Forskning har sat en stopper for revner i jernbaneskinner af hårdt stål

PLUS.
Mange europæiske lande har forsøgt at finde en løsning på problemet, men det blev tilsyneladende Danmark, der fandt årsagen til det store antal fejl i hovedhærdede jernbaneskinner. Illustration: Eagle/BigStock

I samarbejde med forskere fra DTU er Banedanmark blevet klogere på, hvordan en bestemt type jernbaneskinner, såkaldt hovedhærdede skinner, skal vedligeholdes for at undgå revner.

Det er blevet kaldt lidt af en gåde, at europæiske jernbaneskinner de seneste 10-15 år har slået revner i hobetal. Men nu mener Banedanmark at have fundet årsagen. Carsten Jørn Rasmussen, der er teknisk
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen

Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
Prøveabonnement kræver ikke kreditkort, og abonnementet udløber automatisk.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.