Forskere testede balancering med elbiler under kabelafbrud på Bornholm
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forskere testede balancering med elbiler under kabelafbrud på Bornholm

PLUS.
Illustration: Mattia Marinelli

I ti dage blev 21 kommunale elbiler om eftermiddagen og natten brug til at balancere Bornholms frekvens, mens øen var i elektrisk ø-drift. Nu skal forskere regne på, om elbilerne forbedrede kvaliteten af strømmen på nettet.

For nyligt var Bornholm selvforsynende i over ti dage, mens øens søkabel fra Sverige måtte undergå planlagt vedligeholdelse. Selvom afkoblingen fra det sikre nordiske net nok har givet en smule sved på panden hos det lokale forsyningsselskab, er intet som bekendt så skidt, at det ikke er godt for noget. For

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

lektor på DTU Elektro Mattia Marinelli og resten af holdet bag forskningsprojektet ACES gav ødriften nemlig en vigtig mulighed for at undersøge, i hvor høj grad en flåde af elbiler kan bruges til at balancere frekvensen og blandt andet være med til at øge andelen af vedvarende energi fra øens egen forsyning. ACES-projektet er en udløber af en anden dansk pilottest fra Frederiksberg...