Forsker om regeringens lufthavns-parkering: »Potentialet er begrænset«
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forsker om regeringens lufthavns-parkering: »Potentialet er begrænset«

Illustration: Sund & Bælt

Regeringen vil udvide Københavns Lufthavn Station, og to parkeringshuse bygget oven på stationen skal bidrage til finansieringen af det i alt 2,5 milliarder dyre projekt – blandt andet ved at tilbyde parkér og rejs-løsninger til pendlere, der skal til København, frem for i lufthavnen. Sådan lyder det i den nye transportplan for hovedstadsområdet, som regeringen fremlagde i sidste uge.

Men ifølge Jeppe Rich, der er trafikforsker ved DTU, er der ikke meget, som tyder på, at pladserne vil blive brugt af pendlere til eller fra København.

»Selvom der er høj efterspørgsel på parkeringspladser ved Københavns Lufthavn, er det min umiddelbare vurdering, at parkér og rejs-potentialet ved Københavns Lufthavn er begrænset,« siger han.

Han tilføjer, at det i og for sig kan give god mening, at en udbygning af den kollektive trafik i og omkring Kastrup delvist finansieres af parkering, men at det bliver pendlere, som kommer til at bruge anlægget, tvivler han på.

Ingen til at bruge parkér og rejs

»Man kan spørge sig selv, hvem der kommer til at bruge et parkér og rejs-anlæg ved Københavns Lufthavn,« siger Jeppe Rich og påpeger, at parkér og rejs-løsninger for pendlere normalt bliver lagt længere væk fra byen.

Læs også: Større afhængighed af biler: Regeringen lemper kravet om at bygge ved stationer

Ifølge ham er der ikke nogle umiddelbare fordele for pendlerne ved at køre til Kastrup. For svenske pendlere vil det både være nemmere og billigere at tage toget direkte i stedet for at køre over broen i bil og stille den i Kastrup. Samtidig vil det ikke være attraktivt for de sjællandske bilister, hvis de skal køre til lufthavnen for at stille bilen, før turen går videre til København.

»Trængslen til og fra Kastrup er ganske høj, og man skal alligevel køre langt for at nå til anlægget. De helt grundlæggende trængselsproblematikker, der er i forvejen, gør det mindre attraktivt at skulle køre så tæt på byen for at stille bilen frem for at tage offentlig transport længere ude fra,« siger Jeppe Rich.

Læs også: Ny transportplan: Regeringen vil udvide københavner-motorveje

Læs også: Høringssvar: Københavnerne vil ikke have regeringens mange motorveje

Illustration: Tre ejerskabsmodeller. Sund & Bælt

Regner med bil på tre ud af fire pladser

I en forundersøgelse til projektet har Sund & Bælt, der ejer Øresundsbanen, undersøgt tre modeller for finansiering af projektet. Med den første model udvides stationen, og byggeretten sælges. I den anden bygges parkeringshuset sammen med stationsudvidelsen, hvorefter parkeringsbyggeriet sælges. Begge disse modeller vil dog ifølge forundersøgelsen føre til underskud for projektet på mindst 1 milliard.

Derfor lægges der op til at benytte sig af den tredje model, hvor både stationsprojektet og byggeriet af parkeringshusene udføres af Sund & Bælt. Driften af parkeringshuset skal efterfølgende udliciteres, og indtægterne fra drift af de lidt over 2.000 pladser skal sikre, at projektet tjener sig selv ind igen, lyder vurderingen i en forundersøgelse.

På den måde kan både station, banearbejde og parkeringshuse have tjent sig selv ind igen efter 26 år, hvis man kan opnå en belægningsgrad på 95 procent i de to parkeringshuse. Med en belægningsgrad på 75 procent vil det tage 38 år, påpeges det i forundersøgelsen. Sund & Bælt regner samtidig med, at de gennemsnitlige indtægter for hver af de 2.000 P-pladser er 1.250 kroner.

Usikre belægningsgrader

Men disse forventninger til fremtidens brug af P-husene kan være en væsentlig risiko for projektet, lyder det fra Per Nikolaj Bukh, der er professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet.

»Der vil være nogle usikkerheder på belægningsgrader og trafikprognoser. Her skal man ikke tippe ret meget på tallene, før det har stor betydning for et projekt. En privat investor vil se det her som noget risikofyldt, og det der med at have en 95 procents udnyttelsesgrad skal man have for øje. Det er virkelig afgørende, fordi der er driftsomkostninger på P-huset, uanset om der holder biler i huset eller ej,« siger han.

Derudover kan business casen påvirkes negativt, hvis man ikke kan få lov til at anvende lufthavnens eksisterende veje som adgang til P-huset. Dette vil føre til fordyrelser på 250 millioner kroner. Hos Københavns Lufthavn er man åbne over for at undersøge mulighederne for samarbejde, oplyser pressechef Kasper Hyllested.

»Vi har stor interesse i, at projektet bliver udført. Både hvad angår parkeringshusene og især togstationen, som er en flaskehals i dag. Det er afgørende, at vi får mere kapacitet på den front,« siger han.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) er ikke bekymret for parkér- og rejs-anlæggets potentiale, som han mener kan bruges til at lette trængslen i København.

