Forkert nødopkald fra togleder var skyld i fatal tysk togulykke

Forkert nødopkald fra togleder var skyld i fatal tysk togulykke

Togsammenstødet i Bayern, der kostede 11 mennesker livet, kunne formentlig have været forhindret, hvis toglederen ikke havde trykket på det forkerte nødkald, siger delstatens indenrigsminister.

To alvorlige menneskelige fejl er ifølge indenrigsministeren i den tyske delstat Bayern, Joachim Hermann, årsagen til togulykken i Bad Aibling, der kostede 11 mennesker livet og sårede mange flere. For det første sendte den lokale togleder to modkørende tog ind på den samme enkeltsporede strækning på samme tid - og da han opdagede sin fejl, sendte han et nødkald. Men fordi han trykkede på den forkerte knap, gik nødkaldet ud til andre togledere i området i stedet for til lokomotivførerne. Og da toglederen også opdagede denne fejl, var det for sent.

Læs også: Tyske efterforskere undersøger radiodøde områder efter togulykke

Det har Joachim Hermann fortalt til avisen Bild.

»Han trykkede på den forkerte knap. Muligvis på grund af nerver. Radiomeddelelsen gik ud til toglederne i området. De meldte derefter tilbage til ham. Derefter sendte toglederen en ny meddelelse til lokomotivførerne. Men da var det for sent,« forklarer ministeren til avisen.

Læs også: Tysk togulykke: Hvorfor fik forsinket tog lov til at køre?

»Var den første meddelelse kommet frem til lokomotivførerne, kunne ulykken formentlig have været forhindret. Det er meget tragisk,« tilføjer han.

Afviser tekniske årsager

Der har været spekuleret i, om den enkeltsporede strækning skulle ligge i et radiodødt område, så nødkaldene ikke blev modtaget i togene, men indenrigsministeren afviser al snak om tekniske årsager.

»Togene var teknisk i orden. Også bremserne. Radionettet fungerede. Og det gjorde alle kontrolfunktionerne også,« siger ministeren til Bild.

Læs også: Menneskelig fejl bag togulykke i Bayern

Ministerens udmeldinger kommer, før den tyske havarikommission har afsluttet deres undersøgelse af ulykken, men den lokale anklagemyndighed har allerede i februar meldt ud, at den på daværende tidspunkt kun regnede med at finde menneskelige årsager til ulykken.

Den tyske togleder, en 39-årig mand, der i tyske medier omtales som Michael P., er sigtet for uagtsomt manddrab. Dømmes han, risikerer han op til fem års fængsel.

Kommentarer (9)

Har man virkelig ikke noget software, der overvåger at den slags ikke kan ske? Det burde da være relativt nemt at lave et system, der tjekker om en beslutning medføre risiko for ulykker eller automatisk bremser ned, hvis to tog er på kollisionskurs.

  • 1
  • 4

Den tyske togleder, en 39-årig mand, der i tyske medier omtales som Michael P., er sigtet for uagtsomt manddrab. Dømmes han, risikerer han op til fem års fængsel.

Det er så dejligt, lad os finde en at klynge op på det, så behøver vi ikke tage stilling til om teknikken er udformet uhensigtsmæssigt, eller der er problemer med arbejdsmiljø eller lignende, som medfører at folk begår fejl.

For systemet kan jo per definition aldrig tage fejl.

  • 5
  • 4

Mennesker begår fejl, undertiden med fatale følger. Det må vi leve med, hvor vanskeligt det end kan være at acceptere.
Og så må vi er det jo en kendsgerning at teknikken er skabt af mennesker.
Hvis man aflaster toglederen, flytter man skylden over på de ansvarlige for teknikken.
Toglederen har vist sig uegnet til sit arbejde. Han har ikke bevidst gjort noget forkert.
Derfor er der noget absurd i at sende ham i fængsel. Det gør ham næppe til noget bedre menneske.
I en rationel verden ville man sende ham til en psykolog

  • 9
  • 0