Forskning har sat en stopper for revner i jernbaneskinner af hårdt stål
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forskning har sat en stopper for revner i jernbaneskinner af hårdt stål

PLUS.
Mange europæiske lande har forsøgt at finde en løsning på problemet, men det blev tilsyneladende Danmark, der fandt årsagen til det store antal fejl i hovedhærdede jernbaneskinner. Illustration: Eagle/BigStock

I samarbejde med forskere fra DTU er Banedanmark blevet klogere på, hvordan en bestemt type jernbaneskinner, såkaldt hovedhærdede skinner, skal vedligeholdes for at undgå revner.

Det er blevet kaldt lidt af en gåde, at europæiske jernbaneskinner de seneste 10-15 år har slået revner i hobetal. Men nu mener Banedanmark at have fundet årsagen. Carsten Jørn Rasmussen, der er teknisk systemansvarlig for skinnerne i Banedanmark, siger til DTU’s magasin Dynamo, at løsningen på problemet

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

blev fundet ved et tilfælde. En undersøgelse af en jernbaneskinne, der fandt sted i en anden sammenhæng, og hvor skinnen blev skåret over og analyseret, viste nemlig, at der var dannet såkaldt martensit i et område på skinnen, hvor det ikke var normalt at støde på den slags. Martensit er en mikrostruktur i stålet, der er meget sprød og hård, og som dannes ved opvarmning og hurtig afkøl...