Forbrydere optrapper brugen af GPS-jammere

I de seneste 18 måneder har kriminelle bander i Europa optrappet brugen af ulovlige GPS-jammere i et hidtil uhørt omfang - hensigten kan være at forhindre, at vognmænd kan holde øje med, hvor deres lastbiler befinder sig, når forbryderne vil plyndre dem. Den metode er velkendt.

Der er også frygt for, at terrorister kan finde på at forstyrre flynavigation med kraftige GPS-sendere. Det kan gøres med en sendeeffekt på blot 20 Watt. Denne frygt blev udtrykt på en konference i London i forrige uge, skriver den engelske avis The Guardian.

Det har været kendt i adskillige år, at selv en ganske lille radiosender med den rigtige frekvens kan spolere en GPS-modtagers funktion fuldstændigt. Det lader sig gøre, fordi satellitsignalet, som GPS'en bruger, er ganske svagt.

Markedet for de ulovlige GPS-jammere er blevet stort, efter at kinesiske elektronikproducenter er begyndt at sælge jammere via internettet. (se link)

En fiks, lille GPS-jammer, lige til at putte i cigartænderstikket, kan købes for 67 dollar, cirka 370 kroner. Det forbryderiske motiv er ikke brugt til markedsføringen, men derimod privatlivets fred - altså privatlivet for chaufføren, der ikke vil kigges over skulderen af chefen.

Sådan en jammer har cirka fem meters rækkevidde, nok til at uskadeliggøre lastbilens skjulte, GPS-baserede sporingsenhed, så længe der er strøm på lastbilens cigarstik.

Stort udvalg af ulovlige jammere

Kraftigere typer med større rækkevidde, som kan bruges, når forbrydere kører bag ved et køretøj, der skal erobres, kan man også købe.

Og man kan købe kombi-jammere, som tillige slår GSM-mobiltelefonen ud, i tilfælde af at vognmandsfirmaet skulle have monteret en sporingsenhed, der kan triangulere positionen ud fra mobilnettets master. Sådanne jammere bryder europæiske radiospredningslove på to måder samtidig.

Alle slags æterbårne signaler, der generer privatliv eller lykke, kan tilsyneladende jammes med en billig, kinesisk dims. Det gælder bluetooth, Wifi, fjernbetjeninger, fjernstyrede modelfly og trådløse kameraer. Man kan også bestille udvikling af en elektronisk jammer til en helt særlig anvendelse, hvis man skulle have brug for sådan en.

Der er en veritabel underskov af sælgere af den slags udstyr. For eksempel firmaet Tayx Ltd i Shenzhen, Kina. Det er tilsyneladende lovligt at indkøbe den slags udstyr i både England og Tyskland.

Elektronikinteresserede lovovertrædere kan også selv fremstille en billig gør-det-selv-GPS-jammer. Opskriften findes på hjemmesiden Gadget.com. Men ifølge The Guardian foretrækker de kriminelle at købe en kinesisk færdigbygget jammer fra Shenzhen.

Det engelske firma Chronos Technology leder et konsortium, som er i gang med at udvikle en GPS-jammer-detektor, der kan opspore de ulovlige jammere, mens de er tændt. Firmaet har fået en snes millioner kroner i statsstøtte til formålet fra den engelske regering.

GPS-jammere kan ikke ejes lovligt

I Danmark er GPS-jammere ulovlige i brug på samme måde som GSM-jammere og alle andre typer radiojammere. Det er forbudt at sælge dem i Europa og ligeså forbudt at købe dem fra kinesiske internetbutikker.

Chefkonsulent Robert Lindgaard, It- og Telestyrelsen siger:

»Sådan en GPS-jammer kan ikke CE-mærkes, og dermed er det forbudt at sælge den fra en butik i Europa.«

GPS-jammere kan imidlertid anvendes til andet end til planlagt røveri. De kan også bruges til at undgå betaling af roadpricing, hvis en sådan betaling er baseret på GPS-sporing. Det ville også være ulovligt, hvis roadpricing ellers var indført i Danmark. Ifølge den kinesiske sælger påhviler det køberen at sikre, at apparatet bruges på en lovlig måde. Om sådan en anvendelse eksisterer, er uvist.

Spørgsmålet, om det er muligt at konfiskere en elektronisk genstand, som kun kan bruges til at bryde loven, besvares af områdeleder Henry Stech, It- og Telestyrelsen:

»Den kan godt konfiskeres. I det øjeblik, den krydser Europas grænser, foreligger der en lovovertrædelse. Det samme gælder, hvis apparatet er hjemmebygget.«

Vognmænd bør undgå billige GPS-modtagere

Men det er et faktum, at GPS-jammere er ved at blive almindelige, som det ses i England. Og det må danske firmaer forholde sig til.

»Det er uforsigtigt af vognmænd at køre rundt med en last, som måske er 50 millioner kroner værd, når de i forruden har en billig plastic-GPS, som er nem at jamme,« siger Henry Stech.

Han forklarer, at GPS-modtagere kan konstrueres sådan, at de er immune over for den billige kinesiske jamming, for eksempel ved at bruge modtageantenner, der peger direkte opad mod satellitterne. Og han mener, der må være et udmærket marked for den slags kvalitetsudstyr.

Dokumentation

Artikel i The Guardian
Hjemmeside med kinesiske gps-jammere
Gadget.com's hjemmeside med jammer-opskrift
Folketingsreferat 20. januar 2010
EU-udbud om visuel nummerpladegenkendelse

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvordan virker en Jammer egentlig? Jeg ville gætte på at det er en sender der udsender kraftig støj på relevante frekvense, men jeg har ingen idé om om det er rigtigt eller ej.

  • 0
  • 0

Hvordan virker en Jammer egentlig? Jeg ville gætte på at det er en sender der udsender kraftig støj på relevante frekvense, men jeg har ingen idé om om det er rigtigt eller ej.

Det er præcist rigtigt.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

ja men så kan man vel nemt spore gps jammere, så er det lidt lige meget om ens ting er jammet, bilen der jammer vil jo sprede sin støj hvor den kører. det må da være helt klart signal om man er krimminel haha

  • 0
  • 0

ja men så kan man vel nemt spore gps jammere,[...]

Nej, det er faktisk temmlig svært. Erfaringsmæssigt tager det nogle timer, hvis der er en passende udrustet og teknisk kompetent persongruppe tilstede, hvis ikke, kan det tage flere dage.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Hvis man optager signalerne på de relevante frekvenser et andet sted på jorden, og afspiller præcis de samme signaler kraftigt, og koordineret så signalerne på frekvenserne udsendes på samme måde tidsmæssigt, som da de blev afsendt - hvordan påvirker det så GPS modtagere?

Et sådant signal, må være svært at spore, da det jo er identisk med et valid GPS signal.

  • 0
  • 0

Hvis man optager signalerne på de relevante frekvenser et andet sted på jorden, og afspiller præcis de samme signaler kraftigt, og koordineret så signalerne på frekvenserne udsendes på samme måde tidsmæssigt, som da de blev afsendt - hvordan påvirker det så GPS modtagere?

En dum modtager, og det er stadig de fleste, vil opføre sig præcis som om den befinder sig hvor og hvornår optagelsen blev foretaget.

Modtagere der er lidt smartere, lader ikke tiden springe tilbage og vil derfor indikere et problem, men oftest med en tids-relateret diagnostik det er sjældent at de indikerer spoofing.

Rigtig gode modtagere er udstyret med accelerometre og vil opdage at den acceleration de udsættes for, ikke passer med GPS signalet og vil indikere spoofing.

Med hensyn til at lokalisere støjsenderen, er signalets indhold af mindre betydning.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

[quote] ja men så kan man vel nemt spore gps jammere,[...]

Nej, det er faktisk temmlig svært. Erfaringsmæssigt tager det nogle timer, hvis der er en passende udrustet og teknisk kompetent persongruppe tilstede, hvis ikke, kan det tage flere dage.

Poul-Henning [/quote] Allerede under Anden Verdenskrig kunne man på meget kort tid pejle sig ind på en sender ved hjælp af triangulering og med en modtager med retningsbestemt modtagerantenne fandt DR sortseere med pejlevognen, så påstanden om "flere dage" er næppe sand.

  • 0
  • 0

Hvis antennen skal sidde oven på taget vil det da være nemt for en forbryder at kravle op og brække den af. Så er man da ligevidt. Måske skal man lave en backup strategi. Man kan lave en ca beregning udfra hjulenes omdrejninger en kompasnål der registrerer retningen der køres i Disse data kan så omsættes til en ca position fra lige efter jamningen startede. De kan så sendes som en kraftig datapuls som selfølgelig også indeholder data om hvilket køretøj det handler om og som er så kraftig at den kan overdøve enhver jammer. Når alarmen så går på at en gps´er er blevet jammmet, og køretøjet formodentlig stjålet, kan trianguleringsvogne køre ud, og bruge disse data til at placere sig hensigtsmæssigt sig rigtigt og triangulere. Politiet har nok ikke råd til sådanne vogne, så måske selskab a la falck, vil tage sig af det med en eller anden abbonementsordning.

  • 0
  • 0

Det eneste der er nogenlunde sikkert, men dyrt, er en lille parabolantenne i radome-indeslutning (pga. fartvindens påvirkning). Denne antenne skal så have elektromotorstyret drivværk og styret af computerteknik, så de enkelte satellitter kan trackkes hen over himlen (med tilstrækkelig åbningsvinkel på antennen !). Hvis, man så tilmed øger styrken på "D" GPS signalet fra landstationerne, så kunne det jo være, at man kunne eliminere Bandit-transmitters. Det ville nok kun være i lastbiler, man kunne anbringe sådant udstyr pga. størrelsen og prisen.

  • 0
  • 0

Synes ikke det klart fremgår, om jammingen kun medfører fejl i bilens udsendende signal el. om den også forstyrer det indgående signal, [...]

GPS er envejs, bilens modtager udsender ikke noget signal.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Allerede under Anden Verdenskrig kunne man på meget kort tid pejle sig ind på en sender [...] så påstanden om "flere dage" er næppe sand.

Det er ikke ligegyldigt hvilken bølgelængde du forsøger at pejle.

Under anden verdenskrig drejede det sig om kortbølger, dvs. op til ca. 30 Mhz.

Med en bølgelængde på 10m, er det trivielt at lave en velfungerende retningsantenne, en simpel loop-antenne er perfekt til formålet, bortset fra dens nemt genkendelige form.

GPS sender på ca. 1.5 GHz - en bølgelængde på kun ca. 20cm.

Loop-antenner kan slet ikke bruges ved en sådan frekvens, da den kapacitive kobling dominerer.

Alle andre retningsfølsomme antenner, helical, yagi osv. har et antal "sidelobes", der ved disse frekvenser bla. afhænger af hvilket armbåndsur der er om håndledet på ham der holder antennen og hvilke kloakdæksler, biler eller vejskilte der er i nærheden.

Føj så til dette, at et en bølgelængde på 20cm reflekteres af alle metaloverflader der er af samme størrelsesorden, herunder postkasser, master til gadelamper, cykler, coatede vinduer osv.

Folk der har prøvet, beretter samstemmende at der er GPS jammere over det hele, når man prøver at finde dem.

Den klassiske skræk historie er fra Moss Landing Harbour, hvor man endte med at slukke for strømmen til bådene, en efter en, for at finde ud af hvilken en der (utilsigtet) jammede GPS modtagelsen i hele havnen, med hvad der viste sig at være en defekt TV-antenneforstærker:

http://www.gpsworld.com/gnss-system/signal...

Det sidste søm i kisten, er at GPS jammere ikke behøver fylde mere end en tom øldåse, i hvilken de forresten fint kan skjules og at de kan arbejde sammen i time-share, således at den enkelte jammer kun sender en lille del af tiden.

Det er overhovedet ikke nemt at finde GPS jammere.

USAs telegraftropper er stadig flere timer om det på deres øvelser og disse foregår i mennesketomme og døde teaterkulisser midt i en ørken.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Måske skal man lave en backup strategi.

Den bedste fall-back strategi er at bruge et VLF system som Loran-C som backup.

Her kan du gemme modtageren dybt inde under instrumentbrædtet og bruge bilens ledningsnet som antenne.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Det må være muligt at lave en GPS jammer detektor, der tjekker om der findes et støjsignal på GPS frekvenserne, og at sætte denne boks i forbindelse med bilens elektronik, så den ikke vil kunne køre med en GPS/GSM jammer aktiv i bilen.

  • 0
  • 0

Prøv at læse PH's tekniske indlæg her i tråden først: Der er GPS trackere som gør dette - men ikke ved at opdage en jammer (læs selv).

Det ville nok også være upraktisk da der jvf PH er ret mange støjkilder derude som ville blive opfattet som en jammer. F.eks. den historie i havnen. Det kunne se kønt ud med en 30-50 store mercere som ikke ville forlade havnens parkeringsplads.

Noget andet er den der kinesiske reklame: Hvorfor forsøger de overhovedet at indikere et "lovligt" motiv - de kunne da lige så godt skrive: Biltyve se her!

Mvh Morten

  • 0
  • 0

Det er jo ikke kun direkte kriminelle der kan ønske at undslå sig overvågning.

Man kan have en ægtefælle eller forælder der er sygeligt optaget af at vide hvor man befinder sig til enhver tid. Man kan have en umenneskelig kontrolkultur i firmaet, hvor den mindste lille afvigelse fra den fastlagte rute eller mindre hastighedsoverskridelser skrives i den sorte bog, og bruges til at omgå opsigelsesfrister, eller til pression på anden vis.

Af formelt kriminelle årsager kan tænkes kørselsafgifter og ”kørselsafgifter” i form af unødigt lave hastighedsgrænser, hvis overskridelse fører til dummebøder.

  • 0
  • 0

[/quote]

GPS er envejs, bilens modtager udsender ikke noget signal.

Poul-Henning[/quote]

Er det ikke lastbilens GPS-Tracker det drejer sig om? Idet vognmanden jo, ifølge artiklen, gerne vil se, hvor bilen befinder sig.

Christer

  • 0
  • 0

Er det ikke lastbilens GPS-Tracker det drejer sig om? Idet vognmanden jo, ifølge artiklen, gerne vil se, hvor bilen befinder sig.

Jo, men så virker det typisk ved at en indlejret mobiltelefon overfører koordinater fra GPS modtageren.

Jeg hader når folk kalder en GPS-modtager for "Satellitovervågning" for satelliterne holder overhovedet ikke øje med noget[1] de sender bare signaler ned som GPS modtagere kan beregne deres koordinater udfra.

Poul-Henning

[1] OK, jo, GPS satellitterne holder øje med noget, de har f.eks Bhang-metre der skal opdate atombombesprængninger, men det er lidt udenfor emnet.

  • 0
  • 0

Med frygt for at virke skinhellig synes jeg ikke at nogle af argumenterne holder for en 'legal' brug - i hver af situationerne ligger løsningen et helt andet sted end at jamme trackeren.

Noget helt andet er, at pejlevognen så vidt jeg husker var en hoax, der skulle jage sortseere en skræk i livet. I virkeligheden kører Licens-Lars til adresser, der er holdt op med at betale licens og tilsvarende indlysende mål.

  • 0
  • 0

Noget helt andet er, at pejlevognen så vidt jeg husker var en hoax, [...]

Pejlevognen var ikke en hoax, indtil EU's EMC/EMI krav slog igennem, kunne enhver med en radiomodtager pejle et tændt fjernsyn, om ikke andet så på 15.625 kHz.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

PHK, du mener vel Hz, eller også skal punktummet være et komma. Jeg kan huske reklamerne hvor pejlefyren rendte rundt med en latterlig lille Yagi-antenne i hånden. Jeg ved ikke om den giver noget særligt ved 15625 Hz :-) Men nu med fladskærmene er det jo altsammen historie, jeg tror ikke de udstråler noget det giver mening at pejle på...

Bent.

  • 0
  • 0

Jeg kan huske reklamerne hvor pejlefyren rendte rundt med en latterlig lille Yagi-antenne i hånden. Jeg ved ikke om den giver noget særligt ved 15625 Hz :-)

De er fordi de pejlede på LO-oscillatoren for den relevante lokale fjernsynskanals frekvens, på den måde undgik de at rende ind i problemer med folk der sad og så tysk eller svensk TV.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Det er ikke noget problem, hvis man benytter ferritstave, så går det fint, fordi trafoen har faktisk ingen antenne. Det er det magnetiske felt man skal måle på. En spectrumanalyzer kan også bruge en "sniffer-loop (sonde) og mange analyzere har en følsomhed på ca. 160 nanovolt eller bedre (alm. radiomodtagere kan godt lægge sig til at "sove" her).

  • 0
  • 0

måske en lidt anden tråd, men kan vi ikke hurtigt blive enige om at denne nye trend lidt ødelægger ideen om "road pricing" som nogle mener er vejen frem - her udstyres alle biler med en GPS tracker som samler oplysninger om hvor bilen er på givne tidspunkter - naturligvis koblet til bilens speedometer for at "tjekke" ad 2 veje - natur talenter vil nok hurtigt finde frem til at købe en jammer og en kontakt som afbryder til speedometeret - såleds vil de køre uden "road pricing" - min holding....kald det hvad det er og hæv afgiften på benzin/diesel, det kan alle gennemskue og tilskynder ikke til fix fakserier

  • 0
  • 0

I stedet for road-priceing, tror jeg det vil være nemmere og bedre, at indføre røde, gule og grønne nummerplader. Der betales så forskellig afgift per år, afhængig af nummerpladens farve. De røde, må køre i rød zone i byerne. De gule, må køre i byerne, men ikke i rød zone. Og de grønne, må kun køre på landet, hvor der er græs.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten