Forsinket signalprogram forhindrer ekstra togafgange fra Køge Nord
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forsinket signalprogram forhindrer ekstra togafgange fra Køge Nord

Illustration: Niels Møller Kjemtrup

Efter planen skulle der have kørt fem tog i timen på Ringstedbanen. Den plan er dog spoleret af dyre forsinkelser med anlægsarbejdet af Ringsted station, hvor de gamle sporskifter skal kobles sammen med nye. I stedet kommer der kun til at køre to tog i timen – også til Køge Nord, som er det eneste stoppested mellem Ringsted og København.

Derfor har Køge Kommune ønsket at få indsat flere tog mellem Køge Nord og København.

»Køge Kommune skal derfor foreslå, at den allerede allokerede sporkapacitet mellem Køge Nord, Ny Ellebjerg og Københavns Hovedbanegård anvendes til at indføre en midlertidig toglinje, som fra banens åbning i maj 2019 befærder den nye bane mellem Køge Nord og Københavns Hovedbanegård,« skriver Køge Kommunes Borgmester, Marie Stærke (S) i et brev til Transportministeren den 24. oktober.

Læs også: Danmarks spritnye jernbane åbner alligevel med kun to tog i timen

Ikke flere tog uden ERTMS

Ifølge Transportministerens svar bliver dette dog ikke muligt – igen på grund af den forsinkede implementering af ERTMS-signalprogrammet.

»Det midlertidige signalsystem på selve strækningen forhindrer, at der kan køre yderligere tog lokalt mellem København og Køge, før signalsystemet på Køge Nord er udbygget – forventelig til 2021,« skriver Transportminister Ole Birk Olesen (LA) i sit svar i slutningen af november.

Med samme begrundelse afvises også et ønske om at indsætte ekstra tog i myldretiden.

»Det er ærgerligt. Vi kan bare konstatere, at som det ser ud nu, får Køge nogle trafikmæssige udfordringer. Presset af pendlere tager til, og hvis det her gør, at betjeningen bliver endnu dårligere, kommer der endnu flere bilister på vejene,« siger Erik Swiatek (S), formand for teknik- og ejendomsudvalget i Køge Kommune.

Den forringede togforbindelse har allerede ført til, at Køge Kommune har været nødsaget til at nedjustere sine ambitioner for bustrafik til Køge Nord station.

»Vi er i den grad privilegerede ved, at vi har vækst, og folk gerne vil flytte hertil. Men derfor er det også nødvendigt, at trafikken er klar til det, og togforbindelsen til København er naturligvis vigtig,« siger Erik Swiatek.

Læs også: Ny Ringsted-bane til ti milliarder åbner uden et eneste lyntog

Andre tog til Køge

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) lufter i sit svar muligheden for at lade lyntoget tage et stop i Køge for dermed at levere lidt af den myldretidsbetjening, som Køge efterspørger.

»Som en kompensation planlægges lyntoget at stoppe ekstraordinært i Køge Nord frem til køreplanskiftet i december 2019, hvorefter intercitytoget tager over,« skriver han i sit svar.

Samtidig med, at de ønskede tog til Køge Nord endnu udebliver for en tid, vil Køge i perioden 24. marts til 24. april trafikeres af nogle nye tog. Det er tog fra Næstved, som grundet sporarbejde mellem Næstved og Ringsted må ledes over Køge, hvorefter de igen kører Roskilde og derefter København. Det fremgår af en anlægsstatus sendt til Folketingets Finansudvalg.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først