Forskere ryster på hovedet: Metroens nye pristillæg skræmmer millioner af passagerer væk
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forskere ryster på hovedet: Metroens nye pristillæg skræmmer millioner af passagerer væk

PLUS.
Illustration: Søren Rask Petersen

Metroselskabet må vinke farvel til 3,8 mio. rejser som følge af såkaldt kvalitets­tillæg. 3 ud af 10 kr. fra tillægget ender med at lappe hullet efter flugten.

Fra på søndag, når Cityringen åbner, bliver det dyrere og mere besværligt at køre metro i København. På alle linjer indfører metroen et ‘kvalitetstillæg’ på gennemsnitligt en krone pr. rejse. Tillægget, der skal hjælpe med at betale for den 25 mia. kr. dyre ringlinje, får dog passagererne til at flygte

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

i en sådan grad, at det udhuler indtægterne. Et notat, som konsulentfirmaet Incentive har udarbejdet for Metro­selskabet, viser, at tillægget får 3,8 mio. passagerer til at fravælge metroen i 2025. Det svarer til et fald på 2,5 pct. Dykket i passagertallet udhuler samtidig det provenu, som pristillægget skulle give til metroen. Metroselskabet har ikke selv beregnet, hvor stor en procentde...