Folketinget i tidsnød for at få metro til Nordhavnen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Folketinget i tidsnød for at få metro til Nordhavnen

Tidsfristen for at træffe en 2,9 milliarder kroners beslutning om at udbygge Cityringen med en metrogren til Nordhavnen er ved at udløbe, men Folketingets partier har overhovedet ikke diskuteret det endnu.

Hvis metroens ejere, staten og Københavns Kommune, overskrider tidsfristen 1. marts og først bygger metro til den kommende bydel i Nordhavnen senere, vil dette projekt, der også omfatter to stationer, blive omkring 700 millioner kroner dyrere.

Det fremgår af den udredning, som Metroselskabet og By & Havn offentliggjorde i oktober. Både byudviklingsselskabet og Cityringens bygherre venter i spænding. Begge steder er meldingen, at de jo har afleveret deres analyse og nu venter på politikernes svar.

I udredningen står der, at 'principaftale inklusive bevilling til forberedende arbejder skal falde inden marts, hvis besparelsen skal kunne udnyttes'.

Alle er enige: Det haster

Hovedparten af de partierne i Folketinget vil imidlertid gerne have Nordhavnsprojektet. Det var meldingen, da ing.dk ringede rundt til trafikordførerne.

»Men vi skal have finansieringen på plads, og nu er der ingen penge,« tilføjer de næsten enstemmigt.

På mødet i dag mellem trafikudvalget og transportminister Henrik Dam Kristensen (S) vil trafikordførerne for første gang kræve beslutningen på dagsordenen, for alle er enige om, at det haster.

Hvis politikerne ikke træffer en beslutning om at afgrene Cityringen til Nordhavnen, vokser anlægsomkostningerne med omkring 300 millioner kroner, bl.a. fordi arbejdspladsen i Sortedamssøen skal genetableres. Det fremgår af rapporten 'Udredning om en afgrening til Nordhavnen'.

Dertil kommer en anslået ekstra udgift på mellem 300 og 400 millioner kroner på grund af driftsforstyrrelse af Cityringen, når der skal køres enkeltsporsdrift i næsten et år. Det vil nemlig resultere i mellem 25 og 50 procent færre passagerer.

Brug for 350 millioner kroner

Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, har derfor bedt om at få sagen på dagsordenen for mødet i dag:

»Der er brug for 350 millioner kroner fra staten, og der er jo ikke noget, der tyder på, at de penge er der. Men både vi, DF og de konservative vil have en drøftelse af projektet nu, så vi får mulighed for at få det med i cityringsprojektet. For det vil utvivlsomt forøge projektets værdi,« siger han.

Også SF's trafikordfører, Anne Baastrup, venter, at metroen i dag kommer højt op på planen for, hvad der skal besluttes:

»Alle, der kan regne, synes jo, det er smart at træffe en politisk beslutning nu med henblik på at finde pengene. For det er jo et meget stort beløb, der så kan spares. Men hvis de skal skaffes i 2012, har vi en udfordring, for der står 200.000 kroner på den konto.«

Den radikale trafikordfører, Andreas Steenberg, siger kort og godt:

»Vi er 'for' at få bygget det ekstra stykke og give tilsagn inden for fristen.«

Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn:

»Vi er positive over for metroprojektet, men vi skal være sikre på, at vi har finansieringen på plads.«

Per Clausen, der er Enhedslistens trafikordfører, siger:

»Vi synes, det vil være et fornuftigt element i forbedringen af den kollektive trafik, så det er vi er positive over for,« men tilføjer:

»Spørgsmålet er, om vi er i stand til at finde pengene. Det, vi ved er, at der stort set ingen penge er tilbage i det gamle trafikforlig. Så pengene skal findes et andet sted, og det kan blive vanskeligt,« siger Per Clausen.

Kommunen har sagt ja

Hos Cityringens anden ejer, Københavns Kommune, har borgerrepræsentationen allerede i budgetaftalen for 2012 aftalt, at der skal etableres en metrolinje til Nordhavn, og at gevinsten ved en hurtig beslutning skal udnyttes.

Og modsat Folketinget så har de københavnske politikere fundet pengene, idet man regner med at bruge en del af provenuet fra det snarlige salg af KE Transmission A/S til Energinet.dk.

Dokumentation

Læs rapporten her

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Mærkeligt at nogen kan tale for at sende en metro ud i en deadend, hvor der er og altid vil være et rimeligt begrænset behov. Der er massere andre steder i København som har større behov for denne der vel at bemærke ikke ende ude på en halvø.

Det må være nogle dygtige lobbyister som har solgt denne ide.

  • 0
  • 0

Mærkeligt at nogen kan tale for at sende en metro ud i en deadend, hvor der er og altid vil være et rimeligt begrænset behov. Der er massere andre steder i København som har større behov for denne der vel at bemærke ikke ende ude på en halvø.

Det må være nogle dygtige lobbyister som har solgt denne ide.

Det handler jo om at hæve prisen på byggegrunde i Nordhavn, som så igen skal betale metroen - ligesom i Ørestad. Så det er ikke så mystisk.

Af samme grund kommer der ingen metro til Brønshøj - her er ingen grunde som kan sælges og dermed betale...

/Rasmus

  • 0
  • 0

Hmmmm, det hænger da vist ikke helt sammen i mit verdensbillede.

Hvorfor i alverden kan Brønshøj ikke få en Metro for de penge man evt. måske kan tjene ved salg af grunde i Nordhavn???

Kan godt se prisen teoretisk vil stige et ukendt beløb hvis der kommer en Metro derud men det dækker næppe prisen for en forgrening af Metro derud.
Mon ikke som altid der er en pris som resten af Danmark/København kommer til at betale. På den anden side så er der måske penge i det, der sidder jo en del afdankede politikere og lystigt gnaver ben i diverse udvalg/selskaber i forbindelse med den første Metro og Newtown Ørestad samt havnefronter i kbh.

  • 0
  • 0

Jeg gider #¤%€ ikke være med til at kaste så mange mia. i så håbløst et projekt. Det svarer jo til:

  • En komplet letbane i Odense (begge etaper) plus Aalborg (banegården - universitetet)
  • Et halvt supersygehus
  • Letbane fra Nordhavn over City til Hvidovre Hospital (muligvis helt til Ring3)
  • En ny Storstrømsbro
  • 200 cykler/beboer i det nye Nordhavnsområde

Den metro-linje er nice to have, men på [b]ingen[/b] måde need to have. Er der nogle politiske partier, som har mod til at stoppe det latterlige københavneri? I så fald vil det påvirke min stemme...

  • 0
  • 0

Men i Brønshøj der der til gengæld masser af brugere der er blevet snydt for højklasse offentlig transport i årevis. - Ingen metro, ingen S-tog, og kun en overfyldt bumlebus i form af linje 5a (65.000 passagerer pr. dag).

Der er jo noget galt med de økonomiske modeller i cost-benefit analyserne for en metrolinje, når det skulle kunne betale sig at bygge en metro til no-where-land, men ikke en til et stort og "trængende" kundegrundlag. - Eller også er det "By-og-Havns" fantasterier og spin der har fordrejet kommunalpolitikkernes hoveder.

  • 0
  • 0

2.9mia... for een station !

hallo... letbaner ring ring - man kan få meget letbane for 2.9 mia

  • 0
  • 0

Den metro-linje er nice to have, men på [b]ingen[/b] måde need to have. Er der nogle politiske partier, som har mod til at stoppe det latterlige københavneri?

Der er ellers mange jyske moterveje der er bygget med argumentet "nice to have men på ingen måde need to have"

  • 0
  • 0

hvorfor ikke bygge rummet hvor skiftet spor skal være og afvente med resten.
At lave et bane til no man's land. er der ingen ide i.

Disse stationer vil kun blive samlings punkt for uro og hærværk.
Sydhavnen, brønshøj er der lang mere fornuft i og drift indtægt i, da der er masser af bruger. Desværre fravalgte man jo kammeret til skifte spor for en sådan forbindelse til brøndshøj, og har ikke set et karmer til en sydhavn forbindelse ( måske mit syn...)

  • 0
  • 0

Ja, de tidligere indlæg kan ikke sige det meget klarere: metro til Nordhavnen er komplet gak i låget.

Mon ikke at betalingsringen skal bruges til at finansiere det gigantiske underskud som Metroen genererer. Så kan folk i Brønshøj, osv. stadig ingen ordentlig kollektiv trafik opnå, og et finmasket effektivt kollektivt transportsystem kan københavnerne godt glemme alt om. Og pendlerne skal fortsat sidde og glo i myldretiderne fordi den kollektive trafik i København er en farce hvor alle ledige midler skal hældes i en vanvittig dyr metro der kun betjener en mindre del af Københavns befolkning - og iøvrigt er underdimensioneret. Samtidig fungerer DSB i Hovedstaden (bortset fra S-togene) for pendlerne håbløst med aflysninger og ståpladser pga. IC4 skandalen. Hvordan har man tænkt sig at løse det problem? Med tavshed?! Men bil-pendlerne kan vel godt få lov at betale 10000 kr. om året til betalingsringen uden at der etableres et kollektivt trafiksystem der fungerer.

Når det kommer til metroen har hele den relevante del af statsapparatet og Folketinget for længst mistet enhver kontakt med virkeligheden.

  • 0
  • 0

[quote]Den metro-linje er nice to have, men på [b]ingen[/b] måde need to have. Er der nogle politiske partier, som har mod til at stoppe det latterlige københavneri?

Der er ellers mange jyske moterveje der er bygget med argumentet "nice to have men på ingen måde need to have" [/quote]

Det er en nem måde at hente stemmer på, og sikre ro i baglandet så der ikke kommer for mange "Fælleslister". Men at give hvad folk umiddelbart ønsker er tit en "p****-i-bukserne" løsning, set i forhold til at give folk det de ikke vidste de ikke kunne leve uden. På samme måde er det med metroen. Hvis man objektivt undersøgte hvordan man fik mest mulig offentlig transport for pengene ville der givetvis komme flere letbaner, og busser, mens metroen ville være forvist til det allermest centrale København, hvor pladsen ganske enkelt er for trang til noget andet.

Vi er tilsyneladende ikke fattige nok i Danmark til at vælge den mest kosteffektive løsning endnu, hvilket jo i sidste ende må være positivt.

  • 0
  • 0

.... metroen ville være forvist til det allermest centrale København, hvor pladsen ganske enkelt er for trang til noget andet.

For trang til noget andet??? Det passer bare ikke. Man kan da godt få plads nogle letbaner i det centrale Kbh.

Vi er tilsyneladende ikke fattige nok i Danmark til at vælge den mest kosteffektive løsning endnu, hvilket jo i sidste ende må være positivt.

Positivt??? Der er da slet ikke noget positivt i det når den kollektive trafik i Kbh. fungerer så dårligt som den gør.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten