Forsker var en tur på genbrugspladsen: Umuligt at reparere moderne støvsugere
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forsker var en tur på genbrugspladsen: Umuligt at reparere moderne støvsugere

Illustration: Christian Østergaard

Elektronik er ofte designet, så det ikke kan repareres, uden at hele produktet bliver ubrugeligt, selv hvis det kun er en lille del af produktet, der går i stykker. Det er alt andet end bæredygtigt, konkluderer en række forskere fra SDU i en undersøgelse.

Problemet er tiltagende, for elektronikskrot er den affaldstype, der vokser mest i Europa, og Danmark ligger helt i top, hvad angår elektronikskrotning, kun overgået af andre rige lande som Norge og Schweiz.

»Vores fokus ligger på at lave elektronik hurtigt, billigt og effektivt og så hælde det ud over forbrugerne. Meget elektronik er altså lavet, så det ikke holder,« siger Erik Skov Madsen, der er lektor på Institut for Teknologi og Innovation på SDU og har stået for undersøgelsen.

»Der er overhovedet ikke fokus på bæredygtighed.«

Lektoren fortæller, at elektronikaffald ofte »blot hakkes som persille« i en shredder og eksporteres til Elfenbenskysten, Polen og Libanon, hvor vi ikke aner, hvad der sker med det.

»Meget tyder på, at det bare dumpes på lossepladser, og det er selvsagt ikke godt for miljøet, da elektronikaffald er fyldt med kemikalier,« siger Erik Skov Madsen.

Skuffende resultater

Forskerne bag undersøgelsen tog seks bure med elektronikskrot og undersøgte, hvad der var i dem. Her var der en vægtmæssig overrepræsentation af støvsugere, og forskerne satte sig derfor for at undersøge denne produktgruppe for, hvor let den kan repareres.

Det var noget af en skuffelse.

Kun én af 13 støvsugertyper kunne let repareres, og mange af støvsugerne var skrottet med små defekter. En af dem havde en fejl på ledningsoprullet, en anden et hul på slangen. Men slangen kan ikke klikkes af, og ledningsoprullet kan slet ikke skiftes. Så forbrugeren giver op og køber en ny støvsuger.

Elendigt designet

Mange af problemerne med muligheden for at reparere skyldes dårligt design.

Elektronik er nemlig tit klikket og limet sammen, og det betyder, at man risikerer at ødelægge produkterne, når de brækkes fra hinanden igen. Selv de støvsugere, der var skruet sammen, er svære eller umulige at reparere uden at ødelægge dem endnu mere.

For eksempel fandt forskerne flere forskellige slags skruer i én støvsuger, der ofte sad inde under en knap eller på en anden måde, der gør, at støvsugeren ødelægges, hvis man vil have adgang til skruen.

»Man kunne have designet det i moduler, der gjorde, at man kunne skille det ad, reparere disse dele eller smide små dele af støvsugeren ud,« lyder det fra Erik Skov Madsen.

Begrænset viden om reparation

I forbindelse med hans arbejde med at undersøge genbrug og reparation af elektronik har han og kollegerne gennemgået litteraturen på området. I den forbindelse undrer det ham, at der er enorme mængder litteratur om manufacturability. Altså om, hvordan man producerer mest så billigt og effektivt som muligt.

Omvendt er der meget begrænset litteratur om, hvordan man medtænker genbrugelighed i produktionslinjerne.

»Det siger om noget lidt om, hvor fokus ligger,« konstaterer Erik Skov Madsen tørt.

»Jeg har prøvet at kontakte nogle af de kinesiske fabrikker for at diskutere de her ting med dem, men hvis ikke jeg var interesseret i at købe 1.000 støvsugere, gad de slet ikke snakke. Det er slet ikke en prioritet for dem.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Var der ikke nogen, der en gang foreslog at produkter skulle kunne skilles ad med en skruetrækker.

Det er nu den ide skal luftes.

  • 33
  • 0

"For eksempel fandt forskerne flere forskellige slags skruer i én støvsuger, der ofte sad inde under en knap eller på en anden måde der gør, at støvsugeren ødelægges, hvis man vil have adgang til skruen."
Det er jo smart blot at klikke produktet sammen, men uden vejledning kan det være umuligt at skille det ad.
Man kan også undres over, hvorfor det skal skjules hvordan det er samlet?
Min fjernbetjening til TV havde problem med at skrue ned for lyden (ret irriterende). Til sidst brugte jeg mere eller mindre rå kraft, da jeg betragtede den som tjenlig til udskiftning. Så gik den fra hinanden, og jeg kunne rense kontakterne, hvorefter den fungerer fint.

  • 16
  • 0

...med de nypriser produkterne (primært takket være “Made in China”) har er der INGEN økonomi i at reparere dem!
Reparationen skal jo foregå lokalt ellers bliver forsendelsesomkostningerne højere end produktets reelle værdi og timeløn i DK gør stort set al reparation af “consumer grade” produkter urentabel.
...og hvis man åbner for “diy” så kan man ikke stå inde for sikkerheden.

  • 11
  • 0

Med de nuværende love er der ingen grund til at noget holder mere end to år.
Hvis reklamations perioden blev udvidet eller der kom en lov om at reperation maks måtte koste f.eks. 20% af købsprisen de første 5 år, ville jeg forvente at kvaliteten ville gå op ret hurtigt.

  • 18
  • 0

Jeg har lige prøvet at reparere sådan. Jeg fik den med som defekt ved køb af et Bosch 36volt batteri plus en oplader.
Jeg har ikke haft en skid fidus til de batteri plæneklipper på grund af den høje pris og de store løbende omkostninger når LiOn Batterierne dør en alt for tidligt død.
Og rigtigt nok jeg fik også et ubrugeligt Batterie med, sælger havde lige købt nyt Batteri til 1200 kr...! for 36 volt 2.6 ampere...Jesus.

Motor/kontroller er inbygget i en fin alu blok med fine køle finner som var fuldstændigt blokkeret af græs, og derfor er den stået af. Det hele er støbt ind i epoxy og da jeg endeligt volder låget til kontrolleren af river den simpelthen huset af de 6 mos-fet der er støbt ned i epoxy.
**IMPONERENDE **hvor meget besvær de har gjort sig for at gøre det umugligt for mig at reparere den. Overvejer at skære den midt over med en vinkesliber og få fat i de 3 ledninger til motoren og sætte en el-cykel kontroller til 100 kr fra kina på...meeeen.
Det er en selvmords køb og smid ud konstruktion, den ryger på lossepladsen.

Det var alle 100 kr værd. Jeg ved nu at jeg aldrig skal have en batteri plæneklipper, og slet ikke fra Bosch. Jeg ved også at jeg aldrig skal have en el-cykel med Bosch motor.
Og jeg vil glæde mig næste gang jeg bruger min el-plæneklipper med ledning.

Nederste 2 billeder kan man se motor/kontroller enheden.
http://www.erikschanze.de/repair/rotak37li...

  • 13
  • 0

Dette er jo noget som der snakkes om med regelmæsige mellemrum.
Fabrikanterne har ingen motivation til at gøre ting mulige at reparere og desuden er det ofte hurtigere at lime noget sammen end at bruge skruer, og skruer er dyrere.
Så fat i EU, nåh ja det er da vist allerede foreslået men druknede i støj.

  • 9
  • 0

Køb en Numatic James til ca. 1200 på amazon.de den har manuel ledningsoprul og ingen hastighedsregulering og er desuden lavenergi grundet godt turbine design. Suger rigeligt godt med 600W motor. Den kan nemt adskilles/repareres selvom det nok ikke bliver nødvendigt, da der ikke er ret meget der kan gå i stykker.

  • 2
  • 1

Lektoren fortæller, at elektronikaffald ofte »blot hakkes som persille« i en shredder og eksporteres til Elfenbenskysten, Polen og Libanon, hvor vi ikke aner, hvad der sker med det.

Det tror jeg ikke rigtig passer. Shredderaffaldet bliver primært deponeret eller brændt i forbrændingsanlæggene. Metalfraktionerne kan godt eksporteres, men så bliver det som regel til Tyskland, Tyrkiet og Sverige.

Jeg tror den gode lektor tænker på "brugt" elektronik som ryger til Afrika fordi det netop ikke er klassificeret som affald.

  • 5
  • 0

Problemet er jo også i mange tilfælde at selv om man vil kunne reparere en givent apparat så kan man i mange tilfælde ikke få reservedelene. Har selv haft et tilfælde med en båndsliber (7000 kr) til værkstedsbrug som efter nogle år havde ødelagt vulkaniseringen på rullen som båndet løber på. Man kan stadig købe den givne båndsliber hos den samme leverandør og der følger også en fint manual og reservedels liste med. Men at købe den givne reservedel kunne ikke lade sig gøre. Den kinesiske producent solgte ikke reservedele. Det endte med at den danske importør måtte tage delen fra en ny maskine.
Hvis ikke man på en eller anden måde kræver at producenten ellle leverandøren forpligtigere sig til at lagerføre eller at kunne levere delene indenfor f.eks 14 dage i mindst 5-10 år fra salgsdato, så er det jo lige meget om du kan skille et apparat ad.

  • 14
  • 0

Jeg frygter, at det ikke kun er fordi, at det er nemmest at samle på den måde: Det er ofte bevidst omsætningsfremmende. Og det kan godt være at det ser fint ud på vækstbarometeret, men det er jo tomme kalorier, som kun fremmer forbruget at naturressourcer. Og virksomhedens omsætning. Det bedst dokumenterede eksempel var Glødelampesyndikatet, der indternt aftalte en max brændetid selv om teknologien var til meget længere brændetid. Det kunne være interessant med nogle flere og nyere eksempler. Ifixit opstod fordi nogen blev utilfredse med Apples krumspring for at besværliggøre reperation og de laver løbende et "repairability-index" for ny elektronik: https://www.ifixit.com/smartphone-repairab...
I Sverige har de i øvrigt reduceret moms på visse reparationer - det burde vi trumfe med ingen moms på alle reparationer.

  • 7
  • 0

En ting ud over designet af samlingerne er vel også standardisering, sådan at sliddelskomponenter i så vid udstrækning som muligt er kompatible mellem producenter.

Ellers ender reservedelene med at være så dyre at det bliver en risikoafvejning. F.eks. gik der en simpel glashylde i et billigt køleskab jeg engang ejede - producenten skulle have 330 kr. + pakkefragt for en ny. Jeg endte med at købe en stump plexiglas i Silvan for 13 kr.

For støvsugere kunne man måske bare starte ved poserne...

  • 11
  • 0

Der er hel række barierer for det. En ordentlig specifkation findes efterhånden ikke på produkterne. Alt blive solgt på meget bedre end! men uden substans. Der er hundrede advarsler men ikke en forklaring på adskillelse og vedligehold. Tidligere kunne man skifte varmelegemet på en opvaskemaskine (og måske en vaskemaskine) nu er legemet sammenbygget med pumpen og reservedelen koster halvdelen af en ny maskine?
Og det værste: Jeg tør væde med at 75% af befolkningen slet ikke kan selv og mødes da med en startregning på kr 2.000 fra en reparatør, så er valget let.
Alt det ved producenterne godt og det skal jo se smart ud. prøv at skille din bil ad?
Hvis ikke det står i Fixit eller andet steds på Youtube er man lost. Der er dog heldigvis flere og flere tips. Så det er ikke helt umuligt. Sådan kunne man jo ikke 10 år før. jeg købte ny bil i 1971 og betingede mig at jeg kunne købe en værstedsbog med - sælgeren va rlige ved at løbe fra aftalen alligevel. Hvad er det for en holdning. prøv at undersøge hvad et std serviceeftersyn koster, og hvad der rent faktisk udskiftes - det er meget lidt og alligevel koster det 4.500-5000 eller sikkert mere på dyre mærker. Her er der endenlig ved at komme interfaces til diagnosticering. Men hvor meget kan man gøre med det, ved jeg så ikke selv? Det er der måske andre, der har erfaring med. http://bildiagnose.dk/
disse lyder ret så dyre, så der har man brug for at vide, at det virkelig kan lade sig gøre.

  • 7
  • 0

Hvis skatten på arbejde var meget lavere og omvendt højere på resourcer, så ville det hjælpe en del på regnestykket. Men det første går aldrig med janteloven og venstrefløjens medfødte misundelsesgen.

  • 6
  • 12

Det hedder "programmeret forældelse". Det betyder, at produktet er med vilje produceret til at gå i stykker efter bestemt antal år (oftest 2) eller antal anvendelser (hvor mange kopper kaffe kan din kaffemaskine brygge?) og så gå det itu. Meget fint, for så skaber vi jo vækst: der produceres flere aparater, der skabes flere arbejdspladser, da forespørgelsel vokser. Det er så godt, når produktet sælger: der er ingen af nuværende producenter, der har interesse i at producere kvalitet, for så kommer kunden jo først efter 20 år igen. Nej, kunden skal komme hver anden år, så sælger vi flere aparater og kunden er også glad: det er så dejligt med ny gadget. Prøv af se "Den store glødepære konspiration" på youtube. Rystende. Hvad ønsker vi så os? Mere vækst? Virkelig?

  • 9
  • 0

Med de nuværende love er der ingen grund til at noget holder mere end to år.
Hvis reklamations perioden blev udvidet eller der kom en lov om at reperation maks måtte koste f.eks. 20% af købsprisen de første 5 år, ville jeg forvente at kvaliteten ville gå op ret hurtigt.


Der er i EU forskellige regler for reklamationsret:
https://samvirke.dk/artikler/sa-laenge-gae...

Mest almindeligt er 2 års reklamationsret. Men flere lande har længere tid.

Belgien: Ingen specifik periode. Inden for rimelig tid.
Finland: Ingen specifik periode
Holland: Ingen begrænsning
Irland: Ingen begrænsning
Island: 2 år, og 5 år på genstande, der har en væsentlig længere levetid
Norge: 2 år, og 5 år på genstande, der har en væsentlig længere levetid
Slovakiet: 2 års generel frist, og mindst 1 år for brugte genstande. 5 år på genstande, der har en væsentlig længere levetid
Spanien: 3 år
Storbritannien: 6 år
Sverige: 3 år for varer købt efter 1. april 2005

Sammenligner vi os med de andre nordiske lande, så har delængere reklamationsret end os. Sverige har 3 års reklamationsret. Og Island og Norge har 2 år, men 5 år på genstande som bør have længere levetid.

  • 7
  • 0

Problemet er jo også i mange tilfælde at selv om man vil kunne reparere en givent apparat så kan man i mange tilfælde ikke få reservedelene

Ja, det er enormt frustrerende. Mine forældre har et Whilpool køleskab med ismaskine. Beholderen til is - lavet at det typiske hårde, skøre, hvide plastic som køleskabsskuffer og den slags nu egang er lavet af, har et hul i bunden (selfølgelig i et hjørne, som gør det helt umuligt at reparare så det holder) fra en isklump der var kommet i klemme i maskineriet.

Køleskabet er kun 5-6 år gammelt, og kan endda stadig købes enkelte steder - jeg har i alle fald set det annonceret på nettet i Tyskland, Spanien, og Italien (hvor det er lavet). Men det er komplet umuligt at opdrive en ny isspand som reservedel.

Alt andet, ismaskine motor, koldtvandsdispenser, kompressorer, kontrolelektronik og -paneler, skuffer, hylder og alle mulige og umulige trim-dele er nemt nok at finde. Men denne isspand er der ingen - heller ikke Whirlpool selv - der kan sælge mig.

  • 2
  • 0

Køleskabet er kun 5-6 år gammelt, og kan endda stadig købes enkelte steder - jeg har i alle fald set det annonceret på nettet i Tyskland, Spanien, og Italien (hvor det er lavet). Men det er komplet umuligt at opdrive en ny isspand som reservedel.


Jeg ser altid efter om det er muligt at få 5 års garanti på et produkt. For Bosch og Siemens er muligt at tilkøbe 5 års garanti (3 år ud over reklamationsretten). Jeg gør det altid, for at støtte op om en lang garanti.

Hos electrolux koncernen er der så vidt jeg husker ikke generalt muligt at få 5 års garanti. Men, til gengæld, så er adgang til billige reservedele. Men arbejde koster jo i Danmark.

Miele plejer at lave god kvalitet. For mange Miele produkter er 20 år kort levetid. De burde faktisk give 25 års garanti...

Mange af de billige produkter på markedet betaler det sig ikke at købe. De er dårlige fra start, kvaliteten er lav, der er kun to års reklamationsret, og der er ingen reklamationsret over dårlig kvalitet.

  • 2
  • 0

Hvis skatten på arbejde var meget lavere og omvendt højere på resourcer, så ville det hjælpe en del på regnestykket. Men det første går aldrig med janteloven og venstrefløjens medfødte misundelsesgen.

Vi kunne jo starte med at fjerne alle subventioner til erhvervslivet, direkte eller indirekte. Skal selvfølgelig også gælde på EU plan, så vi betaler den reelle pris, men så står de store grimme kapitalister og skriger jantelov.

Husk man skal altid feje foran egen dør inden man skælder ud på andre.

  • 3
  • 0

Hvis skatten på arbejde var meget lavere og omvendt højere på resourcer, så ville det hjælpe en del på regnestykket. Men det første går aldrig med janteloven og venstrefløjens medfødte misundelsesgen.


Ja, det vil gøre det mere rentabelt at reparere et produkt. Men mindre rentabelt, at lave produkter som holder. Man vil derimod søge, at skubbe omkostningerne over på reparationer. Reservedele bliver noget vil fylder på. Arbejdskraft er der nok af. Ved at skubbe omkostningerne over på reparationer, kan man sælge produkterne uden fortjeneste, eller måske endda med underskud, fordi man kalkulerer indtægt når produktet skal reparareres.

Nej, løsningen er ikke at sætte skatten på arbejde lavere. Løsningen er, at sætte kravene til produktkvalitet og levetid op. I mange tilfælde dimensioneres produkterne til lav levetid. Og med en ganske lille ekstra forbrug af resourcer, vil være muligt at fordoble, eller endda mangedoble levetiden.

Vi kan tage LED pærer som eksempel. Jeg har måttet skifte rigtig mange i min garage. Årsagen er, at de åbenbart ikke tåler fugt. Og jeg kan ikke finde nogen, der kan tåle fugt. Hvor meget vil det koste, at beskytte elektronikken mod fugt? Næppe mange kroner i forhold til en ny LED pære. Men, man ønsker at pærene går i stykker, og derfor er de ikke afskærmet mod f.eks. fugt.

Et af de store problemer i vores lovgivning er faktisk at det ikke er et krav et produkt kan tåle fugt. Vi har set mange problemer med mobiltelefoner, der reelt er uden garanti, fordi at producenterne hævder, at det er sved som har ødelagt produktet. Nogle lægger en lille fugt sensor ind i mikrofonen i telefonen. Og viser den fugt, så er det på brugerens regning. Et af de områder vi burde forbedre ved produkter, er at de skal kunne tåle et rimeligt fugtniveau, ved normal brug. Er risiko for, at sved eller spyt kommer ind i en mikrofon, eller at der kommer fedt, støv og vand i tastaturet, så skal de tåle det. Producenterne satser direkte på, at forringe produkternes levetid, ved at udvikle dem så de ikke tåler fugt, og lægge fugtdetektorer i produkterne, så de kan fraskrive sig garantien.

Dertil kommer, at forhandlerne ofte anbringer varer der ikke kan tåle fugt udenfor i regnvejr. Jeg har set mange forhandlere, der har haft lavenergipærer og LED pærer på tilbud, og de har ligget udenfor butikken i regnvejr. Bagefter kommer de ind i butikken igen, og kunderne kan ikke se, at de sælges helt uden nogen garanti, fordi at sælgeren har ødelagt dem. LED pærer erstatter ofte normale glødepærer, som fint tålte fugt, og kunne bruges udendørs.

  • 2
  • 0

Vi kender vist også alle disse skruer, som enten har en lige kærv afbrudt på midten, så en almindelig flad skruetrækker ikke kan anvendes. Eller disse skruer, som kun kan skrues i, fordi den kun har "kærv den ene vej". Så kan der godt gå sport i at fixe det alligevel!

Vi havde en lille batterudrevet støvsuger, hvor batteriet ikke rigtig kunne mere. Fik fat i nogle nye celler og skilte den ad og monterede nye. Men kunne den så køre? - - nope.
Bemærkede at der sad forbløffende meget elektronik til batteriladning og on/off funktionen indeni. Jeg tror nu på at der sad en tællerfunktion kombineret med en "demontering af batterier" - sensor, som altsammen skulle lukke skidtet ned for good.

  • 4
  • 1

Sammenligner vi os med de andre nordiske lande, så har delængere reklamationsret end os. Sverige har 3 års reklamationsret. Og Island og Norge har 2 år, men 5 år på genstande som bør have længere levetid.

- ved du så, om disse forskelle afspejles i prisniveauet? Det må vel være importøren (/leverandøren?), der skal afholde omkostningerne, så alt andet lige må det vel forventes, at længere reklamationsret fører til højere priser(?).

  • 2
  • 0

Bemærkede at der sad forbløffende meget elektronik til batteriladning og on/off funktionen indeni. Jeg tror nu på at der sad en tællerfunktion kombineret med en "demontering af batterier" - sensor, som altsammen skulle lukke skidtet ned for good.


Det er ikke ualmindeligt, at der er noget almindeligt CMOS hukommelse, der husker forskelligt, og at det mister sin hukommelse hvis du fjerner eller udskifter batteriet. Det kan side i en microcontroller. Af sikkerhedsmæssige årsager, så vil normalt udstyr holde op med at fungere hvis LiOn batteriet udskiftes. Normalt indbygges elektronikken i kassen sammen med batteriet, så du får ikke problemer, hvis du udskifter hele batterikassen samlet.

