Forskere: Mikroorganismer kan brødføde 10 gange flere end planter

Illustration: bigstock/aamulya

En kombination af mikroorganismer og solenergi kan på samme mængde plads producere 10 gange så meget protein som planter.

Det viser et nyt studie ifølge the Guardian.

Forskerne har undersøgt en proces, hvor mikroorganismerne dyrkes i beholdere og fodres med en næringskilde, der produceres med elektriciteten fra solceller og CO2 fra luften. Når bakterierne ‘høstes’, kan de omdannes til proteinpulver, der potentielt kan bidrage til at brødføde mennesker eller landbrugsdyr.

I studiet blev mikroorganismerne sammenlignet med produktionen af soyabønner. Mens en hektar soyabønner kan give protein til at brødføde cirka 40 personer, kan man med mikroorganismerne brødføde 520 personer på samme areal. Forskere bag undersøgelsen fremhæver at mikroorganismerne også kan dyrkes i områder, hvor landbrugsjorden og adgangen til vand er dårlig.

»Vi mener at mikroorganismer som fødevare er meget lovende og kan blive en vigtig faktor, når det kommer til at løse en potentiel fødevarekrise,« siger Dorian Leger, som forsker ved Max Planck Instituttet i Tyskland og har stået i spidsen for analysen.

Dorian Leger tilføjer, at problemer med fødevaremangel kan vokse i løbet af de næste årtier, som følge af den globale befolkningsvækst.

Forhindrer skovrydning og forurening

Forskerne peger også på en række andre fordele ved en fødevareproduktion baseret på mikroorganismer.

Først og fremmest kræver den mindre plads end traditionelt landbrug. Dermed kan der frigives landområder til natur og samtidig kan skovfældning begrænses. En anden fordel er, at forbruget af både vand og gødning er markant lavere.

Prismæssigt viser forskernes analyse, at proteinpulveret fra mikroorganismerne ligger på samme niveau, som proteinpulver lavet af mælk eller ærter. Det er dog væsentligt dyrere end det meste dyrefoder.

Skal testes i virkeligheden

Alt i alt viser resultaterne, at der kan være et potentiale i en fødevareproduktion baseret på mikroorganismer. Helt problemfrit er det dog ikke.

Først og fremmest er forskernes resultater baseret på dataanalyser og ikke regulære testresultater.

»Indtil modellen er testet med et pilotanlæg, er det svært at sige om teknologien er en forbedring af de nuværende landbrugssystemer, som i tusindvis af år har været i stand til at brødføde mennesket,« siger Dr. Toby Mottram, konsulent i landbrugsteknologi, til the Guardian.

Forskerne bag analysen anerkender også selv, at der er behov for test i stor skala før effektiviteten af mikroorganismerne reelt kan fastslås.

Det også usikkert om en kost baseret på proteinpulveret vil give nok af de andre næringsstoffer, som mennesker har brug for. Og sidst men ikke mindst er det selvfølgelig ikke sikkert, at majoriteten af mennesker overhovedet er interesseret i at spise pulveret.

Johannes Nymann Madsen

Får man ikke samme problem, som vertikal farming har (skullle kongurerer med gratis energi fra solen)?

Der er selvfølgeligt et problem for denne teknologi i forhold til Vertical Farming, der allerede er billigt nok til at være konkurrencedygtig og derfor vokser ca. 40% årligt.

Hvad være er så er den direkte PTX rute også meget attraktiv.

Der skal ca. 2500kcal per person per dag inklusive madspild. Det svarer oprundet til 3kWh uden spildet fra el til enten mad eller føde.

Både de billigste solenergianlæg og vindmøller koster ca. 8øre per kWh og forventes selvfølgeligt at blive meget billigere i fremtiden.

I fremtiden skal vi indskrænke landbrugsarealerne globalt .

Lyder mere som noget vi kan bruge på Månen og Mars end vi kan bruge i et u-lande eller Danmark. Omkostninger til etablereing og drift er slet ikke beskrevet, og lyder umiddlebart som en modsætning til KISS (Keep It Simple Stupid). Det kan selvfølige ikke udelukkes at det vil virke på sigt, men det vil ligeså dykning af en bøf i en petri skål.

Lyder mere som noget vi kan bruge på Månen og Mars

Det kræver, at det kan dyrkes i et fuldstændigt lukket system, og at det eneste som behøver at blive tilført, er de affaldsstoffer at mennesket leverer.

Hvis mikroorganismer kan brødføde 10 gange så mange, eller eventuelt brødføde dyr, så koster det måske færre resourcer at spise svinekød end at spise tomater i forhold til de proteiner og kulhydrater vi får.