Folketinget nåede det lige inden valg: Vedtog kritiserede miljøzoner
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Folketinget nåede det lige inden valg: Vedtog kritiserede miljøzoner

Et bredt flertal i Folketinget vedtog tirsdag den lov, som skærper kravene til at køre ind i miljøzonerne i Aarhus, Odense, Aalborg, København og Frederiksberg.

Oppositionen har ellers kritiseret loven for at være for slap, men alligevel stemte ingen imod loven i Folketinget.

Vedtagelsen kom, bogstaveligt talt få minutter før valget blev udskrevet. Udskrivelsen af valg annullerer behandlingen af samtlige lovforslag i Folketinget. Statsminister Lars Løkke Rasmussen afventede derfor vedtagelsen af miljøzonerne samt et enkelt andet forslag, inden han tog ordet og udskrev valget.

Dernæst sad både Miljøministeriets kommunikationsafdeling og miljøminister Jakob Ellemann-Jensen (V) på spring for at reklamere for de nye tiltag.

Miljøzonerne gælder for dieselbiler. De bliver fra næste år udvidet til ud over lastbiler og busser også at gælde varebiler. De skal være indregistreret efter 1. januar 2007 for at få lov til at køre ind i zonerne. Lastbiler og busser skal til den tid være indregistreret tidligst 1. oktober 2009 for at køre i miljøzonerne.

I 2022 bliver kravene igen strammet, og busser og lastbiler må da ikke være indregistreret før 2014, hvis de vil køre i miljøzonerne. Det vil i praksis sikre, at motorerne lever op til den strenge forureningsnorm euro 6.

For varebiler bliver det først tilfældet i 2025.

Det bliver dog muligt at køre i miljøzonerne med ældre biler, hvis de får påmonteret partikelfilter.

Kritik fra første færd

Allerede da regeringen præsenterede sit forslag til nye miljøzoner i forbindelse med sit klima- og rentluftudspil i efteråret, rejste kritikken sig, bl.a. fordi personbiler ikke er omfattet. Det er ellers tilfældet i både Tyskland og Sverige.

Læs også: Danske miljøzoner er flere år efter Sverige

Kritikken fortsatte helt frem til sidste uge, hvor oppositionen havde kaldt Jakob Ellemann-Jensen i samråd om miljøzoner. Det skyldes, at ny forskning har vist, at luftforurening er skyld i flere sygdomme og derfor dyrere for samfundet, end tidligere forskning viste.

Det fik de radikales Ida Auken til at beskylde ministeren for lovsjusk, men i sidste ende stemte hendes parti blankt til lovforslaget for ikke at forhindre de forbedringer af luftkvaliteten i byerne, som det medfører.

Læs også: Luftforureningen er dobbelt så slem som ventet: Minister fastholder milde miljøzoner

Ifølge Miljøministeriets pressemeddelelse betyder vedtagelsen af de strammede miljøzoner, at partikelforureningen fra bilernes udstødning inde i zonerne falder 25 procent, mens udslippet af sundhedsskadelige kvælstofilter (NOx) reduceres fem procent.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først