Forskningsskib brugte ekkolod og laboratorium ved gennembrud i ubådssag
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forskningsskib brugte ekkolod og laboratorium ved gennembrud i ubådssag

Aurora indeholder blandt andet et Reson SEABAT 7125 højopløseligt multibeam ekkolod, der kan fungere på dybder 0.5-500 meter. Foto: AU

Methanproducerende mikroorganismer, seismiske data og nu eftersøgning af et offer i en mordsag.

Aarhus Universitets tre år gamle forskningsskib Aurora har allerede i sit korte søliv hjulpet med at kaste lys over en række yderst forskellige uafklarede sammenhænge i havet. I fredags blev assisterende politiarbejde føjet til listen.

Aurora har sammen med meteorologer fra DMI, svenske sporhunde og Forsvarets Center for Havmiljø ydet væsentlig hjælp i den såkaldte ubådssag.

Læs også: Raketmadsens Støtteforening vil opløse sig selv: Drømmen er bristet

Takket være kombinationen af viden om blandt andet strømforhold og lokalisering af duftmolekyler kunne politiet lokalisere kropsdele, der føjer væsentlige detaljer til efterforskernes bestræbelser på opklaring af den svenske freelancejournalist Kim Walls død, hvor opfinder Peter Madsen for tiden sidder varetægtsfængslet.

»Vi er naturligvis meget glade for det samarbejde,« lød det fra drabschef og vicepolitiinspektør Jens Møller fra Københavns Politi på en pressebriefing.

Der er tale om poser med Kim Walls hoved og ben, som var holdt nede af metalstykker. Hertil kommer en ekstra pose indeholdende Kim Walls tøj samt en kniv. De dele befandt sig alle på bunden af Køge Bugt.

»På baggrund af de punkter, hvor sporhundene markerede duftspor, lavede Aarhus Universitet beregninger baseret på de kendte og historiske strømdata i Køge Bugt. De kom helt i nærheden af stedet, hvor ligdelene blev fundet, « fortalte drabschef og vicepolitiinspektør Jens Møller.

Læs også: Derfor er det så svært at lokalisere noget til havs

Forskningsskibet Aurora indeholder også et mini-laboratorium, hvor renligheden er i høj kurs for at undgå kontaminering af de havorganismer, som forskerne normalt studerer. I forbindelse med assistancen i ubådssagen anvendte politiet også Aurora til at fragte de nye fund ind til land.

»Vi har ydet et lille bidrag i en stor sag,« siger Auroras kaptajn Torben Vang på en skrattende telefonforbindelse til søs.

Private kunder udskød ordre

Auroros normale besætning består blandt andre af geologer, laboranter, kaptajner, biologer, biokemikere og civilingeniører.

I ugen op til eftersøgningen af Kim Wall havde et udsnit af besætningen planlagt, at forskningsskibet skulle sejle til Skagerrak. Her havde private kunder chartret det moderne forskningsskib for at udføre undersøgelser af havbunden.

Tværsnit af forskningsskibet Aurora Foto: AU

De private kunder indvilligede i at udskyde deres bestilte opgave. Politiet havde brug for Auroras hjælp.

Læs også: Nautilus bliver scannet for skjulte rum

Skibet skulle sejle til Køge Bugt for at bistå med eftersøgningen af de resterende ligdele af den svenske freelancejournalist.
Kim Walls torso blev fundet i forrige måned ved Amager, mens de resterende dele hidtil har været forsvundet.

Politiet har arbejdet ud fra en teori med fokus på, at om natten fredag den 11.august dykkede UC3 Nautilus ned i tidsrummet mellem cirka 0.44-08.25. Herefter drev og sejlede ubåden i cirka 40 minutter til cirka 09.05, hvor den sank i Køge Bugt.

»Den strækning har haft vores store interesse, fordi vores hypotese er, at Kim Wall blev parteret i de timer, hvor ubåden har været neddykket,« lød det fra drabschef og vicepolitiinspektør Jens Møller.

Duftspor drev langt væk

Politiet har derfor fokuseret på at hitte ligdelene i et 1,8 kilometer stort område med havdybder på 10-12 meter i Køge Bugt.

»Det er et rigtigt stort område,« har vicepolitiinspektør Jens Møller understreget.

Opgaven blev besværliggjort af, at de svenske sporhunde godt nok var hjælpsomme, effektive og hurtigt fik færten af ligdelene – men vel at mærke i et stort område.

For hundenes lugtesans er mellem 1,7 og 2,4 millioner gange bedre end et menneskes. I forbindelse med denne type politiarbejde stod de i stævnen af en båd med poterne oppe på rælingen og indsnusede den ene kubikmeter luft efter den anden, mens båden gennemsejlede et større stykke vand på kryds og tværs.

Hundene markerer, når den lugter noget interessant, hvilket lader sig gøre, selvom der er tale om ligdele og tøjrester, der viste sig at ligge på 10 meters dybde og næsten en kilometer væk.

»Der var nærmest ingen af os, som havde troet, at duftsporene fra ligdelene kunne drive så langt,« har vicepolitiinspektør Jens Møller fortalt.

Forsvarets Center for Havmiljø , DMI og besætningen ombord på Aurora kunne så assistere med dets strømmålere og viden om strøm, vind og vandstand. Læg dertil skibets splinternye udstyr.

For Aurora er det første danske forskningsskib, der er bygget i mere end 30 år. Det kan både bore og fiske. Skibet er en maritim schweizerkniv, lød beskrivelsen, da skibet blev døbt i 2014.

»Det her skib vil med det udstyr, vi har ombord, kunne finde din iPad, hvis du tabte den og den tilfældigvis satte sig vertikalt i havbunden,« sagde Peter Grønkjær, der er formand for skibsgruppen og lektor ved Institut for Bioscience – Akvatisk biologi på Aarhus Universitet.

Den præcise lokalisering af genstande på havbunden sker blandt andet via et Reson SEABAT 7125 højopløseligt multibeam ekkolod, der kan fungere på dybder 0.5-500 meter. Forskningen med Aurora har allerede affødt artikler i førende tidsskifter såsom Nature.

Læs også: Københavns Politi: »Dna-match mellem torso og Kim Wall«

Men i fredags gjaldt det altså den anderledes og mere tragiske sag vedrørende Kim Walls død i forbindelse med sejlturen i UC3 Nautilus.

»Vi gik til opgaven med det samme tekniske og videnskabelige mindset, som vi anvender i alle vores opgaver. Vores indgangvinkel og viden bevirkede at efterforskningen kunne foregå i nye områder, hvor dykkerne kunne søge,« fortæller kaptajn Torben Vang på en telefonforbindelse i Skagerrak.

Pressebriefingen hvor vicepolitiinspektør Jens Møller berørte Auroras bidrag til efterforskningen fandt sted den 7.oktober. Se briefingen her:

Kompetencen hos DMI ligger i højrere grad hos meteorologer end hos metrologer.

  • 12
  • 0