Ford klar med 100 procent selvkørende biler i 2021
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ford klar med 100 procent selvkørende biler i 2021

Inden for de næste ti år vil de selvkørende biler komme til påvirke samfundet lige så meget, som samlebåndet gjorde for 100 år siden. Det skriver bilproducenten Ford i en pressemeddelelse.

Bilerne skal bygges i et stort antal og primært indgå i taxi- og samkørselsordninger.

Ford mener selv, at de har al den viden inden for software og sensorteknologi, der skal til for at bygge selvkørende biler. Og ikke mindst har de evnen til at bygge bil i stort antal i høj kvalitet. Illustration: Ford

Fords ledende tekniske direktør, Raj Nair, siger i den forbindelse, at Ford har en fordel i at kunne kombinere software og sensorteknologi med evnen til at fremstille biler i stort antal.

Læs også: Bilproducenter: 'Selvkørende' er alligevel ikke 'selvkørende'

Dermed rammer han ned i diskussionen om, at tech-virksomheder som Google muligvis er i stand til at udvikle teknologien, men kommer til kort, når bilerne skal bygges.

Det er derfor ikke uden grund, at samlebåndet bliver fremhævet, da det netop var Fords grundlægger, Henry Ford, der som den første i verden etablerede storskalaproduktion ved hjælp af samlebånd.

Nul pedaler og rat

Nu vil Ford altså gøre det én gang til, og selv om selvkørende biler er allerøverst oppe på dagsordenen hos alle de store bilproducenter, så har Ford været særlig ambitiøse.

Filosofien har, i modsætning til producenter som Tesla og Mercedes, været, at hvis biler skal kunne køre selv, så skal de kunne det fra dag ét. Ikke noget med en langsom overgang, hvor flere og flere systemer assisterer føreren i at holde kursen og bremse, indtil bilen helt overtager.

Definitionen af de forskellige niveauer for selvkørende biler er flydende. I denne grafik, som tidligere er blevet brugt på ing.dk. skal føreren stadig være parat til at overtage på niveau 4. I den amerikanske definition, beskrevet af den amerikanske trafikmyndighed (NHTSA), er bilen i stand til at overtage alle funktioner - bilen kan faktisk køre selv uden passagerer om bord. Illustration: Ingeniøren grafik

Læs også: ANALYSE: Hvor kører Googles selvkørende biler egentlig hen?

Derfor er det planen, at Ford i 2021 sender en fuldt selvkørende bil på gaden. Den vil have automation på såkaldt niveau 4 i henhold til SAE-standarden. Det betyder, at bilen selv kan håndtere alle dynamiske situationer i en kørselssituation. Der vil altså hverken være rat eller pedaler i bilen.

Men noget tyder også på, at bilen kun vil skulle køre i visse områder under visse gunstige vej- og vejrforhold. Næste skridt på niveaulisten handler nemlig om, at biler skal kunne køre automatisk under alle vej- og vejrforhold, som et menneske ville kunne håndtere.

Læs også: Tesla kommer med stor nyhed - til vinter

For at nå niveau 4 har Ford indgået aftaler eller investeret i fire startups i Silicon Valley, hvor de samtidig udvider deres egen forskningsenhed med 14.000 kvadratmeter og cirka 130 nye forskere.

De fire startups beskæftiger sig med en bred palet inden for LIDAR-sensorer, Deep Learning, billedanalyse, 3D-kort og vision-systemer baseret på neurologi.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Citat:
"Ford klar med 100 procent selvkørende biler i 2021"

Det må være rart at kunne forudsige, hvad man rent teknisk formår om 5 år. Gad vide hvordan man dokumenterer dette? Nogen som har idéer?

  • 8
  • 0

Forleden kørte jeg på motorvejen, hvor der langt forude var sket en ulykke, så vi holdt i kø.

Der kom så et par brandbiler bagfra, som ikke brugte nødsporet men derimod kørte midt på striberne mellem de to inderste spor mens folk spredte sig foran (hhv. kørte længere ud eller ind i nødsporet).

Så vi må da håbe, at "The Hard Artificial Intelligence Problem" er løst før 2021 så der ikke pludselig sidder en bil uden rat og pedaler og spærrer...

Nåja, og så tager jeg tit på klatreture på klipper, og der har vi brug for at køre off-road meget tit. Good luck med det også.

  • 6
  • 5

Nåja, og så tager jeg tit på klatreture på klipper, og der har vi brug for at køre off-road meget tit. Good luck med det også.

En niveau 4 bil vil måske kunne lære at flytte sig for biler med blink på, men forvent ikke at den kan køre off-road.
Du er nok nødt til at vente på en niveau 5 bil før du kan få alle dine behov opfyldt eller benytte et helt andet transportmiddel end bil, når du skal klatre. Er behovet der, skal der nok være en som kan levere et produkt.

  • 2
  • 0

Nåja, og så tager jeg tit på klatreture på klipper, og der har vi brug for at køre off-road meget tit. Good luck med det også.

At det ikke fungerer for de 1% der har specielle behov, betyder jo ikke, at det ikke fungerer for de 99% uden disse særlige behov.

Det er det samme man altid hører med elbiler. Der er altid en eller anden der skriver i tråden, at det aldrig vil kunne fungere for fordi han dagligt kører ture på 500 km i øde skovområder. Ok, godt så, men det gør de 99% af bilisterne altså ikke.

  • 8
  • 2

Jamen, på den ene måde kan jeg jo godt se det: hvis softwaren kan køre bedre end den menneskelige chauffør, så giver det jo mening at sikre, at operatøren ikke kommer til at gribe forkert ind.

Det, der så generer mig, er, risikoen for, at vi igen kommer til at antage, at vores systemer er så perfekte, og at vi har tænkt på alt. Lige indtil der sker noget, som vi ikke forudså. Og så har vi frataget operatøren muligheden for at gribe ind.

Så har vi (igen) skabt det, Charles Perrow beskriver som et tæt koblet, kompleks system med katastrofalt potentiale. Det er værd igen at tage hans bog "Normal Accidents" ned fra hylden og give den en hurtig genlæsning.

/Bo

  • 1
  • 0

Med næsten perfekte 100 procent selvkørende biler, vil staten unddrages et voldsomt provenue pga. mistede bøder for hastighedsoverskridelser, ulovlig parkering, telefonplapren og texting mens man kører, skatter på mindsket drivmiddelforbrug, osv., osv., osv.

Hvem skal erstatte dette tab?

  • 0
  • 0

Alle deres biler allerede nu er forberedt til at kunne køre selv - dvs at de har følere 380 grader + radar + software + en vældig kraftig dedikeret computer.
I første omgang vil systemet høste erfaringer og efterhånden programmety så blive opdateret indrtil det er klar til at blive frigivet !

Det betyder at Tesla vil havbe mange selvkørende biler så snart systemet er klar til det

genialt og fremsynet !

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten