Forsker om Amazon-droner: Jeg vædder en kasse bajere på at det ikke sker
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forsker om Amazon-droner: Jeg vædder en kasse bajere på at det ikke sker

Amazons planer om at flyve julens pakker gennem luften med droner kræver så mange års udvikling af både teknologi, sikkerhedssystemer og lovgivning, at det er stærkt tvivlsomt, om det nogensinde bliver en realitet.

De seneste år har både kinesiske, australske og amerikanske firmaer ellers lanceret planer om at levere pakker i storbyer med droner. Deres præsentationsvideoer får det til at se ud som en leg, men myndighederne er slet ikke klar til at slippe dem løs.

»Det er simpelthen for farligt. Dronernes navigation er langtfra udviklet til at undgå sammenstød med skilte, bygninger og højspændingsledninger, og jeg tror ikke, de - i en bare tilnærmelsesvis nær fremtid - får lov at flyve i byer,« siger den danske forsker i droner Anders la Cour-Harbo fra Institut for Elektriske Systemer på Aalborg Universitet.

Amazon har ellers netop præsenteret sit nyeste projekt kaldet Amazon PrimeAir, hvor oktokoptere henter pakker på op til 2,3 kilogram på Amazons lagre og flyver dem ud til kunderne 30 minutter efter, de har bestilt en pakke.

Selv tror Amazon på at få flyvetilladelse fra det amerikanske luftfartsvæsen (FAA) allerede i 2015. FAA har givet 1.400 tilladelser til brug af droner de seneste par år, men tilladelserne er hovedsageligt givet til f.eks. politi- og brandslukningsopgaver, og det vil ikke ændre sig foreløbig, lyder det fra Anders la Cour-Harbo.

»Jeg vil gerne vædde en kasse bajer på, at pakkepostlevering med droner hverken bliver tilladt i Danmark eller USA inden for 15 år. Skulle det overhovedet kunne betale sig om 15 år, så er det tvivlsomt, om teknologien stadig er interessant, eller om den er erstattet af en helt anden,« siger den danske forsker.

Han forventer, at droner først får 'blå blink-opgaver, til f.eks. inspektioner af højspændingsledninger og til fotografering eller kortlægning.

Droner kræver teknologi fra passagerfly

Ifølge Anders la Cour-Harbo er dronerne ellers teknologisk udviklet til at klare både meget kraftigt blæsevejr, regn og sne, men de savner helt de testprogrammer eller sikkerhedssystemer, der f.eks. kendetegner moderne fly.

Den danske iværksætter og fotojournalist Esben Nielsen er enig i den betragtning. Esben Nielsen arbejder i dag i sit eget firma LittleSmartThings, der udvikler droner til især fotoopgaver blandt andet til filmindustrien samt til brug for kortlægning.

»Teknologisk er dronerne stadig i deres ungdom, når det gælder automation, og det kræver den allerhøjeste grad af automation, hvis de skal flyve i byerne, hvis folk skal undgå at få den nyeste udgave af Harry Potter i hovedet. Dronerne er nødt til at blive udstyret med systemer, der ligner dem fra almindelig luftfart i form af redundanssystemer og overvågning til at undgå sammenstød med kommercielle fly eller andre droner, som f.eks. Air Traffic Control eller TCAS (Traffic Collision Avoidance System, red.),« siger Esben Nielsen.

»Spørgsmålet er, om vi til den tid har brug for at få leveret fysiske genstande ud til vores bopæl,« siger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er åbenbart ikke kun i Toronto at rygeheroin er blevet for billigt.

Dimsen skal dykke ned i gadeniveau (uden at hugge hovedet af gamle damer), finde dørtelefonen, ringe til den rigtige lejlighed, præsentere sig, skubbe hoveddøren op, flyve op ad opgangen, ringe på den rigtige dør. På vej ud skal den så lige trække hoveddøren op...

Nå, men nu ligger konceptet med etageejendomme jo meget langt ude i fremtiden så den skitserede ide har nok en chance. Eller måske ikke.

  • 7
  • 3

Ja droner kan da være farlige, men hvis man starter op med at flyve på velegnet destinationer,
så får man testet udstyret, og udviklingen kan dermed gradvist åbne op for for mere vanskelige destinationer.
Hvis bilen blev opfundet i dag, ville den måske ikke blive godkendt - den er for farlig med >100000 dødsfald/år

  • 3
  • 0

... som har brug for at få leveret visse fysiske genstande på bestilling til et sted i närheden af deres GPS-placering lige präcis Nu, som kan betale det som tjenesten koster og som er ganske ligeglade med hvorvidt det er "tilladt" kommer til at drive udviklingen ;-)=

Når nu ingen andre vil eller tör.

  • 1
  • 1

Det er sgu da fantastisk. Droner har længe været relativt dyre, bare vent til alle nørderne kommer ud med deres store fiskenet! (Eller rednecks med luftgeværer...)

Ja, de er sikkert fyldt med antityveri systemer, men det er stadig ualmindeligt optimistisk at flyve en $1000 robot ned i en eller anden hackers baghave.
De kan have mit kreditkort, men hvad nu hvis jeg ikke kender noget til hvad der skete? Jeg kunne have været inde i huset mens robotten blev fanget.

Min onde onde nørd-hjerne udtænker allerede planer for hvordan den kan hapses under landing og take-off..

Der ud over tvivler jeg på at det kommer på noget nært tidspunkt, det er bare et PR stunt / vaporware.

  • 11
  • 0

»Jeg vil gerne vædde en kasse bajer på, at pakkepostlevering med droner hverken bliver tilladt i Danmark eller USA inden for 15 år."

Uha, 15 år er forfærdelig lang tid - er der nogen, der har læst Ray Kurzweil "The singularity is near"?

  • 0
  • 2

Hvad skulle bringes med disse droner? Pizzaer, bøger til studerende boende i afsides områder af Australien (tidligere artikel) eller skulle de virkelig kunne overtage julemandens arbejde?

Næppe. Deres korte rækkevidde diskvalificerer dronerne på forhånd:

Hvis jeg her-og-nu har brug for en komponent fra f.eks. Farnell, så bestiller jeg eksempelvis mandag eftermiddag, og får leveret til døren tirsdag middag for 60 kroner. Denne komponent har så i løbet af natten været en tur over England-Tyskland-Sverige for at ende på mit dørtrin.

Dén type leveringer kan jo klart nok ikke overtages af droner.

Og så spørger jeg igen: Hvilke varer skal med fordel kunne leveres med en drone?
Pizzaen fra pizzeriaet nede om hjørnet?
Flere forslag?

  • 8
  • 0

Jeg er enig i risikoen, og det kan Amazon nok også se, så dronerne kommer ikke ud at flyve, før der er omfattende tyverisikring. Det kan blandt andet være med kameraer, der filmer alle, der nærmer sig. Det kan også være ved at dronen ikke lander, men blot hejser pakken ned med et kabel (som automatisk frigøres, hvis trækket bliver for stort).

Men jeg ser ikke Amazon som den oplagte bruger. Jeg ser dem mere som erstatning af cykelbude og lignende kurertjenester med kort rækkevidde. En drone kan potentielt komme hurtigere frem i en tæt trafikeret by end selv cykler.

Der vil dog gå en del år, før det er realistisk. Lovgivningen vil halte nogle år efter teknologien, og selv denne mangler flere års udvikling for at kunne navigere forbi ledninger, dragesnore, fugletræk og andre forhindringer. Og muligheden for, at droner bruges til bombelevering, vil nok sætte alvorlige begrænsninger for tilladelser.

  • 0
  • 0

Uha, 15 år er forfærdelig lang tid - er der nogen, der har læst Ray Kurzweil "The singularity is near"?

Næh, men det behøver man vist heller ikke for at syntes at 15 år er meget lang tid i denne sammenhæng.

Der er ikke tvivl om at droner er kommet langt i de seneste år, men der er stadig meget, meget langt igen.

Selv de gode GPS'er har stadig en afvigelse på 2,5m - og det er blot selve navigationen (som kombineret med andre teknikker naturligvis kan forbedres)
Mere interessant er at undgå alle de andre forhindringer end blot bygninger.
LIDAR og nyere radar systemer har nogle spændende muligheder, men dem som jeg har kunnet finde var ganske dyre, sarte og tunge - ikke noget som man smider i en multikopter til 5000 kr.

Man kan sikkert komme ganske langt med et stereokamera og passende mængde CPU-kraft, men jeg mangler (desværre) stadig at se det udført i praksis - selv om nogle HAR kigget på det http://goo.gl/4r44gl

(og jeg kunne da ikke drømme om at opfordre nogle med talenter inden for dette emne til at gå i gang med det... eller noget... Er her ikke nogle PHD studerende som mangler nogle projekter?)

