Ford dropper semi-selvkørende biler: Ingeniørerne faldt i søvn

Ford dropper semi-selvkørende biler: Ingeniørerne faldt i søvn

Ford dropper tanken om, at deres biler gradvist skal gøres mere og mere selvkørende. I stedet satser de nu på at udvikle 100 procent førerløse biler.

Som så mange andre bilproducenter er også Ford Motor i gang med at teste selvkørende bilteknologi. Men den amerikanske bilproducent er nu kommet til en relativ overraskende beslutning, i hvert fald set i forhold til firmaets tidligere strategi.

Ford har nemlig valgt at skippe 'Level 3 autonomy' og gå direkte efter at udvikle en førerløs bil uden rat. Grunden er ifølge Fords udviklingschef, Raj Nair, at ingeniørerne simpelthen faldt i søvn, mens de testede bilerne.

Det fortæller han til Automotive News.

Skalaen for hvor selvkørende en bil er, går fra level 0, hvor bilerne er 100 procent manuelt styret af en menneskelig chauffør, til level 5, hvor bilen er 100 procent førerløs. Level 3 er semi-automatisk, hvilket betyder, at systemet på ethvert tidspunkt kan slå fra, og overlade styringen af bilen til føreren, der skal kunne tage over med sekunders varsel.

Også co-driveren faldt i søvn

Fords udviklingschef, Raj Nair, fortæller endvidere, at der var tale om trænede ingeniører, der sad i bilen med det formål at observere kørslen. Men lige lidt hjalp det.

»Det er menneskelig natur, at jo mere du begynder at stole på bilen, desto mindre opmærksomhed giver du den,« siger Raj Nair.

Ford har både prøvet at tilføje alarmer og klokker, for at holde ingeniørernes fokus, men altså uden held. Ikke engang da man satte en co-driver ind blev det bedre - han faldt også i søvn.

De søvnige ingeniører har nu fået Fords chefer til at droppe den gradvise indførsel af selvkørende biler, som de ellers tidligere har været fortaler for. Hermed følger de trop med Google, der for år tilbage, og længe inden bilprojektet skiftede navn til Waymo, kom til den samme konklusion.

Ideen om gradvis indførsel af selvkørende biler er dog stadigvæk, den model mange andre bilfabrikanter stadig foretrækker.

Ford forventer at have deres første fuldt førerløse bil klar i 2021.

Kommentarer (42)

Hvem skal i retten, nå en niveau 5 bil forulykker og forsager et menneskes død?

Producenten.

Hvorfor skal den hest nu trækkes af stalden igen?

Hvem skal i retten når en kæde knækker, og en betonklods på fyrre ton falder fra en kran og slår en mand ihjel?

Hvem skal i retten, når metroen en dag kører et menneske ihjel?

Hvem skal i retten når kålormen i Tivoli kører af sporet, og slår et menneske ihjel?

Hvem skal i retten, når din servostyring fejler og sender din bil ind over fortovet og slår et menneske ihjel?

Skal vi ikke bare sige, at vi har forsikringer til at tage sig af den slags.

For hver gang en førerløs bil fejler og kører et mennske ihjel, ville personførte biler have slået ti mennesker ihjel.

Det er dér fokus bør ligge.

  • 46
  • 2