetningen gratis. I nogle er lade apparatet gratis. I alle stater kan man traekke omkostningerne fra i topskat saa det betaler ca 30%. Saa uanset hvad teorien siger saa et et ikke et problem.

  • 0
  • 0

Efter at have skaelt ud paa en deltager saa lad mig lige foelge op og sige at jeg er tit imponeret over hvor megen man kan laere i dette forum. Jeg har een af de kasser paa en mast lige uden for mit vindue og har tit taenkt paa hvad den mon er til

Så må vi hellere lige korrigere lidt: Amerikanerne bruger ikke trefase-system som vi gør i Europa (og det meste af resten af verden). Der er typisk IKKE tre faser på pælene. Når de har tre faser så er det 208 volt, tre fasesystem.

De små transformere på pælene har nulpunkt i midten og to gange 110V i modfase. I et amerikansk hus er der 110V i stikkontakterne undtagen i utility room, hvor der ofte er 220V til rådighed.

Se diagrammerne her: http://electrical-engineering-portal.com/n...

Bemærk at i det amerikanske system bruger de "single phase laterals" - det er ledningerne på pælene. Man ser også i diagramet hvordan jord er forbundet til midten af spolen på hussiden. Effekten bliver at en 220 V transformer har +110V i den ene ende og -110V i den anden med nul i midten. I bryggers bruger man -110 og +110 sammen og opnår 220 V. Alle andre steder bruger man en fase og nul, præcis ligesom her i Danmark - og det giver så 110V i stikkontakten.

  • 0
  • 0

Her i landet (Australien) bruger vi ofte en decontactor tol at forbinde f.x. elektriske motorer. De kan faas op til 400A, og 690V 3-faset. Der er kun forbindelse naa stikket er sat helt i, og drejet en lille smule i soklen. Det betyder ganske vist at elbilen skal medbringe en stump kabel, med det korrekte stik, men hvad saa?

Hvis laderen er indbygget i bilen, og til 690V er der vel ikke engang brug for kommunikation til ladestanderen. Det kan vel ellers bare vaere bluetooth eller noget lignede kortdistance kommunikaton?

  • 0
  • 0

Hvorfor gives der ikke tilskud, eller i det mindste en mulighed for at etablere Ren eldrift - made in Denmark- ? Batteribilen som forskellige bilfabrikker tilbyder vi kan købe i dyre domme , giver ikke den miljøgevinst vi ønsker, eller fjerner trængslen i byerne mm.
Batteribilen er jo kun en konventionel bil med en elmotor og et dyrt batteri, der på mange måder sætter begrænsninger, og kræver lige så stor kraftforsyning eller mere til hjulene, som andre på konventionelle veje.
Det vi skal have er bedre, billigere, og hurtigere individuel/kollektiv transport. Det kræver en holdningsændring fra at det meste transport altid skal foregå på konventionelle veje. Se blot hvad det giver af trængsel. Her hjælper batteribilen heller ikke.
De 40 mio kr var langt bedre givet ud til at færdiggøre 23 år dansk elbilprojekt, hvor over 200 ingeniører har lavet hovedopgaver og analyser, undersøgelser, eksperimenter mm.
De udenlandske firmaer af batteribilerne er givetvis henrykte for at vi støtter dem, men hvad med at støtte Dansk industri.

  • 0
  • 0

Hvordan er kabinen opvarmet i en el bil. ?

Nyere biler som Nissan Leaf 2013, Zoe m.m bruger varmepumpe, 1kWh til varmepumpen leverer 3kWh varme til kabinen, dertil sikrer det lav luftfugtighed, så du selv ved regnvådt tøj slipper for dug på indersiden af ruderne.

  • 0
  • 0

Modsat CHAdeMO vil Combo kunne lade med samme hastighed som Teslas eget supercharger-netværk.

Er det ikke lige omvendt?

CHAdeMO standarden understøtter 100kW, hvor Tesla supercharger kun går til 90kW.

Efter CHAdeMO protokollen lades kun sjældent med fuld effekt, og når endelig det sker, er det kun i få minutter.

Når det er CHAdeMO ladere på 50kW der sælger bedst, er det et spørgsmål om pris kontra behov, mere end 50kW er betydeligt dyrere, og der er ingen efterspørgsel, det er ikke en begrænsning i standarden.

  • 0
  • 0

Er det ikke lige omvendt?

Wikipedia påstår at CHAdeMO klarer 62,5 kW men det ikke er ikke dokumenteret. CHAdeMO siger ikke noget om emnet andet end at stikket er designet til 200A. De har en lang liste af ladere der alle maksimalt er på 50 kW. Prøv at læse deres FAQ: http://chademo.com/11_faq.html

Hvis jeg fortolker røgsignalerne rigtigt, så har CHAdeMO faktisk potentialet til at gå op til 500V, 200A = 100 kW. Det er det samme som Combo.

Strengt taget kender vi ikke design specifikationer for Teslas system. Vi ved kun at enten lader eller bil er begrænset til 90 kW. Det er meget muligt at stikket og den propertiere standard er designet til højere effekter.

Jeg opdagede lige en anden ulempe ved CHAdeMO som er illustreret ved at der findes et opensource projekt der forsøger at reverse engineere standarden: Ja det er patenteret og tilmed hemmeligholdt protokol. Hvorfor skulle vi indføre den slags som standard? Det ville være en ren foræring til et privatejet selskab.

Lad os få en standard der er fri for alle at implementere. Jeg håber at Combo er en sådan standard.

  • 0
  • 0

Hvordan er kabinen opvarmet i en el bil. ?

Min elbil benytter sig af et 5kW oliefyr. "Kører" ca. 250km/l fyringsolie ;-)

  • 0
  • 0

Der forefindes INTET sted i DK, hvor man kan lynoplade en skide elbil. GLEM alt om jeres frelste og grønne elbiler. Decentral opladning er sgu da umuligt? Er i hjernedøde? Nej, som Ford, Mercedes og Nissan gør, så er brint biler vejen frem.

Tja, man taler jo som man har forstand til ;-)

http://www.clever.dk/viden-om/find-ladesta...

På 45 min oplader min Citroën C-zero 0-80% ved de fleste større Føtex butikker, og mange andre steder som det ses af ovenstående - det meste af tiden lades den dog hjemme på Nørrebro (ja, jeg bor i lejlighed) eller ved kontoret i Ballerup - og skal jeg videre inden den er klar smutter jeg bare forbi hurtigladestanderen i lidt god tid; ofte er 15-20 min opladning rigeligt til det der mangler.
Det er foreløbigt ikke lykkedes mig at køre den tør til trods for brug på hele det nord-østlige Sjælland, og den eneste gang hvor jeg måtte tage en anden bil i stedet var da en tumpe havde taget stikket ud af elbilen "for sjov".

Og selvfølgelig har elbilen sine begrænsninger, som man må indrette sig efter - men man slår jo heller ikke søm i med en skruetrækker, hvis man har andre muligheder, vel? Jeg har en dieselbil stående til de 5-10% ture som elbilen ikke kan klare eller som det på anden vis er mere praktisk at bruge varevognen til, men tænker mig altid lige om en ekstra gang om jeg ikke kunne bruge elbilen; fordi den bare er rarere at køre i... og så føles det ret ærgerligt at betale 100% afgift for en bil jeg kun køre 10% i, men det er nu det mindste af det. Skulle jeg kun beholde én af dem blev det uden tvivl elbilen, og så må en lejebil eller det offentlige klare det sidste.

Og varmen? Den kommer på maks. 30 sekunder ... fra batteriet! Det er faktisk vild luksus :-) Og det har ikke nogen væsentlig indflydelse på rækkevidden, sådan som jeg kører C-zeroen. Men jeg regner så heller ikke med at have mere end 80-100 km per opladning - de oplyste mulige 130 km har jeg aldrig kunne opnå og det generer mig egentlig ikke.

  • 0
  • 0

Det der bekymrer mig mest ved at man fra EU-side vil diktere en standard, er hvad der ligger bag - det plejer ikke at være praktiske overvejelser der ligger bag, men mere økonomiske og politiske... hvilket vragningen af CheDeMo også kunne tyde på; det synes efterhånden at være defakto hurtiglade industristandard, kan det maksimale efterspurgt både i dag og i fremtiden (op til 100kW og I/O+CAN styring) og kan konverteres til/fra (så vidt jeg ved) alle andre elbilstik.

Hvad ligger der (politisk/økonomisk) bag prioriteringen af Combo?

  • 0
  • 0

Nedenfor vores begrundelse for valget af Type2-laderen som europæisk standard (i rå-oversættelse)
Med venlig hilsen
Jeppe Gents, Europa-Kommissionens Repræsentation i Danmark

Langsom opladning: De tekniske specifikationer for langsom opladning, der er nævnt i direktivforslaget, svarer til Type 2-stik og bruges i de fleste EU-lande undtagen i Frankrig, som bruger Type 3.
Type 2 stikket er anbefalet af Association of European Automobile Manufacturers (ACEA) og Eurelectric (European Association of the Electricity Industry). ACEA's medlemmer er: BMW Group, DAF Trucks, Daimler AG, FIAT SpA, Ford of Europe GmbH, General Motors Europe, Hyundai Motor Europe GmbH, IVECO SpA, Jaguar Land Rover, PSA Peugeot Citroen, Renault SA, Toyota Motors Europe, Volkswagen AG og Volvo Car Corporation, AB Volvo.

Hurtig opladning: Da kablet af sikkerhedshensyn vil være fastgjort til ladestationen, skal stikket på kablet være kompatibelt med bilens modtagestik. ACEA anbefaler Combo 2 stik til DC hurtig opladning - senest i 2017. Combo2 stikket blev valgt af ACEA til hurtig opladning, fordi det er kompatibelt med Type 2 'slow charging'-ladestikket på bilsiden. Faktisk kan Combo2/type2 bruges til både AC langsom og DC hurtig-opladning. En elbil behøver derfor kun at have ét modtagestik til både langsom og hurtig opladning. Derudover, med Combo2 og type 2, vil både den langsomme og den hurtige opladning bruge en fælles kommunikationskanal mellem ladestationen og køretøjet.

CHAdeMO stikket er et japansk stik, som anvendes af Mitsubishi og Nissan (der ikke er medlemmer af ACEA). Det anvendes udelukkende til DC hurtig opladning. CHAdeMO er ikke kompatibelt med andre langsomme opladningsstik (hverken type2 eller type3). Enhver CHAdeMO kompatibel bil ville have to stik: ét for langsom og ét for hurtig opladning.

ACEA og amerikanske producenter (Ford, GM) har indvilliget i at have en fælles 'envelope profile' på bilen, som er forenelig med Combo 2 stik.

Det er korrek,t at for DC hurtig opladning, er CHAdeMO typen det eneste stik på markedet lige nu, men det forventes, at de europæiske producenter vil have Combo 2 modeller klar fra 2014.

Det foreslåede direktiv om udrulning af infrastruktur for alternative brændstoffer har til formål at lette private investeringer i genopladningsinfrastruktur og at understøtte markedet for elbiler - samtidig med at EU 's indre marked sikres. Forslaget tager ikke sigte på at indføre én unik standard, men foreslår, at mindst én fælles standard for alle typer af stik er implementeret i EU for at sikre det indre marked.

Link til pressemeddelelse fra ACEA og Eurelectric, som byder de fælles stik velkommen:

http://www.acea.be/index.php/news/news_det...

http://www.eurelectric.org/news/2013/eurel...

  • 0
  • 0

Lynladning er sagen og naturligvis skal vi have det i den ene eller den anden form.
Men jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om, hvor stort varmetabet er (i lader + batteri) ved hurtigladning sammenlignet med "langsomladning".
Energieffektiviteten er jo immervæk et af de helt store salgsargumenter ved elbiler. Så ladningen skulle også gerne være effektiv.
Er der nogen her, der har nogle tal på det?
Altså fx hvad varmetabet er v. 10 kW-ladning contra 50 kW-ladning?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten