Forskere: Selv en mager bøf giver blodpropper

En ny undersøgelse viser, at mavebakterierne sender skadelige stoffer ud i kroppen, når vi spiser røde bøffer, også selv om der ikke er noget fedt på.

Det er ikke længere nok at styre uden om det fedtmarmorerede oksekød, når man gerne vil nyde en bøf og samtidig undgå at øge risikoen for blodpropper. Forskere har netop opdaget, at en bakterie i maven, der elsker det røde kød, øger risikoen for dannelse af blodpropper i eksempelvis hjertet. Forskernes arbejde er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature Medicine.

Forskerne peger på, at det i fremtiden kan blive lige så relevant at kende detaljer om mikroberne i maven, som det er at læse deklarationerne på fødevarerne.

»Bakterierne producerer en masse molekyler fra mad, og disse molekyler kan have store konsekvenser for vores stofskifte,« siger medforfatter på artiklen Stanley Hazen hjerte-karmedicinsk afdeling på Cleveland Clinic i Ohio.

Indtagelse af rødt kød har vist sig at øge risikoen for at dø af slagtilfælde, selv når man prøver at undgå fedt i kødet. For at finde en forklaring gav forskerne stoffet l-cartinin, der netop findes i rødt kød og mælkeprodukter, til 77 forsøgspersoner. Blandt deltagerne var der 26 veganere eller vegetarer.

Blodprøver fra forsøgspersonerne afslørede efterfølgende, at indtagelse af l-cartinin øgede mængden af trimethylamin-N-oxid (TMAO), der er et stof, der forringer nedbrydningen og bortskaffelsen af kolesterol fra blodårerne.