Forsinkede IC4-tog tvinger 20.000 skolebørn over i busser
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forsinkede IC4-tog tvinger 20.000 skolebørn over i busser

DSB's fjerntog over Storebælt er nu så proppede, at DSB på de store rejsedage må indsætte togbusser som aflastning.

Der er nemlig ikke plads til flere passagerer over Storebælt.

I første omgang agter DSB i det kommende år at trække op mod 20.000 lejrskoleelever ud af togtrafikken over Storebælt på mandage og fredage for at skaffe mere plads i togene. I stedet vil DSB sørge for at transportere lejrskoleeleverne med bus til deres destination.

»Der har i de seneste år været stor passagerfremgang i togtrafikken over Storebælt, og som de fleste er klar over, at der jo ikke kommet nyt togmateriel på banen i noget større omfang. Det giver selvsagt nogle udfordringer,« siger køreplanschef i DSB Niklas Kohl til Ingeniøren.

Han fortsætter:

»På de store rejsedage har vi jo typisk alt materiel ude at køre. Så vi har ikke mulighed for at indsætte ekstra vogne på de afgange over Storebælt, hvor der er en større gruppe lejrskoleelever, der skal med toget,«

Niklas Kohl påpeger, at DSB hvert år transporterer ca. 400.000 lejrskoleelever på skinnerne, så det er fortsat et mindretal, der skal sendes med bussen frem for toget. Niklas Kohl vurderer således, at der på en typisk mandag eller fredag i lejrskolesæsonen vil være op mod 1000 personer, der skal transporteres med bus frem for tog mellem Fyn og Sjælland.

Den mere og mere desperate mangel på togvogne er en udløber af IC4-skandalen, der har betydet, at de 83 IC4-togsæt som for længst skulle være indsat i intensiv trafik på fjerntogsstrækningerne mellem landsdelene, fortsat ikke kan levere så meget som et eneste togsæt til myldretidsafgangene på de store rejsedage.

Og da der ikke eksisterer nogen plan for at skaffe reserve-fjerntog som kan indsættes, mens passagererne venter på IC4-togene, har DSB ikke andet valg end at ty til den konkurrerende transportform, bustransporten.

»Vi skal udnytte vores materiel så effektivt som muligt. Og eftersom lejrskoleeleverne typisk bestiller deres rejse mere end 10 uger i forvejen, har vi lige netop her gode muligheder for at arrangere et godt alternativ med bustransport, hvilket så giver mere plads i togene til de almindelige passagerer.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Al offentlig transport burde være gratis, og den/de som kan få det til at køre optimalt skal tjene kassen.

  • 0
  • 0

Bliver lejrskoleeleverne så blot kørt til den station, de ellers ville være kommet til med tog, eller bliver de kørt hele vejen?

Er det sidste tilfældet, er der da ikke noget at klage over. :-)

  • 0
  • 0

Det er utroligt at vi sender miliarder til andre lande for at 'lære dem hvordan man..bla..blah', samtidig med at vi ikke engang kan få toge til at køre.

Et tydeligt billede af Danmark her i overgangen fra historisk priviligeret udviklingsland til taber i globaliseringen. Vi bygger fine motorveje i Afrika, men se lige vores egne veje. Efterlønnen stryges for at vi kan 'integrere' alle dem vi har så ondt af. Fantasiprojekter indenfor energi; ikke fordi det ændrer noget somhelst, men for at vi kan fastholde os i vores selvopfattelse.

  • 0
  • 0

Det var især Bn-vognene (de blå vogne), som udgjorde grundstammen i de fleste lejrskoletog, men uha, de er jo så umoderne. DEM skulle vi ihvertfald ikke beholde nogle af.

Og så for at gøre det endnu mere katastrofalt, så har DSB valgt at indsætte IC4 togsæt i Interregionaltogene (aflastnings togene), som før blev kørt med 6 til 7 dobbeltdækkervogne.

DSB's angst for alt hvad der er over 15 år gammelt og lokomotivtrukket har virkelig bidt dem i halen.
Var i Tyskland for nogle år siden. Der ser man bla. fodboldtog der kører rundt med fine istandsatte vogne fra hhv. 50'erne og 60'erne. Ingen problemer her.

Måske DSB snart skulle indse, at pendlerne er fløjtende ligeglade med hvilken årgang materiellet har, så længe det bliver vedligeholdt.
De blå vogne havde udmærket komfort. Problemet lå i, at DSB nærmest prøvede at tvinge pendlerne til at hade dem, ved ikke at vedligeholde dem.

I Tyskland kører man stadig rundt med Bn-materiel, som har fået lydløse skivebremser, air-condition, nye sæder mm.
Det har med garanti ikke engang kostet en brøkdel af hvad man har betalt for IC4

  • 0
  • 0

6 stk. af de nyeste EL.lokomotiver litra EA er solgt til Bulgarien hvor de kører rundt på 25 KV, 50 Hz. strømforsyning som vi også benytter i Danmark, DSB diesellokomotiver er spredt og i drift over hele verden. Mange danske personvogne er solgt til andre lande og her i lille Danmark kører DSB sine togpassagerer i busser på de overfyldte lande og motorveje, til fare og ulempe for passagerer og medtrafikanter.

