Forskere strikker superlet materiale til biler og fly

Selvom det umiddelbart kan virke besynderligt, har den svenske Tekstilhøjskole i Borås udviklet et materiale, som kan vise sig at være højst interessant for bil- og flyindustrien.

Materialet består af to tynde metalplader med et luftigt og ‘strikket’ net af metaltråd imellem. Det interessante ved kompositmaterialet er, at det udelukkende består af metal og derfor bibeholder en høj tolerance over for varme, samtidig med at det er 40 procent lettere end en tilsvarende massiv plade metal.

Metalnettet holder de to ydre metalplader sammen og skaber derved et 40 procent lettere alternativ til tilsvarende massive metalplader. Illustration: Therese Rosenblad, Textilhögskolan

»Det gør, at materialet egner sig til brug i både motorrum og udstødningssystemer i biler og fly, hvor man ikke tidligere har kunnet benytte sig af kompositter. Det giver mulighed for vægtreduktioner, som vil have betydning for brændstofforbruget i maskinerne,« siger projektleder Textilhögskolan Nils-Krister Persson til Teknisk Ukeblad.

Det fremgår ikke, hvilket metal der er tale om, men i en pressemeddelelse angiver holdet bag, at både de tynde metalark, tråden og sammenføjningerne er optimeret til at kunne holde til ‘krævende miljøer’.

Det var på metal-industriens opfordring, at ingeniørerne hos Textilhögskolan tog udfordringen op, og udviklingen er foregået i tæt samarbejde med virksomhederne. Ingeniørerne har derfor hele tiden taget højde for, at materialet let skulle kunne indgå i en industriel produktion.

Materialet er angiveligt meget formbart både uden og med opvarmning, men holdet bag mener ikke, at en lavere kollisionsbeskyttelse er et problem. Illustration: Therese Rosenblad, Textilhögskolan

Materialet har ydermere gennemgået en række andre test af formbarhed. Det skal både kunne kold- og varmeformes. Med hensyn til materialets styrke, medgiver Nils-Krister Persson, at den lavere vægt har betydning for kollisionsbeskyttelsen, men mener ikke, det bør være noget problem at finde måder at kompensere for det på.

Han understreger, at den høje procentuelle vægtreduktion ikke vil gælde totalvægten af køretøjer og fly, der allerede anvender letvægtsmaterialer, hvor det kan lade sig gøre.

»Men særligt i fly, hvor hvert et gram tæller, kan betydningen være stor,« siger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Sandwich materialer er interessante. De giver meget styrke pr. vægt. Er brugt en del i kulfiber/glasfiber konstruktioner.I dette tilfælde kunne jeg tænke mig, at det også lige skal ses på, hvis der kommer hul på ydermaterialerne, korrosion. Et af de områder den norske artikel taler om er lydpotter. Hvor hurtigt vil en sådan tære igennem hvis den er lavet af det nye materiale? Samtidigt vil det også være svært at inspicere for begyndende intern korrosion.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten