Forslag i 1969: Spær Drogden med dæmninger og flyt lufthavnen til Saltholm


Ingeniørens tidsmaskine
Siden 1892 har Ingeniøren forsynet de danske ingeniører med nyheder inden for teknikkens verden. Mange af dem er et gensyn værd, og i Ingeniørens tidsmaskine dykker vi ned i de gamle årgange og linker til nogle af de vigtige, interessante, sjove eller bare læseværdige artikler. Find selv flere her i Ingeniørernes Danmarkshistorie.
Klik på billedet for at læse artiklen fra 21. februar 1969
Læs også: City-plan: Motorvejsknudepunkt på Vesterbro
Læs også: Radikal løsning: Byg kanal tværs over Amager
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Hvor skønt at se, der også kunne være visionære ingeniører dengang. Men mon ikke der blot er tale om et kuriosum, da vores viden, og vores datagrundlag er langt større end dengang.
Min første tanke var vandgennemstrømning, ikke bare den reducerede, men under ekstremforhold skal alt vandet den anden vej uden om Saltholm, så der kommer nok så meget knald på, at et eller andet andet bliver skyllet væk?
@Preben Clausen
Jeg forstår godt din pointe, men nu har man nu en gang valgt at bygge en storby hvor man har, og når vandet stiger, så tror jeg København får store problemer.
Samtidigt så udbygges og udvides København konstant, og land skal der tages et eller andet sted fra om det er Amager fælled, Drogden, Saltholm eller andre steder og så kan man selvfølgelig altid debattere hvad der er mest behændigt. Men måske kunne det også blive en kombi af tingene, for hvis Drogden blev indraget, så vil det også give meget areal, og hvem siger ikke man også kunne udvide Saltholm eller bygge nye øer som man har bygget Peberholm f.eks.
Men måske man skulle overveje hvad der sker med Saltholm når vandet stiger, for her er ingen dæmninger der beskytter fuglene og øen og så vil man måske være lige vidt.
Absolut katastrofalt!
Hvis man havde gjort det. Saltholm - og Vestamager, der også skulle pløjes en vej tværs igennem ifølge forslaget, er i særklasse de to vigtigste vandfugleområder i hovestadsregionen, og Saltholm et af de vigtigste i hele Østdanmark. Begge med unikke naturtyper og arter, der har mistet de fleste af deres levesteder i regionen i øvrigt.
Hvis civilingeniør P. Hammerich havde fået gennemført sine visioner, Per T. Hansen, så havde begge områder været ødelagt for altid. Nu er de heldigvis EU fuglebeskyttelsesområder, med god grund. Så det er nok lidt op ad bakke for de "visionære ingeniører", heldigvis.
Det burde man have gjort, både mht. udviklings mulighederne generelt, men også mht. kystsikringen i fremtiden.