Førerløse køretøjer er stærkt på vej

Om få år vil danske fabrikker vrimle med førerløse køretøjer, som sørger for hovedparten af den interne transport. De autonome køretøjer, AGV (Automated Guided Vehicles), vil nemlig komme væsentligt ned i pris. Det forudser to danske roboteksperter.

»De komponenter, der indgår i køretøjerne, er faldet i pris. Gyroskoper har hidtil været meget dyre, men det er de ikke mere. Det samme gælder laserscannere, og så er der ikke meget tilbage i systemerne, som er dyrt. Jeg tror, man vil bevæge sig fra, at en AGV koster en kvart million kroner, til at den kommer ned på 100.000 kroner. Mit bud er, at vi om et par år har sådan nogle køretøjer,« siger Niels Jul Jacobsen, ingeniør og leder af RoboLab ved Syddansk Universitet.

AGV'erne findes i dag i enkelte danske fabrikker, men flertallet bruger traditionelle, manuelt betjente køretøjer.

»Det er forbløffende, at det har taget så lang tid, før AGV'erne rigtigt brød igennem. Men det har nok været et spørgsmål om modenhed. Virksomhederne skal have tilstrækkeligt med fordele ud af det for at kunne forsvare udgifterne,« siger Niels Jul Jacobsen.

Gennembrud for sensorteknologi

Ingeniør og gruppeleder ved DTU Elektro Ole Ravn ser også mange faktorer, der peger mod, at AGV'er kan få deres store gennembrud.

»Der er sket nogle gennembrud inden for sensorteknologien. Man kan opbygge systemer, som er væsentligt billigere. Bare se på den nye generation af robotstøvsugere, som har laserscannere indbygget, men som alligevel koster under 4.000 kroner. Vi har for eksempel afprøvet en Neato-robotstøvsuger. Den støder ikke ind i palisandermøblerne, fordi den har en lasersensor. Den er meget imponerende. Vi har også fået Kinect-sensoren fra Microsoft til Xbox. Den koster kun 700 kroner og har mange gode egenskaber. Derfor har alverdens robotforskere også kastet sig over den,« siger Ole Ravn.

Kinect-sensoren virker på den måde, at den sender et infrarødt prikmønster ud. Ved hjælp af et infrarødt kamera kan den så skabe et stereobillede. Nogle steder vil den kunne afløse et stereokamera til 20.000 kroner.

»Det giver mulighed for at kombinere forskellige sensorer, for eksempel en Kinect og et lasersystem, så køretøjerne får et bedre og mere sikkert overblik over deres omgivelser. Betingelserne er til stede for, at der kan komme billige AGV'er. Vi kan komme til at se dem inden for få år,« forklarer han.

AGV'er på sygehuse

De to forskere ser også muligheder for at indføre nye, billige AGV'er andre steder end i industrien, nemlig på sygehusene.

»Der er lavet studier, der viser, at almindelige sygeplejersker bruger en betydelig del af deres tid på at hente medicin og remedier. Hvis man kan få en AGV til at gøre det, får sygeplejersken mere tid til det, som hun er uddannet til,« siger Ole Ravn.

»AGV'er på sygehuse er helt oplagt. Amerikanske sygehuse har det allerede i stor stil,« siger Niels Jul Jacobsen, Syddansk Universitet.