Ford advarer: Stop opladning af populær plug-in hybrid

Illustration: Ford

Danmarks p.t. mest populære plug-in hybrid bil er ramt af massive problemer. Ford Kuga PHEV er under mistanke for overophedning og brandfare ved opladning eller parkering. Det skriver Ford i en meddelelse.

Alle nuværende bilejere har fået besked på ikke at oplade bilens batteri via kabel, heller ikke nødopladning.

»Foreløbige undersøgelser indikerer at fire bilbrande sandsynligvis er forårsaget af overophedning af højspændingsbatteriet,« skriver Ford i en meddelelse.

Det er opladningsmodulet, der forårsager overophedningen.

»I det højst usandsynlige tilfælde, at Kuga Plug-in Hybrids batteri har udviklet en teknisk fejl, kan det være nødvendigt for batteriet at frigive gasser for at komme af med både tryk og varme. Dette kan under ekstreme forhold potentielt udgøre en risiko for overophedning af de omkringliggende materialer, som i sjældne tilfælde kan udgøre en brandfare. Dette kan også opstå, mens bilen står parkeret under opladning uden opsyn,« skriver Ford Danmark.

Læs også: Stor opjustering i forventningen til salg af elbiler – men transporten forbliver sort

Må ikke oplades

Derfor beder Ford nu Kuga-ejerne om at holde bilerne i dets EV Auto-mode, hvilket er et køretilstand, hvor bilen selv skifter mellem el-motoren og den blandede el-/benzinmotorfunktion (hybrid) alt efter køreforholdene og den disponible opladning. Man må altså ikke bede bilen om kun at køre på batteriet, det såkaldte EV Now-tilstand.

»Indtil servicekampagnen er udbedret, må Kuga Plug-in Hybrid IKKE oplades via kabel – hverken derhjemme eller offentligt, herunder heller ikke med nødlader, da dette i sjældne tilfælde kan udgøre en brandfare. Samtidig skal al kørsel foregå i køreprogrammet EV Auto. Ford Motor Company forsikrer om, at det stadig er trygt for ejere af allerede udleverede Kuga Plug-in Hybrid at køre videre i deres bil, indtil servicekampagnen er udbedret, såfremt kørsel foregår efter ovenstående anvisninger,« skriver Ford Danmark.

Den potentielle fejl berører Kuga Plug-in Hybrid-modeller produceret før 26. juni 2020, og Ford Danmark oplyser at antallet af potentielt berørte Kuga Plug-in Hybrid i Danmark er 2901. I alt er der solgt 6500 opladelige Kuga'er herhjemme indtil videre.

Kommunikationschef for Ford i Danmark, Lene Dahlquist, siger til Ingeniøren, at fejlen vil blive udbedret ved at installere et ekstra varmeskjold, så varmen fra opladningsmodulet ikke bliver ledt hent til materialer, der ikke kan klare de høje temperaturer. Hun forsikrer, at løsningen ikke får betydning for opladningshastigheden.

Den 13. august vil Ford sende information ud til de danske ejere af de berørte Kuga Plug-in Hybrid-modeller og så kan bilejerne booke tid til at få rettet fejlen fra 24. august.

Ford Danmark har ikke stoppet salget, men foreløbig stoppet med udlevering af de berørte biler indtil fejlen er blevet udbedret.

Læs også: Brandfare: Gør-det-selv ladestandere er præget af mangelfuld vejledning

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis det var min bil ville jeg absolut foretrække at de sørgede for at opladeren ikke bliver så varm at den kan antænde brændbare materialer i stedet for at afskærme dele af bilen fra opladeren. Hvad hvis der til efteråret blæser tørre blade ind i motorrummet, er der et bladfang på afskærmningen?

  • 19
  • 2

Højspændingsbatteri?

Normalt defineres lavspænding som 0-1000 V AC og 01-1500 V DC, alt her over defineres som højspænding. Jeg tvivler på at der er over 1500V DC på det batteri, men at der i den engelske tekst står "high power" som skal oversættes med høj-energi. God sommer /jens

  • 9
  • 2

Det lyder temmelig usundt at batteriet lige skal "frigive gasser for at komme af med både tryk og varme". Godt nok under ekstreme forhold, men alligevel. Burde der ikke være tryk & temperatursensorer som kunne reducere ladestrømmen? Eller en manuel mulighed for at vælge slow-charge? Gad nok vide hvordan batteriets levetid og kapacitet påvirkes over tid. Jeg tror jeg venter og ser tiden og modenheden an lidt endnu sålænge min Mondeo Titanium X TDCi 2.0 fra 2009 med 360.000km kører, uden bøvl.

  • 8
  • 1

Gade vide om Ford så vil betale al den benzin som man ellers ville have sparet ved at køre på strøm, ind til problemet er fikset? 🤔

Jeg har en stille tanke i baghovedet om alle de mennesker der for 5 år siden sagde at elbiler er nemme at lave, og at "lige så snart de store kommer på banen, så spiser de Tesla til morgenmad". Ford har endnu ikke presenteret en elbil der er værd at eje, og deres plugin-hybrid må ikke køre som elbil... 😀 Ja, jeg er lidt skadefro

  • 14
  • 4

@Bjørn: Jo der er temperaturstyring på et driftsbatteri i en elbil, som sørger for korrekt afkøling, hvis modellen har batterikøling, under både opladning og afladning. Hvis ikke der er batterikøling, vil effekten nedsættes. Jeg er ikke klar over hvor avanceret Fords system er, men de producenter som har lavet elbiler i længere tid, har draget gode erfaringer og lavet biler som er langt sikrere end en tilsvarende benzin- eller dieselbil, både ved brand og andre ulykker.

Hvis du bekymrer dig om brand i din bil, enten som følge af en ulykke eller ved selvantænding, burde du med sikkerhed udskifte den den gamle dielselbil.

Hvis det blot er batteriets langtidsholdbarhed du bekymrer dig om, så vælg en elbil med et aktivt væskekølet batteri, i de tilfælde vil driftsbatteriet langt overleve bilens normale levetid.

  • 6
  • 0

Tesla har indbygget udligningsventiler i batteripakken netop til dette formål. Man kan godt blive forskrækket når der lynlades og der pludselig lyder et knald under vognen ...

  • 3
  • 1

Hvis du slår high voltage op på den engelske Wikipedia står der den definition du kommer med men også at der anvendes andre definitioner afhængig af kontekst. Eksempelvis skriver de:

"In automotive engineering, high voltage is defined as voltage in range 30 to 1000 VAC or 60 to 1500 VDC"

I en elbil er det derfor korrekt at kalde batteriet til fremdrift for high voltage og antagelsesvis for højspænding på dansk. Det batteri er typisk 400 eller 800 volt.

  • 8
  • 0

Hvis det blot er batteriets langtidsholdbarhed du bekymrer dig om, så vælg en elbil med et aktivt væskekølet batteri, i de tilfælde vil driftsbatteriet langt overleve bilens normale levetid.

Som udelukkende brugtbilkøber er jeg interesseret i at få det konkretiseret. Jeg kører i en Alfa Romeo fra 1999 som er i glimrende stand, men hr. og fru. Automobilignorant kan næppe magte at opnå så lang levetid. Hvor lang tid lever en elbil, som angiveligt, har jeg hørt, holder bedre end en benzinbil? Hvor meget batteri er der så tilbage? Jeg kan vel godt forvente over 95 procent kapacitet? Det er ret relevante spørgsmål, som rigtig mange danskere må være interesseret i at få svar på.

  • 2
  • 18

@Hans Jørgen: Jeg føler, at du allerede har afsporet indtil flere debatter om elbiler på ing.dk så jeg vil foreslå dig, at du selv opsøger svar på dine spørgsmål, da jeg er ret overbevist om at hvad enten jeg, eller andre tilhængere af ren luft og bedre klima, siger, så bliver du ikke omvendt. Så behold du din gamle Alfa Romeo og lad os andre køre i de sikrere, billigere i drift og mere behagelige elbiler.

  • 13
  • 5

@Hans Jørgen: Jeg føler, at du allerede har afsporet indtil flere debatter om elbiler på ing.dk så jeg vil foreslå dig, at du selv opsøger svar på dine spørgsmål,

Tænk jeg troede at disse debatsider primært bør bruges til vidensdeling. Skal vi i stedet forstå det som fora hvor "andre tilhængere af ren luft og bedre klima, -" blot kan klappe hinanden på skulderen, og i øvrigt konsekvent give thumbs down til dem, som formaster sig til at stille opklarende spørgsmål, for det billede står efterhånden mere klart!

  • 6
  • 11
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten