

Ingeniørens tidsmaskine
Siden 1892 har Ingeniøren forsynet de danske ingeniører med nyheder inden for teknikkens verden. Mange af dem er et gensyn værd, og i Ingeniørens tidsmaskine dykker vi ned i de gamle årgange og linker til nogle af de vigtige, interessante, sjove eller bare læseværdige artikler. Find selv flere her i Ingeniørernes Kulturarv.
Klik på billedet for at læse artiklen fra 11. juli 1969
Læs også: Sådan bør man anlægge nye havne i Hanstholm og Hirtshals
Læs også: Kulrøg forpester luften i London
Læs også: Flettners rotorskib sejler på Magnus-effekten
Læs også: Minder fra en Amerikarejse
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
https://en.wikipedia.org/wiki/Whataboutism#CriticismMed samme logik burde man forbyde kremering, eftersom man derved ødelægger en vigtig orme-biotop.</p>
<ol><li>Whataboutism
Det er et ikke et faktuelt udsagn og kan derfor ikke være faktuelt forkert.</li>
<li>Faktuelt forkert
Okay. Bemærk i mit forslag at jeg kun sænker vandniveauet til ca - 6m og lader områder inden for diget med større vanddybder være stadigt vandfyldte. De vil så udgøre et lignende grundt område som Svanegrunden før var.Kom nu ind i kampen -
Jeg bakker ikke op om at skabe nye landområder generelt.eller erkend, at din opbakning omkring at skabe nye landområder (som vi ikke har brug for) i Danmark - på bekostning af værdifuld natur - var en fejl.
Ja, gør du det.https://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_quotientFlemming, i en tid hvor den demografiske udvikling medfører en faldende gennemsnitlig IQ</li>
</ol><p>Prøv lige at læse op på definitionen af IQ -
Det tror mange mennesker; det er det ikke.Hint: Gennemsnittet er 100 ;o)
Åbenbart.Du kan måske mene, at intelligensen er faldende - måske endda så meget, at (nogle) folk ikke forstår termer som IQ ;o)
Torsten:
Med samme logik burde man forbyde kremering, eftersom man derved ødelægger en vigtig orme-biotop.
- Whataboutism
- Faktuelt forkert
Kom nu ind i kampen - eller erkend, at din opbakning omkring at skabe nye landområder (som vi ikke har brug for) i Danmark - på bekostning af værdifuld natur - var en fejl.
Prøv lige at læse op på definitionen af IQ - Hint: Gennemsnittet er 100 ;o) Du kan måske mene, at intelligensen er faldende - måske endda så meget, at (nogle) folk ikke forstår termer som IQ ;o)Flemming, i en tid hvor den demografiske udvikling medfører en faldende gennemsnitlig IQ
Og et forslag om inddæmning af Svanegrund (detaljer her) er måske et udtryk for over-gennemsnitlig IQ, i forhold til de der som følge af den demografiske udvikling - eller whatever - kunne tænkes at være imod?Flemming, i en tid hvor den demografiske udvikling medfører en faldende gennemsnitlig IQ må man - uheldigvis - forvente at en etik der belønner dem der forhindrer andre i at gennemføre gode, men komplicerede ideer frem for dem der får disse nævnte gode ideer vil vinde frem på bekostning af en hvor det modsatte er tilfældet
Nej, jeg er nemlig høflig.Forventer du at Flemming kan læse og forstå din opfordring Torsten :) ?
Forventer du at Flemming kan læse og forstå din opfordring Torsten :) ?
Med samme logik burde man forbyde kremering, eftersom man derved ødelægger en vigtig orme-biotop.Ja - og havde det været i dag, ville disse projekter aldrig være blevet gennemført. De meget lavvandede hav- og fjordområder er ekstremt vigtige for vores natur. Selv det fremskudte dige i Vadehavet har været en kæmpe miljøbelastning for området.
Flemming, i en tid hvor den demografiske udvikling medfører en faldende gennemsnitlig IQ må man - uheldigvis - forvente at en etik der belønner dem der forhindrer andre i at gennemføre gode, men komplicerede ideer frem for dem der får disse nævnte gode ideer vil vinde frem på bekostning af en hvor det modsatte er tilfældet.Torsten, i dag er der - heldigvis - meget mere fokus på at rette op på fortidens fejltagelser med tørlægning af fjorde og søer, end der er på at skabe nye.
mvh Torstenmvh Flemming
Ja - og havde det været i dag, ville disse projekter aldrig være blevet gennemført. De meget lavvandede hav- og fjordområder er ekstremt vigtige for vores natur. Selv det fremskudte dige i Vadehavet har været en kæmpe miljøbelastning for området.Og hvis diverse projekter var blevet stoppet, kunne du have haft samme interessante oplevelser i
Torsten, i dag er der - heldigvis - meget mere fokus på at rette op på fortidens fejltagelser med tørlægning af fjorde og søer, end der er på at skabe nye.
mvh Flemming
Og hvis diverse projekter var blevet stoppet, kunne du have haft samme interessante oplevelser ihttps://da.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8dby_Fjordoghttps://da.wikipedia.org/wiki/LammefjordenHavde de fremsynede mennesker i Vejdirektoratet fået deres vilje dengang for 50 år siden, havde jeg måttet undvære alle disse interessante oplevelser. Det ville ikke have været særligt interessant.
Deter da ikke alle ikke-ingeniører der er sæler?Som ingeniør må man da lidt kunne se det interessante i sådan en bedrift</p>
<p>Som ingeniør må man først og fremmest kunne forstå at alle som ikke er ingeniører også skal kunne være her......
https://en.wikipedia.org/wiki/MarkerwaardOg mon ikke hollænderne i mellemtiden har fortrudt nogle af deres projekter?
Med den politiske og demografiske udvikling bliver det Kina der kommer til at være de store projekters land.
Hehe, højere end Anders And, det er en havørn som sidder på en tilfældig tue på vaden. Men jeg giver dig ret, Vadehavet er det fedeste naturområde i Danmarkhøjere end et væltet Anders And-blad
Pjat med dig, man hænger kun ca. 4-5 timer, omgivet af fruentimmere som havde sat næsen op efter at finde rav på nordsiden af Mandø, en lørdag efter en storm i april, nogle uger før afmærkningen er på plads :-)så jeg hele tiden har vanddybde nok
Jeg kan også prøve med et svar fra en anden vinkel.Som ingeniør må man da lidt kunne se det interessante i sådan en bedrift.
Som ingeniør finder jeg det vanvittigt interessant at...:
...trække min kajak hen over Peter Meyers Sand syd for Fanø, fordi jeg har har fejlbedømt, hvor lang tid turen ned langs Fanø ville tage, så jeg er ankommet før det tidevand, der skulle bære mig over.
...lede efter sejlrenden ind til Mandø og håbe, at den ikke hen over vinteren er blevet flyttet af en storm, der har flyttet rundt på sandbankerne.
...ramme en af de dage, hvor tidevandsplanlægningen bare klapper, så jeg hele tiden har vanddybde nok til at bære mig over sandbankerne og hele tiden har medstrøm.
...have selskab af en flok nysgerrige gråsæler ind gennem Knudedybet
...sidde og spise min frokost på en sandbanke ude i den store uendelighed, hvor intet inden for en radius af 3 km er højere end et væltet Anders And-blad.
Havde de fremsynede mennesker i Vejdirektoratet fået deres vilje dengang for 50 år siden, havde jeg måttet undvære alle disse interessante oplevelser. Det ville ikke have været særligt interessant.
Ligesom man finder udretningen af Skjern Å interessant?Som ingeniør må man da lidt kunne se det interessante i sådan en bedrift.
Jeg tror ikke, du helt er kommet ind i vores årtusinde endnu. Projekter, der bare går ud på at skaffe mere land med ringe hensyntagen til omfanget af naturødelæggelser, var en del mere populære i det foregående årtusinde.
Som ingeniør må man først og fremmest kunne forstå at alle som ikke er ingeniører også skal kunne være her...... - Og mon ikke hollænderne i mellemtiden har fortrudt nogle af deres projekter?Som ingeniør må man da lidt kunne se det interessante i sådan en bedrift
Kære unge mand - tag nu og brug tiden mere tidssvarende på at læse (genlæse?) "Lykke-Per" - ting tager tid ...
"Til det danske Folks anerkendte Godmodighed svarer en mærkværdigt udpræget Ondskabsfuldhed i det Smaa. Som andre Folk nyder Tyrefægtninger, Hanekampe, og Bokseres blodige Næser, har det danske Publikum sin Fryd af al slags personlig Forfølgelse og personlig Skandal, som breder sig i dets - sociale medier" ... (frit efter Georg Brandes, 1908)
Men Holland har f.eks. haft stor succes med inddæmning, også rundt om øer, og dermed gjort deres land væsentligt større.
Som ingeniør må man da lidt kunne se det interessante i sådan en bedrift.
Omme på side 7 er også en mindre historie om en hr. Armstrong, der skal besøge månen. Sådan kan man prioritere sine forsidenyheder forskelligt. :-) Ombygning af 500 militærkøretøjer er selvfølgelig også vigtigt.
Det er de sikkert. Der er en jernbane på den.Er de grønne igang med at få fjernet Hindenburg dæmningen?
Men hvad med de 13 sæler på Saltholm?Hvad med at udvide københavnerområdet med at inddrage Saltholm, hvor Øresundsbron nærmest går ligeforbi, istedet for at skulle flytte Lynetten, for at lave en nye Øer som Lynette holm og Avedøre holmene.
Og hvordan kan du foreslå sådan noget når der endnu ikke foreligger en kryptozoologisk undersøgelse af den mulige forekomst af havfruer i bæltet mellen Salt- og Peberholm?
Er de grønne igang med at få fjernet Hindenburg dæmningen?
To ting frygter fannikerne mest af alt - vandstigning i Verdenshavet og en fast forbindelse over til Danmark ...
Ved lavvande kan man vade fra Sønderho Krogsand til Mandø Hølade - troede nogle tyske turister - dem har man så ikke set noget til siden ...
Det er ikke noget at spøge med ...
Meget drikkevand skal pumpes derover, for ellers havde der været landbrug og beboelse på Saltholm for længe siden.
Hvad med at udvide københavnerområdet med at inddrage Saltholm, hvor Øresundsbron nærmest går ligeforbi, istedet for at skulle flytte Lynetten, for at lave en nye Øer som Lynette holm og Avedøre holmene.
Jeg mente Skallingen.fra Skalling
Hvis du kigger på et kort over hele det nordlige Vadehav, fra Skalling og ned forbi Sylt, vil du se en klar, kontinuert yderkontur, dannet af de vestlige kyster på Skallingen, Fanø, Rømø og Sylt. Uden for denne kontur ligger der nogle banker, hvor tidevandstrømme fra de tværgående dyb, f.eks. Grådybet, har aflejret materiale. Men bortset fra disse banker, er alt uden for yderkonturen "slidt væk".Danmark med vokseværk, vadehavet ville så genopstå ude foran digerne
Så hvis man lukker et af de tværgående dyb ved at inddæmme det, har jeg svært ved at se, hvordan der skulle opstå noget landskab udenfor. Tværtimod vil bankerne udenfor (i artiklens tilfælde Galgerevet) sandsynligvis forsvinde, fordi der ikke længere bliver transporteret materiale på tværs.
Du kender tydeligvis ikke en pind til de tidevands- og strømforhold som ligger bag landskabsdannelsen og sandvandringen i og udenfor Vadehavet. Vadehavet ville aldrig "genopstå" udenfor digerne - der er jo heller ikke vadehav langs den jyske vestkyst nord for Skallingen.vadehavet ville så genopstå ude foran digerne
Nej, betonteknologiliderlighed af værste skuffe - godt at vi i dag står med Danmarks mest enestående nationalpark og Unesco verdensarv.spændende og visionært, argeligt dette aldrig blev realiseret
Danmark med vokseværk, vadehavet ville så genopstå ude foran digerne, spændende og visionært, argeligt dette aldrig blev realiseret.