Forskere vil fordoble elbilers rækkevidde med silicium-batterier
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forskere vil fordoble elbilers rækkevidde med silicium-batterier

Et forskningsprojekt i Storbritannien vil med 80 millioner kroner i ryggen forsøge at forøge elbilers rækkevidde til 400 miles – 644 km.

Projektet vil benytte silicium som erstatning for kul i battericellernes anoder og optimere cellerne til brug i køretøjer.

Startup-firmaet Nexeon, som arbejder frem mod en kommerciel silicium-anode, vil lede udviklingen af silicium-materialet og stå for opskalering. Firmaet Synthomer, som producerer polymerer, vil stå for den næste generation af polymer-bindere, som er optimeret til at virke sammen med silicium og sikre at binderen og anoden hænger sammen i hele cellens levetid. University College London deltager også i projektet.

Silicium bliver i øjeblikket forsøgt anvendt som delvis erstatning for kul i anoder i batterier, i et omfang på omkring ti procent, men problemer, som stammer fra at cellerne udvider sig under opladning og afladning, er svære at få has på.

Projektet prøver at finde løsninger på det problem, hvilket skal gøre det muligt at anvende en højere andel silicium.

»De største problemer, som elbiler står over for – 'rækkevidde-angst', omkostninger, ladetid eller adgang til ladestationer – forholder sig næsten alle til batteriernes begrænsninger,« siger direktøren for Nexeon til EeNews.

»Anoder af silicium er nu godt etableret på de teknologiske 'road maps' hos de større producenter, og Nexeon har modtaget støtte fra engelske og globale producenter, som vil blive involveret i projektet, mens det løber af stablen,« siger han.

De forsøger at fordoble, det vil sige at de regner med 322km er normalen for en gennemsnits elbil.
Tesla kan køre længere, fordi de putter dobbelt så mange batterier i deres biler end gennemsnittet.
Det er bare desværre svært at tro på, at det denne gang skal lykkedes med ny batteri kemi, de sidste 10 år er der blevet rapporteret om banebrydende batterier, der er lige om hjørnet, men desværre er det endnu ikke blevet til meget mere end små gradvise forbedringer.

  • 6
  • 7

Nej det kan den altså ikke, under normal brug.
Min S85D kører ca 300 km om vinteren, 375 om sommeren.
Det er så rigeligt til hverdag, på langture kræves opladninger undervejs.

Men det er rigtigt at en forøget densitet måske bedst kan benyttes til at reducere vægten frem for at forlænge rækkevidden.

  • 11
  • 0