  • 0
  • 0

Ny er dine planer vist ikke særlig gennemtænk...for hvad hjælper det at stjæle den når politiet står der 15 minutter efter ved din dør fordi de har sporet GPS i dronen ? derudover kan de jo også vælge at droppe pakker med små faldskærm... og hvis de nu sætter kamera i så har de jo et godt billede af dit ansigt mens du tager dronen og hvad vil du bruge en 1000 $ drone til ... hvor du ikke har adgang til at styre den ? og mon ikke hvis det bliver et problem at de finder en løsning på det også

  • 0
  • 2

De kan jo leveret de fleste ting. kunne jo godt være pizza. Din pizza mand på højnet lægge jo ikke på højre af alle i byen... og kunne jo måske være bedre hvis der kun er bestilt en pizza i ene ende at byen...og 25 i den anden .. kunne dronen jo leveret den ene.pizza. men de man køre i bil ud med de 25 i den anden ende at byen

Men tror endelig deres stærke side vil være at leveret pakker med det samme i større byer forstil dig lige at gå på nettet og købe noget... stor set lige meget hvad og hvornår også har du det et par timer efter... ja man kan godt vente til i morgen eller overmorgen .. men hvis du har mulighed hvad vil du så vælge ? og for mig som arbejder rigtig meget over .. der er de fleste butikker lukke når jeg har fik .. jeg synes det kunne være fedt hvis jeg efter jeg kom hjem kunne betille en PC på nettet også et par timer efter have den i hånden ... jeg hader at vente... ligesom i dag kan man jo downloade spil og film i stedet for at købe dem i butikken

  • 0
  • 3

Det er starten på julemåneden og verdens største online retailer formår at få en prominent omtale på et af verdens mest sete nyhedsprogrammer og derefter i alle verdens medier, inklusiv ing.dk.

Med den øgede omsætning som omtalen giver er det ligeved at de rent faktisk KAN få lavet deres egen lille dronehær, selv om det er tvivlsomt at det overhovedet var formålet...

  • 7
  • 0

Jeg vidste bare at folk ville komme med kamera / GPS argumentet.

Du kan få GPS/Telefon jammere, og alle mulige andre jammere hvis det skulle have interesse, for næsten ingen penge. De har mellem 5 og 50 meters rækkevidde i håndholdte udgaver.

Ja, de er ulovlige, men det er tyveri af en $1000 drone også. Den når ikke at uploade noget som helst når jeg ligger i hækken og tænder GPS, WiFi og Telefon jammerne samtidigt..
Hvem ved, måske lander den endda af sig selv som en sikkerhesfeature, fordi den har mistet al kommunikation og positionering?

Seriøst, alt ved det projekt virker som en dårlig idé.
Nu joker jeg lidt rundt med det for at provokere tankerne, og tænke "worst case scenario".
Reelt set ville jeg nok nærmere ligge mig under dens landingszone så den satte sig på min mave eller noget andet barnligt pjat i den stil, og så lade den flyve videre igen...

PS. Når ja for fanden, hej Torben! - jeg var en af studiepraktikanterne på DIKU...

  • 4
  • 0

Der vil dog gå en del år, før det er realistisk.


Teknologien har skam väret realistisk siden AGM-86B, d.v.s siden engang i 1980'erne. För man havde GPS og med 1970'er computeres billedbehandling.

Det kan godt väre at myndighederne synes at alt nyt er alt for farligt - det syntes kejseren i Kina også engang om telegrafen i 1860'erne så Det Store Nordiske Telegraf-Selskab sejlede såmänd derned i et krigskib og installerede kabel igennem Kina alligevel, hvorefter erhvervslivet hurtigt opdagede fordelen ved at kende priserne i begge ender af landet för konkurrenterne. Regeringen blev simpelthen kört over fordi teknikken var for nyttig.

Det er lidt der "vi" er på vej hen - teknologien gör snart droner billige, hurtige og gode nok til at böder, konfiskation og de som flyver väk eller ind i ting bare er en almindelig forretningsomkostning som nemt absorberes af "markedet". Primärt "markedet" for ulovlige ting, selvfölgeligt. Et lovligt firma har en adresse og et hämmende erstatningsansvar. "The Silk Road"s succes viser at masser af almindeligt lovlydige borgere faktisk både vil köbe og betale ekstra for ulovlige ting hvis de kan slippe for at skulle mödes med en rocker-type på en skummel parkeringsplads klokken 02:15 og at masser af almindeligt lovlydige borgere tydeligvis mener at det er individuelt hvilke love man skal rette sig efter.

Men ja, det kan fint väre at om 5-15 år kan man köbe gär på nettet som man blander med malt, humle, o.s.v. samt denne gang lidt håndköbsmedicin - som tänder nogle helt andre gener i gären end de som laver Öl.

Det nye er at virksomheder engang havde store fordele fordi de kunne koncentrere kapital. I fremtiden har piraterne en fordel fordi kapital er af relativ mindre betydning når teknologi (moores lov) og teknologer ("vi skal öge arbejdsudbuddet indtil lönnen er Negativ") stort set er gratis, samtidigt med at den eksponentielt voksende lovgivning, beskatning. overvågning og registrering kun betales af de lovlydige.

  • 1
  • 1

Der er selvfølgelig behov for et multikopter/drone/flyvende bil planlægningssystem.

Løsning SATS, HITS og multikoptere?:

FM Program: Small Aircraft Transportation System:
http://shemesh.larc.nasa.gov/fm/fm-atm-sat...

Small Aircraft Transportation System:
http://web.archive.org/web/20070724052322/...
Citat: "...
The SATS Vision
The small aircraft transportation vision is a safe travel alternative freeing people and products from transportation system delays, by creating access to more communities in less time.
...
The Small Aircraft Transportation System (SATS) research project reaches its conclusion with a proof-of-concept demonstration in June 2005
...
The SATS Project is being conducted through public-private partnership and is jointly managed by NASA, FAA and NCAM (The National Consortium for Aviation Mobility).
..."

SATS 2005 TECHNOLOGY EVENT TO ATTRACT NOTED AVIATION EXPERTS:
http://www.nasa.gov/centers/langley/news/r...
Citat: "... SATS technology allows single[zero?]-pilot planes to fly more safely and freely into more than 3,500 airports, including many without radar or air traffic control towers... SATS aircraft to integrate seamlessly into the complex national airspace..."

Congratulations to NASA, NCAM, and the SATSLabs on a successful SATS 2005 demonstration at Danville, VA!:
http://web.archive.org/web/20070812104014/...
Citat: "...Highway-in-the-Sky (HITS) Technology...AutoHITS integration with GPS and FMS navigators to allow dynamic import of waypoints into a 3D HITS flight plan..."

April 17, 2005 Flying Cars Ready To Take Off.
Bob Simon Talks To Inventors Who Build Personal Flying Machines:
http://www.cbsnews.com/stories/2005/04/15/...
Citat: "...The Highway in the Sky" is a computer system designed to let millions of people to fly in their very own vehicles. (CBS/NASA).
...
It's called the AirScooter, and self-taught inventor Woody Norris says it goes on sale later this year.
...
It's called "The Highway in the Sky," and here's how it works: In a NASA animation, pilots focus on one main screen. It's very much like a videogame. Keep the plane inside the box, away from other vehicles, and the plane's computers automatically guide them towards their destination. They can even follow the highway down to the ground.
...
The Skycar is the latest attempt to build a real flying car. It's been described as a cross between a Ferrari and a Batmobile. Its inventor is Paul Moller, of Davis, Calif.
...
It's called the CarterCopter, and it has a large top rotor and small wings which double as fuel tanks.
...
Norris, like many of the inventors that 60 Minutes met, believes today's planes and jets will ultimately become relics.
..."

Video:
JUNE 14, 2006, Highway In The Sky:
http://www.cbsnews.com/videos/highway-in-t...

Sandia National Laboratories (2004, February 19). MiniSAR Offers Promise For Reconnaissance, Precision-Guided Weapons[læs: civile multikopterer]. ScienceDaily:
http://www.sciencedaily.com/releases/2004/...
Citat: "...
Weighing less than 30 pounds, the miniSAR will be one-fourth the weight and one-tenth the volume of its predecessors currently flying on larger UAVs such as the General Atomics' Predator. It is the latest design produced by Sandia based on more than 20 years of related research and development.
The new miniSAR will have the same capabilities as its larger cousins.
..."

Synthetic aperture radar (SAR):
https://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_ap...

A Transportation Systems Analysis Model (TSAM) to study the impact of the Small Aircraft Transportation System (SATS) (2005):
http://www.atsl.cee.vt.edu/sds_papers.htm#...
http://www.atsl.cee.vt.edu/publications.htm

-

Dette kunne gå hen og blive den nye "elbil" - den er formentlig billigere end en Tesla. 100km aktionsradius på en time. Den er mere effektiv end helikoptere og fly:

Volocopter VC200 First Flight:
http://www.youtube.com/watch?v=tNulEa8LTHI

Fundet via:

.28. nov 2013, Se Volocopter lette i tysk arena.
Det tyske firma E-volo har udviklet en to-personers multikopter, der kan flyve en time på 18 el-motorer. Volocopteren VC200 blev testet første gang i en arena i Karlsruhe søndag den. 17. november.
http://ing.dk/video/se-volocopter-lette-i-...

.28. nov 2013, Elektrisk multikopter med 18 rotorer fløj for første gang i Tyskland:
http://ing.dk/artikel/elektrisk-multikopte...

.27. april 2006, Helikopter som firmabil:
http://www.business.dk/diverse/helikopter-...
Citat: “…
- Et firma kan drive en helikopter[multikopter?] for de samme årlige omkostninger som en Audi A6, og det er blevet attraktivt som en del af firmaernes profil.

- Hvis man har ejerens tilladelse til at lande og overholder de gældende sikkerhedsregler - blandt andet en sikkerhedsafstand på 30 gange 30 meter, så er det fuldt lovligt. En helikopter skal bruge utrolig lidt plads og den kan lande i en kolonihave hvis den får motorstop siger Steen Jensen til Frederiksborg Amts Avis. Steen Jensen oplyser at man godt må lande helikopteren i en stor have i et villakvarter.
.
- Støjgenerne svarer til at naboen saver brænde og det kan man synes er irriterende men man kan ikke klage siger han - dog skal piloterne tage større hensyn hvis de gentagne gange lander i samme område siger Steen Jensen.
…"

  • 1
  • 1

'De kan jo leveret de fleste ting. kunne jo godt være pizza. Din pizza mand på højnet lægge jo ikke på højre af alle i byen... og kunne jo måske være bedre hvis der kun er bestilt en pizza i ene ende at byen...og 25 i den anden .. kunne dronen jo leveret den ene.pizza. men de man køre i bil ud med de 25 i den anden ende at byen

Men tror endelig deres stærke side vil være at leveret pakker med det samme i større byer forstil dig lige at gå på nettet og købe noget... stor set lige meget hvad og hvornår også har du det et par timer efter... ja man kan godt vente til i morgen eller overmorgen .. men hvis du har mulighed hvad vil du så vælge ? og for mig som arbejder rigtig meget over .. der er de fleste butikker lukke når jeg har fik .. jeg synes det kunne være fedt hvis jeg efter jeg kom hjem kunne betille en PC på nettet også et par timer efter have den i hånden ... jeg hader at vente... ligesom i dag kan man jo downloade spil og film i stedet for at købe dem i butikken'

----

Hvor plukker du dine svampe?

  • 1
  • 0

Der kommer ikke til at ske.

Det kan sagtens lade sig gøre. Det kunne sikkert være klart om en uge, hvis det skulle være. Men det er bare ikke praktisk. Man skal bo inden for et par kilometer fra et amazon varehus, og man skal ud på et åbent område og hente pakken.

Et cykelbud er nok lige så billigt i vedligeholdelse, og kan foretage leveringerne bedre.

(Levering af fastfood kunne være en bedre ide, da de i forvejen kun leverer inden for en lille radius. Dog stadig for upraktiskt)

  • 0
  • 0

Der er selvfølgelig masser af detaljer som skal på plads, f.eks. håndtering af etageejendomme og beskyttelse mod forstyrrelser, både menneskelige og elektroniske. Hvad sker der f.eks. hvis dronen kommer tæt på en antenne eller mikrobølgelink? Hvad med anarkistiske eller tyvagtige mennesker som prøver at skyde dem ned med slangebøsser eller luftgeværer?

  • 0
  • 0

Du kunne jo også bare sjæle en bil til 100 000 kr hvis du vil .. der er altid en vej ogdet problem kan de jo løse ved at få den til at flyve højre op for bedre signal og ud at din jammes række vide... men tror ikke det vil være et større problem ... og når du nu om nogen år har stjålet et par 100 droner hvad vil du så med dem.?.. mon ikke ser er stelnummer på så de er svære at sælge ? og du mangler enheden til at programmer/styre den

  • 0
  • 0

Jeg har hoert at Amazon arbejder paa en ny Ide med et Menneske som afleverer Pakker med en Automobil.

De kalder det et "Pakkebud". Ideen kanske synes god. Dog vil jeg vaedde en skaal oellebroedpaa at det ikke sker, da der findes Landevejsroevere og Pirater der kan overfalde "Pakkebudet". Eller "Budet" kan gemme sig på heden med pakken. Desuden skal budet koere i en Automobil, som er et farligt Apparat og forstyrrer Samfundet med dens infernalske Larm. Massedoed blandt Pakkebude er nemt at forudse.

Hvis Grise eller Heste er på Landevejen, kan det foere til kaotiske Tilstande!

Amazon har vist at de kan tilgå tjenesteydelser holistisk.
Måske skal pakkerne ikke afleveres til døren, men til der hvor personen rent faktisk er (GPS targeting).
Måske kan modtageren live følge dronens vej og have en ETA +- 10 sekunder.
Måske kan der være varer, som man gerne vil have indenfor 20 minutter efter bestilling.
Måske ved Amazon en del om supply chain management og logistik?
Jeg har aldig hørt om kunder der brokker sig, fordi leverancen er for hurtig og varen for billig.

Pakkebud koster ca 30.000dkr om måneden inkl. køretøj, pensioner etc. En drones produktionsomkostninger (ved mere end 500.000 pa.) og løbende drift sammenlignet med de 360.000dkr pa. er en absolut gamechanger.
Allerede nu har Amazon 12 lokale lagre blot i Tyskland, for at deres Amazon Prime service virker. Mon ikke Amazon kan finde ud af at lave lokallagre, med de mest attraktive produkter i de største byer i de lande deres service skal virke i?

Bud på produktområder som konceptet vil være fremragende til:
Medicin (passer godt sammen med markedsliberalisering i EU)
Kurertjenester
Hygiegneprodukter (beleer, deo, læbestift etc.)
Udkonkurrere UPS, Post Danmark, DHL på breve (billigere, hurtigere med modtagerkonfirmation)

Det er nemt at skyde et koncept ned, det er svært at udvikle et godt koncept til et fremragende produkt.

  • 0
  • 0

Måske bliver det ikke indenfor de næste 15 år, så kan det være det tager 20, men umiddelbart så er problemerne ved produktet vel mest sikkerhedsrelaterede?

Og hvor sikre det så bliver er helt afhængig af lovgivningen, da det sikkert stadig ville være rentabelt hvis der var nogle få ud af tusinde, der led en "død ved pakkepost".

Er der nogle der holder regnskab med bajerne?

  • 0
  • 0

Top! Jeg tager væddemålet.
Den 4. december 2028 kan vi så afgøre sagen. Håber at ølkasserne er store til den tid.

  • 1
  • 0

02.12.13, "Rovfugl" gemmer på farlig hemmelighed:
http://jyllands-posten.dk/international/us...
Citat: "...
Det amerikanske militær har købt 36 nye overvågningsdroner, som til forveksling kunne ligne rovfugle.
..."

-

31st December 2007, Car crash driver blames pterodactyl
Washington man in audacious dino-defence:
http://www.theregister.co.uk/2007/12/31/di...

Remote-control Flying Pterosaur?:
http://shop.nationalgeographic.com/ngs/pro...

  • 0
  • 0

Det burde ikke være så indviklet, i dag har vi jo visse regler for hvilken flyvehøjde fly i bestemte retninger må flyve for ikke at kollidere.
Desuden vil det være let at lave et kort hvor alle droner plotter deres rute, hvilket kan ske ganske automatisk.

Det store der mangler er et pålidligt leveringssystem mellem afsender og modtager, især hvis dronen transportere en tung pakke, og ikke har batteri nok til hjemturen pga dårligt vejr, hvis modtageren ikke er hjemme.

  • 0
  • 0

(desværre er det gamle nyheder - og kassen i luften er formentlig tom...)

8 Mar 2014, Think drone delivery is hot air? A BREWERY just proved you wrong.
All is forgiven, Jeff Bezos:
http://www.theregister.co.uk/2014/03/18/th...
Citat: "...
The video below is short on detail: it reveals nothing about the guidance system or range of the hexacopter depicted. What is impressive is that it hefts the twelve-pack handily.
..."

Den våde drøm:

Lakemaid Beer Drone Delivery:
http://www.youtube.com/watch?v=qmHwXf8JUOw

  • 0
  • 0