»Med placering umiddelbart op ad Øresundsmotorvejen kan bilister fra både Danmark og Sverige parkere i lufthavnen og tage metroen eller toget ind til centrum af København. Når Metrocityringen åbner til sommer vil der nemlig være mulighed for at rejse fra lufthavnen til en lang række destinationer i centrum af København, hvor det kan være svært at finde en parkeringsplads,« skriver Ole Birk Olesen i en mail til Ingeniøren og tilføjer.

»Der er allerede i dag mange muligheder for at tage toget til Københavns centrum, men der er alligevel mange der vælger bilen. Med de nye parkeringsmuligheder ved lufthavnen får bilisterne en ny mulighed for at slippe for at skulle håndtere trafikken og de pressede parkeringsmuligheder i centrum. Forventningen er dog helt klart, at parkeringshusene primært vil blive benyttet af lufthavnens kunder.«

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Lad "Kapitalfonden", der ejer CPH og sender fortjenesten i skattely, som hører til i statskassen, betale.
Og send politikerne, der solgte dette arvesølv, i fængsel.

  • 16
  • 7

"Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (V) er ikke bekymret for parkér- og rejs-anlæggets potentiale, som han mener kan bruges til at lette trængslen i København."

Og hvor mange gange om året tror ministeren at han selv, helt personligt, vil hænge i kø til lufthavnen, betale for at parkere, og tage metroen til København?

Jeg har et gæt...

  • 18
  • 1

Nej, der er ikke meget potentiale for pendlere i det parkeringshus. Men lufthavnen bygger allerede nu et nyt hotel på grund som tidligere var parkeringspladser og man planlægger et tredje storhotel. Desuden vil byggeriet af den nye station betyde inddragelse af yderligere parkeringspladser i P7 hvor der skal gøres plads til større passagerareal så den nye station, metroen og lufthavnen kan hænge sammen. Dertil kommer den forventede stigning i lufttrafikken. Så der skal nok blive brug for parkeringspladserne.

Desuden overvejer Sund og Bælt om der også skal bygges kontorer ovenpå det nye parkeringshus. Altså en station med et parkeringshus ovenpå og kontorer ovenpå dette, hvilket yderligere kan skabe indtægter.

  • 7
  • 0

Langt de fleste pendlere i bil kommer fra vest for København. Ideelt burde et sådan parkeringshus være placeret langs motorvejen vest for byen, så man ikke skulle passere en af landets mest trafikerede motorvejsstrækninger for at komme til det.

Men så har vi Københavns betalingsring - de afsindige høje priser på offentlig transport grundet de mange zoner. Parkeringspladsen ved den nye station i Ølby kræver et periodekort oveni til 1470 kr. pr. 30 dage. Havde man snakket 300 kroner pr. måned, så havde det været en anden sag.

Jeg synes at det er et overflødigt byggeri. Måske mangler lufthavnen parkering til passagererne, men som et tilbud til pendlere er det værdiløst.

  • 10
  • 4

Som jeg forstår projektet bygger man perroner langs de eksisterende godsspor, med adgang til terminal 3 og Metroen, hvordan i h... kan det koste 2,5 mia.
Langeskov station kostede 134 mio, i anlæg, inklusiv perrontunnel. Godt nok skal lufthavnsstationen være overdækket, have overdækket perronbro, forsynes med elevatorer, rulletrapper mm. men der er fortsat langt op til 2,5 mia.
Når jeg ser på luftfoto over området kan den stort set være inden for græsarealet mellem P-pladserne og motorvejen. Man kommer til at indrage en mindre del af øverste etage i P7, for at få adgang mellem terminal 3 og godssporene. Men det er fortsat mindre arbejder.

  • 3
  • 1

Parkeringspladsen ved den nye station i Ølby kræver et periodekort oveni til 1470 kr. pr. 30 dage.


Hvis du er ked af den pris, så skal du nok ikke glæde dig til det nye P-hus. Der forventes en indtægt på 5000 kr pr måned. På den positive side så koster det kun 525 kr pr måned at komme til centrum...

Jeg har svært ved at forestille mig ret mange pendlere som synes det er en fair pris for parkering.

Godt nok kan der skæres lidt af den ved at ikke alle pendlere holder der hver dag, og især i weekenden kan indtægter fra flyrejsende spæde til.

Til sammenligning kan virksomheder i Ørestaden parkere til under 2000 pr plads pr måned, og det lyder pludselig billigt... Det sparer også en zone på pendlerkortet.

  • 6
  • 0

Som jeg forstår projektet bygger man perroner langs de eksisterende godsspor, med adgang til terminal 3 og Metroen, hvordan i h... kan det koste 2,5 mia.

Det er offentligt (andre folks penge) og det er Danmark. Et par sporskifter i Ringsted koster det meste af en milliard kroner.
https://ing.dk/artikel/styrelse-massiv-bud...

For en fuld oversigt over udgifterne, se side 7 her:
https://www.trm.dk/-/media/files/publicati...
818 millioner kroner af de 2,5 milliard kroner er reserver (50%).

  • 1
  • 4