Folketinget sætter gang i Femern-byggeri – men kun på den danske side
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Folketinget sætter gang i Femern-byggeri – men kun på den danske side

Illustration: Lasse Gorm Jensen/Ingeniøren

Efter tyske myndigheder i februar gav grønt lys til etableringen af Femernforbindelsen, anmoder forligskredsen i Folketinget nu Femern A/S om at gå i gang med anlægsarbejdet på den danske side.

Læs også: Efter fem års sagsbehandling: Tyske myndigheder blåstempler Femern-tunnel

Det betyder, at selskabet skal indlede forhandlinger med de to entreprenørkonsortier Femern Link Contractors og Fehmarn Belt Contractors, om at tage de første spadestik på dansk jord.

De første projekter er blandt andet etableringen af en arbejdshavn i Rødby og en tunnelportal på Lolland. I alt vil der blive iværksat aktiviteter for 5,8 milliarder kroner.

Ifølge aftaleteksten fra Transport- Bygnings- og Boligministeriet, vil tunnelen muligvis stå klar til brug allerede i 2028, hvis anlægsarbejdet sættes i gang nu.

Risiko for tyske klager

Selv om de tyske myndigheder har underskrevet en godkendelse af den 18 kilometer lange tunnel under Femern Bælt, så er der endnu ikke mulighed for at gå i gang med at bygge på den tyske side. Modstandere af forbindelsen har nemlig mulighed for at starte klagesager, der indgives ved den tyske forbundsforvaltningsdomstol i Leipzig.

Læs også: Ny prognose: Femerntunnel kaprer op til 1.644 biler om dagen fra Storebælt

Det betyder, at godkendelsen kan blive ændret, og det kan potentielt set få konsekvenser for hvordan og hvorledes anlægsarbejdet på den tyske side kommer til at udarte sig.

Det får dog ingen betydning for igangsættelsen af arbejdet på den danske side: Ifølge aftaleteksten fra ministeriet, har det hele tiden været planen at anlægsarbejdet på dansk jord, skulle igangsættes først, da det vil tage 1,5 år inden anlægsarbejdet kan påbegyndes i Tyskland.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Omkostning 50 mia.? hvis det kan gøre dette.
Levetid på 120 år, altså ved tysk godkendelse eller bliver det 0 år.
Og hvis hastværket skyldels at man kan miste EU midler til projektet, så skal man huske at EU kassen er fælleskassen.
Så når EUkassen er tom betaler vi selv ind.
Der eksistere a la carte eller buffet, men ikke gratis måltid.

  • 0
  • 10

Jeg genkender en sejr når jeg ser en.
Stort tillykke til Sund og Bælt. Indenfor de seneste måneder har de fået tysk godkendelse, bekræftet trafiktal for overflytning af trafik fra Storebælt som endda ser mere positivt ud end ventet og nu grønt lys af folketinget til at begynde anlægget.
Tillykke - godt gået!

Vi kan jo bare begynde at lægge tunnelelementer ned på havbunden til vi når den tyske grænse. Vikinger er ikke kendt for deres tålmodighed :-)

  • 2
  • 2

Jeg håber der så bliver oprettet en cafe midtvejs mod Tyskland. Det kunne blive super hyggeligt at sidder der under alt det vand og drikke kaffe.

  • 0
  • 3

SacndLines på Østersøen er et at de mest profitgivende kapitalistiske monopolforetagender der findes dd. i Nordeuropa. Så det er på høje tid at dette uvæsen bekæmpes effektivt ved overflødiggørelse med en fast forbindelse i offentlig kontrol.

Ubegribeligt at nogle ved deres fulde fem kan forsvare denne ublu udnyttelse af trafikanterne, og særligt kritisabelt er det vel, at tyske såkaldt "grønne organisationer" gør det. Gad vide hvem de egentligt holder med og hvis interesser de varetager i det skjulte ?

  • 3
  • 1

Ubegribeligt at nogle ved deres fulde fem kan forsvare denne ublu udnyttelse af trafikanterne, og særligt kritisabelt er det vel, at tyske såkaldt "grønne organisationer" gør det. Gad vide hvem de egentligt holder med og hvis interesser de varetager i det skjulte ?

Det er på ingen måde en hemmelighed at Scandlines økonomisk støtter Tysklands største miljøorganisation NABU mod de forsøger at genere Femern A/S mest muligt. Et kapitalfondsejet bilfærgerederi i skøn harmoni med en miljøorganisation. Alt kan købes for penge.

  • 3
  • 0

SacndLines på Østersøen er et at de mest profitgivende kapitalistiske monopolforetagender der findes dd. i Nordeuropa.


Nu er det vel næppe alle og enhver der får lov til at besejle den rute. Man skal vel vinde opgaven i udbud, så at sige at de er monopolforetagen er vel ikke deres skyld ?

(Det er længe side jeg har sejlet med Scandlines, og har ikke nogen relation til dem, hverken økonomisk eller andet, så det er ikke for at forsvare dem.)

  • 0
  • 0

Ja, Sørøveriet på Østersøen er Folketingets helt store fejl. Et område der ikke kan reelt konkurrenceudsættes må aldrig privatiseres. Det gælder trafik, vandforsyning, og andre vitale enstrengede strukturer.

Så lad os glæde os over at Folketinget nu har taget sig sammen til at få løst problemet de selv har skabt. For ScandLines øknomiske bagmænd i diverse skattely kunne jo have vist lidt ansvarlighed og mådehold, hvilket måske kunne have sikret dem en rimelig forretning i fred og ro ud i evigheden.

I øvrigt: Hvorfor kan Sjællændere ikke få samme Ø-pas-ordning som andre ø-boer der skal betale for at komme til fastlandet ?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten