Det kan være en frustrerende oplevelse at jagte en ledig p-plads ved lufthavnen, når der er kort tid til, at check-in lukker. Men fremover kan det være, at den slags ikke går unødigt ud over blodtryk og livskvalitet, fremgår det af en pressemeddelelse fra EU-Kommissionen.
Forskere fra Tyskland, Italien, Storbritannien og Schweiz arbejder på en fuldautomatisk parkeringsløsning, som er målrettet elbiler. Bilerne skal parkere sig selv og finde en ladestander i et p-hus.
Det vil sige: Efterlad bilen ved p-huset, stig ud og aktiver parkeringsprocessen via en app på din smartphone. Og når der er behov for bilen igen, hentes den frem, ligeledes via app'en - nu i opladet tilstand.
Projektet slutter i 2015, og der er investeret 5,6 millioner euro i det i form af EU-midler.
Som begrundelse for projektet nævner pressemeddelelsen, at flere og flere vil køre i elektriske biler i fremtiden, og der bliver også flere skift fra den ene transportform til den anden. Det skaber behov for forskellige parkeringsmuligheder ved transportcentre som lufthavne og banegårde.
Den formelle organisation bag auto-parkeringen hedder V-Charge Konsortiet.
»Ideen er, at vi kan bruge teknologi til at give folk et bedre miks af offentlig og privat transport,« siger Paul Furgale ifølge pressemeddelelsen. Han er direktør ved instituttet for autonome systemer ved Swiss Federal Institute of Technology in Zürich og videnskabelig projektleder ved V-Charge.
I april demonstrerede forskerne systemet ved lufthavnen i Stuttgart.
Det tekniske setup involverer en server ved p-huset, som bilen kobler op til, når føreren aktiverer parkeringsprocessen på mobiltelefonen. Serveren sender besked til bilen om, hvor der er plads. Er der tale om en elbil, kan den også sendes hen i nærheden af den nærmeste ladestander.
Navigerer med otte kameraer
Da der ikke nødvendigvis er GPS-dækning i et p-hus, involverer løsningen også en del kameraer. Ifølge en nærmere projektbeskrivelse er der tale om otte kameraer monteret på køretøjet.
De bruges til at guide køretøjet til den rigtige plads - og naturligvis undgå at støde ind i noget på vejen. Det lader sig gøre ved, at bilen, når den ankommer til p-huset, downloader et kort over omgivelserne fra serveren, og ved at sammenligne kort-data med inputtet fra kameraerne navigere køretøjet til den rette plads.
Løsningen skulle fungere ved en hvilken som helst p-facilitet, så længe bilen har sensorer og kameraer, som svarer til, hvad der allerede findes i de biler, som i dag har systemer til nødbremsning og parkeringsassistance.
I første omgang er systemet målrettet dedikerede parkeringsfaciliteter, men Paul Furgale er ikke afvisende over for, at systemet også kan bruges til at parkere elbiler på gader og stræder i fremtiden.
»Det vil være en større udfordring. Men når først kortene er på plads, kommer resten af teknologien også,« siger han ifølge pressemeddelelsen. Den lægger op til, at systemet kan være kommercielt klar i de kommende år.
Teknologien skulle være kost-effektiv, blandt andet fordi der bliver brugt eksisterende produkter som ultrasoniske sensorer og stereokameraer.
Næstformand i EU-Kommissionen Neelie Kroes siger ifølge pressemeddelelsen:
»Vi har behov for forskning i nye teknologier - og hvordan man kombinerer dem - for at opnå praktiske løsninger. V-Charge-systemet bevæger sig i den rigtige retning, og jeg ser frem til at bruge det.«
Videoen viser en demonstration af V-Charge.
