Forskere holdt vejret: En Falcon Heavy-ulykke ville have forsinket stort dansk rumprojekt
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forskere holdt vejret: En Falcon Heavy-ulykke ville have forsinket stort dansk rumprojekt

MXGS (Modular X- and Gamma-ray Sensor) er udstyret med et gitter af strategisk placeret metal, som sørger for, at strålerne kan detekteres fra alle leder og kanter. Illustration: Joachim Rode

Tirsdag var ikke kun en spændende dag for SpaceX.

Danske Terma og forskere på DTU Space sad også og krydsede fingre for en vellykket opsendelse, for var noget vitalt gået galt, kunne det have spændt ben for opsendelsen af det største danskledede rumprojekt siden Ørsted-satellitten, nemlig ASIM-missionen.

Det fortæller Carsten Jørgensen, direktør i Terma Space, som har hovedentreprisen på missionen og står for den tekniske del.

»Var det gået galt, ville vi nok ikke komme op den 2. april som planlagt, så vi er glade for, at det gik godt,« siger han.

Læs også: Største danske rumprojekt siden Ørsted-satellitten klar til afgang

ASIM-missionen (Atmosphere-Space Interactions Moniotor) består af to instrumenter, som skal kobles på rumstationen, hvorfra de skal observere lyn og røntgenstråling langt oppe over skyerne.

Det skal de gøre ved at måle på lyset fra lynene og på den røntgenstråling, der opstår i forbindelse med tordenvejret. På den måde kan de blive et bidrag til bedre klimamodeller, fordi forskerne vil kunne forstå kemien i stratosfæren bedre.

Side-boosterne var akilleshælen

DTU Space står for den videnskabelige del af projektet – sammen med forskere fra Spanien og Norge - og har leveret teknologier til instrumenterne, som skulle sendes op fra Florida i en efterhånden klassisk Falcon 9 fra SpaceX.

Men selv om Falcon Heavy er en anden og noget større sag, så ville eventuelle problemer have forplantet sig ned i rækken af planlagte satellitopsendeler – selvfølgelig afhængig af problemets omfang, fortæller chefkonsulent på DTU Space Torsten Neubert.

»At midter-boosteren gik tabt, gør ikke så meget. Men var de to side-boostere ikke landet som planlagt på de to platforme, kunne det godt have betydet, at vores mission var blevet udskudt igen, og det ville næsten ikke være til at bære,« siger han.

Læs også: Rumfart: 12 store begivenheder vi holder øje med i 2018

Side-boosterne var nemlig af samme type som den raket, der skal sende ASIM mod rumstationen. Hvis de havde fejlet, ville SpaceX formentlig gerne se dem nærmere efter i sømmene inden en ny opsendelse.

Og eftersom missionen allerede er blevet udskudt flere gange, og senest skulle have været af sted i efteråret 2017, havde det været ærgerligt, hvis den skulle udsættes igen, understreger Torsten Neubert.

»I så fald havde vi kunne se frem til yderligere måneders udsættelse, og vi har 15 ph.d.’ere, der sidder og venter på data. Bare tre måneder mere ville have været meget af deres tid,« siger han.

Læs også: GALLERI: Falcon Heavy take-off

DTU Space får besked i løbet af weekenden, om køreplanen fortsat holder. Men Torsten Neubert tør godt være optimistisk nu, selv om intet selvfølgelig står 100 procent klart, før nedtællingsuret går i gang.

Instrumenterne er dog sendt videre i systemet for længst, og datacentret på DTU Space er klar til at bearbejde data fra midten af april, når instrumenterne er blevet monteret og tændt et for et.

»Ved selve opsendelsen skal vi forhåbentligt råbe hurra og åbne champagne, men det bliver først midt i april den rigtig hektiske periode begynder for os,« siger Torsten Neubert.