Forskere: Eurofighters produktionsfejl uden betydning for dansk kampfly-konkurrence

Det får ingen særlig betydning for det danske valg af kampfly næste år, at Eurofighter den seneste uge har oplevet modgang i flere lande, siger to militærforskere. Danmark kommer under alle omstændigheder til at vælge konkurrenten F-35 Joint Strike Fighter fra Lockheed Martin.

Både det tyske og det britiske luftvåben fortalte i sidste uge, at der var konstateret produktionsfejl i Eurofighter-kampflyet efter advarsler fra Eurofighter selv. Få dage senere meldte det østrigske forsvarsministerium ud, at man havde konstateret samme produktionsfejl på landets Eurofighter-fly.

Læs også: Også Østrigs Eurofighter-kampfly har produktionsfejl

Herhjemme deltager Eurofighter sammen med F-35 og Boeings Super Hornet i konkurrencen om at blive Danmarks nye kampfly.

Fejlen, som involverer borehuller på bagsiden af flyenes skrog og skyldes utilstrækkelig nedslibning, har fået både de tyske, spanske og italienske myndigheder til at suspendere deres respektive ordrer på Eurofighter-fly. Mens sagen er et stort tilbageslag for Eurofighter-programmet på internationalt plan, får den næppe betydning i en dansk kontekst, siger Jens Ringsmose, lektor ved Center for Warstudies på Syddansk Universitet.

Læs også: Eurofighter advarer om produktionsfejl i skroget

»Jeg tvivler på, at det vil ændre noget i Danmark. For jeg tror, at man uanset hvad vil vælge F-35. Men det er endnu et argument for fortalerne for F-35. Så på den måde står F-35 nu stærkere som favorit,« siger han.

F-35’s favoritposition hænger til dels sammen med, at Danmark i forvejen deltager i udviklingen af det amerikanske kampfly. Danmark skal efter planen bidrage til udviklingsprojektet med to milliarder kroner, hvoraf de 648 millioner allerede er betalt.

»USA har bestilt 2.400 F-35. Når et kampfly skal være i tjeneste i de næste 30 år, er det helt afgørende, hvor meget det bliver opgraderet undervejs. Hvis vi har et fly, som bliver produceret i 3.000 eksemplarer, hvoraf amerikanerne har de 2.400, kan vi være sikre på, at det fly vil blive opgraderet,« siger Jens Ringsmose.

Heller ikke Peter Viggo Jakobsen, lektor ved Forsvarsakademiet, vurderer, at Eurofighters problemer får betydning i Danmark. Han peger på, at også F-35 har døjet med omfattende problemer, uden at det har påvirket kampflyets position herhjemme.

En rapport fra den amerikanske rigsrevision har tidligere på året beskrevet store softwareproblemer med flyet, og i sommers måtte Lockheed Martin annullere en stort anlagt F-35-flyvning ved et britisk luftshow på grund af motorproblemer.

Læs også: Ekspert om motorbøvl med JSF-fly: 'En ustoppelig saga af problemer'

»Det korte svar er, at Eurofighters aktuelle problemer ikke får betydning herhjemme. F-35 har jo været en lang katastrofehistorie på det punkt, og det har ikke forstyrret vores beslutningstagere. Så jeg kan ikke se, at et problem med Eurofighter nu kan få afgørende betydning. Mit bud er fortsat, at vi ender med at købe amerikansk af strategiske grunde, og da vores primære samarbejdsparter næste alle har købt F-35, er mit gæt, at vi også ender dér,« siger Peter Viggo Jakobsen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er dog ikke fast at amerikanerne bestiller 2.400stk pga. de store udviklingsproblemer og forhøjede pris.

Men ellers har amerikanerne hænderne så langt oppe i dk's bagdel, at det bliver besluttet hvilket fly Danmark skal ha' på den anden side af andedammen.

  • 10
  • 4

Men ellers har amerikanerne hænderne så langt oppe i dk's bagdel, at det bliver besluttet hvilket fly Danmark skal ha' på den anden side af andedammen.

Danske politikere kan på den måde altid lade danske piloter deltage som villige i usamerikanske luftkrige. Det fremmer danske politikers karrieremuligheder i internationale institutioner. Hvor mange faldne danske soldater har Anders Fogh Rasmussens karriere indenfor NATO kostet?

Krigen i Irak og Afghanistan har jo ellers ikke haft nogen som helst fordel for Danmarks befolkning.

  • 5
  • 5

Når eller hvis berørte område i Mellem Østen bliver delt op i 12 provinser, i stil med det tidligere Jugoslavien. Hvilke fordele mener man få ud af nogen krige?

IS skal altså have succes, også som en modsætning til de Røde Khmerer i Kambodja, Campuchea.

Danske politikere vil aldrig og jeg gentager aldrig kunne stilles til ansvar for nogen krigsdeltagelse.

  • 1
  • 1

Da USA lukkede F-22 programmet risikerede man at stå med for få fly når F-15 skulle udfases.

Boeing har i årtier kørt stresstest på F-15 stellene og de stel der nominelt var konstrueret til 8000 timers levetid mener man nu kan anvendes helt op til 32000 timer.

http://www.flightglobal.com/blogs/the-dewl...

Nu er der forskel på fly og deres stel, men mon ikke de gamle f-16 kan holde nogle ekstra år udover de 6500 timer/stel deres levetid er sat til - hvis vi lige ville bruge lidt ressourcer på dette. Men det er selvfølgelig ikke så "hypet" at flyve F-16 når de andre legekammerater har det nyeste.

Sjovt at den levetids forlængelse lige dukkede op som F-22 båndet blev lukket. Tyder stadig på at F-35 langt hen ad vejen er et industriprojekt der skal føde USA militærindustri.

  • 2
  • 0

...at følge med i. Vi kunne ikke engang få Tårnfalken til at flyve, mon ikke der bliver masser af IC4 problemer på et stealth fly der endnu ikke er færdigudviklet? Der er sikkert plads til en flytype MELLEM F-16 og F-35.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten