Forskere: Vi finder Jordens tvilling i år

2013 kan blive året, hvor vi for første gang finder en ægte kopi af Jorden - vores tvillingeplanet. Det forudser Abel Mendez, leder af Planetary Habitability Laboratory, som hører under University of Puerto Rico. En sådan opdagelse vil betyde, at menneskeheden skal revurdere sin rolle og placering i universet, mener han.

Abel Mendez påpeger, at der nu er 851 bekræftede planeter, heraf blot otte i solsystemet. I løbet af de seneste år har astronomer fundet flere planeter, som på en eller en anden måde har egenskaber som Jorden, f.eks. størrelse, overfladetemperatur eller en moderstjerne som Solen. Men ingen af dem har alle Jordens karakteristika på én gang.

Mange tusinde fund af planeter venter på at blive bekræftet. Nasas Kepler-planetteleskop har alene fundet over 2.300 potentielle planeter siden sin opsendelse i marts 2009. Til dato er blot 100 af disse blevet bekræftet, men forskere anslår, at 80 procent af de 2.300 vil vise sig at være rigtige planeter.

Store og varme Jupiter-lignende planeter er de nemmeste for forskerne at finde. Med tiden er instrumenter blevet meget bedre, og nye teknikker blev udviklet. Hermed har man fundet mindre planeter og flere, som kredser længere væk fra deres moderstjerne. Nogle af disse minder om Jorden.

I december fandt Kepler en planet på 2,4 gange Jordens masse, som kredser i den beboelige zone, hvilket er det område fra en stjerne, hvor der kan findes flydende vand på en planet.

Ifølge Abel Mendez' statistik er man nu nået op på ni fremmede planeter, som kan være beboelige. Ingen af de hidtil kendte planeter er små nok til at kunne være Jordens tvilling, da den håndfuld af planeter på Jordens størrelse, som man kender, kredser for tæt på deres moderstjerne til at kunne være beboelige.

Abel Mendez er ikke den eneste, som er af den overbevisning, at det nu kun er et spørgsmål om tid, inden forskerne identificerer Jordens tvilling. Også den ledende planetforsker Geoff Marcy fra University of California i Berkeley er ifølge space.com af den opfattelse.

De mener begge, at der er mange jordlignende planer i universet, som blot venter på at blive opdaget. Astronomer anslår, at der findes 200 milliarder stjerner med omkring 50 milliarder planeter omkring sig. Hvis man antager, at en ud af hver 10.000 planeter er som Jorden, burde der være 5 millioner tvillinger til Jorden.

Georff Marcy håber, at den forestående opdagelse vil få en revolutionerede påvirkning af menneskeheden:

»Vi vil kunne se op på himlen og vide, at det kosmiske hav indeholder øer og kontinenter i milliardvis, som både kan huse primitivt liv og hele civilisationer. Forhåbentlig vil dette kunne åbne vores kollektive øjne og sætte sejlet mod Alpha Centauri, den nærmeste stjerne, hvor der er fundet en jordlignende planet. Det lille skridt for menneskeheden vil blive et kæmpe skridt for vores race,« siger han til space.com.

Emner : Planeter

Sådan set er det både interessant og det virker ikke helt usandsynligt, selvom "tvilling" virker er åbent for fortolkning. Men er det ikke lidt spøjst at disse planetforskere vil gøre sig til eksperter på vor bevidsthed? For hvad mener de med at sådanne opdagelser vil "revolutionere" bevidstheden? Forudsiger de at de selv helt vil ændre deres syn på verden, hvis dere forventninger bliver bekræftet?

man søger i afstande hvor det vil tage mennesker 500,år at nå frem . alle kan sige jeg kan se grønne grise i min kikkert . start raketten mor. svar gives i år 2513..brugbart...

Størrelse og temperatur er enkeltværdi-funktioner, og her kan vi med garanti finde rigtig mange planeter der matcher Jorden. Men Mendez glemmer at nævne atmosfæren, der er et kompliceret system i sig selv. Det vil få mig til at spærre øjnene op hvis man i 2013 eller indenfor de nærmeste år finder en atmosfære sammenlignelig med Jordens. Så jeg er ikke så optimistisk som Mendez, men jeg håber han snyder mig.

...for at få pengebevillinger.

Man må da være noget af et snæversynet individ for ikke at kunne sige sig selv at der selvfølgelig er mange jordlignende planeter i universet... om man nu er "stjerne astronom" eller bare Jens Jensen.

For hvad mener de med at sådanne opdagelser vil "revolutionere" bevidstheden?

Jeg formoder der hentydes til den meget stærke dominans af kristne, og lignende, religioner der i et par tusinde år har forsøgt at holde patent på at vide hvor unikke vi er og hvordan vi blev til.

(Og ja, jeg kan godt høre dem berette om, at deres hellige bøger, pludselig, ikke bare fortæller om én planet, men at den bestemte artikel opstod i en oversættelse fra en bog med en fluelort på side N :-)

Det er et helt ligegyldigt udsagn i artiklens titel. Artiklen beretter ikke om nogen som helst form for målbare krav om hvad der skal være opfyldt for at man har fundet "Jordens tvilling". Derfor giver det heller ikke mening at (gu)estimere hvornår den bliver fundet. Det bliver nok således, at ved årets udgang bliver den planet som "ligner mest" udråbt til Jordens tvilling. Sådan går det som regel i politik, mediecirkus og pseudovidenskab.

Der skal nok være nogle et eller andet sted, der kategorisk benægter muligheden for liv andre stæder end jorden. Jeg kan dog ikke erindre hvornår pg i hvilken sammenhæng jeg er stødt på det synspunkt, uanset hvilken tro eller overbevisning folk i øvrigt har. Derfor er jeg i tvivl om hvad den epokegørende forandring i bevidstheden egentlig evt. vil gå ud på.

Jeg har set det et par gange i forbindelse med fundamentalistiske kristne, der iøvrigt bemærkelsesværdigt var softwareudviklere. Tilfældigvis var der tale om amerikanere.

[quote] Hvis man antager, at en ud af hver 10.000 planeter er som Jorden, burde der være 5 millioner tvillinger til Jorden.

Man kan antage ret meget - men 5 mio. tvillinger vil selv med de mest optimiske tal proppet ind i Drakes ligning være det rene overdrev.[/quote]

Man skal kun to til at være tvillinger og tre til at være trillinger... 5.000.000 planeter må derfor være femmillioninger :)

[quote]Jeg kan dog ikke erindre hvornår og i hvilken sammenhæng jeg er stødt på det synspunkt, uanset hvilken tro eller overbevisning folk i øvrigt har.

Hvad der iøvrigt sker for disse personer, når vi finder liv andetsteds kan jeg ikke sige: Fakta plejer ikke at ændre stærkt religiøses holdninger.[/quote] Med andre ord lyder det ikike som om du heller forventer nogen bevidsthedsrevolution hos særlig mange af os. Den skulle vel egentlig allerede være sket med opdagelsen af at andre soælsystemer er forholdsvis almindelige, men er der ret meget der tyder på det?

Der er vel strengt taget forskel på en tvillingeplanet (af form), og så på at de opfylder drakes ligningen(liv). Ikke helt det samme :)

Ikke helt det samme :)

Det er helt korrekt hvis man ser på hele ligningen dvs. inkl. samtidig civilisation - men i ligningen indgå også planeter der er istand til at frembringe liv - og pt. er Jorden den eneste planet vi kender der kan det tricks og da det er Jordlignende planet vi kikker efter så indgår der ikke selv i de mest optimiske versioner af hans ligning 5 mio. Jordlignende planeter.

Det lyder mere som Sagan med det overdrev ;)

Den dag den almene befolkning blev bevidst om, at Jorden ikke var verdens centrum, skete der noget ved folks opfattelse af deres verden, men ikke af dem selv som levende væsen.

Den dag den almene befolkning bliver bevidst om, at der er mulighed for liv andre steder i universet end på Jorden og for liv som vi forstår ved liv, så vil folks opfattelse af dem selv som et unikt individ i universet ændre sig, men deres religiøse forhold til deres liv/død vil nok næppe ændres.

Jeg vil tro, det er den ændring af folks bevidsthed, forskerne hentyder til.

Selvfølgelig vil en opdagelse af en tro kopi af Jorden, skabe en bevidsthedsændring hos store dele af Jordens mennesker, fordi det nu er klart, at vi - livet her på Jorden - ikke behøver at være fuldstændig ene og alene i det store univers.

Det vil givet skabe en omvæltning, på den måde vi forholder os til hinanden på, for kan der være liv andre steder i universet, der kan være en tro kopi af os, hvornår vil det så kunne være muligt for intelligente væsner at komme ned til os og på den måde komme i kontakt med os.

Vil sådanne intelligente væsner være fredelige eller fjendtlige over for os?

Sådanne tanker vil helt sikkert blive det store samtaleemne, den dag de opdager en tro kopi af Jorden.

Den er derude i universet og den er der helt sikkert også i vor egen galakse Mælkevejen.

Men hvem vil turde tænke sådanne tanker, at der skulle være væsner ude i vor Mælkevej, der ligner os som to dråber mælk, som er spildt på vejen - mælkevejen.

Jo, vi vil komme til at se på hinanden på en helt ny måde, ingen tvivl om det, men om det vil ændre på folks religiøse opfattelse af livets eksistentielle væren, det tror jeg ikke at det vil - i det store billede.

Religionen vil i stedet for blive det, der vil give mennesker en ro i forholdet til liv/død, som den har gjort det i årtusinder.

Religionen vil komme tilbage til det område, hvor den i første omgang havde sine meningers fulde fem. Hvad med livet efter døden?

Af en eller anden grund viste google mig denne artikel i en søgning.

Mig bekendt har vi endnu ikke fundet en tvilling. Men vi har vist heller ikke fundet 10.000 planeter.