Forlad Tesla-standeren: Dyrt at blive holdende efter fuld opladning
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forlad Tesla-standeren: Dyrt at blive holdende efter fuld opladning

Illustration: Stein Jarle Olsen

Mange Tesla-ejere har oplevet kø på producentens Supercharger-stationer. Da mange af kunderne har gratis adgang til opladning på disse stationer, har de ikke skullet betale ekstra for at oplade bilen.

Og hvis det ikke koster noget at lade bilen op, er der selvfølgelig nogle, der ikke føler det store behov for at flytte deres biler så hurtigt som muligt efter opladning. Og så opstår der kø.

Som modtræk til dette indførte Tesla et gebyr for at lægge beslag på en Supercharger-plads, efter at bilen er færdigopladet. Når bilen nærmer sig fuld opladning, får ejeren besked om dette. Hvis bilen ikke flyttes, koster det flere kroner per minut at være koblet til ladestationen.

Gebyret blev indført i 2016 og betales af kunden, når man besøger et servicecenter eller via kundens Tesla-konto.

Hæver gebyret

Ladekø ved Tesla Supercharger. Illustration: Marius Valle

Og nu stiger gebyret, skriver mediet Teslarati. Alle kunder, hvad enten de har inkluderet opladning eller ej, skal betale. Hvor meget afhænger nu også af, hvor mange andre der oplader.

Er alle Supercharger-pladserne optaget, er gebyret størst. Så koster det ca. 6,30 kroner per minut, efter at du er blevet varslet om, at batteriet snart er fuldt opladet.

Ignorerer du varslerne og lader bilen stå en halv time ekstra på en fuldt optaget ladestation, skal du altså af med ca. 190 kroner.

Er mindst halvdelen af pladserne optaget, koster det det halve – 3,15 kroner per minut.

Prisen var tidligere den samme, uanset hvor stort presset var på opladningspladsen – 2,50 kroner per minut. Med andre ord er der tale om en væsentlig prisstigning.

Men det er et ekstra gebyr, der er let at slippe udenom. Hvis bilen kobles fra laderen inden for fem minutter efter advarslen, afkræves kunden intet gebyr.

På sin hjemmeside skriver Tesla, at en kunde aldrig ville lade en bil stå parkeret ved pumpen på en benzinstationen, og at tanken er den samme med Supercharger-stationen. De skriver, at deres intention ikke er at tjene penge på dette, men at sikre, at kunderne er tilfredse.

Tesla Supercharger i Lier. Illustration: Marius Valle

Lukker dem ude, som ikke betaler

Tesla er ifølge Teslarati også i gang med at udrulle en softwareopdatering, som gør det muligt at betale for Supercharger-besøg direkte fra bilen. Her skal det være muligt at lægge kreditkortinformation, som bruges, når biler uden inkluderet opladning skal oplades.

Gebyr for biler, som ikke flyttes, skal kunne betales via samme løsning.

For hvis du ikke betaler, vil Tesla lukke adgangen til Supercharger. Har du 50 dollars udestående, kan du ikke lade, før du har betalt det, du skylder.

Artiklen er fra tu.no

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Reaktionerne ovre på teslamotorsclub.com lyder overvejende positive.

Ud over at instrumentbrættet viser den foventede ladetid, så kan ejere med Tesla-app'en også holde øje med ladestatus, så det bør være nemt nok at undgå at bilen bliver holdende for længe.

Pt. er problemet vist størst i Kalifornien og så lige superladestationen ved Schiphol.

Men når Model 3 kommer til Europa, så bliver der nok lidt mere trængsel også ved de europæiske superladestationer.

  • 12
  • 0

Så vi har på den ene side en række private p-pladser, der har behov for at bilerne flytter sig i et bestemt mønster efter et tidsrum.

Og så har vi på den anden side nogle biler, der kommer med indbygget valet-service, så de kan flytte sig af sig selv.

De to ting ejes/drives/udvikles af samme virksomhed.

Det var bare det.

  • 1
  • 4

Og så har vi på den anden side nogle biler, der kommer med indbygget valet-service, så de kan flytte sig af sig selv.


Det er vel der, Tesla gerne vil hen, men de er der jo ikke helt endnu.

Det kræver for det første level 5 autonomy, og det ser ikke ud til at være lige på trapperne, uanset hvad Tesla tidligere har meldt ud.

Og for det andet skal supercharger-funktionaliteten ændres; i dag skal biler manuelt kobles til og fra ladestanderen, og det skal ændres, medmindre der skal ansættes 'tankpassere' på ladestationerne.

  • 3
  • 0

På større stationer med problemer kunne det vel godt betale sig.
Enten flytter du selv bilen, betaler en tankpasser for at flytte den til en almindelig p-plads, eller betaler "dummebøden" for at lade den stå.

  • 0
  • 0

Et bilfirma ændrer en mindre praksis for deres kunder.
Alle firmaets kunder kender praksis i forvejen (dog ikke nødvendigvis den nye takst)
Ingeniøren bringer det fordi de godt kan lide dette bilfirma.

Tesla skaber mange spændende historier.
Måske ville betragtning om deres nye lastbiler, hvordan de vil påvirke miljøet, el-infrastruktur og arbejdsliv for chaufføren mere spændende end ladepriser 🙂

  • 3
  • 0

Point taken. Jeg vil dog mene, at førerløse biler på en afgrænset P-plads, evt. kun med Tesla'er, med 10-15 km i timen er lidt noget andet end fuldstændig autonom kørsel. Kan man måske endda indhegne pladsen, så du bare stiger ud af din bil og bliver hentet af den igen ved et drop-off point.

En tidligere kollega havde i øvrigt en anden løsningsidé: Lad bilisten selv vælge, om man har "meget travlt" og bare skal lade hurtigst muligt - eller om man har tid til frokost eller noget andet.

Mest møntet på, at superchargers er sat op i A- og B-par, hvor B'eren kun lader ved halv strømstyrke, når A'eren lader ved fuld. Konceptet kan ses her (pdf vi tinyupload.com):

http://s000.tinyupload.com/download.php?fi...

  • 2
  • 0

Og for det andet skal supercharger-funktionaliteten ændres; i dag skal biler manuelt kobles til og fra ladestanderen, og det skal ændres, medmindre der skal ansættes 'tankpassere' på ladestationerne.

Hvorfor dog det? Der er jo en person til stede, som kan koble bilen fra:
Ham der gerne vil have sin Tesla til at overtage pladsen.

Og hvis han ikke er der, er der ikke noget behov for at koble Teslaen fra endnu.

Point taken. Jeg vil dog mene, at førerløse biler på en afgrænset P-plads, evt. kun med Tesla'er, med 10-15 km i timen er lidt noget andet end fuldstændig autonom kørsel.

Ikke kun det. Tesla har mulighed for at udstyre parkeringspladsen med al den visuelle og elektroniske opmærkning, der vil være nødvendig for at Teslaen kan finde rundt. Og de har mulighed for at udstyre alle Teslaer med et "kort" over alle Tesla-ladestationers parkeringspladser. Så vi er langt under niveau 5.

Jeg vil nærmest mene, at vi slet ikke er inde under nogle af de normale selvkørselsniveauer, da de alle bygger på, at bilen skal kunne løse opgaver i et område, der ikke er specielt tilrettet til selvkørende biler.

Og så er der lige det med reklameværdien:
Tesla A holder til ladning og er færdig.
Tesla B ankommer, parkerer i opmarchbåsen, og føreren stiger ud.
Føreren af Tesla B går hen og piller ladestikket ud af af Tesla A (det har han fået at vide af ladepladsens kontrolsystem, at han må).
Tesla A kører væk og parkerer på en parkeringsplads uden ladestander.
Tesla B kører hen til ladestanderen.
Føreren sætter ladestikket i Tesla B og går sin vej.
Imens sidder alle McDonalds-kunderne og kigger på.
"Viggo, hvorfor kan vores Mercedes ikke det der!?"

Det giver da noget mere eksponering end en Tesla, der kører i garage i et eller andet villakvarter, hvor naboerne syntes, det var spændende første gang, men nu har vænnet sig til det.

  • 6
  • 2

Hvorfor dog det? Der er jo en person til stede, som kan koble bilen fra:
Ham der gerne vil have sin Tesla til at overtage pladsen.

Og hvis han ikke er der, er der ikke noget behov for at koble Teslaen fra endnu.


Har tænkt det samme, men går det an at pille ved andres biler?
Og hvad hvis den pilles fra inden den er opladt.

Jeg tror nu nok det kunne lade sig gøre at lave et stik som automatisk kunne frakobles, ved blot at trække ladekablet. Det burde ikke være raketvidenskab.

Princippet kunne også bruges ved ikke selvkørende biler. Der skal blot være en plads på begge sider af laderen. Når den automatisk slår fra, så kan den næste starte, og den foregående har stadigt en opladningstid til at humme sig væk inden man blokerer for videre ladning.

  • 0
  • 0

Har tænkt det samme, men går det an at pille ved andres biler?


Du piller jo ikke ved bilen. Du piller ved ladekablet.

Og jeg vil da antage, at hvis frakobling for fremmed persons hånd er spillereglerne på stedet, og alle Tesla-ejerne kan se, at disse spilleregler giver dem en fordel, fordi de ikke selv behøver stå klar til at pille deres biler fra ladning, så vil det blive bifaldet af de fleste.

De få, der ikke bryder sig om det, må jo så sørge for at stå klar til selv at pille kablet fra.

Og hvad hvis den pilles fra inden den er opladt.

Du bemærkede vel min parentes?

Hvis føreren af Tesla B laver unoder, kan kontrolsystemet jo bare nægte at give hans bil strøm. Så forsvinder hans motivation til at tage ladekablet fra Tesla A, før han har fået tilladelse.

  • 3
  • 1

Der er vist nogle her der ikke har prøvet elbil. Man kan ikke tage ladekablet fra en bil medmindre styringen låser op for det. Bilerne låser kablet fast under ladning.

  • 3
  • 0

Tesla har nydt stor opmærksomhed, og har forhåbentlig og tjent på at være first mover indenfor rigtige elbiler.
Det er er en stor fordel når vi skal i gang med elbiler i stor skala at Tesla har registreret og ageret på de nye udfordringer fx. opladning medfører.
Jeg ser frem til en rigtig udrulning af fx ladestationer i Europa, håber de kan baseres på en fælles standard så alle biler kan lade på alle ladestationer.

  • 0
  • 0

@Henning Therkildsen

Jeg ser frem til en rigtig udrulning af fx ladestationer i Europa, håber de kan baseres på en fælles standard så alle biler kan lade på alle ladestationer.

Den standard er for længst fastlagt af EU. Til AC ladning er det type 2 (Mennekes), til DC ladning er det CCS. Alle nye og ombyggede ladestationer skal tilbyde disse lader typer. De kan yderligere have andre typer ladestik.

Der kommer ~150 nye CCS DC ladere per måned i Europa.

  • 2
  • 1

Når jeg kigger på de sider der viser hvor man kan lade med CCS, kan de kun lade med 50KW, og der er typisk kun en enkelt lader hvert sted.
Jeg kan ikke forestille mig at det er det Mescedes, Audi, BMW og VW vil spise deres kunder af med, de starter jo så med at være langt bagud i forholdt til Tesla der typisk har mange standere og 120KW pr. stander.
Og, hvis jeg skal være helt ærlig, så CCS-adapteren da noget af det værste design-makværk i nyere tid.

  • 1
  • 0

Jeg kan ikke forestille mig at det er det Mescedes, Audi, BMW og VW vil spise deres kunder af med, de starter jo så med at være langt bagud i forholdt til Tesla der typisk har mange standere og 120KW pr. stander.

De vil "spise" dem af med disse CCS 2.0 (100 - 350 kw) lokationer : http://ionity.eu

ikke så mange endnu - men de åbner på stribe i øjeblikket, også i DK

Og for at være ærlig så er Tesla's 120 kw opnåeligt nogle gange, nogle steder, i noget af ladetiden. Men uanset det er hele SuC nettet da langt foran andre transit ladenetværk.

  • 2
  • 0

Jeg håber da ikke Ionity er alene, for med en plan der hedder 400 stationer i Europa i 2020 bliver det da ikke dem alene der gør elbilkørsel attraktiv i Europa.

  • 0
  • 0

Nu skal de (bmw, Daimler, Ford, VW Group, evt. Jaguar og PSA) jo lige have nogle HPC CCS biler i butikkerne og på gaden først før den del er relevant. Ideen med at have et HPC transit ladenetværk på plads inden bilerne sælges er da god nok, og så må de jo udvide efterhånden.

Der er også et par andre (meget) mindre HPC netværk igang (Fastned og Mega-E - og vores lokale Clever snakker lidt ), men det er alt sammen ret nyt.

Ionity skal iøvrigt ikke tage sig af lokal-kørsel og -ladning, det skal ske i andet regi.

Tesla startede jo også, for snart længe siden, med et par enkelte forkølede SuC lokationer.

  • 1
  • 0

Ionity skal iøvrigt ikke tage sig af lokal-kørsel og -ladning, det skal ske i andet regi.


Ja, man skal jo ikke sammenligne antallet af offentlige ladestationer med antallet af benzinstationer, da det meste ladning formodentligt kommer til at foregå hjemme i garagen.

Jeg kan ikke se om Jaguar's I-Pace understøtter HPC, men da den er helt ny burde den det.
Det er faktisk lidt et problem at standarder på det her område kan ændre sig.

  • 2
  • 0

@Henning Therkildsen

Jeg håber da ikke Ionity er alene, for med en plan der hedder 400 stationer i Europa i 2020 bliver det da ikke dem alene der gør elbilkørsel attraktiv i Europa.


Det er de da heller ikke. Der er flere firmaer er begyndt at opstille HPC ladere (150 - 350 kW) før elbiler der kan rigtig kan bruge dem er blevet lanceret. Feks. FastNed har stationer med 175 kW HPC ladere. Her er en Mercedes EQC testbil ved at lade med 132 kW på FastNed station.

  • 0
  • 0

Jeg kan ikke se om Jaguar's I-Pace understøtter HPC, men da den er helt ny burde den det.
Det er faktisk lidt et problem at standarder på det her område kan ændre sig

Standarderne ligger vel nogenlunde fast, HPC er i europæisk sammenhæng reelt det samme som CCS 2.0 - og der er ingen certificerede biler på gaden endnu, måske med I-pace som lige-ved-at -være-der aktuel undtagelse. Men der kører jo test biler rundt fra forskellige fabrikater.

Hvad Tesla laver med TM3 etc er jo indtil videre lidt proprietært. Og ChaDeMo HPC er vist en out-sider i denne sammenhæng.

I-Pace er specificeret til at skulle understøtte HPC (CCS 2.0) , men pt. er de kørende biler vist begrænset til 200A, med spænding op til ca. 450V, så max. lidt over 80 kw. Der forventes en OTA opdatering i nærmeste fremtid der skal øge dette til 100 (-120 ?) kw.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten