Forsinket Femern-byggestart koster 45 millioner kroner
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forsinket Femern-byggestart koster 45 millioner kroner

Illustration: Femern A/S

Det statslige projekteringsselskab Femern A/S har nu indgået aftale med det største af tunnelprojektets entreprenørkonsortier om de økonomiske konsekvenser af, at byggestart bliver udskudt med et år i forhold til kontrakterne.

De tyske myndigheder bekræftede tidligere på året, at den tyske miljøgodkendelse af Femern-forbindelsen bliver udskudt med op til et halvt år, fra sommeren 2018 til slutningen af året. Byggetilladelsen vil sandsynligvis udløse en klage fra tyske miljøorganisationer, hvilket med to års forventet sagsbehandling betyder byggestart i slutningen af 2020, samlet set ét år efter tidsfristen i kontrakterne. Entreprenørerne i projektet er pt. kun forpligtet til at stå ved deres tilbud frem til udgangen af 2019.

Læs også: Politikere dropper Femern-høring med kritiske fagfolk

Læs også: Femerns tyske trafikeksperter bestilt til at lede efter tunnelens ‘dynamiske effekter’

Den nye tillægsaftale med FLC-konsortiet, der skal udføre tre af de fire store anlægsentrepriser på Femern-tunnellen, forlænger kontrakterne med ét år til udgangen af 2020. Det udløser en ekstraregning på 45 millioner kroner. Pengene er ifølge Transport-, bygnings- og boligministeriet finansieret af budgettet og får derfor ikke betydning for projektets samlede pris, eller på hvornår tunnelen er tilbagebetalt.

Havde frygtet en halv milliard

»Det er glædeligt, at der nu er luft i tidsplanen, så der er taget højde for, at de tyske myndigheder har brug for mere tid til at udstede godkendelsen af sænketunnelprojektet. Derudover kan jeg konstatere, at omkostningerne forbundet med at forlænge kontrakterne er væsentligt lavere end det milliardbeløb, som der har været gisnet om nogle steder i pressen,« siger transportminister Ole Birk Olesen (LA) ifølge ministeriets pressemeddelelse.

Femern-selskabet havde selv kalkuleret med en ekstraregning for forsinkelsen på op til 500 millioner kroner for hvert år, byggestart forsinkes efter 2019. Det viser selskabets offentligt tilgængelige finansielle analyse fra 2016.

Læs også: Ny Femern-forsinkelse kan koste en halv milliard

Det fulde omfang af ekstraregningerne for forsinkelsen ligger dog endnu ikke helt fast, eftersom Femern-selskabet endnu ikke har landet en tilsvarende tillægsaftale med det konsortium, der skal stå for udgravningen af tunnelrenden og for landopfyldning. Selskabet er »i god dialog om kontraktforlængelse« med det såkaldte FBC-konsortium, skriver Transport-, bygnings- og boligministeriet.

Den forventede byggestart er i forvejen udskudt fra 2016 til 2019, siden Femern A/S i foråret 2016 underskrev kontrakter med de to store entreprenørkonsortier.

Den virkelige økonomiske katastrofe begynder først når forbindelsen står færdig. Herefter skal der tvangsinddrives skatter for at betale renterne.

  • 1
  • 3