Forhadte løbehjul kan få ny chance: Kommune vil sløjfe parkeringspladser
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forhadte løbehjul kan få ny chance: Kommune vil sløjfe parkeringspladser

Københavns Kommune vurderer, at der kører ca. 2000 udlejningscykler rundt i hovedstaden uden tilladelse, og antallet af el-løbehjul har man slet ikke tal på. Men hvis de nye retningslinjer vedtages, kan udlejningen komme til at ske under mere ordnede forhold. Illustration: Christian Østergaard

Kun en uge efter at firmaerne Voi, Tier og Donkey Republic modtog påbud fra Københavns Kommune om at fjerne deres motoriserede løbehjul og cykler fra de københavnske gader og standse udlejningen af dem, offentliggjorde kommunens Teknik- og Miljøforvaltning i går et forslag til nye retningslinjer for udlejning af cykler, løbehjul, skateboards og selvbalancerende køretøjer, dvs. segboards.

De nye retningslinjer, som politikerne i kommunens Teknik- og Miljøudvalg skal tage stilling til på deres kommende møde 19. marts, indebærer bl.a., at op til 30 parkeringspladser til biler nedlægges for at skaffe plads til udlejningsfirmaernes løbehjul, cykler, osv. En parkeringsplads vurderes at kunne skabe plads til 8-10 udlejningscykler i stativ, 10 cykler uden stativ eller op til 20 løbehjul uden stativ.

Læs også: Transportministeriet går i rette med Københavns Kommune om løbehjul

Forvaltningen lægger op til, at der fra 1. maj skal gives etårige tilladelser til at opstille mindre udlejningskøretøjer på nærmere bestemte steder i gadebilledet, både i og uden for de kommunale cykelstativer. I det, som forvaltningen kalder ‘byrumstype 1’, dvs. Middelalderbyen, store stationer, strøggader og store pladser, er cykelstativerne i forvejen så overfyldte, at der ifølge forslaget kun skal gives et begrænset antal tilladelser til udlejningscykler og -løbehjul. Ansøgere skal desuden indsende en plan over, hvor de vil placere køretøjerne.

I resten af byen vil udlejere også skulle søge om tilladelse, men de kan placere dem, hvor de vil. Dog gælder der en række generelle vilkår, som udlejningsvirksomhederne skal overholde. Bl.a. må cykler og løbehjul ikke opstilles, hvor de er i vejen for fodgængere, barnevogne, rollatorer eller kørestole, så de tvinges ud på kørebanen. De må heller ikke anbringes foran butiksdøre og udstillingsvinduer, eller så de mindsker adgangen til restauranter eller monumenter.

Læs også: København hugger bremsen i over for el-løbehjul

Det er også udlejernes ansvar, at køretøjerne er vedligeholdt, og at defekte køretøjer fjernes fra gaderne, så de ikke er til fare for brugerne og andre trafikanter.

Ifølge Berlingske Business, der har loddet stemningen blandt politikerne i Teknik- og Miljøudvalget, bliver Alternativet tungen på vægtskålen, idet forslaget støttes af Konservative, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og de Radikale. Socialdemokraterne har derimod kæmpet mod at give de hvide bycykler konkurrence fra andre firmaer, og ud over Enhedslistens stemme vil et flertal i udvalget også kræve tilslutning fra SF.

Men noget tyder på, at SF’s stemme ikke kan tages for givet, da partiets medlem af udvalget, Klaus Mygind, ifølge Berlingske Business er positivt indstillet over for, at københavnerne får flere transporttilbud gennem udlejningsfirmaerne. Han vil dog ikke over for avisen tage stilling til den konkrete forslag fra Teknik- og Miljøforvaltningen.

Efter Teknik- og Miljøudvalgets behandling af forslaget vil Borgerrepræsentationen skulle tage endeligt beslutning om de nye retningslinjer.

Læs også: Trods manglende tilladelse: Det vrimler med ulovlige el-løbehjul i København

Emner : cykler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Til gengæld går det ud over butiksejerne/restauranterne i indre by. Der er ingen som skal klantre mig for at køre til Fields for at parkere min bil og handle der - for der kan jeg parkere...

synes ikke det virker gennemtænkt at nedlægge parkeringspladser.

  • 9
  • 6

Når overmagten danser...

"Først den ene vej,
og så den anden vej,
atju, atju,
og skoma'rdreng..."

Tør jeg mon bruge mit helt eget private egetindkøbte løbehjul fra s-toget til kontordøren? Det kan foldes sammen, men virker ikke med en app, og kan heller ikke oplades, og tages gratis med i toget... (NEJ! Det er for simpelt, og ikke sjovt fordi det er allerede lovligt) ;-)

  • 2
  • 2

Møj irriterende løbehjul. Folk parkerer løbehjulene som det passer dem, fx på tværs af fortovet. De kan vælte, ligger og flyder.
Jeg håber, naivt optimistisk, at der kommer en fornuftig ordning.

  • 7
  • 2

Der har "altid" været betaling for parkering af biler. Cykelparkering (og løbehjul) har været gratis.
Ved s-togstationer og forskellige torve er der som regel cykelkaos - tydeligst ved Nørreport. Kommunen tømmer ind i mellem uautoriserede cykelparkering - senest set torsdag ved Torvehallerne. Det må koste en del penge.

Kunne man overveje en lille betaling for cykelparkering evt. som abonnement? Det vil måske kræve nr-plade på cykler (set i udlandet). Måske i første omgang på udlejningscykler.
Det kunne måske ende med en løsning, som både imødekommer os stakkels fodgængere, der kan tilbageerobre dele af fortorvet, men også forretninger og alle cykeludlejere, som via p-betalingen til gengæld kunne få p-båse finansieret til deres cykler og dermed få nemmere adgang til cyklerne for deres kunder.

Nå, tanken er ikke gennemtænkt, men måske andre kunne brodere videre.

  • 1
  • 5

Så får københavns kommune alligevel lidt ud af det, nemligt at kunne genere bilisterne og samtidig lægge skylden på løbehjulene. Typisk overreaktion fra kommunen.
Hvis kommunen vælger kun at etablere relativt få parkeringssteder, vil det fuldstændig ødelægge hele konceptet med løbehjulene.
Jeg ser det som startproblemer, at løbehjulene ikke bliver efterladt korrekt. At stille et løbehjul er vel det samme som at stille en cykel, og det har folk jo fundet ud af.

  • 5
  • 1

Jeg ser det som startproblemer, at løbehjulene ikke bliver efterladt korrekt. At stille et løbehjul er vel det samme som at stille en cykel, og det har folk jo fundet ud af.

Kristian - både og ...

Et løbehjul har ikke et støtteben - man burde opfinde et stativ, hvor løbehjulene kunne hænge i tre-fire etager i styret.

Og når afleveringen er afhængig af en APP, så lad en hviletakst køre videre for vilkårlig smidt løbehjul indtil det er afleveret i stativet eller til anden bruger overtager

  • 3
  • 3

Der er ikke noget i artiklen som skaber belæg for at kalde løbehjulene “forhadte”
Man kunne rimeligvis fjerne tillægsordet fra overskriften.
Eller erstatte med “populære”, “smarte”, “miljøvenlige” , innovative” , “elektriske” , eller “til-kommunal-bycykelfiasko-konkurrerende”...

  • 4
  • 1

Fint nok, at fjerne flere p-pladser, dem er der alt for mange af. Men at tro, at de, der udlejer løbehjul dermed vil overholde de nye regler - det er sq for naivt. Her råder det rene anarki, eller snarere hensynsløshed efter devisen "mig først".
Fx. denne passus: " Bl.a. må cykler og løbehjul ikke opstilles, hvor de er i vejen for fodgængere, barnevogne, rollatorer eller kørestole, så de tvinges ud på kørebanen. "
Det sker jo allerede i dag i vid udstrækning, og heller ikke her gøres der noget for at sørge for at gående er fri for parkerede cykler mv.
Atter bøjer kommunen sig for markedskræfterne.

  • 0
  • 5

Til gengæld går det ud over butiksejerne/restauranterne i indre by.

Mange tak siger jeg på manges vejne. Et automobil der leder efter en parkeringsplads skaber så meget trængsel for andre bilister og tildels cyklister. Og selve parkerings proceduren er umanerlige langsom. Man forstår ikke at nogen gider.
Jeg vil også gerne sige tak på vegne af butikerne der meget gerne vil tilbyde parkering til 10 cyklister på bekostning af en bilist.

  • 5
  • 1

Et løbehjul har ikke et støtteben - man burde opfinde et stativ, hvor løbehjulene kunne hænge i tre-fire etager i styret.

Og når afleveringen er afhængig af en APP, så lad en hviletakst køre videre for vilkårlig smidt løbehjul indtil det er afleveret i stativet eller til anden bruger overtager

Sådan et stativ kan ikke være særligt vanskeligt eller dyrt. Et løbehjul fylder det halve af en cykel i længden. Stillet på skrå ville der nemt være plads til 10 stykker der hvor 2 cykler er parkeret. Eller rigtigt mange der hvor en bil er parkeret.

De har nu støtteben det er dog næppe noget somhelst værd. Jeg tror dog ikke det er brugeren der smider det, det er nok vinden eller unge lømler der sparker det ned.

  • 2
  • 0