Forslag: For første gang skal der stilles krav til lastbilers CO2-udledning
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forslag: For første gang skal der stilles krav til lastbilers CO2-udledning

Illustration: Scania

For første gang nogensinde CO2-udledningen fra lastbiler nu til at reguleres. Sådan lyder et nyt forslag fra EU-kommissionen.

Idag kan omkring seks procent af unionens samlede CO2-udledning henføres til lastbiler, busser og andre tunge køretøjer. Og der er ingen krav til køretøjernes CO2-udledning. Det skal det nye forslag ændre på.

30 procent lavere udledning i 2030

Ifølge forslaget skal den gennemsnitlige CO2-udledning fra nye lastbiler i 2025 være 15 procent lavere end i 2019, og i 2030 skal udledningen være 30 procent lavere. 2025-målet gælder kun store lastbiler med en egenvægt over 7,5 tons, mens 2030-målet også omfatter mindre lastbiler og busser.

2019 er valgt som referenceår, fordi alle lastbilproducenterne fra næste år skal bruge den samme metode – kaldet Vecto – til at beregne forbruget.

Læs også: Tung transport: Norske brintlastbiler på vej og Tesla ruller med gods

EU-kommissionens forslag bliver rost af både miljøorganisationer og køretøjsproducenter, der dog ikke så overraskende er uenige om de foreslåede besparelsesniveauer er fornuftige.

De europæiske bilproducenters organisation, European Automobile Manufacturers Association (ACEA), skriver i en pressemeddelelse, at niveauerne er for høje.

»Kommissionens foreslåede reduktionsniveauer for 2025 og 2030–- henholdsvis 15 % og 30 % – er alt for aggressive, og er ikke blevet fastsat med hensyn til de særlige forhold på lastbilmarkedet. Fordi udviklingen af tunge lastbiler, der skal sælges i 2025, allerede er i gang lige nu, er ambitionsniveauet for 2025 simpelthen for højt, når man tænker på den korte implementeringstid for det første CO2-mål, der nogensinde er fastsat.«

Ikea: Krav er for slappe

Men flere miljøorganisationer mener ligesom en gruppe af store virksomheder med betragtelige logistikoperationer imidlertid, at målene er for slappe.

Selskaber som Ikea, Unilever, Carrefour og Nestle har således foreslået, at det gennemsnitlige co2-udslip i 2025 bør være 24 % lavere end i 2019.

Læs også: Europæiske lastbiler forurener lige så meget som for 12 år siden

EU-kommissionen tager i sit forslag højde for kritikken ved at foreslå, at man i 2022 evaluerer, om 2030-målet skal strammes eller løsnes.

Beregningsbonus mindsker besparelser

Men der er ifølge miljøorganisationerne også problemer med en anden del af forslaget, der giver producenterne en slags beregningsmæssig bonus for at sælge elektriske busser og lastbiler i årene frem mod 2025. I praksis vil det kunne reducere 2025-kravet med en femtedel, advarer miljøorganisationen Transport & Environment således i en pressemeddelelse.

EU-kommissionen anslår, at deres forslag vil reducere CO2-udledningen fra tunge køretøjer med samlet 54 mio. ton mellem 2020 og 2030. Det svarer til den samlede årlige udledning fra Sverige.

1,8% s besparelse af den samlede udledning af CO2 - er målet siger EU. Vil EU bosserne hjælpe til hvis det kniber med overholdelsen - - OG Hvilken betydning får 1,8% reduktion af den samlede udledning ? der om føje år igen vil være mange X højere - - pga. flere mennesker - flere rejser - større lønninger - mere komfort & automatik etc. - - Er det så det helt rigtige sted at spare - - måske - men hvad med de andre elementer eks. jordens befolkningstilvækst - kunne man begrænse DEN så var meget andet fnidder end forurenings CO2 tal være reddet . En eventuel undgåelse af fremtidige krige - ville måske kunne virke lidt smartere end at jagte 1,8% af C02 udledningen - - eksempelvis ved ikke at blande eus befolkning til et stensikkert eksplosivt niveau med andre FØR udenforstående.
Sammenhængen i EU`s handlinger & tanker er ofte uigennemskuelig / ikke til stede / ikke foreneligt med sund fornuft -.
Men ok det er altid sund fornuft at viderudvikle på eksisterende teknik, men skal EU troretikere også bestemme DER ?

  • 7
  • 6

...hedder den slags vist. Om 2-3 år, når det er gået op for transportfirmaerne, at omkostningerne er meget mindre for el-lastbiler, så kommer det nok til at gå en del hurtigere end 30% i 2030.

  • 13
  • 4