Forsker: IC4 er ubrugeligt som regionaltog på Sjælland
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forsker: IC4 er ubrugeligt som regionaltog på Sjælland

DSB's nødplan om at bruge IC4-togene som regionaltog duer ikke på Sjælland. Det mener transportforsker Per Homann Jespersen fra RUC.

DSB vil bestille en ekspertundersøgelse for at finde ud af, om det kan betale sig at ombygge og lappe videre på de skandaleramte tog. Steen Schougaard Christensen, der er direktør i DSB Vedligehold, forventer imidlertid ikke at skrotte togene, selv hvis rapporten viser, at fortsatte opgraderinger ikke kan betale sig. Hvis IC4-togene ikke kan erstatte IC3 som oprindeligt planlagt, er DSB's plan at indsætte IC4-på regionalstrækningerne.

Læs også: DSB overvejer for første gang at lægge IC4 i graven

Men ifølge Per Homann Jespersen er IC4 uegnet til at aflaste trafikken på Sjælland.

»I den sjællandske regionaltogstrafik har IC4 ingen plads. Et enkelt IC4-togsæt har ikke kapacitet nok, og der er ikke plads på skinnerne til at indsætte flere af dem,« siger han.

Et stop for opgraderinger vil også betyde et endegyldigt farvel til drømmen om at køre med fire sammenkoblede IC4-tog, sådan som de ellers er købt til at kunne, hvad der også lå til grund for de perronforlængelser, som Banedanmark op igennem 00'erne brugte 81 millioner kroner på.

Læs også: Banedanmark brugte 81 mio. kr. på at forlænge perroner til IC4

Den seneste statusrapport fra DSB pr.
31. marts viser, at 30 ud af 83 IC4-tog er 'til rådighed for driften', og de kører blandt andet som regionaltog på visse strækninger i Jylland. Ifølge rapporten er 8,1 procent af de planlagte afgange med IC4 imidlertid blevet aflyst i årets første tre måneder.

Og netop Jylland er det eneste sted, Per Homann Jespersen ser det som en reel mulighed at bruge IC4-togene, selvom det vil betyde, at man kører med tomme sæder på de mindre strækninger. Derfor mener han ikke, at man kommer uden om at skrotte en del af de italienske tog, der har udgjort en hovedpine for alle omkring dem i små 14 år.

»I Jylland vil man godt kunne bruge dem, selvom de er for store. Hvis det er de tog, man har, så er det det, man vil gøre, og det er ikke et stort problem at køre med ledige pladser. Spørgsmålet er bare, hvor mange man kan bruge. Jeg tvivler på, at man kan finde plads til 83 togsæt,« siger Per Homann Jespersen.

Læs også: DSB indstiller kørslen med sammenkoblede IC4-tog

Ingeniøren ville gerne have spurgt DSB Vedligehold, hvor IC4-togene eventuelt skal agere regionaltog, hvor mange det er relevant at bruge til formålet, og hvad der skal ske med de resterende.

Vi ville også gerne have spurgt, om man stadig arbejder på at løse de problemer med koblingsfunktionen, der ligger til grund for, at DSB mandag helt indstillede kørslen med sammenkoblede IC4-tog. Men det er ved deadline ikke lykkedes at få kontakt til direktør Steen Schougaard Christensen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nu er sjællandsk regionaltogstrafik jo mange ting.

Hvis det er Nordvestbanen, Sydbanen, Kystbanen og Vestbanen der tænkes på, er det korrekt at togene er for små når de kun kan køre som enkelte sæt. Der er heller ikke plads til flere togafgange, dog bliver der lidt bedre plads på Nordvestbanen når dobbeltsporet Lejre-Vipperød åbner til efteråret.

Men der er også Roskilde-Køge-Næstved-strækningen, og en række lokalbaner. Det er også muligt at splitte trafikken mere op, for eksempel at isolere trafikken syd for Næstved, så der her kan køre IC4-tog. Det betyder togskifte for mange, men teknisk er det muligt. Det er også muligt at isolere intercitytogstrafikken nord for Fredericia eller nord for Aarhus, og bruge IC4 her.

Sammen med trafikken i Jylland kan det vel godt fylde de 30 togsæt som er køreklare. Så må vi se, hvornår de øvrige togsæt kommer ud at køre, mens vi venter på elektrificeringen.

  • 1
  • 0

At IC4 ikke kan "kobles sammen" er et spørgsmål om at de ikke kan gøre det inden for acceptabel tid - den tid det tager at læsse passager af og på i Kolding, Fredericia, Vejle og Århus

Hvis toget ikke behøver at blive forlænget/forkortet mens det er i drift, så skulle det vel være muligt at kører det som én lang togstamme af flere tog sæt.

Hvis det så er den fysiske samling af kobling og signaler, så burde det kunne klares med en svejser og loddekolbe - hurtigere end det tilsyneladende tager at genstarte et tog på den østfynske hovedbane ...

http://ing.dk/artikel/koblingsfejl-mellem-...

  • 11
  • 1

Midt i al denne elendighed, er det på en måde skægt at læse om IC4 på Ansaldobredas hjemmeside. Ansaldos marketingfolk må være udstyret med nogle ganske særlige briller, for de skriver:

"The project led to the reduction in travel times, the obtainment of high levels of comfort, a high degree of reliability, low costs of operation and maintenance, low environmental impact. The IC4 are fixed trainsets each formed by four articulated cars, for a total length of 86 meters; there is also a version of IC2, with only two vehicles for a total length of 48 meters. They offer the possibility to operate in multiple (up to five trains) and to reach the maximum speed of 200 km/h, positioning themselves to the top of the DMU segment."

God humor... :-)

  • 27
  • 0

..hver gang jeg læser en artikel om IC4, der er intet godt over de tog, intet godt over den manglende kommpetence de indkøbere har haft til at forhandle og skrive kontrakt.

  • 5
  • 0

Jeg tror dit citat er taget fra Ansaldos reklame om IC4. Måske reklamen startede med "The project will lead to the reduction..." og så har de bare fjernet lidt. :)

  • 2
  • 0

Siden toget engang imellem nægter at bremse og ingen ved hvorfor - er det ikke egnet som tog nogen steder ... ikke kun uegnet som regionaltog på Sjælland.

bare min ydmyge mening

  • 4
  • 0

At IC4 ikke kan "kobles sammen" er et spørgsmål om at de ikke kan gøre det inden for acceptabel tid

@ Sune Skousen

Ikke korrekt. Det er også et spørgsmål om, at de to togsæt skal være enige om hvilken vej toget skal køre, hvornår det skal bremse, hvilken hastighed det skal køre med og for den sags skyld hvornår der skal skiftes gear.

Det har IC4-toget meget svært ved, hvilket et stop i Storebæltstunnelen og et stop på Østfyn beviste.

Disse to stop havde intet med tiden det tager at koble togsættene sammen på, det er OGSÅ et problem, men ikke kun det er problemet.

I de to encidenter holdt togsættene simpelthen op med at tale sammen. Og når det ene togsæt pludselig ude på en hovedstrækning vil bremse og det andet vil køre, så har vi balladen.

Jeg forstår godt din humor, men selv en sammensvejsning løser ikke problemet.

  • 3
  • 0

"The project led to the reduction in travel times,"
- Det er klart - flere har taget bilen i stedet for.

"the obtainment of high levels of comfort"
- når man tager bilen, fryser man ikke på perronen (og i toget).

"a high degree of reliability"
- Der får man automatisk når togene er ude af drift.

"low costs of operation"
- klart når de ikke er i brug.

" and maintenance"
- det er faktisk en fejl at vedligeholde dem. Det er ikke meningen.

", low environmental impact."
- selv klart når de ikke kører.

  • 8
  • 0

Helt enig, men dropper man muligheden for "on the fly" at kunne koble til/fra, så kan enigheden om man skal kører frem/tilbage eller bremse, vel opnås med en lang rulle kabel fra førerkabine til førekabine, så det hele fortrådes.

Jeg tænker i Uganda-løsninger - hvis et togsæt går i stykker, så ryger alle 4 (antal sammensvejste sæt) på værksted (eller i havnen).

Alternativet er vel slet ikke at bruge toget.

  • 3
  • 1

Mjaaehmm, kørte med Arriva busser for 16 år siden, blev MEGET irriteret over at MINDST hver 14. dag var der et udfald af chauffør i Lyngby St, så jeg måtte sidde og vente i 20 min til der kom en afløser, ergo for sent til job!

Det er en svagelig regering der i sidste ende er skylden, den stiller ikke høje nok krav, og håndhæver ikke strengt nok.

En af de få gode ting ved Mussolini, var at man kunne stille sit ur efter togne.

  • 2
  • 0

Lokalbanerne er ikke ejet af DSB, og hvorfor skulle man fjerne lokalbanernes udmærkede LINT-togsæt, for at indsætte et ubrugeligt IC4-tog?
Og Hvad angår Lille Syd, så skal halvdelen af denne strækning elektrificeres indenfor de næste par år, og den anden halvdel ventes at overgå til Regionstog, der allerede har nye LINT-togsæt.

Jeg er faktisk spændt på hvad DSB vil gøre nu.
Hele planen er jo, at når der kommer strøm til Esbjerg, så vil man frigøre alle IR4-togsæt fra Ringsted-løbene. Disse skal så erstattes af dobbeltdækkervogne, som man vil frigøre fra Nordvestbanen, og her vil der så i stedet blive indsat sammenkoblede IC4-tog.

Det er faktisk allerede planen, at Nordvestbanen kun skal betjenes af IC4-tog efter December i år. Hvad vil man så gøre? Bare krydse fingre og håbe på at folk er gode til at flette ben?
Eller vil man helt droppe at køre med elektriske tog til Esbjerg indtil 2021, og så bare lade IC3 togene futte rundt under de nye ledninger?

  • 3
  • 1

Man skal jo tage et sted fra.

Det er derfor at man er i gang med at opgradere EA'erne, så de kan køre med dobbeltdækkervognene. Meningen er, at de skal klare Ringsted-løbene.

  • 2
  • 0

I Jylland vil man godt kunne bruge dem, selvom de er for store. Hvis det er de tog, man har, så er det det, man vil gøre, og det er ikke et stort problem at køre med ledige pladser. Spørgsmålet er bare, hvor mange man kan bruge. Jeg tvivler på, at man kan finde plads til 83 togsæt

Tja, så har de material til de næste 50 år mellem Vejle, Struer og Langå, som så nok aldrig blive elektrificeret.

Angående størrelsen, kunne man så ikke forkorte nogle af sættene ved at tage en vogn eller to ud.

  • 0
  • 1

Jamen hvad er den udmærkede Homann Jørgensen blevet spurgt om? Man behøver jo ikke være professor for at konstatere, at det er helt i skoven, at togsættene ikke i drift kan kobles til og fra. Og hvis computerne ikke kan tale sammen kan det sikkert ikke betale sig at bruge fem år på at få dem til det mellem uafhængige togsæt.

Men man behøver jo ikke være "overrationel" i sin argumentation. Hvis togene sikkerhedsmæssigt kan køre frem og tilbage må de da kunne være supplerende materiel i myldretiden to gange i døgnet.

Og jeg er sikker på at man ville blive glade på sydhavsøerne for en 15 minutters takt (tog hvert kvarter) med enkeltkørende togsæt Nykøbing-Næstved-Køge-ny strækning-Ellebjerg-København/CPH.

Når strækningen er opgraderet til Femernforbindelsen må den blive velegnet til at sikre en behagelig kørsel i de noget rysteri-befængte IC4.

Men som ikke it-nørd er det uforståeligt, hvis det ikke er muligt at "svejse dem sammen", dvs. "koble styringen parallelt" i helt totalt faste togsæt på f.eks. 12 vogne. Altså totalt opgive til- og frakobling i et antal togsæt.

Det vil være nogle gode perronryddere morgen og aften. Selvom jeg personligt ville foretrække en dobbeltdækker med et el-lok til turen.

  • 1
  • 0

Og jeg er sikker på at man ville blive glade på sydhavsøerne for en 15 minutters takt (tog hvert kvarter) med enkeltkørende togsæt Nykøbing-Næstved-Køge-ny strækning-Ellebjerg-København/CPH.

Nu skal jeg ikke kloges på hvordan man strikker en køreplan sammen, en af problemerne er vel at der er for lidt plads på skinnerne, kører der flere singletog med en stram tidsplan og der også skal indbygges sikkerhedsafstand og hensyn til gennemkørende tog kan læsset hurtigt vælte, og der skal ikke meget til at få en flok passagerer op i det røde felt hvis de skal vente på et sidespor på en station eller midt ude på markerne.

  • 0
  • 0

er ubrugelige som tog, men jeg har engang set en udsendelse hvor man brugte gamle skibe og tog som kunstige rev. Og der vil IC4 være fantastiske.

<ironi kan være brugt>

  • 0
  • 1

er ubrugelige som tog, men jeg har engang set en udsendelse hvor man brugte gamle skibe og tog som kunstige rev. Og der vil IC4 være fantastiske.

<ironi kan være brugt>

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten