Første tyske by varsler dieselforbud få timer efter dom
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Første tyske by varsler dieselforbud få timer efter dom

Illustration: hamburg.com

I Tysklands næststørste by var de lokale myndigheder forberedte, da forvaltningsdomstolen i Leipzig i går afsagde dom i den omstridte sag om forbud mod dieselbiler.

Få timer efter dommen, som tillader tyske byer at indføre forbudszoner for de mest forurenende dieselbiler, kunne flere tyske medier melde om, at Hamborg allerede fra april vil forbyde kørsel på en række vejstrækninger med biler, der ikke lever op til EU’s nyeste miljønormer, Euro 6.

Læs også: Tysk domstol siger god for at forbyde dieselbiler i storbyer

»Dieselrestriktionerne i Hamborg bliver formentlig de første på landsplan. Vi kan bestille skiltene i dag og have de første på plads indenfor få uger,« udtaler Jens Kerstan, chef for byens miljøforvaltning til Süddeutsche Zeitung.

Lokale beboere og deres gæster, såvel som ambulancer, skraldevogne og fragtbiler bliver undtaget fra restriktionerne.

Danner præcedens

Gårsdagens dom omhandlede konkret, hvorvidt de tyske storbyer Düsseldorf og Stuttgart, hjemsted for både Mercedes-Benz og Porsche, lovligt kan indføre restriktioner på biltrafikken som et værktøj til at nedbringe luftforureningen.

Sagen er landet hos forbundsforvaltningsdomstolen, som er Tysklands øverste administrative domstol, efter at miljøorganisationen Deutsche Umwelthilfe (DUH) i kølvandet på Volkswagens skandale om emissionssvindel i 2015 indledte en retssag mod de to byer, som er nogle af Tysklands mest forurenede, for ikke at reagere tilstrækkeligt på deres høje niveauer af luftforurening.

Dommen pålægger ikke de to byer at indføre restriktioner for dieselbiler, men i praksis er der ikke alternativer, hvis forureningsniveauet ikke skal forblive over EU’s grænseværdier for NOX. Et problem, de to byer følge det tyske miljøagentur UBA deler med op mod 70 andre tyske byer.

Læs også: »Bilindustrien har snydt, men kun Volkswagen har tilstået«

Der er tale om en præcedensdom, så sagen ventes at få betydning for samtlige af de tyske byer, hvor luftforureningen overskrider EU’s grænseværdier. Sagen har derfor fra start været genstand for tæt mediedækning i det bilproducerende land, hvor dommen ventes at få stor betydning for salget af dieselbiler. Den tyske bilindustri udgør en central del af den tyske økonomi, og kun omkring seks millioner af de i alt 15 millioner dieselbiler i landet lever op til kravene i Euro 6-normerne.

Op til de enkelte byer

Den tyske regering har afvist at indføre nationale miljøkrav til dieselbiler, så alle restriktioner på området skal indføres af lokale myndigheder. Dommer Andreas Korbmacher vurderede i sin domsafsigelse, at der ikke er behov for ensartet føderal regulering, hvilket altså baner vejen for kørselsforbud i individuelle tyske byer.

»Vi er vidner til et nederlag for den tyske regering, som har valgt at stille sig på bilproducenternes side,« udtalte Jürgen Resch, formand for DUH til The Telegraph, efter gårsdagens dom.

Læs også: Tyske dieselbiler sviner seks gange mere, end producenterne siger

I andre europæiske storbyer som Paris, Athen og Madrid planlægger man at forbyde dieselbiler fra 2025. I Frankrig vil den nye Crit’Air-miljømærkeordning for køretøjer sandsynligvis også medføre, at en fjerdedel af landets 96 regioner snart bliver omfattet af køreforbud for de mest forurenende biler. I Danmark har overborgmester Frank Jensen meldt ud, at han vil forbyde dieselbiler i en miljøzone i København fra 2019.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg befinder mig hvert år mange dage i denne skønne by. Jeg glæder mig på "Hamburgernes" vegne. Sådan noget frisk luft vil vi også gerne have i København.

  • 16
  • 6

Inden vi fortaber os i den diskussion igen, så vil jeg påpege at problemet her er NOx-niveauet. Hvis benzinbilerne ender med at udlede for meget, så er byerne jo nødt til at forbyde dem også.

  • 13
  • 0

Ja, den diskussion kunne hurtigt udvikle sig. Dieselbiler udleder mindre CO2 end benzinbiler, og >Økolariet< anbefaler derfor køb af dieselbiler.
Endelig et miljøspørgsmål, hvor man ikke træder olielobbien over tæerne :-)

  • 4
  • 0

Inden vi fortaber os i den diskussion igen, så vil jeg påpege at problemet her er NOx-niveauet. Hvis benzinbilerne ender med at udlede for meget, så er byerne jo nødt til at forbyde dem også.

Jep, der er indgået en uhellig alliance imellem folk der (med god grund) er sure på VW, politikere uden teknisk indsigt og de almindelige "haters" der altid er med på en lille hurtig krystalnat uden helt at forstå baggrunden.

Jeg glæder mig til en gentagelse af debatten om et par år. Vi skal nok huske at kalde benzinmotorerne med direkte cylinderindsprøjtning for GDI'ere, ellers ved tosserne ikke hvad de skal være imod næste gang.

Helt generelt skulle man smide store biler ud af byen - der er ikke nogle fornuftige måder man kan adskille dannelse af NOx og høj virkningsgrad i ICE'er

  • 18
  • 0

Lokale beboere ......................... bliver undtaget fra restriktionerne.

Se, det er jo en ret sjov udmelding. Hvad nytter det så?

Så folk der en enkelt gang besøger byen bliver holdt ude mens alle der bor der permanent (og må forventes at køre mest i byen) gerne må fortsætte med at køre rundt.

  • 21
  • 1

Selvfølgelig er benzin bilen den næste og i særdeleshed hvis de udvikler sig til at forurene og lugte som dieselbilerne. Det ender med at der kun er en bil tilbage og det er min gamle euro 1 med indirekte indsprøjtning :-)

At dieslerne bliver smidt ud af byen må da få forbrugerne til at tænke sig om.
Ingen vil røre en diesel med en ildtang. De nyeste euro 6 er kun euro 6 indenfor snyde laboratoriernes vægge, i den virkelige verden får de kniven om ikke længe.

Så kan de vælge en benzin bil som trods alt er bedre og ikke stinker af klor. Co2 tænker vi ikke på lige nu.

Men der nu andre muligheder i dag, El-biler og hybrid biler. Det er langt fra for alle (økonomisk) men måske den lille tyske El-bybil ville være interessant for nogle som kender deres kørselsbehov.

Den elektriske cykel revolution buldre videre, og der bliver solgt masser af dem i Tyskland. Hamburg er godt på vej til blive en cykelfed by, mange cykler allerede. Hamburg har også som alle andre byer et trængselsproblem i myldretiderne. Så hvis man viterligt som lokal har pendlet 5 kilometer på arbejde i sin tarvelige euro 4-5 diesel må det da være en befrielse at opdage den elektriske cykel.

Hamborg har rimeligt god offentligt trafik/bycykler samt dele/leje bils ordninger. Så det giver nogle forskellige muligheder afhængigt af ens bil afhængighed. Der er i det hele taget god grund til at afvente store bil investeringer hvis man blot har små kørsels behov......Der er noget med at selvkørende transport tjenester er lige på trapperne. Det gør El-cyklen til det bedste valg.

  • 6
  • 5

At dieslerne bliver smidt ud af byen må da få forbrugerne til at tænke sig om.
Ingen vil røre en diesel med en ildtang.

Hvilke forbrugere tænker du på?
Hvis de brugte dieselbiler falder hurtigere i pris, er vi mange som skal til at ændre søgekriterierne på diverse salgslister, for vi er mange som simpelthen holder os ude af de store byer. Hvis storcenteret ligger i udkanten, hvorfor så køre ind i byen til befolkningen, der som helst vil undgå at vi overhovedet kommer?

  • 6
  • 2

Hvilke forbrugere tænker du på?

Jeg tænkte på alle dem der havde tænkt sig at købe en splinterny diesel bil, eller bare en 2 år gammel diesel bil. Er den 4 år gammel skal den max koste KR 299 og 75 øre.
Brugte diesel biler bliver der masser af til dem der ikke har deres daglige gang i en storby.

  • 1
  • 3

Jeg tænkte på alle dem der havde tænkt sig at købe en splinterny diesel bil, eller bare en 2 år gammel diesel bil. Er den 4 år gammel skal den max koste KR 299 og 75 øre.

Hvilket leder mig til at citere det tredie indlæg i tråden:

"Det bliver bedre og bedre"

Kører selv en benzinbil fra 1999, mens fruen har en nyere diesel årgang 2005. Med udsigt til priser på under 300 Kr., så skal vi snart shoppe en endnu nyere årgang cirka 2010.

Ellers kan de rige læse her:
https://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/...

  • 1
  • 4