  • 1
  • 0


Jeg ved det ikke, men vil tro at prisen stiger lidt.

Hos Bosch og Siemens har du mulighed for at tilkøbe 5 års garanti (3 år ekstra). Det koster 799 kr. per produkt, og er lige steget fra ca. 500 kr.

  • 0
  • 0

Du har lov til at springe en sikring - også internt i en chip - hvis der opdages en fejl.

Du har ikke lov til at ødelægge et fungerende produkt. Du har ikke lov til at forværre en fejl. Så er du erstatningsansvarlig uanset alder på produktet.

Der eksisterer naturligvis produkter der kræver vedligehold og eftersyn. Biler eksempelvis. Så må din virksomhed dokumentere hvordan og hvad.

Tænk hvis din bil bare stoppede efter 10 år og 1 dag. Det kunne jo være at det var rust, så det mest sikre er bare at biler ældre end 10 år ikke kan køre.

  • 5
  • 1

Jens Madsen det du beskriver der er ulovligt.


Det mener jeg ikke, hvis det er over 10 år.

Du kan også måle på komponenter, f.eks. en lyt, og se om ribbel er som den skal være. Så kan man ikke direkte tale om tid. Men, du kan måle en estimeret tid og slå den op i lyttens datablad. Du har lov til at springe en sikring - også internt i en chip - hvis der opdages en fejl.

Ofte er det en meget god idé, at styre hvor du har det svage led i et produkt.
Man skal helst kassere produktet i tide. De fleste produkter, kan blive farlige med tiden.

  • 1
  • 2

Du har ikke lov til at ødelægge et fungerende produkt. Du har ikke lov til at forværre en fejl. Så er du erstatningsansvarlig uanset alder på produktet.

Der eksisterer naturligvis produkter der kræver vedligehold og eftersyn. Biler eksempelvis. Så må din virksomhed dokumentere hvordan og hvad.

Tænk hvis din bil bare stoppede efter 10 år og 1 dag. Det kunne jo være at det var rust, så det mest sikre er bare at biler ældre end 10 år ikke kan køre.


Det er ikke på nuværende tidspunkt ulovligt at indbygge planlagt forældelse i produkter.

Du er naturligvis ikke ansvarlig for noget, hvis garantiperioden er udløbet andet end for sikkerheden.

Medfører dit produkt, at et hus går i brænd, fordi det ikke er sikkert mere, så er du ansvarlig.

Sikrer du, at produktet går i stykker på kontroleret vis, f.eks. ved en timer der slår fra, eller ved at måle på varmelegmet, så er det lovligt. Planlagt forældelse er indirekte et lovkrav.

Du må gerne slukke for et produkt på en sikker måde. Du må ikke gøre det ved at brænde produktet af.

Normalt forventes en produktlevetid på 10 år. Efter 10 år, kan man risikere at et produkt medfører risiko, hvis det går i stykker. Derfor, så er acceptabelt, at slå det fra på kontroleret vis, når det går 10 år, og sikre, at produktets stabilitet er i orden, indenfor levetiden.

  • 0
  • 3

Øh hvis der er en fejl, så er det vel ikke længere et fungerede produkt.
Noget andet er så, at den slags bør dokumenteres.


De fleste produkter bliver mindre velfungerende efterhånden som tiden går. Det skyldes slid. Der er ingen dokumentationskrav for normale typer produkter. Men, et produkt må naturligvis ikke medføre risiko eller fare. Det må gerne gå i stykker. Derfor, så producerer man bevist produkter, til at gå i stykker i god tid, før der opstår risiko. Ingen ønsker at hænge på ansvaret for et produkt der har brændt et hus af, fordi det holdt længere end normalt. Holder det ligeså godt som normalt så behøver det ikke at holde længere. Det væsentlige er kontroleret nedlukning.

  • 0
  • 3

I mange tilfælde ønsker en producent ikke, at et produkt kan repareres - igen er årsagen sikkerhed. Alle komponenter bliver dårligere med tiden, og produktet er bevidst udviklet til, at gå i stykker i tide, hvor det ikke medfører en risiko. Bliver et produkt repareret, så kan producenten ikke mere tage det sikkerhedsmæssige ansvar. En reparation kan sammenlignes med, at man kortslutter den sikring, der var lagt ind fra producenten, som skulle sikre at produktet afgik på kontroleret vis.

  • 0
  • 5

I mange tilfælde ønsker en producent ikke, at et produkt kan repareres - igen er årsagen sikkerhed.


Årsagen er profit!
Øvrige argumenter er søgte undskyldninger for ikke at designe produktet ordenligt.

Produkter kan godt laves så de kan holde længe og reperares både nemt og forsvarligt.
Også med indbyggede sikkerhedsmekanismer der forhindrer eventuelle slidtage fejl i at eskalere.

Er der tale om elektronik der overvåger fejl?
Så er det også muligt at levere forståelige fejlkoder som viser hvorfor elektronikken har lukket systemet ned, så problemet kan adresseres, f.eks udskiftning af en lyt eller vibrationer fra et leje.

  • 9
  • 1

Jens Madsen det du beskriver der er ulovligt.

Disse indbyggede forældelsesmekanismer, som Jens Madsen frejdigt beskriver vil jeg dels gerne have officielt bekræftet, dels fordi de lyder helt absurde, og dels fordi de vel er ulovlige - eller i hvert fald bør være det!
Et tema som jeg godt kunne tænke mig bliver en mere profileret valgemne.

  • 9
  • 0

Hvis man ikke sikrer sig at pose og filtre sidder korrekt, så fylder man motoren med skidt og så er den hurtigt færdig.
Det lykkedes mig engang at splitte en Siemens støvsuger ad selvom skruerne voldte en del besvær, plukke og blæse skidtet ud af motoren, samle den igen -lydisolering, og den bruges stadig til at støvsuge bil mm.
Det går naturligvis kun hvis man kalkulerer med at ens fritid er gratis, ellers er det bedst at sikre sig at man har sat posen rigtig i!

  • 3
  • 0

Årsagen er profit!
Øvrige argumenter er søgte undskyldninger


Det som ses ved reparationer er f.eks. at der bruges forkerte og billige komponenter, f.eks. en lyt der ikke tåler så høj temperatur, har kort levetid, har mindre ribbel og større stødstrøm, eller på anden måde giver anledning til risiko. Enhver reparation er årsag til risiko, og en producent kan ikke garantere for et produkts sikkerhed, hvis det er reparareret af andet end producenten selv.

  • 0
  • 4

Det går naturligvis kun hvis man kalkulerer med at ens fritid er gratis, ellers er det bedst at sikre sig at man har sat posen rigtig i!


Og det er også stor forskel på posekvalitet. Hos Brugsen kan man få poser til Miele støvsugere, der er af meget dårlig kvalitet, i forhold til Mieles egne poser. En rigtig Miele pose, er en kraftig stofpose, og ikke en tynd papirspose. Mener, at Miele kræver, at der kun bruges Mieles bedste poser, hvis man ikke skal miste 5 års garantien.

  • 0
  • 0

Du må da egentligt gerne komme med nogle konkrete eksempler, nu da du har anvendt det.


Desto flere år, at et produkt holder, desto længere skal du garantere at produktet er uden risiko. Anvendes f.eks. genopladelige LiOn batterier, så bliver de langsomt dårligere. Et dårligt batteri, giver anledning til risiko. Har produktet et indbygget batteri, som ikke er beregnet for udskiftning, så er mest sikkert at lave produktet, således at det ikke fungerer længere end den levetid, som producenten står inde for. Er batteriet ikke lavet til udskiftning, så vil man typisk forsyne en del af lageret med strøm fra batteriet, og går batteriet, så kan produktet derved ikke genopstartes. Man kan også afbryde ladefunktionen, når batteriet når et vist antal år. Vi har brugt en ladechip, der er designet til at naturligt afgå ved døden efter et antal opladninger der matcher batteriets levetid.

Vi har set eksempler på mange fejlagtige reparationer, og det bedste er, at et produkt ikke kan repareres. Ofte sættes forkerte typer modstande i. Selvom man udførligt angiver på printpladen, at det skal være en sikkerhedsmodstand (en sikkerhedsmodstand, er en modstand der afgår kontroleret ved overbelastning), så erstattes disse ofte med almindelige modstande. Og dette medfører brændrisiko. Modstande sættes i der ikke holder til den nødvendige effekt. Vi har set at elektrolytter erstattes af forkert type. Og det medfører risiko. Vi har set polyresistorer kortsluttes. Og sikringer klares med en loddelus. Og det medfører risiko. Vi har set ensrettere erstattes af dårlige typer. Når et produkt repareres, så er tendens til, at dem der gør det tror det er ok hvis det fungerer. Sådan hænger verden desværre langt fra sammen.

  • 1
  • 6

Enhver reparation er årsag til risiko, og en producent kan ikke garantere for et produkts sikkerhed, hvis det er reparareret af andet end producenten selv.


Jeg kan huske, at det var muligt at reparere tv, vaskemaskiner osv. i gamle dage. Der fungerede reparationsværksteder. Nu må man ikke reparere selv, ok, fair nok. Men at man ikke har mulighed at få tingene repareret, er uacceptabelt. Det er uacceptabelt, at der ikke produceres reservdele efter allerede 2 år. Hvis det skal være sådan, så skal producenter modtage alt det skrald og genanvende det i stedet for at det hele ender på lossepladser i Ghana, til fare for mennesker og miljø. Så må producenterne sørger for, at affaldsbjerge ikke vokser.
Jeg har købt en el-mixer i genbrugsbutik 12 år siden. Af en af de kendte brands, som i sin tid lavede kvalitetsprodukter, som ikke var farlige for dem der brugte dem. Den var som sagt købt brugt. Den fungere stadigvæk upåkledeligt nu...

  • 8
  • 0

Det som ses ved reparationer er f.eks. at der bruges forkerte og billige komponenter, f.eks. en lyt der ikke tåler så høj temperatur, har kort levetid, har mindre ribbel og større stødstrøm, eller på anden måde giver anledning til risiko. Enhver reparation er årsag til risiko, og en producent kan ikke garantere for et produkts sikkerhed, hvis det er reparareret af andet end producenten selv.

Og det kan så også vendes 180°!

Jeg var for nogle år siden ude for nogle Acer bogstørrelse computere som døde på stribe da de var omkring et par år gamle - fordi der fra fabrikantens side var brugt for dårlige lytter, kombineret med svag køling.

Disse computere kunne sagtens repareres ved at skifte lytterne - men har man lyst til at lade Acer gøre det, når de fra starten har udvist så ringe en moral?

Og så må jeg indrømme at jeg er lige ved at brække mig over din, imo, nærmest arrogante talen sikkerhed - for du mener måske også at det burde være forbudt at reparere biler for andre end fabrikanten selv?

Du mener måske også at hvis en bil er 5 år gammel, og der f.eks. ryger en bærekugle, så skal hele bilen skrottes - det er hvad jeg vil anse for en fuldstændig uacceptabel holdning fsva. miljø og LCA.

Biler er faktisk et af de få område (hvis vi ser bort for manglende dokumentation), hvor det selv mange år efter bilen er taget ud af produktion stadig er muligt at få reservedele, og i det store hele til rimelige priser (afhængig af fabrikat - bevares).

  • 9
  • 0

Du mener måske også at hvis en bil er 5 år gammel, og der f.eks. ryger en bærekugle, så skal hele bilen skrottes - det er hvad jeg vil anse for en fuldstændig uacceptabel holdning fsva. miljø og LCA.


Det kan diskuteres, om reparationer og service kun bør udføres hos et af fabrikaten autoriseret værksted. Men naturligvis skal en bil ikke kasseres.

Ved forbrugerelektronik giver reparation sjældent mening. Det, som jeg argumentere for, er at producenten ikke mere kan tage ansvar for sikkerhed efter en uautoriseret reparation.

  • 1
  • 1

Sætter vi krav til, at et produkt skal kunne repareres, så tror jeg, at producenterne begynder at optimere efter dette - og det medfører kortere levetid, og at der skal komme flere penge ind på reparation.

Og det mener jeg så er en ussel holdning.

For så er vi tilbage til mobiltelefoner eller tablets, hvor alting er limet sammen, således at man f.eks. ikke kan skifte en skærm.

Men du mener åbenbart, at hvis en given dims får et gok og en plastikdims til en femmer brækker af, ja så skal man bare kassere hele apparatet?

  • 2
  • 1

Der er ingen grund til at designe et produkt til at blive repareret.


Hvad med at sætte krav til at produktet holder? Simpelthen producere noget, der har kvalitet. Selvfølgeligt bliver delene slidt, men så skal der være muligt at udskifte dele. Ikke hele produktet! Ikke alle har lyst til at skifte mobil hver andet år. Og hved med at tage ansvar for affald? Skal det ikke være ligesom pant på flasker? Så få producenten sin skrald leveret, hver gang man køber nyt apparat..

  • 4
  • 0

Produkter kan godt laves så de kan holde længe og reperares både nemt og forsvarligt.

Da vi købte hus for 30 år siden anskaffede vi os en vaskemaskine af det gode hæderkronende mærke Vølund. Den vasker endnu.
Men den har fået skiftet en varmelegeme. Så reparers kan den altså også.
Den kostede så 6000 kr, og det var mange penge for 30 pr siden. Tilgengæld har vi så også kun haft udgift til én og ikke 5-6 stykker og har også kun belastet miljøet med én.

Jeg spurgt engang en reperatør, der havde været i faget i mange år, hvad vi skulle gøre, hvis/når den engang går i stykker. Han sukkede og sagde, at den slags kan man ikke købe længere.

Der er ikke penge i ting der bare holder og holder.

  • 4
  • 0

Hvordan vil du sikre, at dette ikke sker i alle tilfælde?

Sættes krav til, at produkter kan repareres så risikeres, at producenten bliver nød til, at stille krav til årlige eller 2-årige eftersyn.

Når man køber en elektronisk dims, så er der mig bekendt to års garanti. Går den i stykker inden to år så får man skaden dækket. Når den så er over to år gammel, så kan producenten stille sig op og vinke til ejermanden med smil på læben, for så hænger han ikke på noget mere.
Eller er der noget som jeg har misforstået?

  • 2
  • 2

Ved forbrugerelektronik giver reparation sjældent mening. Det, som jeg argumentere for, er at producenten ikke mere kan tage ansvar for sikkerhed efter en uautoriseret reparation.

Som nævnt ovenfor så kunne jeg komme tilbage hvis varen fejlede indenfor garantiperioden.
Jeg har en NAD 3140 forstærker, som jeg købte som ny i - 1978. Nu knaser den i visse situationer, og jeg har da så sandelig tænkt mig at skille den ad, skifte en håndfuld kondensatorer, rense kontakter m.v. så den kan spille mange år endnu.
Jeg får helt sikkert ingen udestående med fabrikanten.

  • 8
  • 1

Hvad med at sætte krav til at produktet holder? Simpelthen producere noget, der har kvalitet. Selvfølgeligt bliver delene slidt, men så skal der være muligt at udskifte dele. Ikke hele produktet! Ikke alle har lyst til at skifte mobil hver andet år. Og hved med at tage ansvar for affald? Skal det ikke være ligesom pant på flasker? Så få producenten sin skrald leveret, hver gang man køber nyt apparat..


Generalt kan produkter opdeles i to typer:
1. Produkter som holder.
2. Produkter som skal repareres.

Her i EU og USA laver vi normalt produkter som holder. Kunderne er glade, fordi at produktet har høj kvalitet, det fungerer godt, levetiden er lang, og kunderne er tilfredse. I Kina, laver de produkter som skal repareres. Her er kunderne også tilfredse, for de får varen billigt, og arbejdsløn er billigt, så det betaler sig at reparere. Hvad foretrækker vi? Jeg mener bestemt, at det mindste miljøspild er når vi laver produkter som holder og ikke skal repareres.

  • 3
  • 0

Det hører også med at den tekniske udvikling kan gøre at ting forældes inden de skal repareres.
Sidste år købte jeg en pose remme hos Conrad Elektronik og skiftede remtrækket i min kassettespiller, men det er ikke så mange kassettebånd jeg får hørt!
Og VCR-teknologien er helt afgået ved døden!

  • 0
  • 0

Når man køber en elektronisk dims, så er der mig bekendt to års garanti. Går den i stykker inden to år så får man skaden dækket.


Nej du har to års reklamationsret for fabrikationsfejl.
Der er så mange der vælger at acceptere næsten alt alligevel.

Her i EU og USA laver vi normalt produkter som holder. Kunderne er glade, fordi at produktet har høj kvalitet, det fungerer godt, levetiden er lang, og kunderne er tilfredse. I Kina, laver de produkter som skal repareres.


Og nogen forventer vestlig kvalitet til kinapris.
Og så er der dem som sælger kinalort under gode gamle vestlige brands.

  • 4
  • 0

When money talks - BS walks
Så længe vi vil have en støvsuger til under 1000,- så er det præcis hvad man får.
Det må helst ikke tage mere end få sekunder at sætte en støvsuger sammen.

Men der er tegn på at det vil ændre sig i løbet af de næste 10 år - bare se 'right to repair' bevægelsen

  • 2
  • 1

Disse indbyggede forældelsesmekanismer, som Jens Madsen frejdigt beskriver vil jeg dels gerne have officielt bekræftet, dels fordi de lyder helt absurde, og dels fordi de vel er ulovlige - eller i hvert fald bør være det!

- et eksempel kunne være computere, der efter nogle år ikke længere kan opdateres!:
Min kone anskaffede omkring 2012 en iPad3. For 3 - 4 år siden modtog den sin sidste opdatering af styresystemet, hvilket har ført til mærkbart tab af funktionalitet; fx. kan disse debatsider ikke længere læses på den, fordi den kun vil vise de første tre kommentarer til en artikel! :(

  • 2
  • 1

Min kone anskaffede omkring 2012 en iPad3.

Jeg har en Lenovo tablet, som er produceret for 3-4 år siden - men Lenovo gider på ingen måde opdatere den, det foregår ud fra et rent sell'n'run princip.

Og man kan ikke lige roote den, og der kan ikke lægges en alternativ rom på den, trods det at hardwaren sagtens kunne trække en fuldfed Linux distro.

Så altså hænger man på et stykke hardware, som i sig selv er ok, men hvor softwaren bevidst har gjort produktet forældet/ubrugeligt, da man hellere vil prakke folk det sidste nye skrig på (selv om det rent funktionelt ikke er ret meget bedre).

På den slags elektronik burde være helt andre krav, bla. at når producenten løber fra deres ansvar, så skal bootloadere gøres frie, og ligeledes skal specifikationer for drivere.

Det er et svineri af astronomiske højder at man på den måde indbygger forældelse i elektronik, med deraf følgende bjerge af elektronikskrot.

  • 6
  • 0

Og man kan ikke lige roote den, og der kan ikke lægges en alternativ rom på den, trods det at hardwaren sagtens kunne trække en fuldfed Linux distro.


Kan ikke se det er et problem, men jeg kender også kun lidt ældre computere. Normalt, kan man lave FDISK og formatere hele harddisken, og starte op på en frisk. Så er alt væk. Men det kræver at der findes drivere til den pågældende computer, også til Linux. Og det gør det jo nok ikke, og så vil computeren være evigt tabt. Har jeg en ekstra harddisk, så plejer jeg at skifte harddisken, og gemme den gamle. Så kan jeg altid gå tilbage. Hvis computeren har DVD drev, så findes udgaver af linux der kan starte direkte fra DVD uden at have operativsystem, og som ikke installerer noget på harddisken. Jeg brugte en knoppix live-cd linux i sin tid. Den kunne man vælge om skulle starte op uden at installere. Men, den virkede kun på de computere, som der var indbygget driver til. Der findes også USB versioner af linux, der ikke behøver harddisk. Disse kan - i teorien - bare plugges i enhver pc. Men, igen, så kommer manglen på drivere... Og i bedste fald, kan du måske starte op i en prompt uden grafik drivere og mus.

  • 0
  • 0

Det er et svineri af astronomiske højder at man på den måde indbygger forældelse i elektronik, med deraf følgende bjerge af elektronikskrot.


Men kunderne accepterer det jo. Køber du HP udstyr, f.eks. en printer, så kan du i databladene præcist se hvor mange opstarts den kan klare, og hvor mange tusind udskrifter den kan klare. Derudover plejer at følge en række forbehold, f.eks. er et krav at de skal fungere med andre patroner end HP, men intet krav til kvaliteten. Så HP kan ikke garantere kvaliteten når der isættes en klon. Og det må du jo så også acceptere, ved at trykke på OK. Så du godkender selv lavere kvalitet. Vi har haft en HP printer der pludseligt begyndte at fejle, efter der blev isat klon patroner uden chip. Den virkede fint med dem i starten, men så kom problemer med dit og dat. Blandt andet vil den trådløse forbindelse ikke fungere. Ok, så blev sat originale i, fordi jeg havde hørt at det var det første som HP's teknikker vil gøre. Garantien gælder kun med HP's originale. Og så duede den. Så blev klonerne sat i en for en, og så fungerede den fint på dem i et par måneder igen. Og så samme problem. Tilbage til HP's, og ikke mere problemer. Fantastisk, at patronerne kan påvirke printerens wifi... HP laver kun god kvalitet.

  • 2
  • 0

Kan ikke se det er et problem, men jeg kender også kun lidt ældre computere.

Wow, velkommen til 2019.

Er det virkelig så svært at forstå at jeg skrev en Lenovo TABLET, dvs. en tablet der kører Android!!

Du behøver ikke belære mig om hvad man gør lidt ældre computere - eksempelvis er min daglige arbejdshest en T61, produceret i juni 2008.
Og med skift til en SSD og en ekstra ramklods fungerer den fuldt ligeså godt (måske bedre) som en ny computer inficeret med Wirus10.

Men tilbage til Android, da du åbenbart ikke har hørt om den slags (og det samme gælder for IOS, men Apple er faktisk flinkere til at opdatere end de fleste Android producenter), så er det et OS, der som udgangspunkt er baseret på Linux, men voldbollet på det groveste af Google og diverse hardware fabrikanter, så man på ingen måde kan gøre det samme som man kan med en PC.

Og på den måde står man efter tre år med en dims som er stort set værdiløs - eksempelvis den Lenovo A7-50 som jeg nævnte ovenfor kan stadig kun køre med den Android 4.4 som det bekvemmede Lenovo at levere.
Det betyder at fra om meget snart kan man f.eks. ikke bruge MobilePay på den.

Og man kan stadig købe helt nye Lenovo tablets der stadig kun har Android 5.0 på sig (og aldrig får andet!) - hvilket betyder at de er fuldstændig forældede allerede på det tidspunkt de prakkes på nogen stakkels uvidende kunder, og med stor risiko for at de er totalt ubrugelige inden for et par år.

  • 3
  • 0

Jeg ved også at jeg aldrig skal have en el-cykel med Bosch motor.


Sjovt . Det turde jeg heller ikke. Jeg havde set et par eksempler på dårlig serviceability af batteri eller motor. Jeg købte cyklen i en version med Yamaha motor. Den var i øvrigt både kraftigere og billigere. Super dynamisk motor, og mere støjsvag.

Jeg lurede også at det var lukket land og det bryder jeg mig ikke om, jeg vil ikke være afhængig af at kun ganske få kan reparere motoren, samt at det måske ender med en komplet motor udskiftning til alt for mange1000 vis af kroner.
jeg måtte lige google Og se hvad der dukkede op. https://electricbikereview.com/forum/threa...
"These parts are currently irreplaceable. So it will pay to look after them. The gears in your motor rely on grease to lubricate them, this will, over time, wear away and pick-up contamination, this in turn creates friction and wear. Again, you can't currently buy these parts."
Suuuuuuuuk!!..

jeg må indrømme jeg slet ikke vil have et cykelstel der er afhængig af en bestemt motor fabrikant, så jeg har fravalgt mid drive.
Jeg har lige åbnet min bafang 8fun baghjuls hub motor da jeg lige har passeret 10.000 km. Intet special værktøj skal bruges, en slag skrutrækker er dog en god ting.
Jeg var mest spændt på plastik planetgearet og til min store overraskelse er det som nyt. jeg fjerner den udtørrede lithium white paste fedt og giver det nyt fedt og klapper låget sammen.fedt
![https://www.greenbikekit.com/bafang-bldc-h...]
20 dollars for ny kobling og 3 gear.😂
Jeg kan have den cykel og skaffe reservedele de næste 100 år.

  • 2
  • 0

Køber du HP udstyr, f.eks. en printer,

Nu ville jeg også hellere brække en arm på langs end købe en HP blækprinter, så det er såmænd ikke noget problem.

HP laver kun god kvalitet.

Jaså, det var godt nok dagens store nyhed - men jeg kan fortælle dig at jeg er af en lidt anden opfattelse, især hvad angår computere fra HP.
Men deres gamle laserprintere er uopslidedelige.

Så du godkender selv lavere kvalitet.

Men med et vist forarbejde, så kan man fravælge den, altså stemme med fødderne - og det prøver jeg i videst muligt omfang at gøre.

Det betyder f.eks. at min bil har rundet 20 år, min gode gamle JVC NewClassA forstærker de 30 (og spiller stadig som en drøm), mine BW DM17 er omkring 40 år gamle (og spiller stadig som en drøm)(2), min B&O grammofon ligeså omkring de 40 år, den nyeste af mine større hårde hvidevarer herhjemme er 14 år gammel (1), etc., etc.

Ad 1.
Min vaskemaskine begynde faktisk at fejle, fordi det tog en krig at tage vand ind.
Desværre har vi så meget kalk i vandet at det er uforsvarligt at spule en bil, for så bliver den sandblæst - nå men splittede sæbeautomaten og afkalkede den, og nu kører maskinen upåklageligt.

Det skal selvføgelig ikke ligge producenten til last at maskinen kalker til, men det får en til at reflektere over hvor mange maskiner der smides ud pga. kalk, og om det så ikke ville være smart hvis der var en mulighed for at afkalke vandet, før det kommer ind i maskinen.

Ad 2.
Højttalere - jeg har også et par gamle B&O CX50, hvor membranophænget var rådnet op.
Der købte jeg nye (gummi i stedet for skum) ophæng og renoverede dem - det kostede mig under 200kr inklusive forsendelse, og de spiller fremragende nu.

  • 3
  • 0

Det mener jeg da også, og så alligevel er jeg ikke enig i det hele. Alt går i stykke på et tidspunkt. Tingene bliver slidt. Men det skal da være muligt at reparere produkter, når de bliver slidt i delene. Det er det, hvor der er mindst miljøspild ved. Tænk, hvis Christian skulle smide de B&O højttalere ud, bare på grund af slidt membranophænget og fordi producenten ikke lave reservdele længere..

  • 2
  • 0

Det skal selvføgelig ikke ligge producenten til last at maskinen kalker til, men det får en til at reflektere over hvor mange maskiner der smides ud pga. kalk, og om det så ikke ville være smart hvis der var en mulighed for at afkalke vandet, før det kommer ind i maskinen.


Hvis det er indenfor de 2 års reklamationsret, så må der forventes at maskinen ikke kalker til, selv ved meget stor hårdhed i vandet. Der er nogle filtre i slangen, og ved indløb til magnetventilen, og oftest når de at kalke til flere gange, inden at magnetventilen skal repareres. Det ses ofte at fejlen er udenfor maskinen, f.eks. vandhanespindlen ikke lader vandet strømme frit, at vandlåsen på slangen blokerer, at filtre i slange, eller ved indløb til maskine er fyldt med kalksten og selv ved hård vand, så går normalt over 10 år, før at vaskemaskinen får problemer. Så jo, det er også producentens problem, og de har taget højde for det. Ellers, havde den ikke holdt 14 år uden tilkalkning. Den er sandsynligvis designet til at holde mindst 10 år med hård vand. Tror de mest almindelige fejl i vaskemaskine er magnetventilerne, eller afløbspumpen. Bruges ikke afkalkningsmidel så sættes kalk på varmelegmerne, og de kan derved blive overophedet og gå i stykker. I nye maskiner, er der ikke kun slid på mekanik, men også på elektronik.

  • 1
  • 0

Tænk, hvis Christian skulle smide de B&O højttalere ud, bare på grund af slidt membranophænget og fordi producenten ikke lave reservdele længere..

Nu hører det så med til historien at ophængene købte jeg på en webshop for HiFi nørder i Holland, og at de aldrig har set skyggen af B&O (altså webshop og ophæng), men at højttalerenheder trods alt er relativt standardiserede, hvilket gør at en 4" enhed i det store hele er en 4" enhed.

Det ville, hvis man skulle anlægge en eller anden tåbelig kommerciel betragtning på det, aldrig kunne betale sig, men da jeg lavede det i min fritid hvor penge ikke er alt, og i øvrigt synes det var ganske fornøjeligt at nørde med, ja så bliver man så bare så meget desto mere glad for resultatet.

Og hvis varer havde en reel pris, i stedet for en kunstig lav pris (blækprintere er nok det værste eksempel, hvor der direkte spekuleres i stinke dyre blækpatroner), så ville det godt kunne betale sig at lave den slags reperationer, også professionelt, hvis man gerne vil bibeholde sine gode vintage produkter.

  • 3
  • 0

Der er nogle filtre i slangen, og ved indløb til magnetventilen, og oftest når de at kalke til flere gange, inden at magnetventilen skal repareres. Det ses ofte at fejlen er udenfor maskinen, f.eks. vandhanespindlen ikke lader vandet strømme frit, at vandlåsen på slangen blokerer, at filtre i slange, eller ved indløb til maskine er fyldt med kalksten og selv ved hård vand, så går normalt over 10 år, før at vaskemaskinen får problemer. Så jo, det er også producentens problem, og de har taget højde for det. Ellers, havde den ikke holdt 14 år uden tilkalkning. Den er sandsynligvis designet til at holde mindst 10 år med hård vand.

Fri mig for dine antagelser, når du ikke ved konkret hvad der et tale om!

Faktum er at maskinen har et fuldstændigt normalt filter på tilførslen og ellers er der ikke nogen problemer med magnetventilerne mv, men selve vanddispenseren til sæbeskuffen kalker til - og vi afkalker den selvfølgelig også, men det virker kun efter skuffen.

Vandlåsen på slangen er fuldstændig irrelevant fsva. tilførsel af vand.

Men skuffen er lavet med at vandet strømmer gennem en række ret små huller, og det er disse der kalker til med perlegrusvandet vi er velsignet med - og det vil de blive ved med!

Maskinen har jo lige præcis kun overlevet i 14 år, fordi jeg skilte og afkalkede mekanismen for nogle år siden, og på et eller andet tidspunkt vil det nok være nødvendigt at gøre igen - og det er i øvrigt en ikke helt billig LG maskine med direkte drev, som ellers fungerer rigtig godt, og bortset fra problemet med sæbeskuffen lader til at være designet til at holde i dekader.
Men det kan sagtens tænkes at koreanerne ikke har samme fokus på kalk som vi har (eller burde have).

Som et kuriosum kan jeg fortælle at jeg har en gammel Bosch tørretumbler (mindst 15 år, kender ikke oprindelsen), hvor "knappen" til timeren gik i stykker.
Det viste sig så at Bosch selvfølgelig har fejldesignet maskinen, så i stedet for at flytte timeren en halv cm, så havde de lavet et StormP arrangement i plastik med to kardanled og hvad har vi, udelukkende for at forskyde centrum en halv cm - i alt 7 eller 8 plastikdele, i stedet for 1 knap, hvis de havde lavet det korrekt.

Og det brækkede selvfølgelig, så jeg har erstattet det med en stykke rundjern i stedet (bøjet som knap), som nu er koblet mekanisk direkte på timeren - det er ikke nødvendigvis nogen æstetisk nydelse, men det er uopslideligt.

  • 1
  • 0

Men skuffen er lavet med at vandet strømmer gennem en række ret små huller, og det er disse der kalker til med perlegrusvandet vi er velsignet med - og det vil de blive ved med!


Jeg har ikke haft dette problem med min vaskemaskine. Det afhænger måske af mærket, og hvornår den er lavet. Min maskine giver ikke problemer, når at vandtrykket er i orden. Nye maskiner, med lavt vandforbrug, er måske designet på en anden måde. Sidst jeg havde et lignende problem, var det vandtilførslen som var problemet.

  • 0
  • 0

Jeg har ikke haft dette problem med min vaskemaskine. Det afhænger måske af mærket, og hvornår den er lavet.

Givetvis.

Det kan sagtens tænkes at konstruktøren ikke har tænkt på at steder hvor der er meget kalk vil det være bedre at der i stedet for 50 fordelingshuller med en diameter på måske 1,5 mm ville være smartere med 20 huller med en diameter på 2,5 mm.

Sådan en lille detajle kunne måske ændre forkalkningstiden fra 10 år til 30 år.

Matrialevalg har også betydning for hvor godt kalken hæfter sig på overfladen.

  • 3
  • 0

Problemet er jo nok først og fremmest grådighed.

Producér varer, som nødvendigvis må udskiftes, fordi de er designet til ikke at kunne reparares og oven i købet designet til at fejle hurtigst muligt, efter at garantien er udløbet.

Kvartalsregnskabet bestemmer, hvem der forbliver i ledelsen og hvem der smides ud, fordi hovedparten af "investorerne" ikke er investorerer som tænker på langt sigt, men derimod spekulanter, som kun interesserer sig for udbyttet i år.

'Sic transit gloria mundi' på mammons alter og up yours med fremtiden, fordi 'Après nous le déluge'.

  • 3
  • 0

Tja, så har du valgt et mærke, som i de senere år har fået et meget dårligt ry.

Faktisk så er kvaliteten af selve hardwaren ganske udmærket - det er udelukkende et spørgsmål om at de låser softwaren helt urimeligt.

Og i det spil er der næsten ingen tablet fabrikanter som er meget bedre - hvis man er heldig så kan man finde et begrænset udvalg af tablets hvor det er lykkedes snedige udviklere at omgå boot låsningen, således at man f.eks. kan installere LinageOs på i stedet.

Hvorimod at meget, meget få X86 baserede maskiner ikke kan få installeret et andet OS - og hvis hardwaren bare har nogle år på bagen, så er det slet ikke noget problem.

  • 0
  • 0

En bekendt bad mig om at forsøge at reparere hendes ret nye Electrolux støvsuger med elektronisk motorstyring. Støvsugeren var fuldstændig død og reagerede ikke på brugerens input. Fejlen var opstået kort tid efter garantiens udløb.

Efter lidt søgning lykkedes det mig utroligt nok at finde et passende service diagram på et østeuropæisk forum(!). Efter lidt fejlsøgning viste det sig at det var en zener diode og et par kondensatorer, der var stået af - en tilsyneladende kendt fejl med denne støvsuger model!

Joken var at jeg brugte mest tid på at få selve støvsugeren åbnet! Der var op til flere skjulte skruer og plastic låg som skulle fjernes før at støvsugerens ellers ret simple elektronik kunne tilgås. Jeg var næsten ved at give op men den stædige elektroingeniør i mig holdt ved!

Det var helt tydeligt, at støvsugeren ikke var designet til at blive åbnet.

  • 4
  • 0

Joken var at jeg brugte mest tid på at få selve støvsugeren åbnet! Der var op til flere skjulte skruer og plastic låg som skulle fjernes før at støvsugerens ellers ret simple elektronik kunne tilgås. Jeg var næsten ved at give op men den stædige elektroingeniør i mig holdt ved!

Det var helt tydeligt, at støvsugeren ikke var designet til at blive åbnet.


Ved hårde hvidvarer plejer electrolux konsernen, at have et ganske godt reservedelsprogram, og reservedele koster normalt ikke en bondegård. Støvsugere går måske udenfor hårde hvidvarer. Ganske flot, at nogen havde lavet et diagram over støvsugerens elektronik, selvom den ikke var lavet til at blive åbnet.

Selvom den var besværligt at åbne, behøver det ikke at betyde den ikke er designet til at blive åbnet. Den er bare designet til, at det skal være besværligt. Der er eksempler på produkter, hvor du kan få en servicemanual, som minutiøs beskriver hvordan man skifter en pære og illustrerer i detaljer, hvordan at halvdelen af produktet skal splittes ad, for at komme til skruerne og pæren.

  • 0
  • 0