Forligspartier vil gennemtrumfe forsinket togfond uden om regeringen

Partierne bag Togfonden fremlagde fredag deres plan for at redde fonden ved at udskyde nogle af fondens projekter. Efter et møde mellem forligspartierne og finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) fredag stod det dog klart, at ministeren ikke ville rette sig efter flertallet.

Derfor vil forligspartierne nu tvinge regeringen til at gennemføre Togfonden med ændringerne ved hjælp af beslutningsforslag i Folketinget, skriver Berlingskes Politiko.

Det oprindelige forlig er ifølge regeringens eftersyn af Togfonden umuligt at gennemføre, da den faldende oliepris har betydet, at indtægterne fra Nordsøen ikke kan dække prisen for alle Togfondens projekter.

Læs også: Togfond-partier enige om at udskyde projekter

I stedet indeholdt det nye forlig fra fredag investeringer på 13,5 mia. kr. frem mod 2019, som blandt andet skulle elektrificere strækningen fra Fredericia til Aalborg og færdiggøre den nye bane over Vestfyn. Herefter skulle yderligere 13,5 mia. kr. investeres fra 2020 og frem, hvormed hovedparten af fondens projekter kunne blive til virkelighed, skriver Politiko.

Det er partierne bag Togfonden, der er blevet enige om aftalen. De tæller Socialdemokraterne, Radikale, SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti, som tilsammen udgør et politisk flertal. Det er dette flertal, der nu vil gennemføre fonden ved hjælp af beslutningsforslag i Folketinget,

Ifølge Socialdemokraternes gruppeformand vil projekterne dermed blive gennemført.

Læs også: Hjort holder fast: Togfonden kan ikke reddes med 200 millioner om året

»Finansministeren kan råbe og skrige, men det ændrer ikke på, at det vil blive resultatet,« siger han til Politiko.

Det samme er holdningen hos regeringens støtteparti Dansk Folkeparti, der over for DR har gjort det klart, at partiet vil bringe regeringen i mindretal i sagen om nødvendigt.

»Når der er et markant flertal, så skal regeringen efterleve det flertal, så det forventer jeg også, at den gør,« siger partiets transportordfører, René Christensen, til DR.

Læs også: Analyse: Banen er kridtet op til politiske forhandlinger om Togfonden

Finansminister Claus Hjort Frederiksen påpeger over for flere medier, at han stadig mener, at der er problemer med fondens finansiering.

»Partierne bag Togfonden ønskede at forpligte regeringen til at gennemføre meget betydelige investeringer i baneprojekter efter 2020. Det har jeg afvist. For vi kender jo ikke de økonomiske rammer for tiden efter 2020. Ligesom regeringen lægger vægt på, at der også er midler til at prioritere andre presserende trafikprojekter – ikke mindst til en opgradering af vejnettet. Derfor vil regeringen nu indarbejde sit eget forslag til en tilpasning af Togfonden på finanslovforslaget til august. Her vil vi bl.a. prioritere elektrificeringen af centrale strækninger af jernbanen, så vi får fremtidssikret den kollektive infrastruktur,« siger finansminister Claus Hjort Frederiksen ifølge en pressemeddelelse fra ministeriet.

Ministeren vil dog ikke ignorere flertallet, hvis sagen kommer i folketingssalen, påpeger han over for DR.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"regeringen lægger vægt på, at der også er midler til at prioritere andre presserende trafikprojekter – ikke mindst til en opgradering af vejnettet."

Nu siger Venstre det endelig selv; de vil ikke investere i jernbanen, fordi det tager penge væk fra projekter der fremmer privatbilismen. Suk. I det mindste er resten af Folketinget ikke lige så kortsynede på dén front.

  • 15
  • 6

Ifølge Socialdemokraternes gruppeformand vil projekterne dermed blive gennemført

  • det vil de formentligt; spørgsmålet er hvornår og i hvilken rækkefølge!
  • 3
  • 6

Nu siger Venstre det endelig selv; de vil ikke investere i jernbanen, fordi det tager penge væk fra projekter der fremmer privatbilismen. Suk. I det mindste er resten af Folketinget ikke lige så kortsynede på dén front.

Det kan ikke komme bag på ret mange. Hjort vil altid kunne påstå, at der er problemer med fondens finansiering i og med man grundlæggende ønsker andre projekter finansieret med de samme midler.

Desværre er det endnu ikke gået op for regeringen at banen netop tager toppen af det pres på særligt motorvejsnettet, som de vedvarende hævder at ville hjælpe deres vælgere med.

  • 11
  • 5

Endelig kom VVM undersøgelsen og med den nye borgermøder.

Og som jeg læser det, har man anvendt en lidt lavere kalkulationsrente på 4% hvorved projektet så bliver lidt mere samfundsøkonomisk lønsomt.

Sjovt som det flyder rundt; metroen måtte holde sig til 5 % (ikke at det har hjulpet - for den interne rente er stærkt negativ) og letbanen langs ring 3 på samme 5% (om end med svag positiv intern rente).

Godt man fik lukket DTU Transport, så der ikke kommer spydige kommentarer derfra :-(

  • 7
  • 1

...er der også et nyt regering som kan tage sig af det. Eller i det mindste den samme regering med et nyt mandat.

  • 1
  • 2

Desværre er det endnu ikke gået op for regeringen at banen netop tager toppen af det pres på særligt motorvejsnettet, som de vedvarende hævder at ville hjælpe deres vælgere med.

@ Jens Haugaard

Skægt det kommer fra dig, med hentydning til det indlæg du lige selv har skrevet om VVM-undersøgelsen. Så ved du jo godt, at det netop er sådanne effekter man tager højde for.

Der er (desværre) langt bedre forrentning i at udbygge motorvejen på Vestfyn end at udbygge jernbanen samme sted, efter de samme regnemetoder.

  • 2
  • 2

Nu siger Venstre det endelig selv; de vil ikke investere i jernbanen,

@Nicholas Ipsen, Venstre vil "prioritere elektrificeringen af centrale strækninger af jernbanen, så vi får fremtidssikret den kollektive infrastruktur", samtidig har de indgået aftale om ny jernbanebro over Storstrømmen. Fint at du kunne ønske dig mere, men vil du ikke holde dig til sandheden. Forudsigeligt er ellers det rigtige udtryk. Vejlefjordbroen og genvejen ved Skanderborg er udskudt på ubestemt tid - en lidt skarp fortolkning, men er det ikke hvad der plejer at ligge i politiske udsagn som "fra 2020 og frem". Mig bekendt har togfondspartierne ikke anvist, hvor pengene skal komme fra, de har bare lagt regningen til regeringen. Det er en skidt måde at blive behandlet af dem man skal indgå finanslovsforlig med. Derfor er der nu gået et spil igang om, hvorvidt V eller DF skal betale regningen ved finanslovsforhandlingerne.

  • 4
  • 1

Alle er enige om at pengene ikke er der, og heller ikke kommer. Men den økonomiske uansvarlighed hos forligspartier gør, at de er ligeglad. Kan måske godt forstå DF, EL og SF, for de har besluttet, at de aldrig vil i regering, men Socialdemokratiet og Radikale kan jo risikere, at det er dem, der skal finde de ikke eksisterende penge. Hæver de så bruttoskatten (AMB) eller blot den laveste skattesats, det bliver spændende, det er mange penge der kommer til at mangle. Eller håber de på at gøre dagpenge og kontanthjælp så lave at danskere er tvunget til at arbejde, og dermed giver større skatteindtægter.

  • 1
  • 2

"Der er (desværre) langt bedre forrentning i at udbygge motorvejen på Vestfyn end at udbygge jernbanen samme sted, efter de samme regnemetoder." @Bent: det er muligt men det ved du lige præcis intet om. PS læs igen.....

  • 2
  • 1

Alle er enige om at pengene ikke er der

Nej det er alle ikke enige om. Det mangler ingen penge. Men de bliver brugt til at reducere brændstofpriserne. Det er altså bilisterne der scorer pengene - pga af en fuldstændig tåbelig sammenkædning af verdensmarkedsprisen på råolie og investering i modernisering af jernbanen.

Det er bilisterne sikkert glade for - men det var vist ikke lige det der var meningen.

  • 2
  • 3

Rundt om i Verden bliver der investeret massivt i jernbaner - i samfund, der på papiret er langt fattigere end os. Selvfølgelig er der råd til at supplere de moderne danske jernbaner fra 1800-tallet.

  • 2
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten