Forskere slår alarm: Også alternativet til bisphenol A er skadeligt

Selv ganske lave koncentrationer af bisphenol A såvel som af det lignende stof bisphenol S kan skade hjernens udvikling hos zebrafisk, så de bliver hyperaktive senere i livet. Zebrafisk bliver ofte brugt til den type studier, fordi de deler 80 procent af deres gener med mennesker.

Når fiskefostrene udsættes for bisphenol i koncentrationer, der svarer til indholdet i de to floder Bow og Oldman i det sydlige Alberta i Canada, vokser hjernen hos dem ikke normalt, fremgår det af en pressemeddelelse fra University of Calgary i Canada.

Deborah Kurrasch står i spidsen for den forskergruppe, der nu har vist, at bisphenoler kan forårsage hyperaktivitet hos zebrafisk. (Foto: Riley Brandt, University of Calgary) Illustration: Riley Brandt, University of Calgary

Specielt dannes der alt for mange hjerneceller i hjernecenteret hypothalamus tidligt i fiskens udvikling - hvad der svarer til andet trimester. Det fører til et ændret adfærdsmønster, når fiskene når larvestadiet - en form for hyperaktivitet, skriver de canadiske forskere i en videnskabelig artikel i tidsskriftet PNAS.

Læs også: DTU: EU-grænse for bisphenol A er 70 gange for høj

Bisphenol A (BPA) bruges blandt andet i visse former for plast og i kasseboner, men stoffet er mistænkt for at være hormonforstyrrende. Derfor er det da også blevet forbudt at bruge i produkter til børn under tre år, hvis produktet har kontakt med fødevarer.

Industrien er blevet opfordret til at udfase brugen af BPA, men det hjælper jo ikke meget, hvis alternative stoffer som bisphenol S (BPS) er lige så sundhedsskadelige. Ifølge flere medier bliver mange produkter med BPS markedsført som BPA free.

At det ser ud til at være tilfældet, kommer nok ikke bag på de DTU-forskere, der sidste år advarede om, at alternativer til BPA - herunder BPS - potentielt kan være lige så hormonforstyrrende, og at der er brug for flere undersøgelser af de forskellige stoffer.