Forsinkelse og underbudgettering: Cityringens støjende historie

Forsinkelse og underbudgettering: Cityringens støjende historie

Tilbageblik: Hovedentreprenøren på byggeriet af Cityringen, Copenhagen Metro Team, varsler store ekstraregninger og længere tidsfrister på projektet. Det er ikke første gang.

Allerede inden de grønne vægge blev synonym med fremtidens København, og Kongens Nytorv sluttede som åben plads, gik det skævt.

I sommeren 2010 modtog Metroselskabet tre bud på de store kontrakter, som blev afvist, mens selskabets administrerende direktør, Henrik Plougmann Olsen, kommenterede, at målet var at holde budgettet på 18,1 mia. kr.

Læs også: Metrocityring: Alle bud sprænger budgettet

Et halvt år senere var en endelig aftale imidlertid indgået med det italienske konsortium Copenhagen Metro Team (CMT). 18,1 mia. var blevet til 21,3 milliarder i 2010-kroner, og deadline var sat til december 2018.

Meget er sket siden da, og i skrivende stund er projektet budgetteret til 22,2 mia i 2010-priser. og forventes færdigt i juli 2019. I går fortalte CMT så, at de nu forventer ekstraregninger på omkring 2 mia. kroner, ligesom de beder om længere tidsfrister.

Læs også: Metroentreprenør varsler ekstraregninger på to mia. kroner

Tovtræk over støjklager

I 2013 var de grønne mure blevet en ganske integreret del af bybilledet, og for adskillige klagende naboerne var de rent støjmæssigt en lidt for integreret del af deres aftenstund og nattesøvn.

Et større støj-tovtrækkeri fandt sted i sidste halvår af 2013 mellem staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune på den ene side, som gav Metroselskabet tilladelse til at bore om aftenen på enkelte stationer, og Natur- og Miljøklagenævnet på den anden side.

I februar 2014 vandt sidstnævnte part tovtrækkeriet ved at erklære al arbejde efter kl. 18.00 ulovligt.

Læs også: Aften- og natarbejde på metroen erklæret ulovligt

Metroselskabet havde allerede i april 2013 advaret om de første forsinkelser, hvis ikke de kunne få tilladelse til at bore efter kl. 18 på hverdagsaftener, hvor støjgrænsen lovmæssigt falder fra 70 til 40 dB. Konsekvensen ville blive et års forsinkelse, hvis ikke deres krav om tilladelse til at arbejde fra 18-22 på hverdage og 9-16 på lørdage blev imødekommet.

Læs også: Metrocityringen risikerer et års forsinkelse

Støj var ikke årsagen

Igen i februar oven på Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse, advarede bestyrelsesformand for Metroselskabet Henning Christophersen om, at de konstante ændringer i de tilladte boringstider, som tovtrækkeriet medførte, ville forsinke projektet med to år.

Han appellerede til en fælles løsning, og hans appel blev noteret af daværende transportminister Magnus Heunicke (S), som indkaldte til hastemøde med ordene:

‘Vi bliver nødt til at overveje, hvad vi kan gøre for at sikre, at tidsplan og økonomi ikke kører af sporet.’

Læs også: Metro-formand: Cityringen kan blive to år forsinket

En fælles løsning kom i august 2014, hvor advarslerne om forsinkelser blev en realitet. Syv måneders forsinkelse og en ekstraregning på 1,2 milliarder kroner var resultatet.

Læs også: Cityringen syv måneder forsinket og 1,2 milliarder kr. dyrere

Bestyrelsesformanden for Metroselskabet udtrykte oven på løsningen tilfredshed med de klare rammer, de nu kunne arbejde under:

»Vi har fået et fornuftigt forhandlingsresultat, og med den nye cityringslov begrænses den betydelige risiko, der var for store kommende forsinkelser og fordyrelser, hvis de uklare rammer for projektet fortsatte. Med den nye aftale ser vi frem til at få sat punktum for det forløb,« sagde Henning Christophersen.

Rigsrevisionen var imidlertid ikke imponerede over Metroselskabets begrundelse for forsinkelserne. I en uvildig rapport konkluderede de, at projektet var både forsinket over gået over budget allerede inden støj-tovtrækkeriet gik i gang, og at Metroselskabets argument om at støjklager var den primære årsag til forsinkelserne, ikke holdt vand.

»Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at Cityringen løbende i 2011, 2012 og 2013 er kommet bagefter den bonustidsplan, som Cityringen bygges efter. Da naboklager i sommeren 2013 satte en stopper for udvidet arbejdstid på visse byggepladser, var byggeriet på flere stationer og opstarten af tunnelboringerne allerede langt efter denne plan,« lød det i rapporten.

Læs også: Rapport: Cityringen var forsinket allerede inden støjklagerne

Fortsættelse følger nok

Støjklager er stadig blevet indrapporteret efterfølgende, men i forhold til budget og tidsplan har der siden da været ro om projektet.

Læs også: Metrobyggeriet har overtrådt støjgrænserne 111 gange på et halvt år

I hvert fald indtil i går, hvor CMT varslede som minimum en ekstraregning på 2 mia. kroner, hvilket vil bringe det samlede anlægsbudget for Cityringen op over 25,6 milliarder kroner, svarende til 20 procent over det oprindelige budget på 21,3 mia.

CMT fortalte siden til Ingeniøren, at yderligere fordyrelser ikke kan afvises, hvorfor sidste kapitel i Cityringens budgettering næppe er skrevet endnu.

Læs også: Metroentreprenør: Cityringen kan byde på endnu flere ekstraregninger

Kommentarer (3)

Ja, det er selvfølgelig slemt med underbudgettering og forsinkelse.

De er dog set langt værre.

Og så er der alle der forudsigelser der ikke blev til noget, eller ikke blev så slemme som forudset af nogen. Jeg husker ved en hurtig brainstorming:

  • grundvandssænkning vil få træpillerne under de gamle huse i Gammel strand til at rådne og dermed få dem til at sætte sig eller kollapse
  • Marmorkirken vil styrte ned i stationsskakten
  • Natarbejde vil koste milliarder i erstatning til naboer og genhusning
  • Huse vil styrte sammen som det skete i Köln

I dag er over halvdelen af strækningerne boret, boremaskinerne er alle flyttet til næste etaper, så nu er det "lige ud" resten af vejen. Alle stationsskakter er udgravet, så nu skal de sidste blot lukkes endeligt af for grundvandet, så er de sikret.

I betragtning af budget og tidsplansskred i forhold til for eksempel Storebæltstunnelen og den lille metrotrappe som lige er åbnet ved Nørreport (BaneDanmarks projekt), er det vel gået ret godt med Cityringen.

Politiken: "Metro kan Styrte Marmorkirken i Grus"
http://politiken.dk/indland/politik/ECE667...

Berlingske: "Metrostation Truer Gammel Strand"
http://www.b.dk/debat/metrostation-truer-g...

  • 1
  • 1