  • 0
  • 0

Søren Eriksen fik ca. 10 mio kr. i fratrædelsesgodtgørelse. Og hvad fik bestyrelsesformanden for ikke at læse de papirer han var udpeget til at læse? Gu' ved hvor mange dobbeltdækkere DSB kunne leje for det samlede beløb, der er brugt på gyldne håndtryk.

  • 0
  • 0

Det var især Bn-vognene (de blå vogne), som udgjorde grundstammen i de fleste lejrskoletog, men uha, de er jo så umoderne. DEM skulle vi ihvertfald ikke beholde nogle af.

DSB havde igennem længere tid haft Bn vognene stående for at kunne benytte dem til bl.a lejrskoletog, men så snart DSB blev tvunget frem af sit flyverskjul og måtte fortælle - ihvertfald noget af - sandheden omkring IC4, kunne det ikke gå hurtig nok med at få dem skrottet, måske for at undgå at en diskution omkring, om det ikke var muligt at reviderer et antal Bn vogne og benytte dem som erstatning for IC4.

DSB's tidligere ledelse har i den grad sat ALT på et bræt, ved at være så vedholdene omkring at problemerne med IC4 kun var 'forbigående' - hvis altså forbigående kan fortolkes som 7 år....

  • 0
  • 0

@Arne: Tåbelig betragtning. Du vil vel ikke som skatteyder være medejer af et togselskab, som ikke tilbyder sin topdirektør en ordentlig kontrakt?
Så vidt jeg ved, har Søren Eriksen ingen del i selve købet af IC4, men har tværtimod haft en stor andel i at stille Ansaldobreda et ultimatum og få en kompensation på 2,25 milliarder kroner for forsinkelserne. En indsats, som det er let(købt) at undervurdere.

  • 0
  • 0

Burde det ikke netop, når DSB i så god tid i forvejen ved hvordan disse ekstra passagerer skal med, være muligt at planlægge skoleelevernes rejse udfra de mindst belastede tidspunkter på dagen, og ugen. Der kan vel ikke være 100% belægning på alle afgangene udenfor myldertiden. DSB skal selvfølgelig derfor kræve af skolerne at de skal undgå myldertiden. Det burde da give en mulighed for at i hvert fald nogle af skolerne kunne bruge toget.

  • 0
  • 0

Der er blevet skrottet omkring 100 Bn vogne indenfor det sidste år...
Og indenfor de sidste 14dage blev de ca. 50 af dem klippet...

  • 0
  • 0

hvad skulle det have hjulpet at have et par stammer Bn-vogne stående til at køre legerskole tog, når der ikke er nogen ledige Lokomotiver der kan køre med dem ?

  • 0
  • 0

Det er herligt, at så mange deltagere i debatten har detailviden - både aktuel og historisk - om DSB og materiellet.
Kunne Ingeniøren ikke arrangere en chat/debat med en sagkyndig i DSB, som kunne svare på de mange gode spørgsmål om, hvorfor der er prioriteret på den ene og den anden måde i de forskellige situationer?
Jeg tror, det kunne løfte debatten til et niveau, som vi ellers ikke ser i medierne.

  • 0
  • 0

hvad skulle det have hjulpet at have et par stammer Bn-vogne stående til at køre legerskole tog, når der ikke er nogen ledige Lokomotiver der kan køre med dem ?

I det første halvår af 2010 kørte DSB med både Bn og dobbeltdækkervogne(DD). Den sidste levering af DD skete i slutningen af 2009, altså må DSB i dette tidsrum have tilstrækkelig trækkraft til at benytte begge vogntype i den daglige produktion

Iflg. DSB hjemmeside har de 3 ME-lokomotiver uden ZWS, de kan derfor ikke benyttes til DD-vognene, men kunne udemærket benyttes til trækkraft for Bn vogne ved f.eks. lejrskoletog.

  • 0
  • 0

Lej nogle flere ICE togsæt, disse set skal også kunne kører på el, det er vist hyldevarer.
Herefter sendes regningen til AB.
PS. husk dæknikgsbidrag!!

  • 0
  • 0

Og oplev 20.000 børn råbe "årh hvad..Seeejt"

Eller er jeg naiv! de fortrækker sikkert en tur i en kumme fryser på skinner,sammen med deres mobil telefon.

  • 0
  • 0

De bliver kørt til stationen ikke helt frem til stedet, hvilke nok ville være nemmere i sidste ende når nu ungerne var stoppet i bussen.

  • 0
  • 0

Hvis det lod sig gøre at leje en række ICE, elektriske denne gang, kunne de indsættes på Sønderborg- og Flensburg-afgangene. Det ville så dog ikke længere være muligt at køre sammenkoblet med Esbjerg-togene, der jo stadig har brug for dieselmateriel. - Men derudover kunne der frigives en omgang IC3 og IC4 til den resterende intercity- og lyntogsafgange. Ved dog ikke lige, hvor mange sæt, der er bundet i de sønderjyske afgange.

  • 0
  • 0

Lej nogle flere ICE togsæt, disse set skal også kunne kører på el, det er vist hyldevarer.
Herefter sendes regningen til AB.

ICE kan ikke køre på dansk strøm...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten