Forskere: Pen og papir tilbage i undervisning
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forskere: Pen og papir tilbage i undervisning

Ved at undersøge studerendes hjerneaktivitet under notetagning, har norske forskere dokumenteret, at man får større læringsudbytte af håndskrevne noter fremfor computerskrevne. Illustration: Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet

Tablets og computere har for længst fundet vej til de danske skoler og universiteter, hvor de bliver brugt til at understøtte undervisningen på alle uddannelsesniveauer. I mange henseende har disse teknologier åbnet for nye muligheder for læring, men når de studerende skal tage noter til undervisningen, kan det være en fordel at skifte tastaturet ud med pen og papir. Det viser et nyt forskningsprojekt lavet af to forskere fra Psykologisk Institut på Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet (NTNU).

Et elektrodenetværk af 256 sensorer har registreret aktiviteten i forskellige dele af hjernen på en 20 universitetsstuderende, mens de tog noter ved brug af henholdsvis computertastatur og med en pen på et digitalt tegnebræt. Her observerede forskerne, at brugen af pen frem for tastetur giver flere nervekoblinger og styrker de nerveaktiviteter, som er styrende i forbindelse med læring og andre højere niveauer af kognitive processer. Konklusionen er ret lige til:

»Det giver bedre læring, når man tager noter med hånd,« fortæller Audrey van der Meer, der som hjerneforsker og professor i neuropsykologi er én af forskerne bag projektet, i et skriftligt svar til Ingeniøren.

Resultaterne er beskrevet i en endnu ikke publiceret videnskabelig artikel, men kan læses i en intern forskningsrapport (se nederst i artiklen).

Stimulér sanserne og lær bedre

Når man sidde med et skriveredskab og forsøger at få sine tanker omsat til ord på papir, stimulerer man flere sanser i kroppen, fordi det kræver en form for koordineret bevægelse. Det er netop denne sansestimulans, der gør, at læringsudbyttet er større, når man bruger blyant eller kuglepen til at tage sine noter.

»Når vi tegner eller skriver i hånden, bruger vi større områder i hjernen. Så snart der er bevægelse involveret, bliver der også involveret flere sanser. Det skaber aktivitet og kontakt mellem forskellige dele af hjernen. Vores resultater viser, at brugen af pen eller blyant sætter hjernen i en tilstand, som gør den mere modtagelig for læring,« forklarer Audrey van der Meer og uddyber:

»Ved at brug pen er der meget mere aktivitet i de sensomotoriske dele af hjernen. Pennebrug efterlader dermed et større indtryk i hjernen og gør det lettere at danne koblinger mellem hjernecellerne, sådan at man både lærer og husker bedre.«

I forsøgene blev de studerende præsenteret for et ord, som de skulle præsentere på tre forskellige måder. Enten ved at skrive det ordret igen, ved at beskrive det med flere ord eller ved at tegne det. Ved de skriftlige noteteknikker brugte de studerende computertasteturet, mens de brugte pen og tegnebræt til at tegne. Det er ud fra denne øvelse, at forskerne kan se den klare læringsmæssige fordel ved brug af pen og papir:

»Det at tegne og skrive med pen er ens opgaver, som kræver samme slags håndbevægelser og sanseopfattelser,« forklarer Audrey van der Meer.

Brug hænderne i læringen

Stort set alle gymnasie- og universitetsstuderende har computeren som et væsentligt redskab til deres studier. Ikke mindst til notetagning. Men lytter man til hjerneforskeren bag projektet, bør de studerende genoverveje, om ikke pen er papir skal være fast inventar i rygsækken også. Det gælder desuden også for børn i de danske folkeskoler. Her har man i mange år haft en strategi for brug af it i undervisningen, som ifølge Audrey van der Meer bør suppleres af håndskrevne øvelser:

»Det er vigtig, at små børn lærer at skrive i hånden. Ved at hoppe over håndskrivning, mister de en mulighed, for at større hjerneområder bliver aktiveret, hvilket fører til bedre læring.«

Forskningsprojektet er lavet i samarbejde med Microsoft, og computerne, der har været anvendt i forsøget, stammer fra samme virksomhed.

Emner : Uddannelse
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Mit personlige råd til ingniørstuderende:
Læs hjemmefra INDEN forelæsningen, og tag gerne noter der, og find spørgsmål. Det var der ikke vildt mange der rent faktisk gjorde på mit studie.

Tag IKKE noter under forelæsningen, med mindre de besvarer de spørgsmål du har i noterne hjemmefra. Noter distraherer dig fra at forstå stoffet når det kommunikeres af en forelæser. Mange tager noter under forelæsningen, og de aner ikke hvad de har hørt når de kommer ud.

Kondensér dine noter til stikord når du har forstået stoffet. Noter der tager lige så længe at læse som selve forelæsningen er ubrugelige.

Når du skal til eksamen, så kondensér noterne yderligere.

(sådan er det i hvert fald for mig)

  • 11
  • 1

Jeg vil godt slå et slag for noter UNDER forelæsningen. Hvis du ikke tager noter under forelæsningen, virker det til at andre ting efter lidt tid kommer til at optage dine tanker - det synes jeg i hvert fald at kunne have set på mine medstuderende. Jeg tog altid noter under studiet - i hånden. Hvilket gjorde at jeg ikke havde tid til at falde hen i det store tank-skib der lagde til kajen, i noget andet eller komme til at sidde og kigge på noget andet på computeren.

Mange tager ikke noter under forelæsningen og sidder så til eksamenstid og ikke aner hvad professoren har lagt stor vægt på.

Det gælder om at finde ud af hvad du selv synes er bedst, og har det bedst med!

  • 9
  • 1

Jeg vil godt slå et slag for noter UNDER forelæsningen. Hvis du ikke tager noter under forelæsningen, virker det til at andre ting efter lidt tid kommer til at optage dine tanker - det synes jeg i hvert fald at kunne have set på mine medstuderende.

Jeg er helt enig. Dog med forbehold for de magiske studerende der kan følge med uanset hvad.

Selv fulgte jeg strategien med at der SKULLE tages noter, og de blev smidt ud direkte bagefter undervisningen. Noterne magtede jeg aldrig at tage i samme kvalitet som lærebogen kunne beskrive. Formålet var udelukkende at holde fokus på hvad der blev sagt - og det virkede fremragende.

  • 5
  • 0

Og jeg er så dybt uenig...

Hvis jeg tog noter under forelæsningen fik jeg ikke fulgt med.
At have læst inden giver mening, og så lige tage og bruge de første 5 min. af alle pauserne til at lave de relevante noter der måtte være.

Men egentlige noter i hånden som kunne anvendes ved eksamen var spild, for så havde jeg ikke hørt ordentligt efter under forelæsningen, det var langt mere givtigt for mig rent faktisk at høre efter - desuden kan jeg kun læse min håndskrift hvis jeg reelt kan huske hvad jeg har skrevet...

Vi er vel alle forskellige og det vigtige er vel at finde den metode der virker for os som enkeltpersoner?

  • 2
  • 0

Det er blevet en snak om dengang, da vi lykkelige unge mennesker overværede forelæsninger.
Tænk på, at mange mennesker i dag deltager i møder, hvor det er vigtigt, at der foreligger et referat. Selv om en anden udsender referatet, gør man klogt i at tage sin egne noter.

  • 2
  • 0

Jeg tror også det er meget individuelt hvor meget gavn man har af at tage noter under en forelæsning.
Jeg prøvede selv i starten men fandt hurtigt ud af at jeg intet fik ud af forelæsningen hvis jeg prøvede at tage noter. Jeg kan ikke både koncentrere mig om at skrive og lytte på samme tid. Enten bliver min skrift ulæselig eller også misser jeg rigtigt meget af det der bliver sagt. De fleste forelæsere var alligevel flinke til at dele deres egne noter/slides og når man så også havde bogen, så kunne man normalt finde det man skulle bruge efterfølgende.

Jeg foretrækker at forstå essensen i stoffet frem for præcist at kunne gengive det der blev sagt under en forelæsning. Hvis man forstår essensen så kan man altid finde frem til detaljerne senere hvis man får brug for det.

  • 1
  • 0

... til at artiklen endnu ikke er publiceret. Den præsenterer EEG-optagelser under håndtegning af een type information og sammenligner med skrivning på tastatur af en anden type information og konkluderer dettes betydning med en række påstande om hjerneområders og neuroners funktion, som har rod i tidligere litteratur, og som ikke undersøges i det aktuelle studie.

Hvad viser undersøgelser om skrivning af noter med pen sammenlignet med skrivning af tilsvarende noter på tastatur, når effektparameteren er den mest relevante; nemlig hvad man har forstået og senere kan huske?

  • 3
  • 0

til at skrive på - det må være løsningen! Tror jeg jeg må prøve....

Har altid manglet at kunne tegne på computer noter. Nu er teknologien jo endelig ved at være moden!

  • 0
  • 0

Vil så også lige tilføje at det at kunne håndtere en pen eller et stykke kridt, er uvurdérligt i mange andre situationer end lige notetagning.

En vigtigt situation, hvor det ikke rigtig kan erstattes, er ved gruppe- og samarbejde omkring et emne. Her er det guld værd at kunne gribe en pen eller et stykke kridt og så bare tegne eller skrive på en tavle (eller lignende) hvor alle kan følge med. Og hvor andre fra gruppen bagefter kan tage over, supplere, tilføje, ændre osv. På den måde får man et samlingspunkt, et fokus og et fora for samarbejdet, på en usædvanlig effektiv og "lav-tek" måde. Tilsvarende er praktisk taget umuligt på en computer. Google docs kan dog gøre en del, men kun til tekst.

Det hele handle om at forstå sit værktøj. Begænsninger og muligheder.

  • 0
  • 0

...f.eks. LiveScribe som jeg prøver at forklare her: https://www.youtube.com/watch?v=Bpp1rrXZySI (beklager den dårlige lyd), sådan ser den side jeg "optog" i videoen ud, desværre forsvinder de interaktive elementer, som lyden, når man eksporterer til PDF https://drive.google.com/file/d/0B2yH-B4WR....

Det er måske mest legetøj, men jeg var glad for min dengang i fremtiden, for 6 år siden, før tablets og dogmet om at "if it has a stylus, it has failed", selv Apple har droppet dogmet med Pencil, men intet slår den fysiske notesblok.

Notesblokken og min LiveScribe har jeg for længst mistet, men jeg har stadig det hele på min computer, 3D surround lyd og det er surrealistisk at høre sin egen stemme som andre hørte, men også som de hørte den, 6 år senere...

  • 1
  • 0

Endnu en tåbelig 'videnskabelig' undersøgelse, hvor man stopper folk i en skanner og fabulerer om hvad man ser på de sjove billeder af hjerneaktivitet. Som man ikke aner en pind om. Det siger fx sig selv, at der vil være mere aktivitet i områder af hjernen, der styrer senso-motorikken, men at det skulle give bedre læring???

I øvrigt stammer det her tåbelige noteskriveri fra den gang der faktisk blev holdt forelæsninger med ny viden, som, hvis man gerne ville være i stand til at diskutere det til eksamen, var en rimelig idé at fastholde på skrift. I dag, hvor 'skolelærerne' også på universiteterne bare snakker om hvad de unge mennesker lige så godt, eller bedre, kan læse i bøgerne, giver det ingen mening at forstyrre sin lytning med notetagning.

  • 1
  • 2

Og hvis ikke- så tegner jeg.

Det er egentlig ret ligegyldigt, om jeg tegner eller noterer, jeg kan godt se, hvad, der er talt om! Og om jeg var enig, kedede mig eller var uenig. Eller om det var interessant.

Nu har jeg i de sidste år ikke læst fysiske bøger. Men jeg bemærker, at de nye bøger husker jeg dårligere. Så jeg genlæser meget gl. bøger.
Og jeg har planlagt at købe nogen bøger om økonomi/finanskrisen- simpelthen fordi, de ikke "sidder fast" i min hukommelse.
Jeg skriver aldrig i bøger, det måtte man ikke, da jeg var ung. Jeg hader forresten at læse bøger, hvor folk har understreget, så læser jeg nemlig kun dette. Så ryger materialet ud af konteksten.

Mvh
Tine- der tegnede sig gennem skolen

  • 0
  • 0

@Brorsen Hej. Det er vist mest til pjat og sjov? Det er nærmest umuligt at skrive tekst med en mus. Og endnu sværere at tegne noget af samme kvalitet som man kan med en pen og et stykke papir. Det kan måske lade sig gøre med en eller anden computer-pen, men så har jeg svært ved at se fidusen, når man bare kunne tage et stykke papir og en blyant i stedet for.

  • 1
  • 0

.......noget på nyt et CAD anlæg erkender man, at man savner sit gamle tegnebord og noget papir til at skitsere detaljer. Det er en forbløffende oplevelse, at erkende at papir og blyant er hurtigere til at skaffe sig et overblik over principper. Men når ideen er på plads er CAD langt mere præcist og lettere at flytte elementer på.

Men at se hvorledes yngre mennesker holder på et skriveredskab og betragte resultatet, hvor "kragetær" normalt er en mild betegnelse er en ynk. Bevares, der findes enkelte som holder på en blyant som om det er en stenmejsel og alligevel præsterer noget læseligt, men der er langt mellem de flotte håndskrifter, der er så læselige, at håndskrevne noter kan tydes en måned efter. Hvis man skriver noter skal de redigeres straks efter man kommer hjem.

  • 2
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten