Forskere: E.coli-bakterier kan producere plast

Koreanske forskere har genmanipuleret en E.Coli bakterie, så den er i stand til at producere putrescine, der blandt andet bruges til fremstilling af nylon.

Det er netop offentliggjort en tidsskriftet Biotechnology and Bioengineering.

Udover til fremstilling af plast, bruges putrecsine i medicinal-, jorbrugs- og den kemiske industri.

E.coli-bakterie forstørret 10.000 gange. Koreanske forskere har nu fået bakterien til at udvikle en komponent til plastproduktion. (Foto: Wikipedia) Illustration: Wikipedia

Prisen for putrescine er i dag cirka 12.000 kroner per ton, og det årlige salg ligger på cirka 10.000 ton. I dag producers putrescine ud fra fossile stoffer, og processen er både ekstrem giftig og eksplosiv.

Forskerne, der ledes af professor Sang Yup Lee, forklarer, at bakterierne blandt andet er manipuleret til at undertrykke de kemiske processer, der nedbryder putrescine. Derefter er cellens produktion af emzymet Spec C, som konverterer ornithine til pustrescine blevet fremmet.

Dette tror jeg vil få stor betydning alle steder.. underligt man ikke forsker mere i alternativ brændstof på denne måde..

Ja. Der indgår nogle meget ubehagelige stoffer i den kemiske proces som nu kan erstattes af en mere miljøvenlig genteknologisk. Wiki skriver: "Putrescine is produced on industrial scale by hydrogenation of succinonitrile, which is produced by addition of hydrogen cyanide to acrylonitrile. Putrescine is reacted with adipic acid to yield the polyamide Nylon-4,6, which is marketed by DSM under the trade name Stanyl."

Man kan nu også lave plast udfra bioethanol hvis det ønskes.

Endelig en historie fra mit område =) Tak!

Normalt når man tænker økonomi så kigger man mere på udbyttet (yield), produkt i forhold til substrat (f.eks. glucose). En liter E. coli kan jo indeholde alt fra 1 celle til 10^mange celler og det i sig selv siger ikke meget om økonomien :)

Er det muligt at få et link til original artiklen eller citater derfra?

Gad vist hvad der vil være det værste ting at få ud i naturen ved et udslip...!

Artiklen findes her: http://www3.interscience.wiley.com/journal...

Dette er et klassisk eksempel fra Sang Yup Lee's forskningsgruppe ved KAIST. Utallige metaboliske manipulationer foretages og kombineres til en funktionel bakteriel stamme. Brilliant.

" Derefter er cellens produktion af emzymet Spec C, som konverterer ornithine til pustrescine blevet fremmet.

Resultatet er, at ud af én liter E. Coli-bakterier kan der produceres 24,2 gram Pustrescine. "

Oerghh.. Nej. Genet speC, som koder for et eNzym (der kunne benaevnes SpeC), blev overudtrykt. Og saa er det jo ikke bakterierne selv som bliver til putrescine, det er derimod glucose.

[quote]http://www.metabolix.com/ har haft plast-produkter på markedet som oprinder fra E Coli siden 2007....

Hvor vil du helst bo? Ved siden af at raffinaderi eller en fabrik der bruger genmanipuleret E.Coli bakterie??? Gad vist hvad der vil være det værste ting at få ud i naturen ved et udslip...! [/quote] Lige i dette tilfælde er der vist ikke så meget at frygte. Mange produktions/laboratoriestammer er så 'tamme' at de vil blive udkonkonkureret i naturen. Og hvis deres egenskab til at producere plast bliver overført til andre organismer (ligesom det kan ske med antibiotika resistens) så kradser de nok også af.

Jeg tvivler på at vi kommer til at se levende plastik der overtager verdnen (men det kunne være interessant at se :))

Artiklen findes her: http://www3.interscience.wiley.com/journal...

Tak for linket! Produktionstallene stod jo i abstract :)

The final engineered E. coli strain was able to produce 1.68 g L-1 of putrescine with a yield of 0.168 g g-1 glucose. Furthermore, high cell density cultivation allowed production of 24.2 g L-1 of putrescine with a productivity of 0.75 g L-1 h-1.

Endelig noget som giver mening ;)