Forbud mod lastbiloverhalinger redder ingen liv på motorvejen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forbud mod lastbiloverhalinger redder ingen liv på motorvejen

Politikernes iver efter at forbyde lastbiler at overhale hinanden på de danske motorveje vil ikke redde bilisterne fra alvorlige ulykker.

Irritation over lastbiloverhalinger med sneglefart har ellers fået Venstres retsordfører, Kim Andersen, til at kræve, at lastbilerne får forbud mod at overhale på tosporede motorveje.

»Der opstår tit farlige situationer og trængselsproblemer på motorvejene, og begge dele er meget ofte forårsaget af store lastbiler, som sågar med anhængere overhaler hinanden. Hvis ikke branchen selv kan gøre op med problemet, skal det forbydes,« siger Kim Andersen til Jyllands-Posten.

Han bakkes op af Konservative og Socialdemokraterne.

Men et forbud vil ikke give sikkerhed på de danske veje, hvor antallet af dræbte og tilskadekomne er begyndt at stige igen efter mange års fald. Det siger Rådet for Større Færdselssikkerhed.

»Et forbud vil muligvis give mindre trængsel, men overordnet er der ikke nogen dokumentation for, at det gavner trafiksikkerheden,« siger Rådets kommunikationschef, Julie Paulli Budtz, til ing.dk

Brancheforeningen Dansk Transport og Logistik mener, at et forbud er en helt forkert løsning.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Men et forbud vil ikke give sikkerhed på de danske veje, hvor antallet af dræbte og tilskadekomne er begyndt at stige igen efter mange års fald. Det siger Rådet for Større Færdselssikkerhed.

Rådet for Større Færdselssikkerhed siger så meget. Det var også dem, der påstod, at håndholdte mobiltelefoner er farligere end fastmonterede; selvom der ikke forelå nogen som helst dokumentation for det. Og som i sin tid var skyld i stænklap-sagen.

Har de overhovedet dokumentation for, at det ikke skulle virke? Vil de måske påstå, at overhalende lastbiler på motorvejene ligefrem gavner sikkerheden?

  • 0
  • 0

Vil det ikke være et politisk selvmål for regeringen at mindske lastbilers ret til at irritere andre trafikanter? Hvis lastbilerne bliver begrænset kunne det vel sende mere trafik over på jernbanen?

  • 0
  • 0

Har ingen tænkt over, at hvis nu lastbilerne ikke må overhale hinanden - så klumper de sammen i stimer på måske 5-7 eller 10 lastbiler, som kører med meget kort afstand. Det giver følgende problemer:

1) Det bliver svært at flette ud på en motorvej hvor lastbilerne kører tæt - for de giver jo ikke gerne plads.
2) HVIS der sker uheld, vil 5 lastbiler i halen på hinanden nemt komme over 100 tons sammenlagt vægt - med 90 km/timen kan det gå helt utroligt galt hvis noget kommer i vejen.

Lav istedet en regel om, at overhalinger kun må tage 500 meter, og det er den LANGSOMME lastbil som skal vige yderligere for at få den hurtigere lastbil til at overhale (den langsommere lastbil skal "overgive sig", istedet for den væddeløbskørsel man ser nu og da).

  • 0
  • 0

Elefantvæddeløb og langsomme overhalinger øger irritationen hos de øvrige billister og dermed farten med flere ulykker til følge.
Nu har vi modulvogntogene( dræberlastbilerne) som det tager længere tid at overhale og som bruger længere tid på en overhaling, disse breder sig mere og mere på både motorveje og mindre landeveje og med transportministeriets og regeringens tilladelse også ind i byerne.
Hvornår politikerne, som i det øvrige EU, ser lyset og arbejder seriøst for at flytte mest muligt gods over på tog er uvidst, de er under kraftig påvirkning af den store danske lastbilmafia.

  • 0
  • 0

..lovgivning hjælper alligevel ikke, når der ikke er nogen kontrol. Forbud overtrædes hele tiden på de nuværende forbudsstrækninger!

Til lastbilernes ros, skal siges at de - i modsætning til mange personbilister - trækker ind med det samme efter en overhaling!

Men - nej - jeg mener ikke yderligere forbud er nødvendigt. Det er da langt mere irriterende med folk der insisterer på at køre 110 / 130 i yderbanen - selvom der er rigtig god plads længere mod højre.. Se bare på det nye 4/5 spor ved Greve. Yderbanen er altid fyldt op!! ...totalt latterligt.

  • 0
  • 0

Her blev man helt lettet over, at nogen gad tage initiativ til den chikanekørsel, lastbilerne ind imellem præsterer - og så skal det absolut skydes ned med negative kommentarer.
Det ville være skønt, hvis lastbiler blev tvunget til at holde sig fra de overflødige overhalinger og det er helt rigtigt, som Anders Jacobsen skriver, at begrundelsen ikke har været at mindske et antal dræbte, men derimod at fjerne overflødig chikane-kørsel.
Så jeg håber, forslaget fastholdes på trods af negativiteten hos Rådet for større Færdselssikkerhed. De skulle tage og lodde folkestemningen derinde, i stedet for bare at være imod.

  • 0
  • 0

Når man kører 50- 80000km om året på motorvejene ser man hvor meget besvær lastbilerne giver, selv om det er et fåtal af chauffører der generer.
Der er regler idag som bare ikke bliver overholdt.
Den prop som opstår bagved overhalinger kan give anledning til stau.

Mit forslag vil være at lave tidszonener.
kl.05:30-09:00 og 15-18:30 ingen overhaling for køretøjer som ikke kan og må køre fuld hastighed på motorvejene.

  • 0
  • 0

Det er lovligt at køre 50km/t på motorvejen, og man møder af og til folk der ikke ligger forfærdeligt langt over minimumsgrænsen (trailer, blød hat etc.). Man kan vel ikke forlange at alle lastbiler skal køre 60km/t fordi der er en eller anden idiot der snegler sig af sted?.

Hvis det skal virke skal man fokusere på at der skal være en minimum hastighedsforskel eller en maksimal overhalingslængde. Det vi ønsker at fjerne er lastbiler der overhaler fordi de kan køre 0,19km/t hurtigere end den forankørende.

  • 0
  • 0

Det hjælpe bestemt heller ikke at vi nu må kører 130 flere steder. herved bliver hastighedsforskellen endnu større, mellem lastbil og personbiler. Dette gør også situationen endnu værre for dem der skal accelerer op fra ca 80 km/t til 130 km/t når de skal overhale en lastbil efter at have ventet på at komme ud i ydersporet på en 2-sporet motorvej.
Det er da ganske behageligt at moderne biler kan kører 200 i timen uden at man mærke til det... men jeg tror personligt ikke mange mennesker kan styre det manglende respons fra deres moderen bil. Herved kører de meget stærkere end de 110, som tit er den foreskrevne hastighed på motorvejen, hvilket blot gør alt værre. Det bruger jo også bare mere brændstof, slider mere på hele bilen, efterlader meget mere bremsestøv hængende i luften pga. hårde nedbremsninger.... alt i alt en dårlig ide. Giver godt nok større omsætning for værkstederne, men mere arbejde til hospitaler, falck og pensionskasser , der nu skal til at finde penge, som vist nok mangler i forvejen, til at redde folk, der har lemlestet sig selv på de danske veje.
En eller anden der en gang hed Platon, har vist nok skrevet noget om at "gode mennesker opfører sig ordenligt uden væsentlige regler - mens onde mennesker bryder reglerne uanset hvor stramme de er". Tror ikke tingene har ændret sig nævneværdigt siden ham Planton var til :oI

  • 0
  • 0

Reglerne er der!
Kontrollen mangler!
ergo er det nemmere endnu engang at svinge pisken, selvom forsking viser at guleroden er bedre.

En overhaling må maksimalt strække sig over 1300m.

Genialt med et total forbud, som kun ramme de danske chauffører, for udlændingen bliver ikke stoppet, de taler jo ikke dansk og kan ikke retsforfølges.

Sæt nu noget mere politi på de moterveje, En MC per 25 km ville virklig hjælpe på SIKKERHEDEN.
Hvis alle vidste at de næste 50 km er kontrolleret af en fast MC (nord/syd, /østvest) ville alle køre ordenligt.

  • 0
  • 0

Har ingen tænkt over, at hvis nu lastbilerne ikke må overhale hinanden - så klumper de sammen i stimer på måske 5-7 eller 10 lastbiler, som kører med meget kort afstand. Det giver følgende problemer:

1) Det bliver svært at flette ud på en motorvej hvor lastbilerne kører tæt - for de giver jo ikke gerne plads.
2) HVIS der sker uheld, vil 5 lastbiler i halen på hinanden nemt komme over 100 tons sammenlagt vægt - med 90 km/timen kan det gå helt utroligt galt hvis noget kommer i vejen.

De SKAL jo give plads, når du vil flette.
Kører med meget kort afstand, skriver du, jamen det er jo heller ikke lovligt.

Måske skulle politiet lade være med, at frede lastbilerne, og give bøder for at køre for tæt, og for ikke at give plads.

Alle ved, at lastbilerne kører 90 (undtagen dem fra Arla), men det er åbenbart "lovligt", for de bliver da ikke standset, selvom de kører 10 km/t for hurtigt. Det gælder desuden også på landevejene, hvor de stadig kun må køre 70!

  • 0
  • 0

[quote]
Har ingen tænkt over, at hvis nu lastbilerne ikke må overhale hinanden - så klumper de sammen i stimer på måske 5-7 eller 10 lastbiler, som kører med meget kort afstand. Det giver følgende problemer:

1) Det bliver svært at flette ud på en motorvej hvor lastbilerne kører tæt - for de giver jo ikke gerne plads.
2) HVIS der sker uheld, vil 5 lastbiler i halen på hinanden nemt komme over 100 tons sammenlagt vægt - med 90 km/timen kan det gå helt utroligt galt hvis noget kommer i vejen.

De SKAL jo give plads, når du vil flette.
Kører med meget kort afstand, skriver du, jamen det er jo heller ikke lovligt.

Måske skulle politiet lade være med, at frede lastbilerne, og give bøder for at køre for tæt, og for ikke at give plads.

Alle ved, at lastbilerne kører 90 (undtagen dem fra Arla), men det er åbenbart "lovligt", for de bliver da ikke standset, selvom de kører 10 km/t for hurtigt. Det gælder desuden også på landevejene, hvor de stadig kun må køre 70![/quote]

Ja flette reglen gælder i danmark.
Lastbiler er ikke fredet, og de fleste kører nu kun 85/87 hvilket er en marginal overtrædelse.

Husk at kigge på nummerpladen, hvergang i er irreteret over lastbilen, vel at mærke pladen på den trækende enhed. 90% af tiden vil det være en udlænding, og fordi de kører efter de tyske regler, kender de ikke vores flette regler.

  • 0
  • 0

Hvorfor dog lave et generelt forbud, når de lokale forbud ikke virker efter hensigten? Ville det ikke være bedre at søge de allerede eksisterende forbud overholdt? - De er jo netop indført, hvor man forventer de største gener fra "elefantvæddeløbene".
HVIS det så viser sig, at der er en fordel ved at indføre forbud, så kan man overveje, om der med fordel kan indføres et generelt et af slagsen. Som umiddelbart læst, så svarer det jo til at straffe de fleste for de gener, som de færreste er årsag til. Eller en god gang håndvask uden effekt.

  • 0
  • 0

På de franske motorveje er der generelt overhalingsforbud for lastvogne kombineret med krybespor ved større stigninger; og der er en nydelse at kører der sammenlignet med den hjemlige trafik. Så med lidt velvilje er jeg sikker på at RFSF kan få lidt dokumentation der.

  • 0
  • 0

Husk at kigge på nummerpladen, hvergang i er irreteret over lastbilen, vel at mærke pladen på den trækende enhed. 90% af tiden vil det være en udlænding, og fordi de kører efter de tyske regler, kender de ikke vores flette regler.

Er det en undskyldning for ikke at overholde Dansk lov, de chauffører der ikke kan kører i Danmark, må blive hjemme. Hvis de ikke gør det skal de batale for at en dansk chauffører kører bilen ud af landet.

  • 0
  • 0

Ahh det ville være skønt at suse afsted med benene oppe og lukkede øjne (og samtidigt kunne snakke i telefon, se fjernsyn, sms'e, arbejde, elske på bagsædet eller hvad man nu kunne bruge tiden til i stedet for at harmes over medtrafikanter).

http://www.ruf.dk

  • 0
  • 0

Ja flette reglen gælder i danmark.
Lastbiler er ikke fredet, og de fleste kører nu kun 85/87 hvilket er en marginal overtrædelse.

Husk at kigge på nummerpladen, hvergang i er irreteret over lastbilen, vel at mærke pladen på den trækende enhed. 90% af tiden vil det være en udlænding, og fordi de kører efter de tyske regler, kender de ikke vores flette regler.

Du kan ikke rigtig bruge nummerpladen til noget, for mange danske lastbiler er blevet indregistret i Tyskland, men køres stadig af de samme danskere.

"Lastbiler er ikke fredet, og de fleste kører nu kun 85/87 hvilket er en marginal overtrædelse", de kører nu nærmere 90 - 92, hvilket de også gør på landevejene.

  • 0
  • 0

"Lastbiler er ikke fredet, og de fleste kører nu kun 85/87 hvilket er en marginal overtrædelse", de kører nu nærmere 90 - 92, hvilket de også gør på landevejene.

Hvis du nu tager højde for speedometer misvisning osv. så ligger de nok meget præcist inden for de 10% over hastighedsgrænsen hvor der ikke gives bøde.
Man skal jo for at få en bøde have kørt 10%+måleussikkerhed på udstyret(normalt 1-2 km/t) over hastighedsgrænsen før der falder bøde.

Jeg kan tilgengæld afsløre at der ikke er en sådan buffer hvis man kører i Schweiz, da jeg har fået en fotofælde bøde for at køre 5 km/t for hurtigt på en motorvej.

  • 0
  • 0

Lav istedet en regel om, at overhalinger kun må tage 500 meter, og det er den LANGSOMME lastbil som skal vige yderligere for at få den hurtigere lastbil til at overhale (den langsommere lastbil skal "overgive sig", istedet for den væddeløbskørsel man ser nu og da).

Problemet for den "langsomme"(der er ofte kun tale om maksimalt en håndfuld km/t) lastbil er at han ikke kan vige før/på bakker uden at miste vigtigt moment. Så risikerer han at han går i stå op ad bakken, til meget større gene.

  • 0
  • 0

»Et forbud vil muligvis give mindre trængsel, men overordnet er der ikke nogen dokumentation for, at det gavner trafiksikkerheden,«

Men heller ikke for det modsatte, eller hvad?

At man ikke har undersøgt noget betyder vel ikke at det ikke kan være tilfældet.

  • 0
  • 0

Argumentet med at det skulle være farligt med lastbiloverhalinger er vel grebet ud af luften og opfundet til lejligheden fordi han har set sig sur på lastbilerne.

Det store spørgsmål er ikke om det er farligt, men om vi virkelig behøver at lovgive ned til mindste detalje.

  • 0
  • 0

Det er lovligt at køre 50km/t på motorvejen, og man møder af og til folk der ikke ligger forfærdeligt langt over.

Der er et generelt forbud mod kørsel der er til gene for de øvrige trafikanter. Og jeg vil mene at med selv let trafik er den nævnte kørsel til gene for andre trafikanter.

Minimumsgrænsen er derimod med til at forhindre at der opstår farlige situationer pga. meget høje hastighedsforskelle, det kunne være en nærmest tom motorvej med en overhaling mellem to køretøjer, begge tæt på 130km/t, der pludselig har et overlæsset køretøj med 30km/t foran sig.

  • 0
  • 0

Lav istedet en regel om, at overhalinger kun må tage 500 meter, og det er den LANGSOMME lastbil som skal vige yderligere for at få den hurtigere lastbil til at overhale (den langsommere lastbil skal "overgive sig", istedet for den væddeløbskørsel man ser nu og da).

Problemet med elefant overhalinger mener jeg bunder i 2-4 km/h forskelle i lastbilernes fartbegrænser.

Hvis man lavede og påbød en GPS kontrolleret fartbegrænser til alle lastbiler som ville overhale på danske motorveje, ville de sagtens kunne overhale trailere og bløde hatte, men ville normalt ikke kunne overhale hverandre, da alle kører op mod max grænsen.

Problem solved....

  • 0
  • 0

Du kører vist ikke meget på motorvej!
Jeg har oplevet overhalinger som var over 7km, som også spærrede for, at andre trafikanter kunne komme til afkørsel når inderbanen er lukket og man er låst i yderbanen.
Det er sjældent en lille trailer eller campingvogn for den går hurtigt at overhale.

  • 0
  • 0

Du kører vist ikke meget på motorvej!
Jeg har oplevet overhalinger som var over 7km, som også spærrede for, at andre trafikanter kunne komme til afkørsel når inderbanen er lukket og man er låst i yderbanen.
Det er sjældent en lille trailer eller campingvogn for den går hurtigt at overhale.

Hastighedsforskellen må have været ca. 0,5 km/t, dvs. den ene lastbil har f.eks. kørt 90,0 km/t og den anden har kørt 89,5 km/t. Havde du kunnet overhale med 110 km/t ville du have sparet 50 sekunder.

Langt de fleste lastbilchauffører ville selvfølgelig have undladt at overhale - selv uden et forbud - hvilket bringer mig til min pointe. Lovgivning hverken kan eller bør erstatte sund fornuft. Der er et par enkelte tågehjerner derude, men så er problemet vist heller ikke værre. Og jo, jeg kører skam rigeligt på motorveje.

  • 0
  • 0

Forslaget drejer sig jo ikke om at spare menneskeliv, men udelukkende om komme den chikane, lastbilchaufførerne udfører ved bevist at overhale hinanden, til livs. Når man er kommet ud af en overhaling forbudt zone, ser man ofte at lastbilerne begynder at overhale hinanden. Jeg har oplevet at jeg på en strækning på 30km. ikke kom hurtigere frem en den hastighed lastbilchaufførerne tillod, da jeg straks efter at have passeret er par overhalende lastbiler kom op bag det næste par osv.. Ofte overhaler de ikke bare en lastbil, men flere i samme overhaling.
Derfor er et overhalingsforbud absolut på sin plads og helst straks.

  • 0
  • 0

Derfor er et overhalingsforbud absolut på sin plads og helst straks.

Ja selvfølgelig er det det - og derefter skal vi forbyde folk at svinge til højre, hvis der kører nogen bag dem, det kunne jo blive generet, efterfulgt af et forbud mod at trafiklysene kan skifte til rødt liiiige når vi skal forbi.

Er vi danskere virkeligt blevet så egoistiske at vi ikke kan forstå at der også er andre end os selv? Hvad tager det en lastbil at overhale en anden 2 - 3 minutter? Og det er nok til at hele verden falder fra hinanden? Prøv lige at trække vejret engang imellem.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten