Følg med i planetjagten på exoplanet-app

Nu kan man holde øje med, hvordan det går i jagten på planter omkring fremmede stjerner.

En ny gratis app til iPhone og iPad vil holde os opdateret om de nye planeter, der bliver fundet, samt deres karakteristika. Den hedder 'Exoplanet'.

Databasen i applikationen viser i dag 841 objekter, hvoraf de 832 er bekræftet som værende planeter.

Med den gratis app 'Exoplanet' kan alle følge med i opdagelsen af nye planeter omkring andre stjerner. (Grafik: Hanno Rein) Illustration: Thomas A.E. Andersen

App'en findes til iPhone, iPad eller iPod Touch, men ikke til Android. Andre brugere må benytte websiden The Visual Exoplanet Catalogue.

Databasen indeholder bl.a. allerede de tre nye planeter omkring HD-40307, der blev fundet i sidste uge (se link nedenfor).

Læs også: Jord-lignende planet fundet i vores kosmiske baghave

Planeterne i databasen kan blive listet efter den dato, planeterne er blevet opdaget. Her topper Alpha Centauri Bb-listen og er markeret som 'Ny'.

App'en gør det muligt at søge i databasen, der er nyheder med link til de oprindelige kilder, og der er mulighed for at slå Push-meddelelser til, så man få besked om 'Breaking News' ved opdagelsen af nye planeter.

Hver planet i databasen indeholder en beskrivelse af selve planeten, hvordan den er opdaget samt alle kendte facts omkring den.

Alpha Centauri Bb beskrives bl.a. som den nærmeste planet uden for vores solsystem, samt at det er den letteste planet, der er fundet omkring en sol-lignende stjerne.