Førerløse el-taxaer klarer turen i Abu Dhabi
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Førerløse el-taxaer klarer turen i Abu Dhabi

Dytten, båtten og hasarderet kørsel bliver ukendte størrelser i den nye CO2-neutrale bydel Masdar City, der er under opførelse i de Forenede Arabiske Emiraters hovedstad Abu Dhabi. Al transport i bydelen, der med sine 6 km2 er ca. seks gange så stor som DTU i Kgs. Lyngby, skal nemlig klares med en højbane samt 2.000 førerløse taxaer og 300 førerløse fragtvogne og skraldevogne, der kører under byens gadeplan.

Hele bydelen, der koster cirka 22 mia. dollars at opføre, bygges frem mod 2015 oven på jorden, så gadeplanet er cirka seks meter over jorden. De nederste etager skal bruges til teknik og transportsystemet, hvoraf den første lille del skal føre studerende og lærere til Masdars miniudgave af MIT, Masdar Institute for Science & Technology, der åbner til efteråret.

De knapt fire meter lange elkøretøjer fra hollandske 2getthere navigerer ved hjælp af en intern computer, der måler antal hjulomdrejninger og hjulenes stilling. Desuden er der gravet magneter ned i vejbanen, som elkøretøjerne kan bruge til at kalibrere deres positionsberegninger.

Navigationssystemet er udviklet af hollandske Frog AGV Systems til brug for selvkørende køretøjer i industri- og lagerhaller. Lego har f.eks. lige bestilt systemet med ni køretøjer.

Selv om ideen om førerløse taxaer opstod lige efter Anden Verdenskrig, er der kun få og begrænsede systemer i drift i dag, fordi anlægsomkostningerne har været for høje. Men i den nye arabiske bydel var det en oplagt løsning til at transportere de op mod 40.000 indbyggere og 50.000 pendlere, der skal arbejde i bydelen, siger salgsdirektør Robbert Lohmann fra 2getthere:

»Systemet transporterer brugerne direkte fra a til b. Det kører hele vejen, og man kan selv bestemme, om man vil køre alene eller sammen med andre,« siger han.

Det sidste var en vigtig pointe i en kultur, hvor mange ikke vil have mænd og kvinder alt for tæt på hinanden.

I første fase af projektet kører ti taxaer og tre fragtvogne på en fast rute til det nye universitet. Men efterhånden som byen bliver udbygget, kan man ved hver af de 85 planlagte Cybercab-stationer tilkalde en taxa og frit vælge sin destination.

Vognene kan maksimalt rumme fire voksne og to børn, så for at vognene kan klare morgen- og eftermiddagsrushet, har planlæggerne spredt transportmagneter som koncert- og kulturhuse, store arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner ud i boligområder over hele byen. På den måde minimeres risikoen for trafikpropper og tomkørsel. For at holde hastigheden oppe, har designerne desuden valgt at lave veje med flere spor, hvor de midterste er til gennemkørende trafik og de yderste til køretøjer, der sagtner farten for at dreje af. Desuden er der arbejdet meget med at tilpasse kurverne.

Energien kommer fra litium fosfatbatterier, der giver en rækkevidde på 60 km mellem opladninger. Energien til batterierne kommer blandt andet fra solcelleanlæg, der skal bygges op til 130 MW. Første anlæg på 10 MW blev indviet 1. juni.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten