Folketinget overvejer forbud mod dieselhakkere
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Folketinget overvejer forbud mod dieselhakkere

Illustration: Lars Bertelsen

Mens den tyske forbundsforvaltningsdomstol i Leipzig i går afsagde dom i den omstridte sag om lokale forbud mod dieselbiler, behandlede Folketinget herhjemme et nyt forslag med lighedspunkter.

Forslaget går ud på, at lastbiler, busser og store varebiler skal opfylde kravene i EU’s nyeste miljønormer, Euro 6, for at køre i de danske miljøzoner, som samtidig skal udvides.

Forslaget, som er fremsat af Radikale, SF, Enhedslisten og Alternativet, skal pålægge VLAK-regeringen at opdatere reglerne om de eksisterende miljøzoner i de største danske byer. De skal fremover være såkaldte renluftzoner, som desuden skal kunne udbredes til flere byer, eksempelvis med flere end 25.000 indbyggere. Den nuværende københavnske miljøzone skal også kunne udvides med flere omegnskommuner.

Læs også: Tysk domstol siger god for at forbyde dieselbiler i storbyer

De eksisterende regler om miljøzoner blev føjet til miljøbeskyttelsesloven i 2006 og giver kommuner mulighed for at etablere områder, hvor de mest forurenende lastbiler og busser skal være udstyret med eftermonteret partikelfilter for at køre. Der er i dag etableret miljøzoner i København, Frederiksberg, Aarhus, Aalborg og Odense for lastbiler og busser på over 3.500 kg.

Krav ved nysalg, men ikke i miljøzoner

De dieseldrevne busser og lastbiler skulle fra 2008 leve op til Euro 3-kravene og fra 2010 leve op til Euro 4-kravene - eller være udstyret med eftermonteret partikelfilter.

»Forslagsstillerne undrer sig over, at man ved lovens vedtagelse i 2006 ikke tog højde for den teknologiske udvikling. Man stillede krav om Euro 3-norm i 2008 og om Euro 4 fra 1. juli 2010 – svarende til 4 års indfasning fra normen blev gældende for nye køretøjer. Men man indførte ikke en tilsvarende automatik for kommende Euronormer,« lyder det i forslaget.

Læs også: Ekspert om dieselforbud: Forbyd gamle dieselhakkere - ikke de nye

Euro 5 blev obligatorisk ved salg af nye køretøjer i 2010, men er aldrig blevet et krav i miljøzonerne. Det samme gælder Euro 6, som blev et krav ved nysalg i 2014. Partierne foreslår derfor, at der skal stilles krav om Euro 6 fra 2019. Og at loven samtidig indrettes, så der automatisk stilles krav om den nyeste euronorm efter en indfasningsperiode på eksempelvis fire år for at kunne køre i renluftzone med bus, lastbil eller stor varebil.

Der er i dag muligt for kommunerne at ændre på området for en miljøzone, men ikke at skærpe selve kravene.

Læs også: Første tyske by varsler dieselforbud få timer efter dom

Forslaget blev førstebehandlet i Folketinget i går. Der er endnu ikke sat en dato for afstemningen om forslaget.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Forslaget går ud på, at lastbiler, busser og store varebiler skal opfylde kravene i EU’s nyeste miljønormer, Euro 6, for at køre i de danske miljøzoner, som samtidig skal udvides

Hvorfor kører der stadig diesel-tog i byer med kørestrøm og miljø-zone?

  • 18
  • 0

Hvis Oslo båden fortsat kan besegle Østerbro er hele forslaget til grin. Man er ved at vedtage en ny kniv/hundelov.

Nye biler skal naturligvis overholde de nyeste krav. Alt andet er økonomisk galskab!

  • 8
  • 2

Jeg frygter, at mange børn går en hård tid i møde.
Pludselig en dag er det ikke velset, at blive afleveret ved skolen i en dieselhakker.
De frelste og deres børn vil snart kigge skævt til "børn af dieselhakkere"
Og en dag kommer turen også til "børn af benzin osere"
Tænk lige over det næste gang du skal købe bil.
Selv bedsteforældre kan blive tvunget til at skifte bil, hvis børnebørnene skal undgå mobning!

  • 6
  • 10

Hvorfor kører der stadig diesel-tog i byer med kørestrøm og miljø-zone?

Det var også min første tanke. Og dieseltogene er 20 år bagud i emissionsforhold i forhold til vejtransporten.

Igrunden interessant, at politikerne vil gå mod alle med en dieselbil, men ikke har villet gribe i egen lomme i over 20 år og få banen elektrificeret.
Ligeledes kunne man flytte en stor del af godset til eltog, og køre det lokalt på lastbiler.

Man skal ikke kaste med sten når man selv bor i glashus.

  • 10
  • 0

Jeg gentager mit spørgsmål her; jeg er ikke udi biler og forurening:

Hvordan er det der euro 4-5-6 egentlig defineret?

Er det ud fra hvad bilen er målt til eller bygget til?

Min gamle VW Westfalia fra 1992 er godkendt her til de krav der er, målt på udstødningen ved syn, men godkender man efter krav til bilen, euro X standard eller en generel måleenhed?

  • 2
  • 0

Jeg frygter, at mange børn går en hård tid i møde.


Ja, fy for den da.
Tænk hvis de skulle begynde at tage cyklen.
Forfærdeligt hvis læger og indlæringseksperter skulle få deres anbefalinger gennemtrumfet indenom.
At der ydermere skulle blive lidt mere sikkert for dem der allerede cykler med livet som indsats til skolen (jo, jeg snakker af erfaring)og dette skulle gå ud over de stakkels curling-børn....virkelig en skræmmende tanke

  • 7
  • 4

Du har helt ret. Jeg mener at Frank Hvam udtalte at det at køre i en dieselhakker i fremtiden bliver betragtet som at ryge folk lige op i ansigtet.

Det er naturligvis en fin balancegang, men måske er det ikke så skidt at folk bliver mere anerkendt for at gøre noget ved deres 'footprint'.

I min egen optik giver luksusbiler med et orgel af udstødningsrør ikke længere 'streetcredits' (snarere tværtimod), når folk for det samme budget kan få den samme ydeevne i en nuludledningsbil.

Den dag der er en rig forsyning af gode økonomiske nuludledningsalternativer, er det vel ok at folkestemningen tipper så det velansete valg bliver det mindst klima og miljøfjendske?

  • 7
  • 0

Skulle forbyde alle de krydstogtskibe som ligger osende til kajen i kbh .. eller stille krav til at de er forureningsfrie !

  • 5
  • 0

Hvordan er det der euro 4-5-6 egentlig defineret?

Er det ud fra hvad bilen er målt til eller bygget til?

Min gamle VW Westfalia fra 1992 er godkendt her til de krav der er, målt på udstødningen ved syn, men godkender man efter krav til bilen, euro X standard eller en generel måleenhed?

Nye køretøjer typegodkendes til en bestemt Euronorm. I dag skal nye biler godkendes til Euro 6 efter RDE-metoden (Real Driving Emissions), mens det tidligere har været den såkaldte NEDC (New European Driving Cycle)-test, der har bestemt, om køretøjet opfyldte kravene.

Skulle beslutningsforslaget blive til lov, vil der formentlig indgå bestemmelser om, hvordan eksisterende køretøjer med eftermonteret renseudstyr kan godkendes og homologeres, men du får nok svært ved at finde en leverandør, der inden for et realistisk budget kan opgradere din 1992 Westphalia med partikelfilter og SCR-katalysator til Euro 6-niveau.

  • 2
  • 0

Forslaget går ud på, at lastbiler, busser og store varebiler skal opfylde kravene i EU’s nyeste miljønormer, Euro 6, for at køre i de danske miljøzoner, som samtidig skal udvides

Hvorfor kører der stadig diesel-tog i byer med kørestrøm og miljø-zone?

Helt enig. Det er det med politikerne - man skal ikke kaste med sten når man selv bor i glashus.
Hvad med at få banen elektrificeret?

Indtil da forbyde dieseltog på elektriske strækningen. Når man er i Kødbenhavns centrum, omkring røret så kan det virkelig være bekymrende at vide at der kører meget gamle dieseltog, uden filter eller noget, og at der ikke har været politisk vilje til at gøre noget som helst ved det.

Jeg synes at man hvis man vil forbyde bilerne, så skal togene også forbydes.
Så kan man skifte til dieseltog i Roskilde og længere ude når elektrificeringen fortsætter.
I Jylland kan dieseltogene køre til Fredericia, der skal man så skifte til eltog.

  • 2
  • 2

Ja de Euro 6 udleder i den virkelige verden som en Euro 3,5 (teoretisk) ville udlede dengang tilbage i den teknologiske stenalder for lang tid siden. Det må man endelig ikke smide penge efter.

"diesel cars marketed as the ‘cleanest in history’ are still belching out more than four times the legal limit of harmful nitrogen oxide, an investigation has found."

No2...stickoxider.....yummie.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten