

Cykler er traditionelt blevet betragtet som en transportform, der egner sig godt til de korte ture, men som til gengæld ikke kan hamle op med kollektiv trafik og biler på de længere distancer.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Det er præcis hvad jeg fandt for ca. 3 år siden da jeg prøvede at dykke ned i uheldstallene. Det er mest aldersforskellen der giver forskel i uheldstallene.ældre og folk med relativ dårlig motorik som er begyndt at elcykle. Dette er jo i sig selv er godt nok, men jeg tro det skævvrider uheldsstatistikken.
Og derfor virker det også forkert primært at sammelingne på elcylker med almindelige cykler (ja, nogle vil måske skifte en almindelig cykel ud med en elcykel). Derimod burde man netop sammenligne elcykler med biler, da elcykler (som du hentyder til) er et alternativ til bil på kortere pendlerstrækninger.Personligt arbejder jeg i København centrum og de 12 km til arbejde bliver på elcykel, så jeg ikke behøver at komme svedig frem - så kan den få lidt mere motionsgas på vejen hjem. Elcykler er klart at foretrække fremfor biler og for mit vedkommende også S tog, som jeg bor tæt på "i hver ende".
Et forhold som man muligvis glemmer når man taler elcykler vs. alm. cykler er, at der er en relativ stor andel af ældre og folk med relativ dårlig motorik som er begyndt at elcykle. Dette er jo i sig selv er godt nok, men jeg tro det skævvrider uheldsstatistikken. Mht. til fremkommelighed har man i Odense valgt at forringe cyklernes fremkommelighed i væsentlig grad de seneste år. Letbanen går desværre forud for motionsgivende og CO2 venlig transport som cyklisme.
Hørt.. Pendler selv 34 Km om dagen på elcykel, det ville jeg ikke gøre uden el.
Ja - uheldfrekvensen ved elcykler er højere end for cykling generelt - men det skyldes bl.a., at cykelstier, lyskryds mv. ikke er designet til den højere hastighed. Derfor skal der gøres en langt større indsats for, at cykelstier/ruter får bredere og bedre lige løb, istedet for de snørkler, som man ofte finder - specielt ved lyskryds, hvor Dybbølsbro problematikken er noget nær det værste - og ikke bliver meget bedre med det foreslåede nye design.
Personligt arbejder jeg i København centrum og de 12 km til arbejde bliver på elcykel, så jeg ikke behøver at komme svedig frem - så kan den få lidt mere motionsgas på vejen hjem. Elcykler er klart at foretrække fremfor biler og for mit vedkommende også S tog, som jeg bor tæt på "i hver ende".
Elcykler skal ikke udskammes - tværtimod. De skal bare, som det relativt nye element de er, have bedre forhold, som passer til hastigheden og her er bredere cykelstier også et element, så de mere langsomme kan overhales.