Forskere: Pen og papir tilbage i undervisning
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forskere: Pen og papir tilbage i undervisning

læring
Ved at undersøge studerendes hjerneaktivitet under notetagning, har norske forskere dokumenteret, at man får større læringsudbytte af håndskrevne noter fremfor computerskrevne. Foto: Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet

Tablets og computere har for længst fundet vej til de danske skoler og universiteter, hvor de bliver brugt til at understøtte undervisningen på alle uddannelsesniveauer. I mange henseende har disse teknologier åbnet for nye muligheder for læring, men når de studerende skal tage noter til undervisningen, kan det være en fordel at skifte tastaturet ud med pen og papir. Det viser et nyt forskningsprojekt lavet af to forskere fra Psykologisk Institut på Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet (NTNU).

Et elektrodenetværk af 256 sensorer har registreret aktiviteten i forskellige dele af hjernen på en 20 universitetsstuderende, mens de tog noter ved brug af henholdsvis computertastatur og med en pen på et digitalt tegnebræt. Her observerede forskerne, at brugen af pen frem for tastetur giver flere nervekoblinger og styrker de nerveaktiviteter, som er styrende i forbindelse med læring og andre højere niveauer af kognitive processer. Konklusionen er ret lige til:

»Det giver bedre læring, når man tager noter med hånd,« fortæller Audrey van der Meer, der som hjerneforsker og professor i neuropsykologi er én af forskerne bag projektet, i et skriftligt svar til Ingeniøren.

Resultaterne er beskrevet i en endnu ikke publiceret videnskabelig artikel, men kan læses i en intern forskningsrapport (se nederst i artiklen).

Stimulér sanserne og lær bedre

Når man sidde med et skriveredskab og forsøger at få sine tanker omsat til ord på papir, stimulerer man flere sanser i kroppen, fordi det kræver en form for koordineret bevægelse. Det er netop denne sansestimulans, der gør, at læringsudbyttet er større, når man bruger blyant eller kuglepen til at tage sine noter.

»Når vi tegner eller skriver i hånden, bruger vi større områder i hjernen. Så snart der er bevægelse involveret, bliver der også involveret flere sanser. Det skaber aktivitet og kontakt mellem forskellige dele af hjernen. Vores resultater viser, at brugen af pen eller blyant sætter hjernen i en tilstand, som gør den mere modtagelig for læring,« forklarer Audrey van der Meer og uddyber:

»Ved at brug pen er der meget mere aktivitet i de sensomotoriske dele af hjernen. Pennebrug efterlader dermed et større indtryk i hjernen og gør det lettere at danne koblinger mellem hjernecellerne, sådan at man både lærer og husker bedre.«

I forsøgene blev de studerende præsenteret for et ord, som de skulle præsentere på tre forskellige måder. Enten ved at skrive det ordret igen, ved at beskrive det med flere ord eller ved at tegne det. Ved de skriftlige noteteknikker brugte de studerende computertasteturet, mens de brugte pen og tegnebræt til at tegne. Det er ud fra denne øvelse, at forskerne kan se den klare læringsmæssige fordel ved brug af pen og papir:

»Det at tegne og skrive med pen er ens opgaver, som kræver samme slags håndbevægelser og sanseopfattelser,« forklarer Audrey van der Meer.

Brug hænderne i læringen

Stort set alle gymnasie- og universitetsstuderende har computeren som et væsentligt redskab til deres studier. Ikke mindst til notetagning. Men lytter man til hjerneforskeren bag projektet, bør de studerende genoverveje, om ikke pen er papir skal være fast inventar i rygsækken også. Det gælder desuden også for børn i de danske folkeskoler. Her har man i mange år haft en strategi for brug af it i undervisningen, som ifølge Audrey van der Meer bør suppleres af håndskrevne øvelser:

»Det er vigtig, at små børn lærer at skrive i hånden. Ved at hoppe over håndskrivning, mister de en mulighed, for at større hjerneområder bliver aktiveret, hvilket fører til bedre læring.«

Forskningsprojektet er lavet i samarbejde med Microsoft, og computerne, der har været anvendt i forsøget, stammer fra samme virksomhed.

Kommentarer (18)

Mit personlige råd til ingniørstuderende:
Læs hjemmefra INDEN forelæsningen, og tag gerne noter der, og find spørgsmål. Det var der ikke vildt mange der rent faktisk gjorde på mit studie.

Tag IKKE noter under forelæsningen, med mindre de besvarer de spørgsmål du har i noterne hjemmefra. Noter distraherer dig fra at forstå stoffet når det kommunikeres af en forelæser. Mange tager noter under forelæsningen, og de aner ikke hvad de har hørt når de kommer ud.

Kondensér dine noter til stikord når du har forstået stoffet. Noter der tager lige så længe at læse som selve forelæsningen er ubrugelige.

Når du skal til eksamen, så kondensér noterne yderligere.

(sådan er det i hvert fald for mig)

  • 11
  • 1

Jeg vil godt slå et slag for noter UNDER forelæsningen. Hvis du ikke tager noter under forelæsningen, virker det til at andre ting efter lidt tid kommer til at optage dine tanker - det synes jeg i hvert fald at kunne have set på mine medstuderende. Jeg tog altid noter under studiet - i hånden. Hvilket gjorde at jeg ikke havde tid til at falde hen i det store tank-skib der lagde til kajen, i noget andet eller komme til at sidde og kigge på noget andet på computeren.

Mange tager ikke noter under forelæsningen og sidder så til eksamenstid og ikke aner hvad professoren har lagt stor vægt på.

Det gælder om at finde ud af hvad du selv synes er bedst, og har det bedst med!

  • 9
  • 1

Jeg vil godt slå et slag for noter UNDER forelæsningen. Hvis du ikke tager noter under forelæsningen, virker det til at andre ting efter lidt tid kommer til at optage dine tanker - det synes jeg i hvert fald at kunne have set på mine medstuderende.

Jeg er helt enig. Dog med forbehold for de magiske studerende der kan følge med uanset hvad.

Selv fulgte jeg strategien med at der SKULLE tages noter, og de blev smidt ud direkte bagefter undervisningen. Noterne magtede jeg aldrig at tage i samme kvalitet som lærebogen kunne beskrive. Formålet var udelukkende at holde fokus på hvad der blev sagt - og det virkede fremragende.

  • 5
  • 0