Folkeskoleelever vækker forsker-opsigt: Mobilstråling forhindrer karse i at spire

Folkeskoleelever vækker forsker-opsigt: Mobilstråling forhindrer karse i at spire

DR: Fem elever fra en nordjysk 9. klasse har med et veldesignet forsøg bevist, at karse ikke spirer, når den står ved siden af mobilroutere. Nu vil svensk professor gentage forsøget.

En gruppe 9. klasseselever fra Hjallerup Skole i Nordjylland har vakt international opsigt med deres egen undersøgelse af effekten af mobilstråling. Det skriver DR.

Eleverne har undersøgt, hvordan karse spirer, når den er udsat for mobilstråling, og resultaterne af deres undersøgelser er opsigtsvækkende. Den karse, der var udsat for stråling fra to routere, er næsten ikke spiret, mens en tilsvarende karse, der ikke har været udsat for stråling, har spiret grønt og tæt.

»Det er virkelig skræmmende, at der er så stor påvirkning, så vi blev også selv meget mærkede af resultatet,« fortæller en af de fem piger bag forsøget, Lea Nielsen til DR.

De fem forskerspirer ville undersøge mobilsignalers virkning på dem selv, men havde ikke udstyret til det. Derfor brugte de i stedet 12 bakker med i alt 400 karsefrø. De blev fordelt i to rum med samme temperatur og vandet med samme mængde vand over en periode på 12 dage. De seks bakker i det ene rum blev placeret ved siden af to routere, der skulle udsende nogenlunde samme type stråling som mobiltelefoner.

De fem niendeklasseelever har allerede vundet en Unge Forskere Junior-pris, men derudover har forsøget vakt opsigt blandt internationale forskere.

»Pigerne har inden for rammerne af deres viden og kunnen gennemført og udarbejdet et meget elegant stykke arbejde. Det væld af detaljer og nøjagtighed er eksemplarisk, valget af den rigtige karse er meget intelligent, og jeg kunne blive ved,« siger professor ved Karolinska Instituttet i Stockholm, Olle Johanson til DR.

Han vil nu selv gentage folkeskoleforsøget sammen med en belgisk kollega.

Dokumentation

DR Nyheders artikel

Kommentarer (77)

Det er dejligt at se den ellers udskældte folkeskole lave nogle gode forsøge, der kan inspirere unge til at blive forskere, eller i hvert fald at lærer unge facetterne omkring forskning.

Og stor respekt til de piger for at komme op med forsøget. Det har alle ingredienser man også ser indenfor naturvidenskabelig forskning.

Men... som det tit er tilfældet i forskning, så er det en ekstern variable der spilder ens resultater et pus. Jeg vil blive meget overrasket, hvis det ikke mere har været variabler som lysindfald, luftfugtighed eller at frøene er plantet fra to forskellige pakker, hvor den ene har været "defekt".

Det gør dog ikke deres forskning mindre valid... kun deres resultater :) Men de lærer til gengæld, at resultater skal kunne replikeres, for at være valide.

Artiklen, som er DR's, burde dog stille sig kritisk overfor resultaterne. Man kunne frygte, at nogle ville tolke resultaterne som valide, udelukkende på baggrund af dette forsøg, og dermed starte et massehysteri uden grund! Mindre sensationsjournalistik og mere kritisk journalistik!

Så fik jeg alligevel vendt en god historie til negativ gale.... Beklager :)

  • 6
  • 0

Jeg gad også godt vide lidt mere om de "anerkendte videnskabsmænd" som er imponerede over forsøget ..

Jeg håber og antager at de er imponeret over 9. klasses elevers opfindsomhed - og at det er det de vil forsøge at genskabe under kontrollerede forhold ... men hold op hvor kan der hurtig dukke massehysteri op på facebook ... Tak DR.DK

  • 0
  • 0