Forsinket hangar forlænger F-16-flyenes tjeneste
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forsinket hangar forlænger F-16-flyenes tjeneste

Illustration: Flyvevåbnet

Ifølge et notat til Folketingets forsvarsudvalg fra forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) må de danske F-16-fly forblive i tjeneste et halvt år længere end planlagt. Det skyldes, at hangaren til de nye F-35-kampfly er forsinket. Det skriver Altinget.

Ifølge planen skal F-16-flyene udfases i 2024, når forsvaret har nok nye F-35-kampfly til at udfylde F-16-flyenes rolle.

Ifølge notatet skyldes forsinkelsen, at man tidligere på året valgte at flytte placeringen af F-35-komplekset til den sydvestlige del af Flyvestation Skrydstrup for at mindske støjgenerne mest muligt.

Læs også: Støjproblemer fører til dyr forsinkelse af nye kampfly

F-16 er mindre slidt end forventet

Ifølge notatet er det muligt at forlænge brugen af F-16, fordi kampflyet er blevet slidt mindre end forventet de seneste to år.

Leveringen af de første F-35 på Flyvestation Skrydstrup skal ske mellem slutningen af 2022 og frem til april 2023. F-16-flyene skulle være udfaset fra slutningen af 2024, men dette forsinkes nu til første halvår 2025.

Forsvaret er virkelig i dyb fred mode, når det skal tage 5-6 år at bygge nye hangarer !

Det er i øvrigt kendetegnende for hele projektet, at der ikke er nogen der står og presser på, for at få flyene i luften, og til fronten.

Mustang prototypen blev bygget på 117 dage.

  • 14
  • 0

For omkring 1 år siden var der historier om, at F-35 krævede special lavede docking enheder, til at forbinde flyet til det automatiske service system og til at køle flyet, hvis flyets systemer var tændt i hangaren.
F-35 kræver mere vedligehold af deres "stealth" overflade, så måske skal der bygges en malekabine eller et værksted til at reparere overflade skader.

Montering og afmontering af externe hardpoints, kræver måske dedikerede fast monterede lifte, istedet for simplere lyfte vogne F-16 kan nøjes med.

En helt anden grund kunne være at produktionen med vilje bliver udskudt, i håb om at flyet bliver billigere at producere, eller fordi nogle fejlrettelser ikke helt er på plads endnu og så flyttes skylden over på noget andet end selve flyet, for at pynte på flyets image.

  • 1
  • 1

Leveringen af de første F-35 på Flyvestation Skrydstrup skal ske mellem slutningen af 2022 og frem til april 2023

  • hvor mange fly udgør 'de første'? Og hvornår leveres det sidste - af dem alle?? ;)
  • 1
  • 2

....for linket.
For jeg har også gået og spekuleret på hvad konflikten med Tyrkiet ville medføre i forhold til F35.

Det er jo tanken at Italien og Tyrkiet skal servicere vore F35 fly....faktisk tankevækkende :)

  • 1
  • 1

Bestemt Karsten ....det var fremme tidligere her på sitet og vakte undren blandt alle flyve interesserede, Italien har du fanget ...men Tyrkiet åbenbart ikke, så her er lidt læsestof :)

https://www.altinget.dk/forsvar/artikel/9894

https://jyllands-posten.dk/international/E..

Bjarke - Altingets artikel er den eneste tilgængeligelige der handler om at Tyrkiet skal servicere motorer.

JP's handler om nyleverancer, som jeg vidste Tyrkiet skulle levere

Eneste grund til at jeg lægger vægt på, om det er nye komponenter eller servicering af gamle, er at jeg ikke forstår, hvis sidstnævnte skulle have indflydelse på F35l leverancetidspunktet til Danmark

  • 0
  • 0

......at USA og Tyrkiet ikke er de bedste venner for tiden. Specielt den detalje at Tyrkerne har udtrykt at de vil søge nye venner. Det giver bestemt ikke USA lyst til at have russere til at kigge F 35 efter i sømmene om man så må sige.

  • 2
  • 0